RÅ 1995 not 241

Byggnadstyp (servicehus vårdbyggnad eller hyreshus?)

Not 241. Överklagande av Ludvikahem AB ang. allmän fastighetstaxering 1988. - Fastighetstaxeringsnämnden taxerade fastigheten Ludvika Gård 1:251, del av servicehus som hyreshusenhet och åsatte taxeringsenheten ett taxeringsvärde om 23 655 000 kr, varav byggnadsvärde 21 955 000 kr och markvärde 1 700 000 kr. - Ludvikahem AB yrkade hos länsrätten att fastighetens taxeringsvärde skulle nedsättas till 0 kr, eftersom byggnad som fanns på fastigheten var ett servicehus i den primärkommunala äldreomsorgen. Fastigheten skulle därför taxeras som vårdbyggnad. - Skattemyndigheten hemställde om avslag på besvären. Skattemyndigheten anförde bl.a. följande: "Såvitt framgår av handlingarna är taxeringsenheten inrättad till och används som serviehus med upplåtelseformen hyresrätt. Oaktat vad som socialtjänstlagen avses med begreppet "byggnad som används för åldringsvård" får det av upplåtelseformen anses framgå att byggnaderna primärt är avsedda för att användas till bostadsändamål. Det har inte heller visats att byggnaderna till huvudsaklig del faktiskt använts för specialändamål." -Länsrätten i Kopparbergs län (1991-10-29, Olsson): Frågan i målet gäller om servicehuset på Ludvika Gård 1:251 (Lingongården) skall anses som hyreshus eller vårdbyggnad. För klassificering som vårdbyggnad är användningssättet och inte ägarförhållandet avgörande. I det fall en byggnad används delvis för specialändamål och delvis för annat ändamål är enligt 2 kap. 3 § fastighetstaxeringslagen huvudsaklighetsprincipen avgörande för valet av byggnadstyp. - Enligt den i 2 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen angivna definitionen skall som specialbyggnad som vårdbyggnad räknas bl.a. byggnad som används för åldringsvård. Annan byggnad än som nyss nämnts skall utgöra vårdbyggnad om den används som hem åt personer som behöver institutionell vård eller tillsyn. - I målet har framkommit följande om ifrågavarande servicehus. Ifrågavarande servicehus disponeras av Ludvika socialförvaltning i dess ansvar för äldreomsorgen inom kommunen. Byggnaderna inrymmer totalt 117 lägenheter jämte matsal, hobby- och sysselsättningslokaler samt kök och personalutrymmen för 30-35 anställda. Av de åldringar som bor där är 20 senildementa och 15 rullstolsbundna. Lingongården anses bättre rustad att omhänderta åldringar som har stort behov av hjälp av medicinsk eller social karaktär. Lägenheterna hyrs ut till åldringar efter prövning enligt socialtjänstlagen varvid särskild vikt fästes vid behovet av tillsyn. - Länsrätten finner utrett att vid prövningen behovet av bostad är sekundärt i förhållande till behovet av särskild tillsyn. Vid sådant förhållande och på grund av vad i övrigt förekommit i målet skall servicehuset på Ludvika gård 1:251 indelas som specialbyggnad och vara undantagen från skatteplikt.

- Med bifall till besvären bestämmer länsrätten att servicehuset på Ludvika gård 1:251, del av skall anses som specialbyggnad (vårdbyggnad) med typkod 823.

- Länsrätten undanröjer det för fastigheten Ludvika Gård 1:251 åsatta taxeringsvärdet. - Skattemyndigheten överklagade länsrättens dom och yrkade att kammarrätten med ändring av länsrättens dom skulle fastställa den av fastighetstaxeringsnämnden åsatta taxeringen som skattepliktig hyreshusenhet med taxeringsvärde 23 655 000 kr. - Bolaget bestred bifall till överklagandet. -Kammarrätten i Sundsvall (1993-10-29, Zackari, Mobacke, Stoorhöök): Till stöd för talan anför skattemyndigheten bl.a. följande. Av lämnad fastighetsdeklaration samt skriftväxling i målet under länsrättens handläggning framgår att taxeringsenheten omfattar två byggnader i tre våningsplan samt en byggnad i fyra plan. Totalt rymmer byggnaderna 117 lägenheter som upplåts individuellt till hyresgästerna med hyresrätt. Utgående hyror fastställs efter bruksvärdet. Byggnaderna rymmer även kök, matsal, personalutrymmen, hobbylokal och andra gemensamhetsutrymmen. För den omvårdnad och övrig service som erbjuds betalar hyresgästen särskilda avgifter i den omfattning servicen utnyttjas. I de byggnader som ingår i taxeringsenheten uppgår enligt fastighetsdeklarationen ytan för bostäder till 6 015 m2 och ytan för lokaler till 1 790 m2. Relaterat till ytor är byggnaderna till övervägande del inrättade för boende. Oaktat den vård och omsorg som erbjuds hyresgästerna framstår inte heller vården som så dominerande att byggnaderna till användningssättet kan anses som specialbyggnader. Byggnaderna får därför anses primärt vara avsedda för bostadsändamål. Vid sådant förhållande skall indelning göras som hyreshus och fastigheten åsättas taxering som skattepliktig hyreshusenhet. - Det är byggnadens beskaffenhet, dvs. det ändamål byggnaden är inrättad för, som i allmänhet är avgörande för val av byggnadstyp. När det gäller specialbyggnad har dock byggnadens användningssätt företräde framför byggnadens beskaffenhet vid klassificeringen av byggnaden. Om en byggnad används delvis för specialändamål och delvis för annat ändamål är huvudsaklighetsprincipen avgörande för valet av byggnadstyp. - Även om servicehuset i viss utsträckning används som hem åt personer som behöver institutionell vård eller tillsyn, får utredningen i målet anses ge vid handen att byggnaderna primärt är avsedda för bostadsändamål. Med hänsyn härtill skall servicehuset klassas som hyreshus. Överklagandet skall sålunda bifallas. - Med ändring av länsrättens dom fastställer kammarrätten fastighetstaxeringsnämndens beskattningsåtgärder. - Bolaget överklagade kammarrättens dom och yrkade att Regeringsrätten, med ändring av kammarrättens dom, skulle nedsätta taxeringsvärdet för fastigheten Ludvikagård 1:251, del av, servicehus till 0 kr. - Som grund för sin talan anförde bolaget att ett i 20 § andra stycket socialtjänstlagen (1980:620) avsett servicehus vid tillämpningen av 2 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) skulle anses utgöra en byggnad som användes för åldringsvård samt att, vid prövning av frågan om byggnaden även användes för annat än specialändamål, boendet i byggnaden skulle anses vara underordnat den vård som lämnas i byggnaden. - Riksskatteverket bestred bifall till överklagandet. - Regeringsrätten (1995-06-19, Wahlgren, Dahlman, Wadell, Sjöberg, Swartling): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten har i två fall som refererats i RÅ 1985 1:91 tagit ställning till frågan om servicehus skall indelas som hyreshus eller vårdbyggnad vid allmän fastighetstaxering år 1981. Domstolen har därvid grundat bedömningarna på vad som upplysts om de särskilda förhållanden som kännetecknat de i referatmålen bedömda servicehusen. De författningsändringar på socialtjänstens område som genomförts ger inte anledning att göra en annan principiell bedömning i förevarande mål än den som framgår av referatet. Förhållandena beträffande det i förevarande mål aktuella servicehuset är, såvitt framgår av utredningen, likartade med de i referatmålen bedömda. Regeringsrätten finner således att det ifrågavarande servicehuset primärt är inrättat för bostadsändamål och inte till övervägande del används för vård. Följaktligen skall servicehuset indelas som hyreshus. - Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten fastställer det slut som kammarrättens dom innehåller. (fd I 1995-05-16, Clementz). Samma dag avgjorde Regeringsrätten mål 6869-1993 avseende allmän fastighetstaxering 1988 av ett annat bolaget tillhörigt servicehus. Utgången blev densamma som i förevarande mål.

*REGI

*INST