lagen.nu
Begrepp

Kategori A

Termen förekommer i 32 dokument i rättskällorna.

Legaldefinitioner 16

Punkt 5 Förslag till avgörande i mål C-122/01
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93 fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades med 66,5 procent till de aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 6 Förslag till avgörande i mål C-312/00
I artikel 19.1 har den sålunda öppnade tullkvoten fördelats enligt följande: 66,5 procent till de aktörer som har avyttrat tredjelandsbananer eller icketraditionella AVS-bananer (kategori A), 30 procent till de aktörer som har avyttrat gemenskapsbananer eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat avyttra andra bananer än gemenskapsbananer eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 87 Förslag till avgörande i mål C-623/22
Förteckningen över kännetecken återfinns i del II i bilaga IV till direktiv 2011/16. Kännetecknen delas in i olika kategorier: dels ”[a]llmänna kännetecken kopplade till kriteriet om huvudsaklig nytta” (kategori A), dels specifika kännetecken, vilka kategoriseras utifrån huruvida de är ”kopplade till kriteriet om huvudsaklig nytta” (kategori B), har ”samband med gränsöverskridande transaktioner” (kategori C), ”rör automatiskt utbyte av upplysningar och verkligt huvudmannaskap” (kategori D) eller ”rör internprissättning” (kategori E). Noteras bör att förekomsten av vissa kännetecken i sig är tillräcklig för att ett arrangemang ska bli rapporteringspliktigt medan andra kännetecken är relevanta endast i fall där kriteriet om huvudsaklig nytta – som jag kommer att förklara utförligare i nästa avsnitt – är uppfyllt.
Punkt 4 T-1/99
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93 fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades med 66,5 procent till de aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 3 T-18/99
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93, i dess tidigare lydelse, fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades med 66,5 procent till den kategori av aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 3 T-19/01
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93 fördelades den genom artikel 18 införda tullkvoten på så sätt att den öppnades med 66,5 procent till de aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 5 T-198/95
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93 fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades med 66,5 procent till de aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 4 T-252/97
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93 delades tullkvoten upp och öppnades med 66,5 procent till de aktörer som hade avyttrat tredjelandsbananer och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade avyttrat gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat avyttra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 4 T-260/97
I artikel 19.1 i förordning nr 404/93 fördelades den öppnade tullkvoten genom att 66,5 procent tilldelades de aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), 30 procent de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och 3,5 procent de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 3 T-30/99
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93, i dess tidigare lydelse, fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades med 66,5 procent till den kategori av aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 3 T-52/99
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93, i dess tidigare lydelse, fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades med 66,5 procent till den kategori av aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 4 T-56/00
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93 fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades för konkurrens med 66,5 procent till de aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 4 T-57/00
Genom artikel 19.1 i förordning nr 404/93 fördelades tullkvoten på så sätt att den öppnades för konkurrens med 66,5 procent till de aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), med 30 procent till de aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och med 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan år 1992 hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).
Punkt 3 T-64/01
I artikel 19.1 i förordning nr 404/93 föreskrevs att tullkvoter skulle öppnas med följande procentsatser: 66,5 procent till aktörer som hade salufört bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), 30 procent till aktörer som hade salufört gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och 3,5 procent till aktörer etablerade i gemenskapen som hade börjat saluföra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer år 1992 (kategori C).
Punkt 7 T-677/13
Kommissionen angav också den närmare avgränsningen för sökandens två ansökningar. Kommissionen konstaterade att den första ansökan avsåg den fullständiga versionen av innehållsförteckningen i akten i ärende COMP/39.125, i synnerhet över tre kategorier av information som inte redan hade lämnats ut till sökanden enligt beslutet av den 7 mars 2012. Härvid avsågs, för det första, hänvisningarna till skriftväxlingen i ärendet med de företag som hade ansökt om att få omfattas av kommissionens tillkännagivande av den 8 december 2006 om immunitet mot böter och nedsättning av böter i kartellärenden (EUT C 298, s. 17) (nedan kallat programmet för förmånlig behandling), i den del denna information inte kunde utläsas av den icke-konfidentiella preliminära versionen av beslutet Bilglas eller inte röjts i samband med de fall där det väckts talan om ogiltigförklaring av detta beslut. För det andra avsågs namnen på fysiska personer, utomstående företag och advokatbyråer som deltagit i förfarandet. Det rörde sig, för det tredje, om viss affärsinformation som inte var offentlig och som kunde vara känslig (punkterna 2.1 och 2.3 i det angripna beslutet). Beträffande den andra ansökan angav kommissionen att den avsåg ett stort antal handlingar i akten i ärende COMP/39.125. Kommissionen påpekade också att den på ett tidigare stadium hade delat in de aktuella handlingarna i fyra olika kategorier, i förhållande till hur de hade redovisats av sökanden. Det rörde sig om skriftväxlingen med mottagarna av beslutet Bilglas (kategori A), skriftväxlingen med tredje part (kategori B), de handlingar som omhändertagits vid de inspektioner som utförts under förfarandet (kategori C) och om kommissionens interna handlingar (kategori D) (punkterna 2.2 och 2.3 i det angripna beslutet).
Punkt 3 T-79/96
I artikel 19.1 i förordning nr 404/93 har de sålunda öppnade tullkvoterna fördelats med 66,5 procent till de aktörer som har avyttrat bananer från tredje land och/eller icke traditionella AVS-bananer (kategori A), 30 procent till de aktörer som har avyttrat gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori B) och 3,5 procent till de aktörer etablerade i gemenskapen som sedan 1992 hade börjat avyttra andra bananer än gemenskapsbananer och/eller traditionella AVS-bananer (kategori C).

EU-domstolens praxis 13

Generaladvokatens förslag till avgörande 3