ARN 2017-04510

Konsumenten anmälde sig till en kurs som skulle starta tre månader senare. Han fick ingen bokningsbekräftelse eller liknande meddelande angående kursen förrän samma dag som kursen skulle börja. Företaget kan därför inte anses ha accepterat konsumentens anbud inom skälig tid. Bindande avtal har inte ingåtts.

Konsumenten anmälde sig till en kurs som skulle starta tre månader senare. Han fick ingen bokningsbekräftelse eller liknande meddelande angående kursen förrän samma dag som kursen skulle börja. Företaget kan därför inte anses ha accepterat konsumentens anbud inom skälig tid. Bindande avtal har inte ingåtts.

Beslut 2017-09-26; 2017-04510

MT begärde att inte behöva betala något för en kurs i svetsning. Den 5 november 2016

anmälde han sig och sin son till kursen. Han fick inte någon bekräftelse på sin anmälan, och lyckades inte få kontakt med företaget per telefon. Han utgick från att kursen inte skulle genomföras. Först den 3 februari 2017, samma dag som kursen började, fick han ett mejl med en bokningsbekräftelse och en faktura på 7 100 kr. Han kontaktade företaget och sa att det inte fanns något avtal. Han och hans son kunde inte delta i kursen eftersom de jobbade.

SG motsatte sig kravet. Kursen bestod av tre kurstillfällen. Kursen var fulltecknad och det

fanns sex personer på reservlistan. Före kursstart kontrollerade företaget om alla kursavgifter hade betalats. De skickade en påminnelse till MT före kursstart. MT meddelade aldrig att han och hans son inte skulle delta, varför företaget inte kunde ta in några reserver. Först efter det första kurstillfället visste företaget att MT och hans son inte skulle delta, och då fanns ingen möjlighet att sätta in några andra deltagare i deras ställe. Till följd av det inträffade har företaget gått miste om kursavgiften om 7 100 kr. – MT godkände företagets köpvillkor vid bokningstillfället. I dessa fanns tydlig information om att kunden ska kontakta företaget om han inte får någon bokningsbekräftelse. MT meddelade aldrig att han inte hade fått någon bokningsbekräftelse.

Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning.

Erbjudanden som en näringsidkare, i annons eller på internet, riktar till allmänheten anses normalt inte som avtalsrättsligt bindande anbud, utan endast som oförbindande uppmaningar till den som är intresserad av varan eller tjänsten att lämna ett anbud. För att ett avtal ska komma till stånd krävs i regel att konsumenten lämnar ett anbud och att näringsidkaren accepterar köparens anbud. Näringsidkaren ska ges skälig betänketid för att ta ställning till anbudet. Om anbudet inte accepteras inom denna s.k. acceptfrist är anbudsgivaren inte längre bunden.

I ärendet är utrett att MT den 5 november 2016 anmälde sig och sin son till kursen med startdatum den 3 februari. SG har i ärendet inte visat att någon bokningsbekräftelse eller liknande meddelande angående kursen har kommit MT till handa förrän den 3 februari 2017. Detta kan inte anses ha varit inom skälig tid efter anbudet. Ett bindande avtal kan alltså inte anses ha ingåtts. SG ska därför rekommenderas att inte kräva MT på betalning för kursen.

2017-04510

2018-02-07

019