Begrepp
Mervärdesskattelagen
Termen förekommer i 24 dokument i rättskällorna.
Legaldefinitioner 12
- Punkt 11 C-218/21
- I artikel 18.1 i Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen), i den lydelse som är tillämplig på de faktiska omständigheterna i det nationella målet (nedan kallad mervärdesskattelagen), föreskrevs följande ”Följande skattesatser gäller: För importer, leveranser av varor och tillhandahållanden av tjänster som anges i förteckning I i bilagan till denna lag är skattesatsen 5 procent. … För övriga importer, leveranser av varor och tillhandahållanden av tjänster är skattesatsen 21 procent.”
- Punkt 11 C-42/22
- I artikel 9 leden 29 och 33 i Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen), antagen genom decreto-lei n.o 394-B/84 (lagdekret nr 394-B/84) av den 26 december 1984 (Diário da República I, serie I‑A, nr 297, av den 26 december 1984), i den lydelse som är tillämplig på omständigheterna i det nationella målet (nedan kallad mervärdesskattelagen), föreskrivs följande: ”Följande undantas från mervärdesskatt: … Försäkrings- och återförsäkringstransaktioner, inbegripet tjänster med anknytning till sådana transaktioner som utförs av försäkringsmäklare och försäkringsagenter. … Leverans av varor som enbart används i en verksamhet som är undantagen från skatteplikt, om dessa varor inte har gett upphov till avdragsrätt, eller leverans av varor vars anskaffning eller användning inte varit berättigad till avdrag för mervärdesskatt i enlighet med artikel 21.1.”
- Punkt 10 C-433/22
- I artikel 18.1 i Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen), i den lydelse som är tillämplig på de faktiska omständigheterna i det nationella målet (nedan kallad mervärdesskattelagen), föreskrivs följande: ”Följande skattesatser ska tillämpas: För importer, leveranser av varor och tillhandahållanden av tjänster som anges i förteckning I i bilagan till denna lag är skattesatsen 5 procent. … För övriga importer, leveranser av varor och tillhandahållanden av tjänster är skattesatsen 21 procent.”
- Punkt 5 C-505/22
- I artikel 3, med rubriken ”Begreppet leverans av varor” i Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen), i dess lydelse enligt Decreto-Lei n.° 102/2008 (lagdekret nr 102/2008) av den 20 juni 2008 (Diário da República, serie 1, nr 118, av den 20 juni 2008) (nedan kallad mervärdesskattelagen), föreskrivs följande: Med leverans av varor avses i allmänhet leverans av materiella varor mot ersättning på ett sätt som innebär utövande av äganderätten. … Med leverans av varor enligt punkt 1 i denna artikel avses även följande: … … att rörelsens varor permanent används för ägarens eller personalens eget bruk eller i allmänhet för andra ändamål än rörelsen samt leverans av dessa varor utan ersättning, om avdrag för mervärdesskatt helt eller delvis har gjorts med avseende på dessa varor eller delar av dem. … Varor som inte är avsedda för vidareförsäljning och vilka – på grund av sina egenskaper eller på grund av att de till sin storlek eller sitt format avviker från den vara som utgör försäljningsenheten – syftar till att i form av varuprov förevisa eller marknadsföra varor som den beskattningsbara personen själv tillverkar eller saluför, samt gåvor till ett enhetsvärde av högst 50 euro och vars sammanlagda årsvärde inte överstiger fem promille av den beskattningsbara personens omsättning under det föregående kalenderåret, i enlighet med handelsbruk, omfattas inte av den ordning som föreskrivs i punkt 3 f, såsom den definierats i ministerförordning från Finansministeriet.”
- Punkt 10 C-605/20
- I artikel 4 i Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen), i dess lydelse enligt Decreto-Lei 102/2008 (lagdekret nr 102/2008) av den 20 juni 2008 (Diário da República, serie 1, nr 118, av den 20 juni 2008) (nedan kallad mervärdesskattelagen), med rubriken ”Begreppet tillhandahållande av tjänster”, föreskrivs följande: Med tillhandahållande av tjänster avses transaktioner som sker mot ersättning och som inte är leveranser, gemenskapsinterna förvärv eller import av varor. Även följande ska betraktas som tillhandahållande av tjänster mot ersättning: … leverans av lös egendom som tillverkats eller satts ihop på beställning av material som byggherren har tillhandahållit för detta syfte, oavsett om entreprenören har levererat en del av de använda varorna eller inte. … När tjänsterna tillhandahålls av en uppdragstagare som handlar i eget namn är denne successivt förvärvare och tillhandahållare av tjänsten.”
- Punkt 9 C-692/17
- Direktiv 2006/112 har införlivats med portugisisk rätt genom Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen). I artikel 9.27 a och c i denna lag, i den lydelse som är tillämplig på omständigheterna i det nationella målet, föreskrivs att följande transaktioner ska undantas från mervärdesskatteplikt: Beviljande och förmedling av krediter, oavsett i vilken form, inklusive diskonterings- och rediskonteringstransaktioner, samt administration av krediten som utförs av kreditgivaren. … Transaktioner, inbegripet förmedling, rörande spar- och transaktionskonton, betalningar, överföringar, mottagande av betalningar, checkar, överlåtbara skuldebrev och andra instrument, med undantag av transaktioner som endast innebär indrivning av fordringar.”
- Punkt 7 C-695/19
- Genom artiklarna 9 och 23 i Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen), i den lydelse som är tillämplig i det nationella målet, införlivas de bestämmelser i mervärdesskattedirektivet som nämns i punkterna 3–6 ovan med portugisisk rätt.
- Punkt 9 C-785/23
- I artikel 49.2 i Zakon za danak varhu dobavenata stoynost (mervärdesskattelagen), i den lydelse som är tillämplig i det nationella målet (nedan kallad ZDDS), föreskrivs att tillhandahållande av samhällsomfattande posttjänster på de villkor och på det sätt som föreskrivs i Zakon za poshtenskite uslugi (lagen om posttjänster) (nedan kallad ZPU) utgör ett tillhandahållande som är undantaget från skatteplikt.
- Punkt 11 C-89/23
- I artikel 1.1 a i Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen), i den lydelse som är tillämplig på omständigheterna i det nationella målet, föreskrivs följande: ”Mervärdesskatt ska betalas för följande: Leverans av varor eller tillhandahållande av tjänster som sker mot ersättning inom landets territorium av en beskattningsbar person när denne agerar i denna egenskap.”
- Punkt 7 Förslag till avgörande i mål C-211/18
- Det i artikel 132.1 b i direktiv 2006/112 föreskrivna undantaget från skatteplikt har införlivats i den portugisiska rättsordningen genom artikel 9 moment 2 i Código do IVA (mervärdesskattelagen).
- Punkt 9 Förslag till avgörande i mål C-433/22
- Portugal har införlivat mervärdesskattedirektivet genom Código do Imposto sobre o Valor Acrescentado (mervärdesskattelagen).
- Punkt 8 T-575/24
- Begäran om förhandsavgörande innehåller hänvisningar till Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (mervärdesskattelagen), utan att ange vilken version som är tillämplig på omständigheterna i det nationella målet och utan att återge de bestämmelser som berörs.