Inaktuell version
Förordning (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
- Departement
- Näringsdepartementet
- Utfärdad
- 2009-03-26
- Ändring införd
- SFS 2009
- Upphäver
- Förordning (1988:1017) om statsbidrag till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-06-18
Förordningens tillämpningsområde
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om statlig medfinansiering till
- trafikhuvudmän enligt lagen (1997:734) om ansvar för viss kollektiv persontrafik för investeringar i
- regionala kollektivtrafikanläggningar,
- rullande materiel för regional kollektiv persontrafik på järnväg, tunnelbana och spårväg med de begränsningar som framgår av 2 § 9, samt
- fartyg för regional kollektiv person- och godstrafik,
- trafikhuvudmän för åtgärder som ökar tillgängligheten för funktionshindrade resenärer utöver vad som följer av de föreskrifter om handikappanpassning som Vägverket har meddelat med stöd av 4 § förordningen (1980:398) om handikappanpassad kollektivtrafik eller de krav i fråga om tillgänglighet som kan ställas med stöd av plan- och bygglagen (1987:10),
- kommuner eller andra organ för byggande av flygplatsanläggningar med annan huvudman än staten,
- kommuner för åtgärder för förbättrad miljö och trafiksäkerhet på kommunala vägar och gator i den mån dessa åtgärder går utöver vad som omfattas av gällande kommunalt ansvar i dessa hänseenden.
Objekt för vilka medfinansiering får beviljas
2 § Statlig medfinansiering får beviljas för
- byggande av väg- och gatuanläggningar för regional kollektiv persontrafik som tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov,
- byggande av spåranläggningar för regional kollektiv persontrafik som tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov,
- byggande av stationer, terminaler, vänthallar, hållplatser och andra liknande anläggningar för trafikanternas behov vid regionalt kollektivt resande,
- byggande av flygplatsanläggningar som tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov,
- transportinformatik eller fysiska åtgärder för förbättrad miljö och trafiksäkerhet på kommunala vägar och gator,
- åtgärder för ökad tillgänglighet i kollektivtrafiken för funktionshindrade resenärer i fråga om kollektivtrafikfordon, terminaler, hållplatser eller andra anläggningar i anslutning till dessa samt investeringar i reseinformationsanläggningar som underlättar funktionshindrades resor,
- byggande av kajanläggningar för regional kollektiv person- och godstrafik som tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov,
- investeringar i fartyg för regional kollektiv person- och godstrafik som tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov, samt
- investeringar i sådan rullande materiel för regional kollektiv persontrafik på järnväg, tunnelbana eller spårväg som utpekats i den banhållningsplan som fastställts för 2004 2015 så länge det finns kvar anslagna medel för ändamålet.
Medfinansiering enligt första stycket 6 får beviljas under förutsättning att nödvändig samordning skett mellan en trafikförsörjningsplan för den lokala och regionala linjetrafiken för persontransporter och en trafikförsörjningsplan för färdtjänst och riksfärdtjänst.
Medfinansiering enligt första stycket 9 får beviljas för investeringar, miljöförbättrande åtgärder i fråga om emission och buller samt hyreskostnader.
Medfinansiering till anläggningar, kollektivtrafikfordon och fartyg får beviljas för investeringar, förbättringsåtgärder och hyreskostnader.
3 § Statlig medfinansiering får beviljas för investeringar. Om medfinansieringen helt eller delvis avser järnvägsinvesteringar enligt 2 § första stycket 2, 3 eller 9 betalas hela beloppet ut av Banverket. Övriga medel enligt 2 § betalas ut av Vägverket.
Fördelning av anslagna medel
4 § Vägverket fördelar anslagna medel på grundval av de planer som upprättas och fastställs enligt förordningen (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur.
Banverket fördelar anslagna medel för åtgärder enligt 2 § 2, 3 och 9 på grundval av de planer som upprättas och fastställs enligt förordningen (2009:236) om en nationell plan för transportinfrastruktur.
Medfinansieringsandel
5 § Statlig medfinansiering får beviljas med upp till 50 procent av kostnaderna.
För järnvägsinvesteringar enligt 2 § 2, 3 eller 9 får Banverket, om det finns särskilda skäl, bevilja medfinansiering med upp till 75 procent av kostnaderna.
För byggande av flygplatsanläggningar enligt 2 § 4 får Transportstyrelsen, om det finns särskilda skäl, bevilja medfinansiering med upp till 75 procent av kostnaderna.
För byggande av kajanläggningar och investeringar i fartyg enligt 2 §7 och 8 får Sjöfartsverket, om det finns särskilda skäl, bevilja medfinansiering med upp till 75 procent av kostnaderna.
För övriga investeringar enligt 2 § får Vägverket, om det finns särskilda skäl, bevilja medfinansiering med upp till 75 procent av kostnaderna.
6 § I de kostnader som ska ligga till grund för beräkningen av statlig medfinansiering för transportinformatik och fysiska åtgärder för förbättrad miljö och trafiksäkerhet, flygplatsanläggningar, kajanläggningar, väg- och gatuanläggningar för regional kollektiv persontrafik samt stationer, terminaler, vänthallar, hållplatser, informationsanläggningar och andra liknande anläggningar ingår
- alla kostnader som är direkt hänförliga till objektet,
- ersättningar som ska utges för mark och intrång,
- förvaltningskostnader.
Om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl, får även ersättningar som ska utges för skador räknas in i kostnaderna.
7 § I de byggkostnader som ska ligga till grund för beräkningen av statlig medfinansiering för spåranläggningar ingår
- kostnaderna för banvallar, tunnlar, broar och viadukter,
- kostnaderna för ballast, sliprar, spår, signal- och säkerhetsanläggningar samt anläggningar för strömförsörjning,
- ersättningar som ska utges för mark och intrång,
- förvaltningskostnader.
Om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl, får även ersättningar som ska utges för skador räknas in i byggkostnaderna.
8 § Vilka kostnader som ska ligga till grund för beräkningen av den statliga medfinansieringen beslutas i de enskilda fallen av
- Vägverket, om det är fråga om sådana anläggningar som avses i 2 § 1, 3, 5 och 6 och som inte avser kollektivtrafik på spår,
- Banverket, om det är fråga om sådana anläggningar och rullande materiel för spårtrafik som avses i 2 § 2, 3 och 9,
- Transportstyrelsen, om det är fråga om sådana anläggningar som avses i 2 § 4,
- Sjöfartsverket, om det är fråga om sådana anläggningar och fartyg som avses i 2 §7 och 8.
Respektive myndighet fastställer därefter ett preliminärt belopp för den statliga medfinansieringen. När det objekt som beviljats medfinansiering är färdigbyggt, beslutar myndigheten beloppet för den slutliga medfinansieringen.
9 § Till sådana större objekt som avses i 4 § 3 förordningen (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur samt objekt som avses i 3 § 3 förordningen (2009:236) om en nationell plan för transportinfrastruktur får statlig medfinansiering beviljas endast om
- objektet tagits upp i en länsplan för regional transportinfrastruktur eller i den nationella planen för transportinfrastruktur, och
- Vägverket, Banverket, Transportstyrelsen eller Sjöfartsverket i det enskilda fallet fastställt ett preliminärt belopp för statlig medfinansiering, såvida inte myndigheterna meddelat särskilt tillstånd att påbörja arbetena dessförinnan.
Om det finns särskilda skäl, får regeringen i ett enskilt fall besluta om undantag från första stycket.
10 § Medel för statlig medfinansiering ska betalas ut allteftersom byggnadsarbetet fortgår.
Bemyndiganden
11 § Banverket får meddela föreskrifter om statlig medfinansiering som avser sådana anläggningar och rullande materiel som avses i 2 § 2, 3 och 9. Föreskrifterna får endast meddelas efter samråd med Vägverket.
Övriga föreskrifter om verkställigheten av denna förordning får meddelas av Vägverket. Föreskrifter som avser sådana åtgärder som avses i 2 § 6 får endast meddelas efter samråd med Banverket, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket. Föreskrifter som avser sådana anläggningar som avses i 2 § 4 får endast meddelas efter samråd med Transportstyrelsen och föreskrifter som avser sådana anläggningar eller fartyg som avses i 2 §7 och 8 får endast meddelas efter samråd med Sjöfartsverket.
Tillsyn
12 § Banverket ska se till att statlig medfinansiering som beviljats till sådana anläggningar och rullande materiel som avses i 2 § 2, 3 och 9 används på lämpligt sätt och för avsedda ändamål. Tillsynen ska ske i samråd med Vägverket.
Vägverket ska se till att övrig statlig medfinansiering som beviljats enligt denna förordning används på lämpligt sätt och för avsedda ändamål. Vid medfinansiering till åtgärder som avses i 2 § 6 ska tillsynen ske i samråd med Banverket, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket. När det gäller medfinansiering till sådana anläggningar som avses i 2 § 4 ska tillsynen ske i samråd med Transportstyrelsen. När det gäller medfinansiering till sådana anläggningar och fartyg som avses i 2 §7 och 8 ska tillsynen ske i samråd med Sjöfartsverket.
Överklagande
13 § Vägverkets, Banverkets, Transportstyrelsens och Sjöfartsverkets beslut enligt denna förordning får överklagas hos regeringen.
Ändringar
Förordning (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:145, Prop. 2008/09:35, Bet. 2008/09:TU2
- Ikraftträder
- 2009-04-14
Förordning (2010:161) om ändring i förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
- Omfattning
- ändr. 1, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 13 §§
- Ikraftträder
- 2010-04-01
Förordning (2011:381) om ändring i förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
- Omfattning
- ändr. 1 §
- Ikraftträder
- 2011-05-02
Förordning (2011:1130) om ändring i förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 6 §§; ny 1 a §
- Ikraftträder
- 2012-01-01