lagen.nu
Prop. 1989/90:84

1989/90:84

Typ
Proposition
Datum
1990-01-25
Källa
www.riksdagen.se

SN

Regeringens skrivelse

[kf

1989/90:84 Ey

med meddelande om kommande förslag till

Skr.

lagstiftning om begränsningar i avdragsrätten

1989/90:84

för värdeminskning på inventarier m.m.

Regeringen överlämnar till riksdagen enligt bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 25 januari 1990 meddelande om kommande förslag till lagstiftning om begränsningar i avdragsrätten för värdeminskning på inventarier m.m.

På regeringens vägnar

Ingvar Carlsson Kjell-Olof Feldt

1 Riksdagen 1989190. 2 saml. Nr 84

Finansdepartementet Skr. 1989/90:84

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 25 januari 1990

Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Feldt, Hjelm-Wallén, S. Andersson, Göransson, Gradin, R. Carlsson, Johansson, Lindqvist, G. Andersson, Lönnqvist, Thalén, Engström, Freivalds, Wallström, Lööw, Persson, Molin, Sahlin

Föredragande: statsrådet Feldt

Skrivelse med meddelande om kommande förslag till lagstiftning om begränsning i avdragsrätten för värdeminskning på inventarier m.m.

Under hösten 1989 togs ett första steg mot en ny företagsbeskattning (prop. 1989/90:50, SkU10, SFS 1989:1016 — 1023). Bolagsskattesatsen sänktes från 52 Pe till 40 § för aktiebolag och flertalet andra juridiska personer. Parallellt med detta togs rätten till avdrag för avsättning till allmän investeringsfond bort samtidigt som utrymmet för lagernedskrivning begränsades. Reformen fullföljs nu. Regeringen har i dag beslutat att inhämta lagrådets yttrande över en remiss om reformerad inkomst- och företagsbeskattning. Förslagen i lagrådsremissen är avsedda att efter lagrådets granskning föreläggas riksdagen i en proposition som skall överlämnas under våren. Bl.a. föreslås att bolagsskattesatsen sänks till 30 Ze och att vinstdelningsskatten avskaffas.

Sänkningen av bolagsskattesatsen mellan inkomståren 1990 och 1991 blir alltså 10 procentenheter. För företag som betalar vinstdelningsskatt kommer skillnaden i skattesats att bli betydligt större. Det rör sig om en sänkning från ungefär 48 9 till 30 Ze. För företag med brutna räkenskapsår som också betalar särskild vinstskatt kan skattesatsen vid 1991 års taxering uppgå till ungefär 57 96. Så stora skillnader i skattesats mellan inkomståren 1990 och 1991 ger företagen incitament att tidigarelägga avdrag i en omfattning som inte annars skulle ha varit företagsekonomiskt motiverad. Ett verksamt inslag i en sådan skatteplanering skulle vara att anskaffa inventarier och utnyttja rätten till värdeminskningsavdrag.

Det är från allmän synpunkt inte önskvärt att skatteomläggningen driver fram en efterfrågan på avskrivningsunderlag. Särskilda regler bör därför införas för att begränsa de skattemässiga vinsterna av sådana avdrag vid 1991 års taxering. Reglerna bör ta sikte på värdeminskningsavdrag på inventarier och andra tillgångar för vilka samma avdragsregler är tillämpliga. Åtgärden bör endast bli tillämplig vid taxeringen till vinstdelningsskatt och särskild vinstskatt. Reglerna bör utformas så att skatteeffekten av ett värdeminskningsavdrag vid 1991 års taxering blir ungefär samma oavsett om företaget betalar vinstdelningsskatt eller inte.

Syftet med de föreslagna reglerna är att begränsa handeln med avskrivningsunderlag inför de bokslut som ligger till grund för 1991 års taxering.

Det är därför angeläget att de nya reglerna kan börja tillämpas redan i och Skr. 1989/90:84 med att de blir offentliggjorda. Detta förutsätter att regeringen i enlighet med bestämmelserna 1 2 kap. 10 § andra stycket regeringsformen lämnar ett särskilt meddelande till riksdagen.

Regeringens förslag till riksdagen kommer att innebära att rätten till värdeminskningsavdrag begränsas vid 1991 års taxering till vinstdelningsskatt och särskild vinstskatt. Med hänsyn till den tekniska utformningen av vinstdelningsskatten och den särskilda vinstskatten bör begränsningen göras i form av att hälften av det värdeminskningsavdrag som medgetts vid taxeringen till statlig inkomstskatt återförs till beskattning. De nya reglerna bör tillämpas på inventarier och andra tillgångar som anskaffas efter den 26 januari 1990.Undantag bör göras om en sådan anskaffning grundas på ett skriftligt avtal som ingåtts senast nämnda dag.

Med hänvisning till vad jag nu anfört hemställer jag att regeringen beslutar att lämna riksdagen ett meddelande om det kommande förslaget till lagstiftning.

Regeringen beslutar i enlighet med föredragandens hemställan.

gotab 99598, Stockholm 1990