ARN 1992-5239
Fel på tvättmaskin. EHL-garantier kan inte åberopas av säljaren för att undvika ansvar för s. k. ursprungliga fel som reklameras inom två år från leveransen. - Fråga också om beviskravet vid tekniska fel. Avgörande 1993-05-19 92-5239
Fel på tvättmaskin. EHL-garantier kan inte åberopas av säljaren för att undvika ansvar för s. k. ursprungliga fel som reklameras inom två år från leveransen. - Fråga också om beviskravet vid tekniska fel. Avgörande 1993-05-19 92-5239
I juli 1990 köpte L en tvättmaskin. Vid köpet lämnades ett års garanti EHL74 avseende fel som förelegat vid leveransen samt tre års serviceåtagande EHL87, som innebär att leverantören under det andra och tredje året efter leveransen ersätter den del av kostnaderna för varje reparation som överstiger ett visst självriskbelopp.
I april 1992 stannade maskinen. Felet påtalades. Det visade sig att packboxen och kullagret i maskinen hade gått sönder. L krävdes på betalning med 775 kr utgörande självrisken enligt serviceåtagandet. L yrkade kostnadsfri reparation under åberopande av att det var fråga om ett ursprungligt fel hos maskinen.
Säljaren bestred kravet med hänvisning till gällande serviceåtagande och till att han inte ansåg det klart att det var fråga om ett fabrikationsfel.
I sitt beslut anförde nämnden följande:
Köparen har åberopat felet inom den period om två år som anges i konsumentköplagen. Det betyder att säljaren ansvarar för felet, under förutsättning att det fanns när tvättmaskinen levererades till köparen. Säljaren kan inte friskriva sig från det ansvaret, vare sig genom att som i detta fall ange ett självriskbelopp eller på något annat sätt.
Det är i princip köparens sak att visa att felet fanns vid leveransen. Beviskravet när det gäller tekniska fel kan dock inte ställas alltför högt vid konsumentköp. I det aktuella fallet har felet visat sig på det sättet att en packbox och ett kullager gått sönder. Enligt nämndens mening framstår det som mera sannolikt att detta beror på ett fel som fanns redan vid leveransen än på någon senare inträffad omständighet av det slag som säljaren angett som möjligt, d.v.s. att klädludd, trådar eller liknande kommit in i maskinen. Beviskravet får därmed anses uppfyllt.
Den bedömningen leder till att kostnaden för reparationen helt skall bäras av säljaren. Yrkandet om återbetalning, av det s.k. självriskbeloppet, skall alltså bifallas.