Begrepp
Allmänna skattelagen
Termen förekommer i 8 dokument i rättskällorna.
Legaldefinitioner 4
- Punkt 12 C-299/20
- I artikel 257 i code général des impôts (allmänna skattelagen), i den lydelse som är tillämplig i det nationella målet, föreskrevs följande: ”Mervärdesskatt ska även betalas för följande: … 6. Om inte annat följer av led 7: a) Transaktioner som avser fast egendom … och vars resultat ska ingå som industriella och kommersiella vinster i underlaget för inkomstskatteberäkningen. … 7. Transaktioner som avser uppförande eller leverans av byggnader. Dessa transaktioner är skattepliktiga, inklusive de transaktioner som är av civilrättslig karaktär. 1. Sådana transaktioner omfattar bland annat: a) Försäljning … av mark för bebyggelse … I första stycket avses bland annat mark för vilken köparen …, inom fyra år räknat från dagen för den rättshandling som fastställer transaktionen, får bygglov för att bebygga eller iordningställa marken eller påbörjar de byggarbeten som krävs för att uppföra en byggnad eller en grupp av byggnader eller för att bygga nya lokaler i form av påbyggnad med övre våningar. Bestämmelserna ska inte tillämpas på mark som köpts in av fysiska personer i syfte att uppföra byggnader som personerna kommer att använda som bostäder. … b) Försäljning av fast egendom …”
- Punkt 4 C-321/24
- I artikel 750 ter i code général des impôts (allmänna skattelagen), i den lydelse som är tillämplig i det nationella målet (nedan kallad den allmänna skattelagen), föreskrivs följande: ”Följande är föremål för skatt på kostnadsfri överlåtelse: Lös och fast egendom som befinner sig i eller utanför Frankrike, inklusive offentliga värdepapper, ränteandelar, egendom eller rättigheter som utgör en sådan trust som definieras i artikel 792-0 bis och inkomster som kapitaliseras där, fordringar och i allmänhet alla franska eller utländska överlåtbara värdepapper av vilket slag de än är, när givaren eller arvlåtaren har skatterättsligt hemvist i Frankrike i den mening som avses i artikel 4 B; Lös och fast egendom, oavsett om egendomen ägs direkt eller indirekt, som befinner sig i Frankrike, särskilt franska offentliga värdepapper, ränteandelar, egendom eller rättigheter som utgör en sådan trust som definieras i artikel 792-0 bis och inkomster som kapitaliseras där, franska fordringar och överlåtbara värdepapper, när givaren eller arvlåtaren inte har skatterättsligt hemvist i Frankrike i den mening som avses i ovannämnda artikel. … Lös och fast egendom som befinner sig i eller utanför Frankrike, inklusive offentliga värdepapper, ränteandelar, egendom eller rättigheter som utgör en sådan trust som definieras i artikel 792-0 bis och inkomster som kapitaliseras där, fordringar och i allmänhet alla franska eller utländska värdepapper av vilket slag de än är, som mottagits av arvingen, gåvotagare, testamentstagaren eller förmånstagaren till en sådan trust som definieras i artikel 792-0 bis och som har skatterättsligt hemvist i Frankrike i den mening som avses i artikel 4 B. …”
- Punkt 9 C-403/19
- I artikel 39.1 i code général des impôts (allmänna skattelagen), i den lydelse som är tillämplig i det nationella målet (nedan kallad den allmänna skattelagen), föreskrivs följande: ”Nettovinsten fastställs efter avdrag för samtliga kostnader …”
- Punkt 5 C-570/20
- Artikel 1729 i Code général des impôts (allmänna skattelagen), i den lydelse som var tillämplig vid tidpunkten för de faktiska omständigheterna i det nationella målet, har följande lydelse: ”Oriktiga uppgifter eller underlåtenhet att lämna uppgifter, i en deklaration eller annan handling, som rör omständigheter som har betydelse för beskattningsunderlaget eller för fastställandet av skatten, samt återbetalning av ett skatteavdrag som staten felaktigt har beviljat, ska medföra ett skattetillägg med 40 procent av den undandragna skatten om överträdelsen har skett uppsåtligen, …”