ARN 1993-3401

I en annons utbjöds en resa till ett rabatterat pris. Då erbjudandet inte var begränsat och det fanns platser kvar, borde en resenär, som bokade plats två dagar senare, ha fått köpa resan för det rabatterade priset.

I en annons utbjöds en resa till ett rabatterat pris. Då erbjudandet inte var begränsat och det fanns platser kvar, borde en resenär, som bokade plats två dagar senare, ha fått köpa resan för det rabatterade priset. Avgörande 1993-10-22; 93-3401

I läste en annons i Helsingborgs Dagblad söndagen den 6 juni där det stod att en researrangör sålde resor till Djerba från 995 kr. Det angavs att priset gällde i mån av plats. Där angavs vidare att kontoret öppnade på måndag kl. 09.00. När I beställde tre resor tisdagen den 8 juni fick hon betala 1 595 kr per person. Av annonsen framgick inte att den bara gällde ett visst antal platser. Det är fråga om otillbörlig marknadsföring.

I yrkade prisavdrag med 600 kr per person och anförde:

Researrangören anförde: Det torde vara allmänt känt och erkänt att annonsering av resor i dagspressen avser rabatterade, s. k. sista minuten-resor. I annonsen angavs "res nu 995 kr". Dessa resor fanns till salu under söndagen den 6 juni och måndagen den 7 juni. Därefter höjdes priset till 1 595 kr. Dessa rabatterade resor varierar ju allt efter tillgång och efterfrågan och eftersom det fanns långt fler än 10 resor till salu för 995 kr så angavs detta inte i katalogtexten. Konsumentverket ställer ju krav på arrangören att ange platsantal om man har färre än 10 resor till salu.

Nämnden anförde:

I researrangörens annons angavs "Res nu! 995:- i mån av plats". Bland destinationerna fanns Djerba upptagen. Även om annonsen inte är helt lättläst så måste den enligt nämndens mening tolkas så att resorna till Djerba omfattas av annonsen. Av utredningen framgår också att resor till Djerba med samma avgång som I har köpt har sålts för 995 kr. Någon begränsning har inte angivits i annonsen om att den bara skulle gälla ett visst antal platser. Annonsen måste därför tolkas så att priset gällde så länge plats fanns. Nämnden vill framhålla att det är viktigt att det i marknadsföringen klart och tydligt anges under vilka förutsättningar som lämnade erbjudanden gäller.

Av utredningen i ärendet finner nämnden det klarlagt att plats fanns till Djerba när I ville boka resorna. Eftersom erbjudandet i annonsen inte var begränsat, borde hon enligt nämndens mening ha fått köpa resorna till det i annonsen angivna priset. Då hon inte har fått möjlighet härtill skall hennes yrkande således bifallas.