ARN 1992-2326

Biljettutställande flygbolag har ansetts ansvarigt för skada till följd av att för kort anslutningstid använts. Avgörande 1992-11- 12; 92-2326

Biljettutställande flygbolag har ansetts ansvarigt för skada till följd av att för kort anslutningstid använts. Avgörande 1992-11-12; 92-2326

G beställde hos en resebyrå en flygresa för två personer till Los Angeles. Resan, som företogs i mars-april 1992, kostade 9 907 kr per person. Flygningen till New York skedde med flygbolaget T och därifrån flög resenärerna med flygbolaget A till Los Angeles. Tiden för planbyte i New York uppgick till 75 minuter. Resenärerna ifågasatte denna korta tid vid bokningen men enligt resebyrån var det den tid som flygbolagen krävde.

Vid resan till USA försenades avgången med ca en timme på grund av att en passagerare blev sjuk. På grund av denna försening och lång väntan vid JFK kom resenärerna till anslutningsplanet tre minuter före planets avgång. Trots detta var det inga problem att komma med.

Vid återresan blev planet från Phoenix till New York försenat ca 50 minuter. Resenärena anlände till New York kl 16 35 och flygbolaget Ts plan skulle starta kl 17 00. När de kom till incheckningsdisken kl 16 45 så nekades de att ckecka in. Resenärerna fick ingen hjälp utan de fick själva ordna återresa med flygbolaget L. Hemresan kostade $ 1 025 per person. G yrkade skadestånd med 12 400 kr samt $ 60 för telefon.

Resebyrån underströk i sitt svar till nämnden att flygbolaget A såväl vid bokningstillfället som vid ett senare tillfälle hade uppgivit att 75 minuter var en tillräcklig transfertid på JFK flygplatsen.

Flygbolaget A framhöll att kunden köpt två separata biljetter. Något avtal om att 75 minuters transfertid skulle vara tillräcklig vid byte av bolag finns inte. I normala fall skall en transfertid på 75 minuter vara tillräcklig. Det är upp till kunden och resebyrån att boka tider och anslutningar som är tillräckliga.

Flygbolaget T anförde att om passageraren inte infinner sig i tid så har flygbolaget ingen skyldighet att acceptera passageraren på flygningen. Vanligtvis är lämplig anslutningstid på JFK tre timmar.

Nämnden anförde: Samtliga parter i ärendet är överens om att orsaken till att resenärerna missat anslutningsflyget från New York till Stockholm är att anslutningstiden mellan de båda flygförbindelserna i New York har varit för kort.

Av resenärernas biljetter för flygresorna framgår att samtliga biljetter är utställda vid ett och samma tillfälle av ett och samma flygbolag, nämligen flygbolaget A. Vid sådant förhållande har det ålegat det flygbolaget, som ju är expert på flygresor och med flygbokningar sammanhängande problem, att på ett fackmässigt sätt undersöka om de kombinationer av flygresor som de utställda biljetterna avsåg innbar ett tillräckligt hänsynstagande till behovet av tid för de anslutningar som ingick.

I förhållande till resenärerna får därför flygbolaget A, som ställt ut biljetterna och vars

flygplansförsening lett till att resenärerna missat anslutningsflyget i New York, anses ansvarigt för den skada som tillfogats resenärerna genom att de inte kommit med anlutningsflyget till Stockholm.

Nämnden har genom sitt avgörande inte tagit ställning till frågan om hur ansvaret för skadan slutligt skall fördelas på närings- idkarsidan. Allmänt sett kan nämnden uttala att såväl resebyråer som flygbolag har ett gemensamt ansvar för att resenärerna får ett fackmässigt bedömande av om resan är möjlig att genomföra enligt planeringen och att kunden får riktiga råd beträffande bl.a. behovet av anslutningstider vid kombinationer av flygresor.

Vad slutligen gäller skadans storlek finner nämnden med hänsyn till utredningen i ärendet att den kan bestämmas till motvärdet av 2 110 US dollar. Nämnden rekommenderade flygbolaget A att genast utge detta belopp till G.