Prop. 1940:63
('angående viss omläggning av systemet för de värnpliktigas rullföring och redovisning rn. rn.',)
Kungl. Majus proposition nr 63.
1
Nr 63.
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående viss
omläggning av systemet för de värnpliktigas rullföring och redovisning rn. rn.; given Stockholms slott dm 16 februari 1940.
Kungl. Majit vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, örn vars avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF.
Per Edvin Sköld.
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför
Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 16 februari 1940.
Närvarande: Statsministern
Hansson,
ministern för utrikes ärendena
Gunther,
statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Westman, Wigforss, Möller, Sköld, Quensel, Eriksson, Bergquist, Bagge, Andersson, Domö.
Efter gemensam beredning med chefen för finansdepartementet anför chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Sköld:
Chefen för armén har i skrivelse den 5 januari 1940 inkommit med förslag rörande en omläggning av det nuvarande systemet för de värnpliktigas rull- föring och redovisning m. m., syftande till en centralisering av ifrågavarande verksamhet medelst utnyttjande av moderna maskinella bokföringsanord- ningar. Till utvecklande härav har chefen för armén i sin skrivelse anfört följande:
Bihang till riksdagens protokoll 1910. 1 sami. Nr 63.
Mili 40
2
Vid en av mig företagen omprövning av nu gällande system för de värn pliktigas rullföring och redovisning samt inkallelse till tjänstgöring Ilar såsom särskilt angeläget framgått behovet av att göra inkallelseförfarandet vid ut omordentliga förhållanden mer smidigt än vad nu är fallet. Detta kan endast ske örn de värnpliktiga — i likhet med vad som hittills skett med vissa befäls- kategorier — redan i fredstid krigsplaceras i enlighet med erhållen utbild ning. Härigenom möjliggöres på ett helt annat sätt än för närvarande att inkalla värnpliktiga för snabbt organiserande av önskvärda förband, för avlös ning o. s. v. Inkallelsen förutsättes därvid huvudsakligen ske med personliga order genom postverket, vilket i tider av politisk spänning vore ägnat att före bygga eller minska den irritation inåt och utåt, som kungörelseförfarandet lätt medför.
De för vinnande av detta mål erforderliga åtgärderna medföra emellertid krav på en avsevärt ökad arbetsprestation vid såväl fredsförbandens expedi tioner (mobiliseringsavdelningar) som vid inskrivnings- och rullföringsmyndig- heterna. Detta kräver i sin tur att arbetskraften förstärkes, varvid den per sonella arbetskraften delvis synes kunna ersättas med maskinell arbetskraft (bokföringsmaskiner). Med hänsyn såväl till de moderna bokföringsmaski- nernas stora kapacitet som till de dryga kostnader, som deras ianspråktagande medför, är emellertid en centralisering naturlig och nödvändig. Genom utnytt jande av en centraliserad maskinell bokföringsanläggning torde det ovan be rörda ökade arbetet kunna presteras utan förstärkning av arbetskraften vid truppförband, inskrivnings- och rullföringsmyndigheter.
För att närmare utreda sistnämnda spörsmål har jag verkställt vissa för beredande prov med moderna bokföringsmaskiner (»hålkortsmaskiner» för behandling av större kortsystem) av den typ, som användas vid ett flertal verk och större affärsföretag såväl inom som utom riket.
Sådana maskiner förekomma i vårt land enligt två system, nämligen ett, som arbetar med elektrisk arbetsmetod, av det amerikanska märket Hollerith samt ett med mekanisk arbetsmetod av det engelska märket Powers. Systemet Hollerith anses allmänt vara det ledande och är såväl inom riket som på världs marknaden det avgjort mest anlitade. På grund härav och då representanter för detta system tidigt kunde framlägga ett genomtänkt och praktiskt använd bart arbetsunderlag för den fortsatta utredningen, har denna närmast in riktats på användning av maskiner av typ Hollerith.
På en anmodan, som i ett sent stadium av utredningen gjorts av represen tanter för bokföringsmaskiner av typen Powers, har även denna typ studerats. Det har därvid icke framgått, att maskiner av typ Powers äro typ Hollerith underlägsna, när det gäller de krav, som måste ställas på maskinerna enligt den hittills gjorda planläggningen. Vissa erforderliga maskiner av typ Powers finnas dock för närvarande icke i Sverige, varför erfarenhet saknas örn dessas kapacitet och tillförlitlighet.
Enligt samstämmigt uttalande från representanter för verk och affärsföre tag med praktisk erfarenhet av de två berörda maskintyperna skulle Hollerith- maskinerna kunna anses medgiva större smidighet och anpassningsförmåga inför nya uppkommande krav och framtida omläggningar av ett uppgjort system/Denna egenskap måste anses vara av stort värde i föreliggande fall. Äv betydelse för typvalet är även det förhållandet, att ett stort antal fullstän diga anläggningar av typen Hollerith finnes inom riket medan det endast finnes en Powersanläggning med alfabetisk skrift, d. v. s. den typ, som för avsett ändamål är lämpligast. Det här anförda måste tillskrivas en stor bety delse ur beredskapssynpunkt. Ur samma synpunkt är dessutom av betydelse att tillgången på utbildad personal för handhavande av maskiner av typ
Kungl. Maj:ts proposition nr 63.
Kungl. Maj:ts proposition nr 63.
3
Hollerith är avsevärt större än motsvarande tillgång för handhavande av typ
Powers.
Med åberopande av den snabba utvecklingen på området och gällande affärs
principer anföra representanter för hålkortsmaskinerna, att anläggningar icke
säljas utan endast uthyras. Under vissa villkor skulle dock en anläggning av
typ Powers kunna försäljas.
Av de infordrade kostnadsförslagen, vilka bifogas, kan en jämförelse av
priset endast äga rum beträffande själva maskinhyran. Hollerithanläggningen
betingar en årshyra av i runt tal 65,000 kronor, vari inräknats reserv. Motsva
rande kostnad för Powersanläggningen är 44,415 kronor. Det bör dock fram
hållas, att kostnadsberäkningarna för Hollerithmaskinerna synas vara gjorda
med större noggrannhet och stå i bättre överensstämmelse med de krav, som
komma att göra sig gällande på den ifrågasatta anläggningen. Det är därför
knappast att antaga, att de för uppläggning av ett hålkortsregister erforderliga
omkostnaderna, som medtagits i kalkyler för typ Hollerith, skola ställa sig
nämnvärt billigare för en annan apparattyp. Skillnaden synes i varje fall icke
vara så stor att de ekonomiska fördelarna motivera ett avstående från de för
delar ur bland annat beredskapssynpunkt, som förut anförts. På grund härav
är det min uppfattning att typen Hollerith bäst lämpar sig för det avsedda
ändamålet.
Det är min avsikt, att örn medel ställas till förfogande för anskaffande av
en fullständig anläggning av typ Hollerith, föreslå upprättande av en redovis-
ningscentral i anslutning till arméstaben, där ett hålkortsregister över rikets
värnpliktsbestånd skulle uppläggas och bearbetas. Genom redovisningscen-
tralens försorg skulle truppförband m. m. kunna tillhandahållas årliga för
teckningar över de värnpliktiga, som stå till förfogande vid mobilisering. Här
igenom möj liggöres en noggrann planläggning i fredstid av förbandens sam
mansättning. Utskrift av inkallelseorder m. m. avses skola ske vid centralen.
Från rullföringsexpeditionerna synes huvuddelen av statistikarbetet kunna
avlastas.
Det är givetvis icke möjligt att med en dylik central och med där befint
liga maskiner ersätta rullföringsexpeditionernas arbete. Verksamheten måste
i stället bygga på de uppgifter, som erhållas från inskrivnings- och rullförings-
myndigheter samt truppförband. Genom centralens verksamhet synes emel
lertid rullföringsexpeditionernas arbete åtminstone i någon mån kunna under
lättas till förmån för andra och delvis nya uppgifter (upplysningstjänst m. m.).
Hålkortsanläggningen synes i viss utsträckning kunna få betydelse och an
vändning även för andra än här angivna ändamål.
Därest medel omedelbart ställas till förfogande för en hålkortsanläggning,
synes ännu möjligt att ernå det inledningsvis anförda smidigare inkallelseför
farandet från och med ingången av år 1941.
Chefens för armén skrivelse utmynnar i en hemställan, att medel måtte
ställas till förfogande för bestridande av den för kalenderåret 1940 beräknade
kostnaden för en hålkortsanläggning av typ Hollerith. Därest denna fram
ställning bifölles, vore det chefens för armén avsikt att sedermera föreslå de
åtgärder och bestämmelser, som kunde erfordras för anläggningens utnyttjande
i det angivna syftet.
Till chefens för armén skrivelse hava fogats vissa kostnadskalkyler avse
ende ett hålkortssystem för ifrågavarande ändamål av typ Hollerith. Dessa
kostnadskalkyler upptaga för kalenderåret 1940 följande utgiftsposter:
4
Kungl. Maj.is proposition nr 63.
Kronor
Anskaffning av hålkort ................................................................................... 15,600 Maskinkostnader under uppläggningen ....................................................... 21,000 D:o efter uppläggningen ............................................................................... 26,000 Tull och frakt ................................................................................................... 25,000 Arbetslöner under uppläggningen ............................................................... 67,600 D:o efter uppläggningen ............................................................................... 17,900 Anskaffning av kortskåp m. m...................................................................... 27,500 Blanketter ........................................................................................................... 10,000
Summa kronor 210,600
Från och med ingången av år 1941 hava årskostnaderna för en anläggning av typ Hollerith enligt de nämnda kalkylerna beräknats enligt följande upp ställning:
Kronor
Hålkort ............................................................................................................... 2,000 Maskinkostnader ............................................................................................... 65,000 Arbetslöner ....................................................................................................... 37,200 Blanketter .............................................................................................................. 10,000
Summa kronor 114,200
I fråga örn kostnaderna för en anläggning av typ Powers har till chefens för armén skrivelse fogats en från L. M. Ericssons försäljningsaktiebolag den 19 december 1939 avlåten skrivelse, däri bolaget offerera! förhyrning av en Powers-anläggning av angiven omfattning till ett pris av 10,575 $ per år, var till komme engångskostnader för tull, frakt och försäkring. I anslutning där till har bolaget, örn det av budgettekniska skäl skulle möta hinder att förhyra anläggningen i fråga, förklarat sig berett att sälja densamma.
Arméförvaltningens civila departement har den 9 januari 1940 avgivit in fordrat yttrande över chefens för armén nyssberörda skrivelse. Civila departe mentet har därvid anfört följande:
Även örn det skulle anses åligga arméförvaltningens civila departement att ingå på ett närmare bedömande ur saklig synpunkt av den föreslagna om läggningen av de värnpliktigas redovisning, har ärendets brådskande natur icke medgivit den ingående prövning, som för ett dylikt bedömande skulle krävas. Departementet vill emellertid framhålla, att örn det föreslagna central registret skall kunna fylla sin uppgift, det måste städse vara fullt å jour med inträffade förändringar, inskrivning av värnpliktiga, flyttningar, överföringar mellan värnpliktsklasser, emigration, dödsfall o. s. v., alltså allt vad rull- föringen registrerar. Då dessa uppgifter måste tillhandahållas centralregistret från bland andra rullföringsexpeditionerna, förefaller det som om dessa expeditioner skulle få sin arbetsbörda i viss mån ökad genom den föreslagna anordningen. Någon minskning av kostnaderna för det nuvarande rullförings- väsendet lär i varje fall icke vara att påräkna.
Yad kostnadsfrågan i övrigt beträffar påverkas givetvis bedömandet därav av frågan örn den föreslagna anordningen är avsedd att bliva av permanent natur eller allenast en försöksanläggning. I förra fallet synes det ur kostnads synpunkt fördelaktigt, om maskinerna kunde inköpas i stället för att årligen förhyras.
o
De vid bifall till framställningen uppkommande kostnaderna synas böra
bestridas, i den mån de äro av engångsnatur av det å förskottsstaten för
försvarsväsendet m. m. uppförda förskottsanslaget till försvarsväsendet i
allmänhet: engångsutgifter (Ga) samt beträffande löpande utgifter av det å
samma stat för lantförsvaret uppförda förskottsanslaget Da. För framtiden
torde motsvarande kostnader böra ingå i respektive riksstatsanslag.
Sedermera Ilar L. M. Ericssons försäljningsaktiebolag inkommit med viss
ytterligare utredning angående ett hålkortssystem av typ Powers. Bolaget
har därvid i skrivelse den 12 januari 1940 anfört, att anskaffningskostnaden
vid försäljning av ett system av Powers-typ uppginge till cirka 260,000 kronor,
vilket sålunda endast motsvarade 4 års hyror för maskiner av typ Hollerith.
En uppläggning av kortregistret till maskiner av märket Powers skulle kunna
begynna omkring den 1 april 1940. I skrivelse den 30 januari 1940 har bolaget
meddelat, att det angivna försäljningspriset, 260,000 kronor, gällde som en
fast offert från bolagets sida,
Av vad chefen för armén i ärendet anfört torde framgå, att det nu rådande
DepanemenU-
systemet för rullföring och redovisning av de värnpliktiga icke kan anses
rhefen.
tillfredsställa de höga anspråk på smidighet och elasticitet som betingas av
den numera långt drivna specialiseringen i fråga örn de värnpliktigas upp
delning på olika yrkesgrenar, utbildningskategorier lii. m. Ett system som
redan i själva bokföringen avspeglar varje värnpliktigs speciella utbildning,
yrkeskunnighet etc. skulle otvivelaktigt lända till stor lättnad och säkerhet
vid brådskande inkallelser och avlösningar m. m. Med ett sådant system
skulle också det nu nödvändiga kungörelseförfarandet kunna i stor utsträck
ning ersättas med personliga inkallelseorder, något som ur olika synpunkter
uppenbarligen vore fördelaktigt. Den utveckling på det bokföringstekniska
området som under senare tid ägt rum, framför allt genom tillkomsten av
maskinella bokföringssystem, har ansetts skapa förutsättningar för åstad
kommande av effektivare anordningar på detta område.
För min del vill jag ansluta mig till den av chefen för armén framförda
tanken att genom inrättande av ett centralt maskinellt system för rullföring
och redovisning av arméns värnpliktiga åstadkomma mera praktiska och
effektiva förhållanden på ifrågavarande område än som för närvarande äro
rådande. Detta skulle kunna ske på det sätt, att för ändamålet anskaffades
ett bokföringsaggregat av modern typ, förmedelst vilket redovisningen av
samtliga värnpliktiga skulle sammanföras till en till arméstaben knuten
central. De data, som behövas för att ständigt hålla detta centrala register
aktuellt, skulle till registret regelbundet inlevereras från inskrivnings- och
rullföringsmyndigheterna. Det måste därvid fasthållas, att rullföringsmyndig-
heternas nuvarande arbete icke torde kunna i någon väsentligare mån avlastas
genom tillkomsten av en dylik redovisningscentral; hos dessa måste alltjämt
primärmaterialet insamlas. Dock torde det rullföringsexpeditionerna nu
åliggande statistiska arbetet kunna till avsevärd del överflyttas på centralen.
Det bör påpekas, att en anläggning av ifrågavarande slag torde kunna
komma till användning även för vissa andra iindamål än redovisningen av
Kungl. Maj ts proposition nr 63.
6
arméns värnpliktiga. Särskilt torde den kunna komma till användning jämväl vid redovisningen av marinens och flygvapnets värnpliktiga.
Såsom av chefens för armén skrivelse framgår finnas i marknaden flera typer av maskinella redovisningssystem, vilka skulle kunna komma i fråga för det förevarande ändamålet. Av chefen för armén hava två system omnämnts, typ Hollerith och typ Powers, av vilka chefen för armén förordat det förra. Detta anses innebära fördelar bland annat ur beredskapssynpunkt, då ett flertal andra system av samma typ redan finnas i landet. Å andra sidan har till förmån för typ Powers i ärendet framhållits, att ett sådant system skulle kunna förvärvas med äganderätt, under det att Hollerithmaskiner endast kunna förhyras mot årlig avgift. Ekonomiskt synes Powers ställa sig något fördelaktigare än Hollerith. Eventuellt finnas i marknaden ytterligare andra maskintyper, vilka kunna tänkas vara användbara för ändamålet.
Avgörande för frågan örn vilken typ av aggregat som bör väljas måste naturligen i främsta rummet vara typens kapacitet och lämplighet i övrigt för det föreliggande speciella ändamålet. I detta hänseende har jag icke varit i tillfälle att ännu bilda mig någon slutgiltig uppfattning. Undersökningar därom fortgå emellertid genom anlitande av opartisk expertis, som ställt sig till förfogande för ändamålet. Dessa undersökningar avse jämväl att närmare klarlägga frågan, huruvida en till lokala myndigheter decentraliserad maskinell utrustning av enklare slag skulle kunna medföra en godtagbar lösning inom en rimlig kostnadsram.
Innan typfrågan göres till föremål för Kungl. Maj:ts prövning, torde emellertid själva huvudspörsmålet, huruvida en övergång till ett maskinellt system för de värnpliktigas redovisning bör äga rum, med hänsyn till sin ekonomiska räckvidd böra underställas riksdagen för bedömande.
De kostnader som uppkomma genom en övergång till ett centralt redovis ningssystem bliva såsom av det sagda framgår i viss mån beroende på vilket system som väljes. Örn aggregatet skall förhyras, bliva engångskostnaderna förhållandevis lägre och årskostnaderna högre än örn aggregatet skall från början förvärvas med äganderätt. Även i övrigt föreligga naturligen olik heter i köstnadshänseende de särskilda typerna emellan. De exakta kost naderna för vidtagande av den ifrågasatta åtgärden kunna därför icke nu angivas. Som en mätare må blott erinras om att typen Hollerith, vilken endast får förhyras, under år 1940 beräknats draga en sammanlagd kostnad av, inklusive engångsutgifter, cirka 210,000 kronor utom lokalhyra samt där efter cirka 114,000 kronor örn året. Typen Powers skulle i anskaffnings kostnad draga väsentligt högre belopp, medan de kommande årskostnaderna kunna beräknas bliva cirka 60,000 kronor lägre.
Täckandet av de kostnader, som sålunda skulle bliva en följd av ett genomförande av ett maskinellt redovisningssystem, synes tills vidare lämpli gen böra äga rum på det sätt, att det under lantförsvaret upptagna förslags anslaget till inskrivnings-, mönstrings- och färdkostnader m. m. må enligt Kungl. Maj:ts bestämmande anlitas för ändamålet. Detta bör i varje fall få ske under uppsättningstiden, vilken torde komma att sträcka sig över såväl
Ktitigl. Majus proposition nr 63.
7
innevarande som nästa budgetår. Sedan organisationen därefter fått sin slutliga utformning, torde det måhända böra tagas under övervägande, huruvida icke den för ändamålet erforderliga personalen bör överföras till att redovisas under lantförsvarets avlöningsanslag.
Jämväl det sålunda föreslagna sättet för finansieringen av övergången till det nya redovisningssystemet torde böra underställas riksdagens prövning.
Under åberopande av det anförda får jag hemställa, att Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen att
dels bemyndiga Kungl. Maj:t att vidtaga erforderliga åtgärder för införande snarast möjligt av maskinella anordningar för de värnpliktigas rullföring och redovisning m. m. i huvudsaklig överensstämmelse med vad i det föregående sagts,
dels och medgiva, att därigenom uppkommande kostnader må enligt Kungl. Maj:ts bestämmande bestridas från det å fjärde huvudtiteln under lantförsvaret upptagna förslagsanslaget till inskrivnings-, mönstrings- och färdkostnader m. m.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan lämnar Hans Maj:t Konungen bifall samt för ordnar, att proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Lars Wikland.
Kungl. Majis proposition nr US.