ARN 2001-7865

Resenärer som deltagit i en paketresa har - trots bokning - nekats ombordstigning på flygplan. Fråga om tillämpning av rådets förordning (EEG) nr 295/91 av den 4 februari 1991 om införande av gemensamma regler om kompensation till passagerare som nekas ombordstigning på luftfartyg i regelbunden lufttrafik.

Resenärer som deltagit i en paketresa har – trots bokning – nekats ombordstigning på flygplan. Fråga om tillämpning av rådets förordning (EEG) nr 295/91 av den 4 februari 1991 om införande av gemensamma regler om kompensation till passagerare som nekas ombordstigning på luftfartyg i regelbunden lufttrafik. Avgörande 2002-08-02; 2001-7865

M och tre medresenärer deltog i en paketresa till Italien arrangerad av paketresearrangören D. Vid hemresan nekades resenärerna att följa med det bokade flygplanet. Resenärerna omdirigerades efter vissa komplikationer till en annan flygplats och ankom till Arlanda drygt sju timmar försenade.

M yrkade ersättning med 150 euro per person, totalt 600 euro, med hänvisning till rådets förordning 295/91 av den 4 februari 1991.

Arrangören D medgav att ersätta resenärerna med 600 kr per person, totalt 2 400 kr. Till stöd för sin inställning anförde D att den av M åberopade förordningen inte är tillämplig på det inträffade, eftersom den endast avser ersättning vid överbokningar. Enligt D nekades resenärerna ombordstigning p.g.a. reducerad passagerarkapacitet till följd av sjukdom bland personalen.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Resenärerna deltog i en paketresa arrangerad av paketresearrangören D. M har i ärendet uppgett bl.a. följande. Vid hemresan nekades resenärerna att medfölja det bokade flygplanet. Som skäl uppgavs att resenärerna inte fanns med på passagerarlistan. Efter ett tag kunde resenärerna dock checka in, bara för att därefter erhålla besked om att de ändå inte kunde följa med flygplanet. Resenärerna fick hämta ut sitt incheckade bagage, varefter de omdirigerades till en annan flygplats för senare hemtransport. De ankom till Arlanda kl. 22.05 istället för, som avtalat, kl. 15.00. M har yrkat ersättning med 150 euro per resenär, totalt 600 euro. Som grund för yrkandet har han åberopat EG-förordning 295/ 91. D har medgett att ersätta resenärerna med totalt 2 400 kr. Enligt bolaget nekades resenärerna ombordstigning eftersom flygplanets passagerarkapacitet reducerats till följd av sjukdomsfall bland dess personal.

I rådets förordning (EEG) nr 295/91 av den 4 februari 1991 om införande av gemensamma regler om kompensation till passagerare som nekas ombordstigning på luftfartyg i regelbunden lufttrafik ges regler om den minimiersättning som skall utgå vid överbokning. Av förordningens artikel 1 framgår bl.a. att direktivet är tillämpligt då passagerare på grund av överbokning nekats tillgång till en flygning i regelbunden lufttrafik, till vilken de har giltig färdbiljett och bekräftad platsreservation. Enligt artikel 5 gäller direktivets bestämmelser även vid paketresor.

Av förordningens artikel 2 (d) framgår att termen överbokning avser en situation där antalet passagerare som har bekräftade platsreservationer och presenterar sig vid incheckningsdisken inom utsatt tid, överstiger antalet tillgängliga platser på flygningen. I det aktuella fallet har passagerarantalet i och för sig överstigit antalet tillgängliga platser på flygningen. Enligt nämndens mening skulle det emellertid föra för långt att jämställa en situation där antalet tillgängliga platser har begränsats på grund av flygpersonalens sjukdom med en situation där överbokningen inte beror på några sådana extraordinära förhållanden. Någon ersättning grundad på förordningen kan därför inte tillerkännas resenärerna.

Resenärerna är dock berättigade till ersättning enligt paketreselagen. Enligt 9 § paketreselagen ansvarar researrangören även för prestationer som utförs av andra, t.ex. ett av arrangören anlitat flygbolag. Enligt 16 § paketreselagen är vidare resenärer, vid fel i de avtalade tjänsterna, berättigade till prisavdrag. Nämnden finner att resan till följd av omständigheterna vid hemresan inte har haft den standard resenärerna har haft anledning att anta. Resan har därför varit felaktig. D har medgett att utge ersättning med totalt 2 400 kr. Nämnden finner inte att grund för ytterligare ersättning föreligger.