Dir. 2008:46
Organisationen av skogspolitiska uppgifter
Kommittédirektiv
Organisationen av skogspolitiska uppgifter
på Gotland
Dir.
2008:46
Beslut vid regeringssammanträde den 24 april 2008
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska utvärdera hur försöksverksamheten
med vidgad samordnad länsförvaltning i Gotlands län påverkar
genomförandet av skogspolitiken. Utredaren ska även lämna
förslag om hur Skogsstyrelsens uppgifter bör organiseras och
utföras på Gotland.
Bakgrund
I Gotlands län pågår under perioden den 1 januari 1998–den 31
december 2010 en försöksverksamhet med vidgad samordnad
länsförvaltning. Inledningsvis omfattade försöket ett samarbete
mellan länsstyrelsen, Länsarbetsnämnden och dåvarande
Skogsvårdsstyrelsen på Gotland. Länsarbetsnämnden utgick
från försöket den 1 januari 2008 när den nya nationella
Arbetsmarknadsmyndigheten bildades. Den kvarvarande
försöksverksamheten innebär att Skogsstyrelsens regionala
uppgifter utförs av Länsstyrelsen i Gotlands län.
Försöksverksamheten berördes inte av beslutet om att bilda en
nationell skoglig myndighet.
I delbetänkandet Skog till nytta för alla? (SOU 2005:39)
berördes försöksverksamheten i Gotlands län, men utredningen
lämnade inte något förslag i frågan. Skogsstyrelsen framför
dock i sitt remissyttrande uppfattningen att den skogliga
funktionen på länsstyrelsen successivt har tunnats ut medan
merparten av de länsstyrelser som har yttrat sig över
2
delbetänkandet, liksom Hushållningssällskapet, anser att
försöket har genomförts med goda resultat.
Statskontoret har utvärderat försöksverksamheten på
Gotland (rapport 2005:18 Fristående eller integrerade
myndigheter på Gotland) och fann då vissa synergieffekter när
det gäller den del av försöket som innebär att Skogsstyrelsens
verksamhet integrerats i länsstyrelsen. Hur skogspolitiken har
påverkats av försöksverksamheten behöver dock analyseras
djupare.
I regeringens proposition En skogspolitik i takt med tiden
(2007/08:108), gjorde regeringen bedömningen att
skogspolitikens mål bör kunna genomföras likvärdigt i hela
landet. Enligt regeringen bör därför en utvärdering genomföras
av hur försöksverksamheten med vidgad samordnad
länsförvaltning i Gotlands län påverkar genomförandet av
skogspolitiken. Ett bra och kontinuerligt samarbete mellan
Länsstyrelsen i Gotlands län och Skogsstyrelsen anser
regeringen vara av särskild vikt även i framtiden.
Uppdraget
En särskild utredare ska utvärdera hur försöksverksamheten
med vidgad samordnad länsförvaltning i Gotlands län påverkar
genomförandet av skogspolitiken. Utredaren ska även föreslå
formerna för hur Skogsstyrelsens uppgifter bör organiseras och
utföras på Gotland. Utredaren ska lämna förslag på hur ett
fortsatt bra och kontinuerligt samarbete mellan Länsstyrelsen i
Gotlands län och Skogsstyrelsen ska kunna fortgå och utvecklas
i den föreslagna organisationen.
Utredaren ska ta som utgångspunkt att skogspolitikens mål
bör kunna genomföras likvärdigt i hela landet. Ytterligare en
utgångspunkt är myndighetsförordningen (2007:515) som
klargör att myndigheter ska samarbeta med varandra för att ta
till vara de fördelar som kan vinnas för enskilda samt för staten
som helhet.
Statskontorets rapport 2005:18 Fristående eller integrerade
myndigheter på Gotland ska beaktas i utredningsarbetet.
3
Arbetsformer
Under arbetet ska utredaren samråda med Skogsstyrelsen och
Länsstyrelsen i Gotlands län samt med andra berörda
myndigheter. Samråd ska även ske med berörda organisationer
och företag samt med personalorganisationerna i berörda
myndigheter.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 31 oktober
2008.
Om utredarens förslag påverkar lagstiftningen ska
författningsförslag lämnas. En konsekvensbedömning ska göras
för samtliga förslag. För de förslag som har statsfinansiella
effekter ska utredaren föreslå finansiering.
(Jordbruksdepartementet)