ARN 2010-8592

En flygning har efter flygplansbyte blivit överbokad. Orsaken till flygplansbytet saknar betydelse för bedömningen av rätten till kompensation för nekad ombordstigning, förordningen (EG) 261/2004.

En flygning har efter flygplansbyte blivit överbokad. Orsaken till flygplansbytet saknar betydelse för bedömningen av rätten till kompensation för nekad ombordstigning, förordningen (EG) 261/2004. Avgörande 2011-06-03; 2010-8592

Resenären var inbokad på en flygning från Göteborg till Teheran, men blev vägrad ombordstigning. Han blev ombokad till en flygning från Stockholm till Teheran tre dagar senare. Han fick därför kostnader för att ta sig till Stockholm. Flygbolaget lovade honom först ersättning med högst 1 000 kr, men ville sedan inte stå för detta. Resenären yrkade därför kompensation med 600 euro och den utlovade ersättningen med 1 000 kr.

Flygbolaget motsatte sig yrkandet. Dagen innan flyget skulle avgå genomgick flygplanet en säkerhetskontroll. Detta ledde till att flygningen blev överbokad, vilket var utanför flygbolagets kontroll. Flygbolaget kom överens med de passagerare som var överbokade att de skulle bokas om till första möjliga flygning till Teheran, som var från Stockholm, och att flygbolaget skulle stå för acceptabla kostnader för kost och övrig assistans. Flygbolaget har därför medgett att kompensera passageraren för kostnader under resan Göteborg – Stockholm.

Nämnden gjorde följande bedömning.

När ett flygbolag har rimlig anledning anta att ombordstigning vid en flygning måste nekas ska flygbolaget först och främst göra en förfrågan efter frivilliga som är beredda att avstå från sina platsreservationer i utbyte mot förmåner på villkor som den berörda passageraren och flygbolaget kommer överens om. Utöver dessa förmåner har de frivilliga rätt till assistans. Regler om detta finns i förordningen (EG) 261/2004, artikel 4.1 och 8. Om det inte finns tillräckligt med frivilliga får ett flygbolag neka passagerare ombordstigning, se artikel 4.2.

När resenärer nekas ombordstigning mot sin vilja har de enligt artiklarna 4.3 och 7 i den aktuella förordningen rätt till kompensation. Storleken av kompensationen bestäms med hänsyn till den aktuella flygningens längd. Den är alltså inte beroende av att passageraren kan visa att han eller hon lidit någon skada av det inträffade.

Flygbolaget har vidgått att flygningen – efter det att en säkerhetskontroll behövt göras – blivit överbokad. Flygbolaget har uppgett att man kommit överens med de passagerare som drabbats av överbokningen. Flygbolaget har dock inte gett in någon bevisning i detta avseende. Flygbolaget har således inte bevisat att det finns en överenskommelse mellan resenären och flygbolaget.

Enligt flygbolaget har resenären inte rätt till kompensation eftersom det flygplan som ursprungligen skulle ha använts på flygningen har tagits ur trafik på grund av omständigheter utanför flygbolagets kontroll.

Nämnden konstaterar att fråga inte är om inställd flygning utan om nekad ombordstigning. enligt förordning (EG) 261/2004. Orsaken till flygplansbytet saknar därför betydelse för bedömningen av rätten till kompensation.

Nämnden anser att resenären har nekats ombordstigning mot sin vilja. Han har därför rätt till kompensation för den inställda flygningen. Dess längd har varit sådan att ersättningsbeloppet enligt artikel 7.1 i förordning (EG) nr 261/2004 uppgår till 600 euro. Flygbolaget har medgett yrkandet om ersättning för kostnader. Resenärens yrkande bifölls således i sin helhet.