ARN 1992-5965

Under en utlandsresa lyckades en konsument inte få ut pengar från bankomater med hjälp av sitt kreditkort trots att detta enligt uppgift skulle vara möjligt. Fråga om den kortutfärdande bankens ansvar för det inträffade.

Under en utlandsresa lyckades en konsument inte få ut pengar från bankomater med hjälp av sitt kreditkort trots att detta enligt uppgift skulle vara möjligt. Fråga om den kortutfärdande bankens ansvar för det inträffade. Avgörande 1993-11-19; 92-5965

Inför en 8-dagars bussresa till Paris i juli 1992 besökte familjen F banken och förhörde sig bl.a. om Visa-kortets användbarhet i Paris. De fick beskedet att Visa-kortet gick att använda i vissa särskilt märkta bankomater, som var väl spridda i hela Paris. Systemet var visserligen under uppbyggnad.

Väl i Paris tog de ut pengar den 13 juli 1992. Den 14 juli behövdes mer pengar för att kunna deltaga i vissa festaktiviteter. De försökte flera gånger med olika bankomater dock utan resultat; antingen hände ingenting eller så avbröts kommunikationerna med banken i Sverige under hänvisning till att pengar saknades. Alla bankkontor var stängda, så de gick miste om de planerade aktiviteterna. Den 15 juli gjordes nya försök med att få ut pengar på bankomat; endast vid ett tillfälle lyckades man få ut en mindre summa.

På grund av det inträffade yrkade familjen F skadestånd med 15 000 kr.

Banken bestred yrkandet och anförde: Det är självfallet synnerligen olyckligt att Visaautomaterna inte har fungerat i överensstämmelse med familjen F:s önskemål. Vad som är orsak till detta (tekniskt fel, bristfällig påfyllning av kontanter eller annan brist) är omöjligt att besvara men inget som banken kan lastas för. Visa-kortet är ett väl fungerande betalkort i Frankrike för varor och tjänster och kan därigenom användas för att tillgodose olika behov av betalningar. - Banken har vid kontakt med familjen F tidigare medgivit att viss brist i informationen kan ha förelegat. På grund därav har banken utbetalat ett såsom skäligt ansett skadestånd med 3 000 kr. Nämndens bedömning:

Av utredningen i ärendet framgår att makarna F med hjälp av VISA-kortet lyckats få ut pengar ur bankomater i Frankrike vid vissa uttagsförsök men inte vid andra. Det har således inte varit något fel på VISA-kortet i sig.

Liksom det ibland kan inträffa i Sverige att pengar tar slut i vissa bankomater eller att de drabbas av systemfel eller sambandsavbrott, kan sådana fel också inträffa utomlands. Just när det gäller sambandsavbrott torde riskerna för fel vara större utomlands än i Sverige.

Kortutfärdande bank bär ett ansvar för att kortet i sig fungerar, att - när samband nås med banken och pengar eller outnyttjat kreditutrymme finns på det till kortet knutna kontot - utbetalning sker då så begärs genom användande av kortet och att bokföringen av gjorda uttag sker på ett riktigt sätt på kontot. Vidare bär banken ett ansvar för de uppgifter som den lämnat i sin marknadsföring eller eljest om t.ex. möjligheterna att utnyttja kortet. Däremot ansvarar kortutfärdande bank inte för - om inte detta särskilt garanterats - att varje enskilt uttagsförsök skall lyckas. Om t.ex. pengarna i en enskild uttagsautomat har tagit slut (t.ex. därför att många människor under en helg har utnyttjat automaten) är det inte något som den kortutfärdande banken ansvarar för.

Genom utredningen i ärendet har enligt nämndens mening inte framkommit något som tyder på att de svårigheter att få ut pengar med hjälp av VISA-kortet som drabbat makarna F i Frankrike skulle bero på något som den kortutfärdande banken i Sverige är ansvarig för. Inte heller kan nämnden finna att banken i sin marknadsföring eller eljest skulle ha utlovat att pengar skulle kunna tas ut i alla uttagsautomater i Frankrike och vid alla tillfällen med hjälp av VISA-kortet.

Banken synes inte ens ha hävdat i sin marknadsföring eller i de uppgifter som den i övrigt lämnat att det skulle gå att använda VISA-kortet i flertalet uttagsautomater i Frankrike.

Slutligen noterar nämnden att den 15 juli 1992 var en onsdag då bankerna var öppna som vanligt i Frankrike. Makarna F hade alltså möjlighet att få hjälp med kontantuttag på VISA-kortet på en bank.

Med hänsyn till vad som nu har anförts finner nämnden att makarna F inte är berättigade till något skadestånd av banken. Nämnden finner därför att de bör vara nöjda med den ersättning om 3 000 kr som de redan fått av banken.