ARN 1999-5771

En stegvis felsökning vid reparation av en bil leder i allmänhet till att kostnaderna för konsumenten bli lägre än om omfattande reparationer utförs omedelbart. Enbart det förhållande att felsökningen har skett stegvis innebär därför inte att en reparation inte har utförts fackmässigt.

En stegvis felsökning vid reparation av en bil leder i allmänhet till att kostnaderna för konsumenten bli lägre än om omfattande reparationer utförs omedelbart. Enbart det förhållande att felsökningen har skett stegvis innebär därför inte att en reparation inte har utförts fackmässigt. Avgörande 2000-04-06; 1999-5771

I juni 1999 upptäckte L att motorn på hans bil, en Audi 100 av 1991 års modell, gick ojämnt vid tomgång. Veckan innan hade bilen varit inne på en märkesverkstad som bytt spännhjulet till kamremmen, rotorn och fördelarlocket. Han lämnade in bilen till bolaget i början av juni för åtgärdande av den ojämna tomgången. När han hämtade bilen gick den fortfarande ojämnt. Han lämnade in bilen igen. Felet med den ojämna tomgången kvarstod dock så bilen lämnades in en tredje gång och då upptäckte bolaget att det fanns en spricka i vakuumslangen. L yrkande att han skulle befrias från betalningsansvar avseende två och en kvarts timmars arbete samt kostnaden för en ventil.

Bolaget bestred yrkandena eftersom reparationen var fackmässigt utförd.

Nämnden gjorde följande bedömning:

Av utredningen i ärendet framgår att bolaget har gjort har gjort felsökningar och reparationer på bilen stegvis. Nämnden finner att det i detta fall med hänsyn till felets art har varit försvarligt att utföra arbetet på det sätt som skett. Med en stegvis felsökning kan kostnaderna för konsumenten ofta bli lägre än om omfattande reparationer utförs omedelbart. Nämnden finner inte heller att bolaget har varit i dröjsmål avseende utförandet av tjänsten. L:s yrkanden kan på grund av det anförda inte bifallas.