ARN 1996-4532
Fråga om beräkning av den ersättning säljaren har rätt till när köparen avbeställer en specialbeställd vara (41 § konsumentköplagen).
Fråga om beräkning av den ersättning säljaren har rätt till när köparen avbeställer en specialbeställd vara ( 41 § konsumentköplagen ). Avgörande 1997-03-18; 1996-4532
B beställde i juni 1996 en stoltrappshiss. Hissen var avsedd för hennes handikappade make. Säljföretaget besökte henne och tog mått för placeringen. Priset, inklusive montering, var 56 800 kr plus moms. Någon tid därefter fick hon veta att maken skulle placeras inom långvården utan möjlighet att komma hem. Hon avbeställde därför hissen. Företaget accepterade avbeställningen men krävde 57 844 kr i skadestånd. B ansåg beloppet vara orimligt och yrkande hos nämnden nedsättning till ett skäligt belopp.
Företaget bestred yrkandet. Företaget ansåg att den summa man begärt vid avbeställningen var rimlig och redovisade vad de olika posterna i kravet avsåg. Vid avbeställningen hade hissen redan hunnit beställas och levereras från tillverkaren i England. Den var specialgjord efter måtten i beställarens hus och det var svårt att återanvända delar och material. En viss nytta kunde man ha av själva hisstolen och hade därför räknat av 5 000 kr för denna. Man hade också haft utlägg för frakt och emballering. Företaget begärde vidare ersättning för försäljningsprovision (2 000 kr), administrativa kostnader (21 procent) samt utebliven vinst (9 procent). Det slutliga krav som framställdes i ärendet hos nämnden uppgick till 50 395 kr.
Nämnden gjorde följande bedömning:
Frågan i ärendet gäller huruvida företaget har rätt till ersättning på grund av att B före leveransen avbeställt en specialbeställd stoltrapphiss.
Enligt 41 § konsumentköplagen har säljaren vid en avbeställning rätt till ersättning för de särskilda kostnader han haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt, särskilda kostnader till följd av avbeställningen samt förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
Av förarbetena till lagen framgår att köparens motiv för en avbeställning i princip är utan betydelse. Kostnader för att ingå och fullgöra ett avtal omfattar bl.a. utarbetande av offerter, provisioner till försäljare, inköp och frakt. Säljaren är här skyldig att begränsa sin förlust genom att t.ex. återsända material till leverantören om detta är möjligt. Övriga kostnader, enligt förarbetena, hänför sig t.ex. till det belopp säljaren gått miste genom att affären inte kommit till stånd. Det högsta belopp som kan komma ifråga är skillnaden mellan det avtalade priset och säljarens särskilda kostnader för att anskaffa varan. Det framgår vidare att säljaren normalt inte är berättigad att uppbära full ersättning för sin förlust.
Det allmänna intrycket av företagets ersättningsyrkande är att det över huvud taget inte beaktat att även säljarsidan enligt lagstiftaren får vidkännas ett visst avbräck vid en avbeställning. En närmare granskning av posterna i denna anda ger följande resultat.
Det får med stor sannolikhet antas att företaget kan nyttiggöra själva stolen med motor. Företaget har vidare rätt till full ersättning för kostnader för frakt, paketering och resor med totalt 2 080 kr. Vidare har företaget rätt till skälig ersättning för kostnader för specialtillverkad räls med 15 000 kr, uppmätning av trappa med 900 kr, beredning- och konstruktionsarbete med 4 000 kr, sekreterartjänst och ekonomi med 500 kr samt ersättning
för utebliven vinst med 3 500 kr. Nämnden finner sålunda att företaget har rätt till ersättning med skäliga 25 980 kr.