Inaktuell version
Förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Departement
- Miljödepartementet
- Utfärdad
- 2009-07-16
- Ändring införd
- SFS 2009 i lydelse enligt SFS 2013:906
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-04-04
1 § Denna förordning är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen. Förordning (2011:700).
Definitioner
2 § I denna förordning avses med
indirekt miljöpåverkan: en negativ eller positiv förändring i miljön som uppkommer som ett resultat av att någon annan än myndigheten vidtar en åtgärd som en följd av att myndigheten har meddelat föreskrifter eller fattat något annat beslut, gett råd, genomfört utbildning eller lämnat information, och
direkt miljöpåverkan: en negativ eller positiv förändring i miljön som uppkommer som ett resultat av myndighetens verksamhet och som inte är indirekt miljöpåverkan.
Skyldighet att ha ett miljöledningssystem
3 § En myndighet som anges i bilaga 1 ska inom ramen för sitt ordinarie uppdrag ha ett miljöledningssystem som integrerar miljöhänsyn i myndighetens verksamhet så att man tar hänsyn till verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan på ett systematiskt sätt.
En myndighet vars verksamhet medför en betydande miljöpåverkan bör
- registrera sig enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1221/2009 av den 25 november 2009 om frivilligt deltagande för organisationer i gemenskapens miljölednings- och miljörevisionsordning (Emas) och om upphävande av förordning (EG) nr 761/2001 och kommissionens beslut 2001/681/EG och 2006/193/EG, eller
- certifiera sig enligt standarden ISO 14001. Om det av bilaga 1 framgår att myndigheten får ha ett förenklat miljöledningssystem, är det tillräckligt att miljöledningssystemet avser verksamhetens direkta miljöpåverkan. Förordning (2011:700).
Miljöutredning
4 § Miljöledningssystemet ska innebära att den miljöpåverkan som verksamhetens interna och externa verksamhet kan ge upphov till är utredd (miljöutredning).
Miljöutredningen ska hållas aktuell genom att den ses över och uppdateras vid väsentliga förändringar i verksamheten eller minst vart femte år. Utredningen ska innehålla uppgifter om de miljökrav i lag och annan författning som rör verksamheten.
5 § Miljöutredningen ska ligga till grund för miljöledningssystemets inriktning och utformning.
6 § Om myndigheten har ett förenklat miljöledningssystem men miljöutredningen visar att verksamheten kan ge upphov till betydande indirekt miljöpåverkan, ska miljöledningssystemet omfatta denna indirekta miljöpåverkan.
Miljöpolicy och miljömål
7 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten har en miljöpolicy och fastställda miljömål för verksamheten.
Miljömålen ska vara mätbara i den mån som det är praktiskt möjligt att mäta målen och hur de uppnåtts.
Miljömålen ska hållas aktuella genom att de ses över och uppdateras minst vart tredje år.
8 § Miljöpolicyn och miljömålen ska bidra till en hållbar utveckling och till att nå de nationella miljökvalitetsmålen.
Handlingsplan, ansvarsfördelning och rutiner
9 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten har en handlingsplan för arbetet med att nå miljömålen.
De resurser, tillvägagångssätt och tidsramar som gäller för arbetet ska framgå av handlingsplanen.
10 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten tydligt anger den ansvarsfördelning som ska gälla i arbetet med att följa miljöpolicyn och nå miljömålen. Ansvarsfördelningen ska framgå av handlingsplanen.
11 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten har sådana dokumenterade rutiner för styrningen av verksamheten som
- säkerställer att miljöpolicyn och gällande miljöregler följs,
- bidrar till att minska negativ miljöpåverkan så långt möjligt, och
- bidrar till att nå myndighetens miljömål.
12 § Handlingsplanen, ansvarsfördelningen och rutinerna ska innebära att arbetet med att följa handlingsplanen och nå miljömålen dokumenteras, redovisas, följs upp och revideras så att arbetet fortlöpande förbättras.
Miljöanpassad upphandling
13 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten miljöanpassar sina upphandlingar i den mån en sådan anpassning är möjlig.
Verktyg för miljöanpassningen
14 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten genom information och utbildning fortlöpande utvecklar personalens kompetens och medvetenhet om miljöhänsyn i det egna arbetet.
15 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten så långt det är möjligt använder en energieffektiv informationsteknik som verktyg för att miljöanpassa sin verksamhet. Myndigheten ska i samma syfte även utarbeta en mötes- och resepolicy.
16 § Bestämmelser om åtgärder för effektiv användning av energi för myndigheter finns i förordningen (2009:893) om energieffektiva åtgärder för myndigheter.
Årlig uppföljning och redovisning
17 § Miljöledningssystemet ska innebära att myndigheten årligen genomför interna miljörevisioner för att kontrollera att myndigheten följer gällande miljöregler och andra styrande dokument för myndighetens miljöledning och miljöarbete.
18 § Myndigheten ska årligen göra en genomgång av miljöledningssystemet och följa upp resultatet av arbetet så att
- det framgår hur väl myndigheten har lyckats med att följa miljöpolicyn och nå miljömålen, och
- det finns underlag för beslut om det framtida miljöledningsarbetet.
19 § För uppföljningen enligt 18 § ska myndigheten
- utföra den kontroll och göra de mätningar av verksamhetens miljöpåverkan som behövs,
- utvärdera hur handlingsplanen enligt 9 § har fungerat, och
- utvärdera hur gällande miljöregler har följts.
20 § Myndigheten ska årligen redovisa miljöledningsarbetet enligt formuläret i bilaga 2.
Redovisningen ska vara undertecknad av myndighetens chef och i samband med myndighetens årsredovisning ges in till det departement i Regeringskansliet som myndigheten hör till och till Naturvårdsverket.
20 a § Naturvårdsverket ska senast den 15 april varje år till regeringen lämna en sammanfattning av myndigheternas årliga redovisningar enligt 20 §. Förordning (2009:1481).
Att inrätta ett miljöledningssystem för första gången
21 § En myndighet som inrättar ett miljöledningssystem för första gången ska inom åtta månader från det att myndigheten enligt denna förordning blev skyldig att ha ett miljöledningssystem
- ha en projektplan för inrättandet som innehåller en tidsplan för inrättandet samt uppgifter om hur inrättandet är avsett att organiseras och vilka som är ansvariga för det arbetet, och
- redovisa en miljöutredning enligt 4 §, den miljöpolicy och de miljömål som avses i 7 §, den handlingsplan som avses i 9 § samt hur miljöledningssystemet är avsett att integreras i den ordinarie verksamheten.
Redovisningen enligt första stycket 2 ska ges in till det departement i Regeringskansliet som myndigheten hör till och till Naturvårdsverket.
Bilaga 1
Myndigheter som hör till Arbetsmarknadsdepartementet
Arbetsdomstolen
Arbetsförmedlingen
Arbetsmiljöverket
Diskrimineringsombudsmannen
Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (F)
Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige (F)
Myndigheter som hör till Finansdepartementet
Ekonomistyrningsverket
Finansinspektionen (F)
Kammarkollegiet
Konjunkturinstitutet
Kronofogdemyndigheten
Lotteriinspektionen (F)
Riksgäldskontoret (F)
Skatteverket
Statistiska centralbyrån
Tullverket
Myndigheter som hör till Försvarsdepartementet
Försvarets materielverk
Försvarets radioanstalt
Kustbevakningen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Statens haverikommission (F)
Totalförsvarets forskningsinstitut
Totalförsvarets rekryteringsmyndighet
Myndigheter som hör till Justitiedepartementet
Allmänna reklamationsnämnden (F)
Brottsförebyggande rådet (F)
Brottsoffermyndigheten (F)
Datainspektionen (F)
Domstolsverket
Ekobrottsmyndigheten
Justitiekanslern (F)
Konsumentverket
Kriminalvården
Linköpings tingsrätt
Migrationsverket
Revisorsnämnden (F)
Rikspolisstyrelsen
Rättsmedicinalverket
Valmyndigheten (F)
Åklagarmyndigheten
Myndigheter som hör till Kulturdepartementet
Institutet för språk och folkminnen (F)
Konstnärsnämnden (F)
Livrustkammaren, Skoklosters slott med stiftelsen Hallwylska museet
Moderna museet
Myndigheten för radio och tv
Myndigheten för tillgängliga medier (F)
Nationalmuseum med Prins Eugens Waldemarsudde
Naturhistoriska riksmuseet
Riksantikvarieämbetet
Riksarkivet (F)
Riksutställningar
Statens centrum för arkitektur och design
Statens försvarshistoriska museer
Statens historiska museer
Statens konstråd (F)
Statens kulturråd (F)
Statens maritima museer
Statens medieråd (F)
Statens museer för världskultur
Statens musiksamlingar
Myndigheter som hör till Landsbygdsdepartementet
Livsmedelsverket
Sametinget
Skogsstyrelsen
Statens jordbruksverk
Statens veterinärmedicinska anstalt
Sveriges lantbruksuniversitet
Myndigheter som hör till Miljödepartementet
Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande
Havs- och vattenmyndigheten
Kemikalieinspektionen
Naturvårdsverket
Strålsäkerhetsmyndigheten
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut
Myndigheter som hör till Näringsdepartementet
Affärsverket svenska kraftnät
Bolagsverket
Elsäkerhetsverket (F)
Energimarknadsinspektionen
Konkurrensverket
Luftfartsverket
Myndigheten för tillväxtpolitiska utredningar och analyser
Patent- och registreringsverket
Post- och telestyrelsen
Sjöfartsverket
Statens energimyndighet
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Sveriges geologiska undersökning
Tillväxtverket
Trafikanalys
Trafikverket
Transportstyrelsen
Verket för innovationssystem (Vinnova)
Myndigheter som hör till Socialdepartementet
Arbetsgivarverket
Barnombudsmannen (F)
Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (F)
Fortifikationsverket
Försäkringskassan
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (F)
Inspektionen för vård och omsorg
Lantmäteriet
Myndigheten för handikappolitisk samordning (Handisam) (F)
Myndigheten för internationella adoptionsfrågor (F)
Socialstyrelsen
Statens beredning för medicinsk utvärdering (F)
Statens geotekniska institut
Statens institutionsstyrelse
Statens tjänstepensionsverk
Statens va-nämnd (F)
Statskontoret
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket
Myndigheter som hör till Utbildningsdepartementet
Blekinge tekniska högskola
Försvarshögskolan
Gymnastik- och idrottshögskolan (F)
Göteborgs universitet
Högskolan Dalarna
Högskolan i Borås
Högskolan i Gävle
Högskolan i Halmstad
Högskolan i Skövde
Högskolan Kristianstad
Högskolan Väst
Institutet för rymdfysik
Karlstads universitet
Karolinska institutet
Konstfack
Kungl. biblioteket
Kungl. Konsthögskolan
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (F)
Kungl. Tekniska högskolan
Linköpings universitet
Linnéuniversitetet
Luleå tekniska universitet
Lunds universitet
Malmö högskola
Mittuniversitetet
Myndigheten för yrkeshögskolan (F)
Polarforskningssekretariatet
Rymdstyrelsen
Sameskolstyrelsen (F)
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Statens skolinspektion
Stockholms universitet
Stockholms dramatiska högskola (F)
Södertörns högskola
Umeå universitet
Ungdomsstyrelsen
Universitets- och högskolerådet
Universitetskanslersämbetet
Uppsala universitet
Vetenskapsrådet (F)
Örebro universitet
Överklagandenämnden för studiestöd (F)
Myndigheter som hör till Utrikesdepartementet
Exportkreditnämnden
Folke Bernadotteakademien (F)
Inspektionen för strategiska produkter (F)
Institutet för utvärdering av internationellt utvecklingsarbete (Sadev) (F)
Kommerskollegium
Nordiska Afrikainstitutet (F)
Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll
Bilaga 2
FORMULÄR FÖR REDOVISNING AV MILJÖLEDNINGSARBETE
- Är myndigheten miljöcertifierad?
Ja ISO14001 | Ja Emas | Nej |
2. Hur lyder myndighetens miljöpolicy? |
- När har myndigheten senast uppdaterat sin miljöutredning?
- Vilka av myndighetens aktiviteter har en betydande direkt eller indirekt påverkan på miljön?
- Vilka mål har myndigheten upprättat för de aktiviteter som har betydande påverkan på miljön?
- Vilka åtgärder har myndigheten vidtagit för att nå dessa mål?
- Redovisa hur väl målen har uppfyllts.
- Vilka åtgärder har myndigheten vidtagit för att ge de anställda den kunskap de behöver för att ta miljöhänsyn i arbetet?
- På vilket sätt har myndigheten använt informationsteknik i syfte att minska sin energiförbrukning (t.ex. IT-system för att styra och reglera belysning, värme, ventilation, energieffektivisering i utrustning m.m.)?
- På vilket sätt har myndigheten använt informationsteknik i syfte att minska antalet tjänsteresor (t.ex. telefon, webb, videomöten)?
- Tjänsteresor och övriga transporter
- flygresor under 50 mil,
- bilresor som görs i tjänsten (inkluderar egen bil, tjänstebil, hyrbil, leasad bil, taxi),
- tågresor,
- bussresor, och
- maskiner och övriga fordon som används i myndighetsverksamheten.
- Beskriv vad som har påverkat resultatet i positiv eller negativ riktning, t.ex. organisationsförändringar, trender, nya uppdrag.
- Beskriv eventuella problem och luckor i materialet samt hur och när myndigheten planerar att åtgärda dessa.
Eget uppföljningssystem
Leverantörsuppgifter
- Energianvändning
- verksamhetselektricitet, och
- övrig energianvändning
- Beskriv vad som har påverkat resultatet i positiv eller negativ riktning, t.ex. organisationsförändringar, trender, nya uppdrag.
- Beskriv eventuella problem och luckor i materialet samt hur och när myndigheten planerar att åtgärda dessa.
- Miljökrav i upphandling
- Beskriv vad som har påverkat resultatet i positiv eller negativ riktning, t.ex. organisationsförändringar, trender, nya uppdrag.
- Beskriv eventuella problem och luckor i materialet samt hur och när myndigheten planerar att åtgärda dessa.
Uppskattning (förklara på vilket sätt)
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2010.
- Om en statlig myndighet genom ett särskilt beslut före den 1 januari 2010 har fått i uppdrag av regeringen att införa eller ha ett miljöledningssystem eller att följa riktlinjer för redovisning av arbete med miljöledning, ska myndigheten anses ha fullföljt uppdraget genom att följa bestämmelserna i denna förordning.
- CELEX-nr
- 32001R0761
- Ikraftträder
- 2010-01-01
Förordning (2009:1227) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
Förordning (2009:1481) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ny 20 a §
- Ikraftträder
- 2010-02-01
Förordning (2010:162) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2010-04-01
Förordning (2010:563) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2010-07-01
Förordning (2010:728) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2010-08-01
Förordning (2010:1484) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2010:1775) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2011-01-02
Förordning (2010:1924) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2011-01-03
Förordning (2010:1928) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2011-01-04
Förordning (2011:639) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2011-07-01
Förordning (2011:700) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 1, 3 §§
- CELEX-nr
- 32009R1221
- Ikraftträder
- 2011-08-01
Förordning (2012:41) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2012-02-21
Förordning (2012:552) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2012-10-01
Förordning (2012:728) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2013-01-02
Förordning (2012:753) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2013-01-01
Förordning (2012:921) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2013-01-03
Förordning (2013:74) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2013-05-01
Förordning (2013:139) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Förarbeten
- Rskr. 2012/13:113, Prop. 2012/13:1, Bet. 2012/13:UbU1
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2013-07-01
Förordning (2013:190) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2013-06-01
Förordning (2013:423) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2013-07-02
Förordning (2013:906) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Förarbeten
- Rskr. 2012/13:287, Prop. 2012/13:99, Bet. 2012/13:FiU21
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2014-01-01
Förordning (2013:1042) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- Ikraftträder
- 2014-01-02
Förordning (2014:80) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- upph. bil. 1; nuvarande bil. 2 betecknas bil.; ändr. 3, 20 §§; nya 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 §§, rubr. närmast före 22 §
- CELEX-nr
- 32009R1221
- Ikraftträder
- 2014-04-01
Förordning (2014:136) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 30 §
- Ikraftträder
- 2014-05-01
Förordning (2014:1241) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 25 §
- Ikraftträder
- 2015-01-01
Förordning (2015:168) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 30 §
- Ikraftträder
- 2015-07-01
Förordning (2015:229) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- upph. 16, 27 §§; nuvarande 20 a § betecknas 20 b §; ändr. 1, 3, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30 §§, bil., rubr. närmast före 17 §; ny 20 a §, rubr. närmast före 20 §
- Ikraftträder
- 2015-07-06
Förordning (2015:621) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 26 §
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Förordning (2015:696) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 28 §
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Förordning (2015:981) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 30 §
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Förordning (2016:711) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 23, 30 §§
- Ikraftträder
- 2016-07-15
Förordning (2016:1351) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Förarbeten
- Rskr. 2016/17:103, Prop. 2016/17:1, Bet. 2016/17:NU1
- Omfattning
- ändr. 25 §
- Ikraftträder
- 2017-04-01
Förordning (2017:382) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 26 §
- Ikraftträder
- 2017-07-01
Förordning (2017:1331) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 31 §
- Ikraftträder
- 2018-02-01
Förordning (2018:521) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 26 §
- Ikraftträder
- 2018-07-01
Förordning (2018:1642) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 23 §
- Ikraftträder
- 2019-01-01
Förordning (2018:2074) om ändring i förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter
- Omfattning
- ändr. 26 §
- Ikraftträder
- 2019-01-01