lagen.nu
Begrepp

Arbitrio

Termen förekommer i 2 dokument i rättskällorna.

Legaldefinitioner 1

Punkt 5 Förslag till avgörande i mål C-45/94
För att rätta sig efter de skyldigheter som följer av ovannämnda bestämmelser i anslutningsakten, antogs i spansk lagstiftning ovannämnda lag nr 8/1991, i vilken den lokala avgiftsordning som var gällande i Ceuta och Melilla ändrades genom att den tidigare kommunala avgiften vid varuimport (kallad ”aforo”) ersattes med en ny avgift (”arbitrio”). Denna avgift tas inte som tidigare ut enbart vid införsel av lös egendom till de ovan nämnda territorierna, utan även vid deras lokala tillverkning, i syfte — vilket uttryckligen anges i lagens ingress — att upphäva all diskriminering på grund av varans ursprung. Med beaktande av de särskilda svårigheter som bromsar den ekonomiska utveckligen inom dessa territorier — svårigheter som tidigare har motiverat en annan skatteordning än den som tillämpas i det nationella territoriets övriga delar — föreskrevs det i lagen vissa tidsbegränsade skyddsåtgärder för den lokala industrin. Enligt artikel 1 är ”avgiften på tillverkning och import en indirekt kommunal beskattning som tas ut på tillverkning, bearbetning och import i och till städerna Ceuta och Melilla med avseende på all slags lös egendom, i enlighet med bestämmelserna i denna lag”. Vidare anges i artikel 3 att tillverkning av varor som vanligtvis utförs av företagare i deras verksamhet samt import av dessa varor — inbegripet varor med ursprung från andra regioner i Spanien enligt artikel 5.1 — till de territorier där lagen är tillämplig, utgör beskattningsbara transaktioner som påförs denna avgift. Enligt artikel 11 inträder skattskyldigheten vid tillverkning när köparen får tillgång till varan och vid import när importdeklarationen lämnas in. För den inhemska tillverkningen utgörs beskattningsunderlaget av överlåtarens totala fordran när varan överlåts och för de importerade varorna av tullvärdet (artiklarna 15 och 16). Fastställande av de skattesatser som är tillämpliga på olika produkter inom de maximi-och minimigränser som anges i lagen (0,5 procent och 10 procent) ankommer på de berörda kommunala myndigheterna (artikel 18), vilka är skyldiga att fastställa dessa inom ramen földe tillämpningsföreskrifter för avgiften som hör till deras behörighet. Vad beträffar Ceutas stad har dessa tillämpningsföreskrifter antagits genom beslut den 24 september 1991. I artiklarna 7 och 9 i lag nr 8/1991 föreskrivs slutligen vilken tillverkning och import som undantas från avgift. Det är i stor utsträckning samma kategorier av varor som omfattas av detta undantag i båda fallen. I artikel 7.2 föreskrivs emellertid en särskild ordning till förmån för den lokala industrin enligt vilket ”undantag helt eller delvis kan medges tillfälligt för varor som tillverkats eller bearbetats av den industri som är etablerad inom städerna Ceutas och Melillas territorium och som tillhör de ekonomiska sektorer som skyddas av lag nr 50/1985 av den 27 december 1985 om regionala stimulansåtgärder för att avhjälpa ekonomiska skillnader mellan olika delar av det nationella territoriet”. Det bör i detta avseende preciseras att enligt artikel 14 i ovan nämnda kommunala förordning av september månad år 1991, kan undantag erhållas enligt de villkor och för den period som anges i den rättsakt i vilken de beviljas, efter en motiverad begäran från den berörda.

Generaladvokatens förslag till avgörande 1