ARN 1996-5650
Fråga om när en konsument borde ha upptäckt och åberopat (reklamerat) fel i en vara. Avgörande 1997-06-02 ; 1996-5650
Fråga om när en konsument borde ha upptäckt och åberopat (reklamerat) fel i en vara. Avgörande 1997-06-02 ; 1996-5650
G köpte en polotröja i september 1995. Hon använde den några gånger, tvättade den och packade ner den bland andra vinterkläder. När hon tog fram tröjan drygt ett år senare upptäckte hon att det luddiga hade ramlat bort och att det bara var som ett galler kvar av stickningen. Tröjan var oanvändbar. G yrkade att få en ny likvärdig tröja.
Säljföretaget bestred yrkandet och åberopande att reklamation skett för sent. Det var i och för sig riktigt att tröjan inte höll måttet vad gäller kvaliteten. Samtliga kunder som köpt tröjan hade returnerat den omedelbart.
Nämnden gjorde följande bedömning:
Nämnden har granskat polotröjan och konstaterat påtalad skada. Om en köpare vill åberopa att varan är felaktig skall reklamation ske inom skälig tid efter det att köparen har märkt eller borde ha märkt felet. Nämnden anser att G borde ha upptäckt skadan direkt efter tvätten och att hon borde ha underrättat säljaren om att hon var missnöjd med varan betydligt tidigare än vad hon gjort. Nämnden finner därför att reklamation har skett för sent och att hon därmed har förlorat rätten att reklamera. Hennes yrkande kan således inte bifallas.