Prop. 1995/96:94

Exportinsatser för små och medelstora företag, m.m.

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 2 november 1995

Ingvar Carlsson

Sten Heckscher

(Näringsdepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås åtgärder för att stärka små och medelstora företags exportmöjligheter.

De små och medelstora företagens internationalisering bör stärkas. De bör stimuleras att utveckla sin samverkan med partner i andra länder och att utöka sina exportansträngningar. Särskilda medel föreslås för att genomföra kollektiva exportsatsningar. Åtgärderna skall genomföras i samverkan mellan Sveriges Exportråd och ALMI Företagspartner AB.

Vidare föreslås att det delstatliga bolaget Svensk Turistutveckling AB tillförs ytterligare medel för att bidra till utvecklingen av informationsteknik inom turistsektorn.

Sammanlagt föreslås att 50 miljoner kronor anvisas som ett engångsbelopp för dessa ändamål.

Förslag till riksdagsbeslut

Regeringen föreslår att riksdagen

till Vissa exportinsatser, m.m. på tilläggsbudget till statsbudgeten för budgetåret 1995/96 under tolfte huvudtiteln anvisar ett reservationsanslag på 50 000 000 kr.

2. Bakgrund

Många mindre företag har en produktion av varor och tjänster som lämpar sig för export. Av olika skäl har företagen ofta begränsat sin verksamhet till hemmamarknaden och i vissa fall till de nordiska länderna. Bristande erfarenhet och kompetens kan vara skäl till att företagen inte går ut på exportmarknaden. Därtill kan det vara svårt för enskilda mindre företag att klara de initiala kostnader för information m.m. som krävs för en framgång på avlägsna marknader.

Sveriges Exportråd gör olika insatser för att stimulera såväl stora som små företag att öka sin export på olika marknader. Exportrådet är det centrala serviceorganet för exportfrämjande åtgärder och svarar för en rad skilda aktiviteter, i första hand av informations- och rådgivningskaraktär men även olika slag av konkreta exportaktiviteter. Mindre företag utgör en prioriterad målgrupp. Verksamheten utförs såväl i Sverige som genom utlandsorganisationen.

ALMI Företagspartner AB är ett helstatligt bolag med uppgift att på olika sätt främja små och medelstora företag. Det sker genom information och rådgivning samt genom riskfylld finansering. Merparten av arbetet bedrivs genom de 23 regionala dotterbolagen som ägs tillsammans med landsting och vissa kommuner. Även ALMI arbetar med exportfrågor i samverkan med Exportrådet.

3. Ökade statliga exportinsatser

Regeringens förslag: Särskilda statliga medel anvisas för att genomföra kollektiva exportsatsningar bl.a. inom

Europeiska unionen och i Ostasien. Sveriges Exportråd och ALMI Företagspartner AB skall genomföra åtgärderna.

Skälen för regeringens förslag: För att åstadkomma tillväxt

är det nödvändigt att inte bara storföretagen utan även små och medelstora företag utökar sin marknad genom att t.ex. söka samarbetspartner i andra länder och öka sin försäljning på utlandsmarknader. De små och medelstora företagen bör med viss statlig medverkan i initialskedet ha goda möjligheter att utöka sin export till bl.a. Europa och Ostasien.

Den stimulans som kan riktas till de mindre företagen kan vara av olika karaktär. I vissa fall kan det röra sig om mer allmänna presentationer utomlands av olika branscher eller produktområden. Ett exempel kan vara en gemensam presentation av svensk möbelindustri eller trähusindustri. I ett annat fall kan det gälla en presentation av svensk design. Statens insatser bör dock inte begränsas till enskilda branscher. Skapande av nätverk av mindre företag bör stimuleras. Ökade kontaktytor behöver skapas mellan svenska företag och deras potentiella affärspartner i utlandet. Individuella företagsinriktade åtgärder för exportstöd är däremot inte motiverade och skulle också kunna stå i strid med EG:s konkurrensregler.

Statlig finansiering av kollektiva exportsatsningar skall ske med krav på egenfinansiering av företagen till minst hälften av projektkostnaderna.

Det är med hänsyn till det fördelaktiga konkurrensläget för svenskt näringsliv angeläget att åtgärder för att stimulera exportsatsningar genomförs snarast möjligt. För detta ändamål bör staten tillföra särskilda medel.

Åtgärderna bör genomföras av de organisationer som arbetar med företagsutveckling och export i små och medelstora företag, nämligen ALMI Företagspartner AB och Sveriges Exportråd. Dessa organ samverkar redan i dag och håller för närvarande på att bygga upp regionala exportcentra med uppgifter riktade till små och medelstora företag. För den inhemska verksamheten svarar ALMI och Exportrådet gemensamt, men verksamhet i utlandet genomförs av Exportrådet.

Regeringen bedömer att ytterligare medel på i storleksordningen 30 miljoner kronor behöver tillföras för ändamålet under budgetåret 1995/96. Det bör vara regeringen som beslutar om utformningen av de närmare riktlinjerna för hur medlen skall användas.

4. Teknikutveckling inom turistsektorn

Regeringens förslag: Särskilda medel anvisas för att främja teknikutveckling inom främst mindre turistföretag.

Skälen för regeringens förslag: Statsmakterna har nyligen beslutat om en ny organisation för att främja utvecklingen av

de svenska turistföretagen (prop. 1994/95:177, bet. 1994/95:KrU28, rskr. 1994/95:395). Organisationen innefattar dels den statliga myndigheten Turistdelegationen, dels det delstatliga bolaget Svensk Turistutveckling AB.

Turismen är en växande näring. Den domineras av små företag, samtidigt som marknadsföringen kräver att företagen står i direkt kontakt med sina exportmarknader. För att klara detta krävs utveckling av en informationsteknik som är anpassad till behoven.

Det är angeläget att bl.a. små turistföretag kan stärka sin position på den internationella turistmarknaden. Det bör kunna ske genom bl.a. utveckling och anpassning av informationsteknik för främst de mindre turistföretagen och genom rådgivning till dessa företag vid introduktion och användning av de nya hjälpmedlen. Insatserna bör finansieras gemensamt av staten och branschen. För att täcka statens kostnader bör ytterligare medel på i storleksordningen 20 miljoner kronor tillföras det ovannämnda bolaget Svensk Turistutveckling AB under budgetåret 1995/96.

5. Finansiering av åtgärder inom export- och turistområdena

För de nämnda ändamålen bör ett nytt reservationsanslag på sammanlagt 50 miljoner kronor för budgetåret 1995/96 engångsvis föras upp under tolfte huvudtiteln.

För att inte underskottet i statsbudgeten skall öka genom en sådan medelsanvisning kommer regeringen att effektuera besparingar på vissa anslag under tionde huvudtiteln.

Näringsdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 2 november 1995

Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Sahlin, Hjelm-Wallén, Hellström, Thalén, Freivalds, Wallström, Persson, Tham, Schori, Heckscher, Hedborg, Andersson, Winberg, Uusmann, Nygren, Ulvskog, Sundström, Lindh, Johansson

Föredragande: statsrådet Heckscher

_________

Regeringen beslutar proposition 1995/96:94 Exportinsatser för små och medelstora företag, m.m.