ARN 1994-5047

Rederiets ansvar för resenärernas extra kostnader i anledning av inställd färjetransport (188 och 191 §§ sjölagen /1891:35 s.1/).

Rederiets ansvar för resenärernas extra kostnader i anledning av inställd färjetransport ( 188 och 191 §§ sjölagen /1891:35 s.1/). Avgörande 1995-02-28; 94-5047

I bokade en färjetransport Göteborg-Harwich t.o.r. Resan skulle ske under tiden den 9 - 26 juli 1994. Priset för fyra personer och bil var 7 794 kr. Den 4 juli meddelade resebyrån i Falun att utresan var inställd. Resebyrån lyckades ordna en resa via Göteborg - Kiel och vidare över Calais - Dover. Rederiet meddelade först den 6 juli att resan var inställd. Bolaget hade ingen alternativ resväg att erbjuda.

Resan via Calais - Dover innebar en extra bilresa på 95 mil och resenärerna fick lämna hemorten ett dygn tidigare än vad som var tänkt. I accepterade detta med förbehåll att han skulle återkomma med med skadeståndsanspråk. Av det begärda yrkandet har endast 300 kr medgivits. I yrkade skadestånd med 4 387,73 kr. (Förlorad arbetsförtjänst 750 kr; ombokningskostnad 526 kr; måltidskostnader 431,73 kr; bilersättning 2 280 kr; övriga omkostnader 300 kr; olägenheter 1 000 kr.)

Rederiet bestred yrkandet som härrörde sig från resan till England med annan arrangör. Eftersom transportresan till England har avbokats så har rederiet inte ersatt merkostnader som rör denna. Kunden har fått ersättning för telefonkostnader och problem med travelcards.

Nämndens bedömning:

Ärendet skall bedömas enligt sjölagen (1891:35 s. 1).

Enligt 188 § sjölagen är bortfraktaren ansvarig för personskada som drabbar passagerare på grund av händelse under resan, om skadan har vållats genom fel eller försummelse av bortfraktaren eller någon som han svarar för. Detsamma gäller skada på grund av att passagerare försenas, även om förseningen inte beror på händelse under resan. Med dröjsmål (försening) avses inte bara att prestationen fullgörs för sent utan även att prestationen helt uteblir. (Se K. Grönfors Sjölagens bestämmelser om passagerarbefordran, sid 83.) För att gå fri från ansvarighet måste enligt 191 § bortfraktaren visa, att skada som avses i 188 § inte har orsakats genom fel eller försummelse av honom eller någon som han svarar för. Enligt 192 § skall bortfraktarens ansvarighet vid försening av passagerare inte överstiga 2 000 särskilda dragningsrätter (SDR) för varje passagerare. Bortfrak-taren har enligt 193 § rätt att från skadans belopp göra avdrag med ett visst belopp, som utgör passagerarens självrisk. För försening av passagerare är detta belopp 20 SDR. I rederiets broschyr anges beloppet till 20 SDR eller 229 kr.

Av utredningen i ärendet framgår att turen Göteborg - Harwich har ställts in och att resenärerna har sett sig nödsakade att resa via Göteborg - Kiel och Calais - Dover. Till följd därav har resenärerna åsamkats extra kostnader (se nedan). Genom utred-ningen i ärendet har rederiet inte lyckats visa att skadan inte har orsakats av fel eller försummelse av bolaget eller någon som bolaget svarar för. Till följd härav är bolaget i princip skyldigt att ersätta I för den skada han orsakats genom förseningen.

I har genom den inställda turen och den därigenom ändrade färdvägen drabbats av extra kostnader för bilkörning, måltider, ombokning och förlorad arbetsförtjänst. Han har yrkat ersättning för dessa kostnader samt skadestånd för olägenheter. Nämnden finner att rederiet bör svara för de kostnader som uppkommit eftersom de har varit en för bolaget förutsebar följd av den inställda turen. Dock bör endast 300 kr medges som ersättning för måltider eftersom endast merkostnaden ersätts. Avdrag skall göras för självrisken med 229 kr per person. Yrkandet om skadestånd för olägenheter medges ej eftersom detta är att betrakta som en ideell skada. Enligt svensk rätt ersätts ideell skada endast i samband med personskada. Såvitt framgår av utredningen har ersättning för "övriga merkostnader" i I:s yrkande redan utbetalats av bolaget. Nämnden utgår från att det skett och bortser därför från det yrkandet vid sin bedömning av ärendet. - Rederiet bör således utge sammanlagt 2 940 kr till I.