Inaktuell version

Lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster

Departement
Näringsdepartementet RS T
Utfärdad
2011-06-17
Ändring införd
SFS 2011:846
Ikraft
2011-07-01
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2019-06-18

Inledande bestämmelse

1 §  Denna lag syftar till att främja och stimulera marknaden för rena och energieffektiva fordon och till att förbättra transportsektorns bidrag till Europeiska unionens gemensamma miljö-, klimat- och energipolitik.

Lagens tillämpningsområde

2 §  Denna lag gäller vid upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, om upphandlingen avser

  1. köp eller leasing av bilar, eller
  2. köp av persontransporttjänster som tillhandahålls av ett kollektivtrafikföretag inom ramen för ett avtal om allmän trafik.

[S2]Lagen gäller inte köp eller leasing av bilar som

  1. är konstruerade och tillverkade för användning av Försvarsmakten, det civila försvaret, räddningstjänsten eller ordningsmakten, eller
  2. används uteslutande inom inhägnade järnvägs-, industri- eller tävlingsområden eller andra liknande inhägnade områden.

3 §  Lagen hindrar inte att en upphandlande myndighet eller enhet ställer andra eller längre gående krav på den upphandlade varan eller tjänsten än som följer av denna lag.

Definitioner

4 §  I denna lag betyder

[S2]bil: ett fordon som i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner betecknas som personbil, buss eller lastbil,

[S3]leasing: hyra med en bestämd hyrestid på minst ett år, och

[S4]livslängd: den tidsperiod som normalt kan beräknas förflyta från det att en bil köps in till dess att den tas ur drift.

[S5]Andra termer och uttryck som används i denna lag har samma betydelse som i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling och lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster.

5 §  Med kollektivtrafikföretag, allmän trafikplikt och avtal om allmän trafik avses detsamma som i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1370/2007 av den 23 oktober 2007 om kollektivtrafik på järnväg och väg och om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 1191/69 och (EEG) nr 1107/70.

Hur bilars energi- och miljöpåverkan ska beaktas

6 §  Upphandlande myndigheter och enheter ska, vare sig de använder sig av tekniska specifikationer eller ett kriterium för tilldelning av ett kontrakt (tilldelningskriterium), när de genomför upphandlingar som omfattas av denna lag, beakta energi- och miljöpåverkan vid drift under bilens hela livslängd.

7 §  Om den upphandlande myndigheten eller enheten väljer att beakta energi- och miljöpåverkan som avses i 6 § som ett tilldelningskriterium, ska driftskostnaderna under bilens hela livslängd för energianvändning och utsläpp av koldioxid, kväveoxider (NOX), icke-metankolväten (NMHC) och partiklar omvandlas till ett belopp i pengar.

[S2]Bestämmelser om tekniska specifikationer finns i 6 kap.17 §§ lagen (2007:1091) om offentlig upphandling och i 6 kap.17 §§ lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster.

[S3]Bestämmelser om tilldelningskriterier finns i 12 kap.1 och 2 §§ samt 15 kap. 16 § lagen om offentlig upphandling och i 12 kap.1 och 2 §§ samt 15 kap. 16 § lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster.

Ändringar och övergångsbestämmelser

Lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster

Övergångsbestämmelse

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2011, men tillämpas inte på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet.
Förarbeten
Rskr. 2010/11:303, Prop. 2010/11:118, Bet. 2010/11:FiU37
CELEX-nr
32009L0033
Ikraftträder
2011-07-01

Lag (2016:1159) om ändring i lagen (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster

Förarbeten
Rskr. 2016/17:66, Prop. 2015/16:195, Bet. 2016/17:FiU7
Omfattning
ändr. 2, 4, 7 §§
Ikraftträder
2017-01-01