Prop. 1969:152
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
1
Nr 152
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning med särskilda bestämmelser om insättning på skogskonto, m. mgiven Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) förordning med särskilda bestämmelser om insättning på skogskonto, 2) förordning om ändring i förordningen (1954: 142) om taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto,
3) lag om ändring i förordningen (1951:442) om rätt att av riksskat tenämnden erhålla förhandsbesked i taxeringsfrågor.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
Skattskyldig som haft intäkter av skogsbruk kan enligt gällande regler få uppskov med taxeringen för den del av intäkten som satts in på särskilt skogskonto i bank. Insättningen får för ett och samma beskattningsår av se högst 60 % av köpeskillingen för rotsåld skog, 40 % av köpeskillingen för leveransvirke och 40 % av saluvärdet av skogsprodukter, som tagits ut till förädling i egen rörelse. För att bereda ytterligare lättnad i beskatt ningen åt de skogsägare som drabbats av stormskador på skogen under år 1969 föreslås i propositionen att insättningsbeloppen för dessa skatt skyldiga får höjas till 80 %, 50 % resp. 50 %.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 152
2
Vidare föreslås att skogsägare som har medel innestående på skogs
konto får disponera medlen fyra månader efter insättningen i stället för
såsom hittills fyra månader efter uppsägning.
Det föreslås också att rätten till förhandsbesked av riksskattenämnden
i taxeringsfrågor skall gälla även beträffande förordningen (1968: 276) om
uppskov i vissa fall med beskattning av realisationsvinst.
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
3
Förslag
till
Förordning
med särskilda bestämmelser om insättning på skogskonto
Härigenom förordnas som följer. Utan hinder av 2 § första stycket a)—c) förordningen (1954: 142) om taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto, får skattskyldig, som med intyg från skogvårdsstyrelsen i länet visar att skog stormfällts i avsevärd omfattning under år 1969 på viss fastighet, beträffande den förvärvskälla vari fastigheten ingår för beskattningsåren 1969, 1970 och 1971 åtnjuta uppskov med högst ett belopp, motsvarande summan av
a) åttio procent av den på beskattningsåret belöpande köpeskillingen för skog som avyttrats genom upplåtelse av avverkningsrätt,
b) femtio procent av den på beskattningsåret belöpande köpeskillingen för avyttrade skogsprodukter,
c) femtio procent av saluvärdet av skogsprodukter som under beskatt ningsåret uttagits för förädling i egen rörelse.
Denna förordning träder i. kraft dagen efter den, då förordningen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
I]-
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 152
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
Förslag
till
Förordning
om ändring i förordningen (1954:142) om taxering för inkomst
av medel, sonx insatts å skogskonto
Härigenom föi’ordnas, att 6 § förordningen (1954: 142) om taxering
för inkomst av medel, som insatts å skogskonto, skall ha nedan angivna
lydelse.
(Nuvarande lydelse)
6
§‘
Skattskyldig, som vill disponera
å skogskonto innestående medel,
äger att fyra månader efter uppsäg
ning återfå det insatta beloppet.
Uppsägning må avse beloppet i
dess helhet eller del av detsamma,
dock att deluttag ej må understiga
1 000 kronor. Om särskilda förhål
landen det föranleda, äger Konung
en medgiva, att å skogskonto inne
stående medel må uttagas utan att
föreskriven uppsägningstid iaktta-
ges.
Efter det------------------------ — — kvarstående medel.
(Föreslagen lydelse)
Skattskyldig, som vill disponera
å skogskonto innestående medel,
äger att fyra månader efter dagen
för insättning återfå det insatta be
loppet. Uttag må avse beloppet i
dess helhet eller del av detsamma,
dock att deluttag ej må understiga
1 000 kronor. Om särskilda förhål
landen det föranleda, äger Konung
en medgiva, att å skogskonto inne
stående medel må uttagas utan att
föreskriven tid för medlens inne
stående iakttages.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen en
ligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författnings
samling.
2 Senaste lydelse 1957: 652.
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
5
Förslag
till
Lag
om ändring i förordningen (1951: 442) om rätt att av riksskattenämnden
erhålla förhandsbesked i taxeringsfrågor
Härigenom förordnas, att 1 § förordningen (1951:442) om rätt att av riksskattenämnden erhålla förhandsbesked i taxeringsfrågor skall ha ne dan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
1
Riksskattenämnden må, därest så dant för någon finnes vara av syn nerlig vikt, efter ansökan lämna be sked på förhand (förhandsbesked) angående viss fråga, som avser sö kandens taxering till kommunal in komstskatt, statlig inkomstskatt, statlig förmögenhetsskatt, utskift- ningsskatt eller ersättningsskatt, ävensom viss fråga rörande tillämp ningen av förordningen angående beräkning av statlig inkomstskatt för ackumulerad inkomst. Förhands besked må ock meddelas i frågor som nu nämnts, därest detta finnes vara av vikt för enhetlig lagtolkning eller rättstillämpning.
Vad ovan Om rätt -
(Föreslagen lydelse)
§‘
Riksskattenämnden må, därest så dant för någon finnes vara av syn nerlig vikt, efter ansökan lämna be sked på förhand (förhandsbesked) angående viss fråga, som avser sö kandens taxering till kommunal in komstskatt, statlig inkomstskatt, statlig förmögenhetsskatt, utskift- ningsskatt eller ersättningsskatt, ävensom viss fråga rörande tillämp ningen av förordningen angående beräkning av statlig inkomstskatt för ackumulerad inkomst eller för ordningen om uppskov i vissa fall med beskattning av realisations vinst. Förhandsbesked må ock meddelas i frågor som nu nämnts, därest detta finnes vara av vikt för enhetlig lagtolkning eller rätts tillämpning.
t
fastigheten,
n mervärdeskatt.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
1 Senaste lydelse 1968: 433.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
Utdrag av protokoll över finansärenden, hållet inför Hans Kungl.
Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i statsrådet på
Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,
Lidbom, Carlsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter ge
mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om vidgad rätt
till uppskov med taxering för inkomst av skog, som stormfällts under år
1969, m. in. och anför.
Inledning
En omfattande stormfällning av skog inträffade under september må
nad 1969 i södra Sverige. Sveriges skogsägareföreningars riksförbund har
med anledning härav gjort framställning om ökade möjligheter för drab
bade skogsägare att göra insättning på s. k. skogskonto. I samband med
att jag tar upp denna fråga vill jag också anmäla en framställning av
Svenska bankföreningen om justering av bestämmelserna om rätten att
ta i anspråk medel som står inne på skogskonto.
Över riksförbundets framställning har yttranden avgetts av riksskatte
nämndens ordförande och skogsstyrelsen.
Yttranden över bankföreningens framställning har avgetts av riksskatte
nämnden, länsstyrelserna i Värmlands, Västernorrlands och Jämtlands län
samt Svenska sparbanksföreningen.
Gällande bestämmelser om skogskonto m. m.
Bestämmelserna om skogskonto återfinns i förordningen (1954: 142)
om taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto. Enligt 1 §
äger fysisk person, oskift dödsbo eller familjestiftelse, som har haft in
täkt av skogsbruk, rätt att få uppskov med inkomsttaxeringen för den del
av skogsintäkten som satts in på särskilt konto i bank (skogskonto).
7
Syftet är främst att mildra verkningarna av den progressiva beskattning en genom att intäkten fördelas på flera år. Bestämmelserna gör det också m°jhgt för skogsägaren att skjuta upp taxeringen av skogskontomedlen till år, då han haft kostnader för skogens vård och underhåll. Uppskovet får åtnjutas till det år då medlen tas ut från skogskontot, dock högst tio år (6 och 8 §§). Uttag får göras fyra månader efter det uppsägning av be loppet skett (6 §).
Rätten till uppskov är begränsad i fråga om beloppet (2 §). För varje förvärvskälla får uppskovet för ett och samma beskattningsår avse högst ett belopp, motsvarande summan av
60 % av den på beskattningsåret belöpande köpeskillingen för skog, som avyttrats genom upplåtelse av avverkningsrätt,
40 % av den på beskattningsåret belöpande köpeskillingen för avyttrade skogsprodukter,
40 % av saluvärdet av skogsprodukter, som under beskattningsåret ut- tagits för förädling i egen rörelse.
Avdragsrätten har vid tre tillfällen vidgats provisoriskt såsom stödåt gärd vid inträffade stormfällningar. De omfattande stormfällningarna i februari 1954 ansågs motivera att procenttalen för tillåten avsättning höjdes till 80, 50 resp. 50 för de skogsägare som drabbats av stormskador na. De gynnsammare reglerna gällde för beskattningsåren 1954 och 1955. En motsvarande höjning av procenttalen skedde för beskattningsåren 1956 och 1957 i anledning av stormfällningarna i södra Sverige i januari 1956. Reglerna gavs i sistnämnda fall i förordningen (1956: 180) med sär skilda bestämmelser angående insättning å skogskonto i vissa fall. Storm fällningarna vintern 1966—1967 i olika delar av landet föranledde samma höjning av procenttalen för beskattningsåren 1967—1969. Detta skedde ge nom förordningen (1968: 41) med särskilda bestämmelser om insättning på skogskonto.
Kiingl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
Vidgad rätt till insättning på skogskonto
Framställningen
Sveriges skogsägareföreningars riksförbund har i sin framställning be gärt att skattskyldig, som drabbats av de nu aktuella stormfällningarna och som har rätt att göra insätttning på skogskonto, i stället för eljest gäl lande maximibelopp skall få uppskov med
80 % av den på beskattningsåret belöpande köpeskillingen för skog, som avyttrats genom upplåtelse av avverkningsrätt,
50 % av köpeskillingen för avyttrade skogsprodukter, 50 % av saluvärdet av skogsprodukter som tagits ut för förädling i egen rörelse.
Framställningen avser insättningar under åren 1970 och 1971.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
Stormskadornas omfattning
Uppgifter om stormskadornas omfattning har lämnats av riksförbundet
och skogsstyrelsen. Det framgår att Älvsborgs län drabbats hårdast. Den
stormfällda virkesmängden där beräknas uppgå till 4,5 milj. skogskubik
meter. För Jönköpings län redovisas skador på 1,5 milj. skogskubikmeter
medan skadorna för Kalmar, Kronobergs och Hallands län antages uppgå
till 1—1,5 milj. skogskubikmeter. Stormskador har också förekommit i
Östergötlands, Göteborgs och Bohus samt Skaraborgs län. Sammanlagt be
räknas stormfällningen omfatta mellan 9 och 12 milj. skogskubikmeter.
Lokalt är skadorna mycket koncentrerade och motsvarar ibland mer än
tio års avverkningar för enskilda skogsägare. Värdet av den stormfällda
skogen uppskattar riksförbundet till ca 300 milj. kr., vilket belopp emel
lertid enligt skogsstyrelsen torde vara alltför lågt.
Remissyttrandena
Riksskattenämndens ordförande erinrar om den ökade rätt till insättning
på skogskonto som föranleddes av 1966—67 års stormfällningar och fram
håller att stormarna i september 1969 torde ha förorsakat än större skador
än stormarna 1966—1967. Han finner det skäligt att, såsom riksförbundet
begärt, även nu medge en tillfällig ökning av rätten till insättning på skogs
konto. Härvid bör bestämmelserna utformas i överensstämmelse med dem
som tillkom med anledning av 1966—67 års stormfällningar.
I fråga om giltighetstiden för de tillfälliga bestämmelserna framhåller
riksskattenämndens ordförande att Iikviderna för det i september 1969
stormfällda virket i huvudsak torde bli hänförliga till beskattningsåren
1970 och 1971. Bestämmelserna bör därför i första hand avse dessa år.
Emellertid torde vissa likvider bli hänförliga redan till beskattningsåret
1969. Även detta år bör därför enligt riksskattenämndens ordförande om
fattas av bestämmelserna.
Skogsstyrelsen finner med hänsyn till stormskadornas omfattning alla
skäl tala för att de extraordinära bestämmelser rörande avsättning till
skogskonto, som införts vid tidigare svåra stormfällningar, sätts i kraft
även denna gång. Styrelsen erinrar i sammanhanget om stormskadebered-
ningens förslag (Stencil Jo 1969: 3) att beslut om sådana bestämmelser bor
de fattas så skyndsamt som möjligt med hänsyn till den stimulerande effekt
ett sådant beslut har på upparbetningen av det skadade virket.
Även skogsstyrelsen anser att de särskilda bestämmelserna bör gälla i
fråga om beskattningsåren 1969—1971.
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
9
Frågan om uppsägningstiden
Framställningen
Svenska bankföreningen begär i sin framställning sådan ändring i 6 § skogskontoförordningen att den tid av fyra månader, efter vilken skatt skyldig får disponera medel på skogskonto, räknas antingen från — såsom nu — uppsägningsdagen eller från dagen för insättningen.
Till stöd för framställningen anför föreningen att bestämmelserna om viss uppsägningstid har kommit till för att hindra att den uppskovsrätt, som den skattskyldige åtnjuter när medel placeras på skogskonto, miss brukas genom att insättning göres någon dag före deklarationens avläm nande och uttag någon dag därefter. Under förarbetena hade föreslagits att en motsvarande spärr skulle åstadkommas genom en föreskrift att ut tag inte fick ske förrän viss tid efter insättningen. En sådan bestämmelse ansågs emellertid kunna medföra svårigheter i den praktiska tillämpningen och man valde därför i stället metoden med viss uppsägningstid.
Numera har emellertid, säger föreningen, de praktiska förutsättningarna för spärrning av skogskontomedel delvis ändrats. Sedan någon tid före kommer hos bänkinstituten en ny inlåningsräkning, sparkonto. På denna nya räkning, som ger högre effektiv ränta ju längre pengarna står inne, fö rekommer inte någon uppsägningstid, utan uttag kan ske vid anfordran.
Föreningen framhåller att det på grund av de förmånliga räntevillkoren är angeläget att det nya sparkontot kan användas även för placering av skogskontomedel. Det är dock, sägs det, tekniskt besvärligt att på denna räkning tillämpa systemet med uppsägning som villkor för uttag. Däremot möter det inga större svårigheter att spärra medel under viss tid efter in sättningen. Det skulle därför enligt föreningen vara till fördel att för skogs kontomedel på sparkonto få tillämpa denna metod.
I fråga om en del andra räkningar som också lämpar sig för placering av skogskontomedel anser föreningen det vara mera praktiskt att alltjämt begagna ordningen med viss uppsägningstid.
Remissyttrandena
Föreningens förslag tillstyrks av remissinstanserna. Riksskattenämn den anmärker emellertid att, om man inför en bestämmelse om att skogs kontomedel får tas ut fyra månader efter insättningsdagen, det är me ningslöst att ha kvar en bestämmelse om rätt till uttag fyra månader efter uppsägning. Sistnämnda tidpunkt kan nämligen aldrig inträffa tidigare än fyra månader från insättningsdagen.
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
Departementschefen
Stormfällningarna under hösten 1969 har varit av stor omfattning. Inom
vissa områden är skadorna mycket koncentrerade och kan för enskilda
skogsägare motsvara mer än tio års normal avverkning. Virkesuttaget Blir
sålunda väsentligt större än vanligt och kostnaden för skogsvårds- och
reproduktionsåtgärder blir i många fall betydande under flera år framåt.
De nu aktuella förhållandena överensstämmer i stort med dem som före
låg vid stormfällningarna 1954, 1956 och 1966—67. Liksom vid dessa till
fällen bör drabbade skogsägare få vidgade möjligheter att utnyttja skogs
konto. En snabb upparbetning av det stormfällda virket stimuleras härige
nom, vilket är värdefullt från skogsvårdssynpunkt. Dessutom kan skogs
ägarna avsätta en del av likviden för den stormfällda skogen til! senare år
då kostnader för reproduktionsåtgärder bestrids.
Beträffande tiden för de särskilda bestämmelsernas giltighet delar jag
den uppfattning som förts fram av riksskattenämndens ordförande och
skogsstyrelsen.
Jag förordar alltså att skogsägare som i betydande grad drabbats av
stormfällningar under 1969 tillfälligt får vidgad rätt att göra insättning på
skogskonto. Bestämmelserna bör utformas enligt vad som skedde vid de
tidigare tillfällena. Den övre gränsen för insättning på skogskonto bör
således höjas till 80 % av intäkten för rotsåld skog och 50 % av intäkten
för avyttrade eller till egen rörelse uttagna skogsprodukter. Såsom förut
sättning för tillämpning av bestämmelserna bör vidare gälla, att den skatt
skyldige genom intyg från skogsvårdsstyrelsen i länet visar att skog storm-
fällts på fastigheten i avsevärd omfattning under år 1969. Med hänsyn till
att likvider för stormfällt virke kan antas i allmänhet bli hänförliga til!
något av beskattningsåren 1969—1971 bör bestämmelserna avse dessa tre
beskattningsår.
När det gäller rätten att disponera skogskontomedel gäller f. n. såsom
förutsättning att uppsägning skett minst fyra månader i förväg. Numera
finns emellertid hos bankinstituten en typ av konto beträffande vilken
uppsägning inte tillämpas. Denna typ kan i många fall vara förmånlig att
använda för skogskonto. Behov finns alltså av en bestämmelse som med
ger dispositionsrätt till skogskontomedel viss tid efter insättning. Bankför
eningens framställning har också tillstyrkts av alla remissinstanserna.
Såsom riksskattenämnden anmärkt blir emellertid bestämmelsen om upp
sägningstid överflödig om tiden också kan räknas från insättningsdagen.
Jag förordar därför den ändringen i 6 § skogskontoförordningen att skatt
skyldig får disponera innestående medel fyra månader efter dagen för in
sättningen. Någon fara för missbruk av en sådan regel synes inte förelig
ga. Jag förutsätter givetvis att bestämmelsen om att medlen skall stå spär rade viss tid från insättningen ovillkorligen iakttages.
Slutligen vill jag ta upp en fråga rörande förordningen om rätt att av riksskattenämnden erhålla förhandsbesked i taxeringsfrågor. I samband med omläggningen förra året av fastighetsvinstbeskattningen infördes en rätt till uppskov i vissa fall med beskattningen av realisationsvinst då den skattskyldige avser att förvärva ersättningsfastighet. Bestämmelserna om uppskov omfattas inte uttryckligen av rätten till förhandsbesked. Det finns emellertid ett praktiskt behov av att kunna få förhandsbesked också beträffande frågor om uppskov, t. ex. om viss fastighet kan i förordningens mening anses som ersättningsfastighet för den försålda fastigheten. Jag före slår därför att förordningen om förhandsbesked kompletteras i detta hän seende.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att anta inom finansdepartementet upprät tade förslag till
1) förordning med särskilda bestämmelser om insättning på skogskonto, 2) förordning om ändring i förordningen (1955:14-2) om taxering för inkomst av medel, som insatts å skogskonto,
3) lag om ändring i förordningen (1951:442) om rätt att av riksskatte nämnden erhålla förhandsbesked i taxeringsfrågor.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 152 år 1969
11
MARCUS BOKTR. STHLM 1969 690S78