lagen.nu
Begrepp

Lagen om arbetstagare

Termen förekommer i 16 dokument i rättskällorna.

Legaldefinitioner 8

Punkt 8 C-196/23
I artikel 49.1 i Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), i dess lydelse enligt Real Decreto legislativo 2/2015, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto de los Trabajadores (kungligt lagstiftningsdekret 2/2015 om godkännande av den omarbetade lydelsen av lagen om arbetstagare) av den 23 oktober 2015 (BOE nr 255 av den 24 oktober 2015, s. 100224) (nedan kallad lagen om arbetstagare), med rubriken ”Upphörande av anställningsavtal”, föreskrivs följande: ”Anställningsavtalet upphör i följande fall: … Om arbetsgivaren avlider, går i pension enligt gällande bestämmelser om social trygghet eller blir arbetsoförmögen, med förbehåll för vad som föreskrivs i artikel 44, eller upphör att vara en juridisk person. Om arbetsgivaren avlider, går i pension eller blir arbetsoförmögen är arbetstagaren berättigad till en ersättning motsvarande en månadslön. Om arbetsgivaren upphör att vara en juridisk person ska de förfaranden som föreskrivs i artikel 51 i [denna lag] tillämpas. … kollektiva uppsägningar på grund av ekonomiska, tekniska, organisatoriska eller produktionsrelaterade skäl. …”
Punkt 14 C-531/23
I artikel 34.9 i Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), i dess lydelse enligt Real Decreto-ley 8/2019, de medidas urgentes de protección social y de lucha contra la precariedad laboral en la jornada de trabajo (kunglig förordning 8/2019 om brådskande åtgärder för att bekämpa otrygghet i arbetslivet) av den 8 mars 2019 (BOE nr 61 av den 12 mars 2019, s. 23156) (nedan kallad lagen om arbetstagare), föreskrivs följande: ”Företaget ska se till att arbetstiden registreras dagligen. Exakta uppgifter ska lämnas om början och slutet av varje arbetstagares arbetsdag, utan att detta påverkar den flexibilitet i tiden som föreskrivs i denna artikel. Registreringen av arbetstiden ska organiseras och upprättas genom kollektiva förhandlingar eller företagsavtal eller, om detta inte är möjligt, genom beslut av arbetsgivaren efter samråd med arbetstagarrepresentanterna i företaget. De register som avses i denna bestämmelse ska bevaras av företaget i fyra år och hållas tillgängliga för arbetstagarna, deras rättsliga företrädare samt yrkes- och socialförsäkringsinspektionen.”
Punkt 16 C-55/18
I artikel 34 med rubriken ”Arbetstider” i Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), i dess lydelse enligt Real Decreto legislativo 2/2015, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto de los Trabajadores (kungligt lagstiftningsdekret 2/2015 om godkännande av den omarbetade lydelsen av lagen om arbetstagare) av den 23 oktober 2015 (BOE nr 255 av den 24 oktober 2015) (nedan kallad lagen om arbetstagare), föreskrivs följande: Bestämmelser om arbetstidens längd ska fastställas i kollektivavtal eller i anställningsavtal. Den ordinarie arbetstiden får inte överstiga 40 timmars faktiskt arbete i veckan och ska beräknas per år. … Minst 12 timmar ska förflyta mellan slutet av en arbetsperiod och början av följande arbetsperiod. Antalet ordinarie arbetstimmar av faktiskt arbete får inte överstiga 9 timmar per dag, såvida inte en annan förläggning av den dagliga arbetstiden har fastställts i kollektivavtal eller annars i avtal mellan företaget och arbetstagarrepresentanter, varvid vilotid mellan två arbetsperioder under alla omständigheter ska iakttas. …”
Punkt 9 C-550/19
I den tredje tilläggsbestämmelsen i Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), i dess version enligt Real Decreto legislativo 2/2015 por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto de los Trabajadores (kungligt lagstiftningsdekret 2/2015 om antagande av den omarbetade lydelsen av lagen om arbetstagare), av den 23 oktober 2015 (BOE nr 255 av den 24 oktober 2015, s. 100224) (nedan kallad lagen om arbetstagare), föreskrivs följande: ”Bestämmelserna i artiklarna 15.1 a, 15.5 och 49.1 c påverkar inte vad som har fastställts eller kan fastställas vid kollektiva förhandlingar, i enlighet med tredje tilläggsbestämmelsen i [lag 32/2006], när det gäller anställningsavtal i form av ’fijos de obra’-avtal, inklusive avgångsvederlag.”
Punkt 5 C-589/22
I artikel 51 i Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), i dess lydelse enligt Real Decreto Legislativo 2/2015, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto de los Trabajadores (kungligt lagstiftningsdekret 2/2015 om godkännande av den omarbetade lydelsen av lagen om arbetstagare) av den 23 oktober 2015 (BOE nr 255 av den 24 oktober 2015, s. 100224), med rubriken ”Kollektiv uppsägning”, föreskrivs följande: Vid tillämpningen av bestämmelserna i [lagen om arbetstagare] avses med kollektiv uppsägning upphörande av anställningsavtal av ekonomiska, tekniska, organisatoriska eller produktionsrelaterade skäl, om antalet uppsägningar under en period av 90 dagar avser minst 10 arbetstagare på företag med färre än 100 anställda, 10 % av antalet arbetstagare vid företag med mellan 100 och 300 anställda, 30 arbetstagare på företag med mer än 300 anställda. … Vid beräkningen av antalet upphörda anställningsavtal enligt första stycket i denna artikel ska hänsyn även tas till andra upphöranden av anställningsavtal under referensperioden på arbetsgivarens initiativ av andra skäl som inte hänför sig till arbetstagaren personligen och som skiljer sig från dem som anges i artikel 49.1 c i denna lag, förutsatt att antalet uppgår till minst fem. Om företaget under på varandra följande 90-dagarsperioder, och i syfte att kringgå bestämmelserna i denna artikel, med stöd av artikel 52 c i denna lag säger upp färre arbetstagare än vad som anges i gränserna ovan och det inte föreligger nya skäl som motiverar en sådan åtgärd, ska dessa uppsägningar anses utgöra ett kringgående av lagstiftningen och ska förklaras vara ogiltiga och utan verkan. En kollektiv uppsägning ska föregås av en period av överläggningar med arbetstagarnas rättsliga representanter. Denna period ska vara högst 30 kalenderdagar eller högst 15 kalenderdagar för företag med färre än 50 anställda. Överläggningarna med arbetstagarnas rättsliga representanter ska i varje fall omfatta möjligheterna att undvika kollektiva uppsägningar eller att minska antalet berörda arbetstagare samt att lindra konsekvenserna av uppsägningarna genom sociala uppföljningsåtgärder, såsom omplaceringar, eller utbildnings- eller omskolningsinsatser för att förbättra anställbarheten. …”
Punkt 13 C-649/22
I artikel 49.1 i Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), i dess lydelse enligt Real Decreto Legislativo 2/2015 por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto de los Trabajadores (kungligt lagstiftningsdekret 2/2015 om godkännande av den omarbetade lydelsen av lagen om arbetstagare) av den 23 oktober 2015 (BOE nr 255 av den 24 oktober 2015, s. 100224), föreskrivs följande: ”Ett anställningsavtal ska upphöra att gälla … på grund av dödsfall, svår funktionsnedsättning eller bestående total eller absolut arbetsoförmåga …”
Punkt 9 C-673/22
I artikel 48.4 i Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), i dess lydelse enligt Real Decreto Legislativo 2/2015 por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto de los Trabajadores (kungligt lagstiftningsdekret 2/2015 om antagande av den omarbetade lydelsen av lagen om arbetstagare), av den 23 oktober 2015 (BOE nr 255 av den 24 oktober 2015, s. 100224) (nedan kallad lagen om arbetstagare), föreskrivs följande: ”I samband med ett barns födelse, vilket omfattar förlossning och vård av ett barn yngre än tolv månader, ska den biologiska modern få ledigt under 16 veckor. De första sex veckorna av ledigheten ska tas ut omedelbart efter förlossningen och ska omfatta heltid till skydd för moderns hälsa. På samma sätt ges vid ett barns födelse 16 veckors ledighet för den förälder som inte är biologisk mor, av vilka de sex första veckornas ledighet ska tas ut omedelbart efter förlossningen och ska omfatta heltid för att uppfylla det omsorgsansvar som föreskrivs i artikel 68 i Código Civil (civillagen). … När de sex första veckorna efter förlossningen har löpt ut kan föräldrarna fritt dela upp ledigheten för vård av barn sinsemellan vecka för vecka. Ledigheten kan tas ut samlat eller fördelat över olika perioder från och med utgången av den obligatoriska ledigheten efter förlossningen till dess att barnet fyllt tolv månader. Den biologiska modern får emellertid tidigarelägga uttaget av ledigheten upp till fyra veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen. … …”
Punkt 7 C-97/16
I artikel 1 i den konsoliderade lydelsen av Ley del Estatuto de los Trabajadores (lagen om arbetstagare), antagen genom Real Decreto Legislativo 1/1995 (kungligt lagdekret 1/1995) av den 24 mars 1995 (BOE nr 75, av den 29 mars 1995, s. 9654), i den version som är tillämplig på omständigheterna i målet vid den nationella domstolen (nedan kallad lagen om arbetstagare), anges följande: Denna lag är tillämplig på arbetstagare som av egen vilja och mot ersättning utför tjänster åt någon annan under ledning av en fysisk eller juridisk person som kallas arbetsgivare och inom ramen för dennes organisation. … Denna lag omfattar inte … rent allmänt, arbete som utförs inom ramen för en annan relation än den som beskrivs i punkt 1 i denna artikel. En anställning anses inte föreligga vad avser personer som tillhandahåller transporttjänster med stöd av administrativa tillstånd som de har beviljats, gentemot bestämd ersättning, användandes fordon som de äger eller direkt förfogar över, även om nämnda personer kontinuerligt arbetar för en och samma avsändare eller saluförare. …”

EU-domstolens praxis 8