ARN 1992-5901

Inlämningsstället svarar vanligen gentemot konsumenten för tvätt som skadas vid tvättbehandlingen.

Inlämningsstället svarar vanligen gentemot konsumenten för tvätt som skadas vid tvättbehandlingen. Avgörande 1993-04-29; 92-5901

K hade fått en fläck på sin kostym, som var ca fyra månader gammal och som hade kostat 4 882 kr. Han lämnade kostymen till tvätt. Fläcken fanns på kavajen. Kostymbyxorna var skötselmärkta med kemtvätt F. Inlämningsstället gjorde ingen reservation för resultatet av behandlingen. Efter tvättningen hade färgen på tyget i byxorna blekts på ett flertal ställen. När K klagade över tvättresultatet hos både inlämningsstället och tvätteriet som hade tvättat kostymen avvisades klagomålet. Han yrkade ersättning för kostymen med 6 975 kr, fraktkostnaden med 100 kr och tvättkostnaden med 120 kr.

Inlämningsstället anförde i sitt svar till nämnden att de fungerade som mottagare och utlämnare av kemtvättgods för tvätteriet. Tvättgodset märktes och i de fall där skötselmärkning saknades på plaggen upplystes kunden om att tvättning skedde på egen risk. I övrigt hade inlämningsstället ingenting med själva tvättningen att göra. Vid reklamationstillfället returnerades kostymen till tvätteriet och efter detta har K själv hållit kontakten med tvätteriet. Inlämningsstället, som är en liten garn och presentaffär, hade endast fungerat som transportmedel mellan K och tvätteriet och ansåg sig därför inte ansvarigt för färgskadorna.

Tvätteriet kom inte in med svaromål till nämnden.

Nämndens bedömning:

Nämnden har granskat de insända kostymbyxorna och konstaterat de påtalade färgskadorna på tyget. Skadornas utseende och karaktär talar för att dessa har uppkommit i något skede av den behandling som tvätteriet har utfört. K är därför berättigad att dels återfå vad han har betalat för tjänsten, dvs. tvättkostnaden, dels få ersättning för den uppkomna skadan på kostymen. Med hänsyn till att kostymen var nedfläckad vid inlämningen och då kavajen, såvitt framkommit, inte skadades vid tvättbehandlingen kan ersättningen, i ett för allt, bestämmas till skäliga ansedda 3 000 kr.

Det kvarstår härefter för nämnden att pröva huruvida inlämningsstället eller behandlingsstället, tvätteriet, har att utge ersättningen till K.

I princip är inlämningsstället, med vilket konsumenten har avtalat om tjänsten, alltid ansvarigt gentemot denne för tjänstens utförande. Att sedan inlämningsstället kan få ett berättigat krav mot behandlingsstället är en annan sak. Trots detta kan det ibland ligga närmast till hands att istället låta behandlingsstället direkt svara för skadan gentemot konsumenten. Det kan exempelvis vara fallet om tvätteriet genom sitt sätt att föra talan i ärendet får anses ha godtagit att svara för den skada som nämnden anser föreligga.

I detta fall har tvätteriet inte kommit in med svaromål till nämnden. På grund härav och då något annat skäl att frångå huvudregeln om inlämningsställets ansvar inte föreligger bör inlämningsstället utge den angivna ersättningen.