ARN 1999-6489

Fråga om avbeställningsavgift vid avbeställning på grund av säljarens dröjsmål med leverans.

Fråga om avbeställningsavgift vid avbeställning på grund av säljarens dröjsmål med leverans. Avgörande 2000-04-11; 1999-6489

H beställde i juli 1999 en ny Toyota för 154.600 kr. Bilen fanns inte i lager. H fick dock löfte om att bilen skulle levereras innan den 8 augusti 1999 skrev han under avtalet. H påpekade vid beställningen att det var viktigt för honom att ha bilen till semestern då han skulle hälsa på en svårt sjuk släkting i Tjeckien. När H kom för att hämta bilen fick han beskedet att leveransen var försenad men att bilen skulle komma i tid till hans planerade semesterresa. Detta gjorde den dock inte och när även nästan hela september månad hade gått utan att bilen levererades avbeställde han den. H yrkade att säljaren skulle avstå från kravet på avbeställningsavgift, 10.794 kr.

Säljaren bestred yrkandet och anförde som grund för bestridandet att H lämnades besked om leverans vecka 44 och att den fanns klar för leverans vecka 47.

Nämnden gjorde följande bedömning:

Av utredningen framgår att parterna lämnat motstridiga uppgifter angående utlovad leveranstid. Nämnden finner dock att det av utredningen framkommer att H gjort klart att han velat ha bilen skyndsamt samt att bolaget inte förmått visa att de gjort klart för H att bilen skulle levereras vecka 44.

I köpekontraktets punkt 4 stadgas att ny bil normalt levereras inom åtta veckor från den dag köparen undertecknade köpeavtalet. Med hänsyn till att bilen inte kan anses specialbeställd samt att bolaget inte kunnat leverera bilen inom dessa åtta veckor finner nämnden att H haft rätt att säga upp avtalet utan att bli debiterad några extra avgifter. Hans yrkande bör följaktligen bifallas.