Inaktuell version
Förordning (2012:208) med instruktion för Statens servicecenter
- Departement
- Socialdepartementet
- Utfärdad
- 2012-04-26
- Ändring införd
- SFS 2012
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-06-18
Uppgifter
1 § Statens servicecenter har till uppgift att efter överenskommelse med myndigheter under regeringen tillhandahålla tjänster som gäller administrativt stöd åt myndigheterna.
2 § Myndigheten ska i sin verksamhet säkerställa en ändamålsenlig balans mellan kostnadseffektivitet, kvalitet och service.
Samverkan
3 § Myndigheten ska kontinuerligt samverka med de myndigheter som nyttjar myndighetens tjänster i syfte att utveckla tjänsternas utformning och innehåll med avseende på kvalitet och effektivitet.
Ledning
4 § Myndigheten leds av en styrelse.
5 § Styrelsen består av högst sju ledamöter.
Anställningar
6 § Generaldirektören är myndighetschef.
Personalansvarsnämnd
7 § Vid myndigheten finns en personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
8 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen (1987:1101) och internrevisionsförordningen (2006:1228).
Avgifter
9 § Myndigheten ska ta ut avgifter för den verksamhet som anges i 1 §, besluta om avgifternas storlek och disponera avgiftsinkomsterna i verksamheten.
Undantag från myndighetsförordningen
10 § Myndigheten ska inte tillämpa 29 § myndighetsförordningen (2007:515) om ärendeförteckning.
Ändringar
Förordning (2012:208) med instruktion för Statens servicecenter
- Ikraftträder
- 2012-06-01
Förordning (2012:823) om ändring i förordningen (2012:208) med instruktion för Statens servicecenter
- Omfattning
- ändr. 1 §
- Ikraftträder
- 2013-01-01
Förordning (2019:218) om ändring i förordningen (2012:208) med instruktion för Statens servicecenter
- Omfattning
- ändr. 7, 10 §§, rubr. närmast före 10 §; nya 1 a, 3 a §§
- Ikraftträder
- 2019-06-01