Prop. 2022/23:138
En gemensam laddningsstandard för viss radioutrustning
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 31 augusti 2023
Ulf Kristersson
Erik Slottner (Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen lämnas förslag till en ändring i radioutrustningslagen (2016:392) som innebär att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör. Hit hör kravet att om en ekonomisk aktör erbjuder konsumenter och andra slutanvändare att förvärva radioutrustning tillsammans med en laddningsenhet ska den ekonomiska aktören även erbjuda möjligheten att förvärva utrustningen utan laddningsenhet. Ändringen är en följd av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2380 av den 23 november 2022 om ändring av direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning.
Lagändringen föreslås träda i kraft den 28 december 2023.
1. Förslag till riksdagsbeslut
Regeringens förslag:
Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i radioutrustningslagen (2016:392).
2. Förslag till lag om ändring i radioutrustningslagen (2016:392)
Härigenom föreskrivs1 att 7 § radioutrustningslagen (2016:392) ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller
1. registrering av utrustning,
2. teknisk dokumentation,
3. bedömning av överensstämmelse,
4. EU-försäkran om överensstämmelse,
5. märkning av utrustning,
6. skadeförebyggande arbete, och
7. tillhandahållande av bruksanvisningar, säkerhetsinformation och annan dokumentation eller information.
6. skadeförebyggande arbete,
7. tillhandahållande av bruksanvisningar, säkerhetsinformation och annan dokumentation eller information, och
8. tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör.
Denna lag träder i kraft den 28 december 2023.
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/53/EU av den 16 april 2014 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning och om upphävande av direktiv 1999/5/EG, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2380.
3. Ärendet och dess beredning
Den 23 november 2022 antog Europaparlamentet och rådet direktiv (EU) 2022/2380 om ändring av direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning, bilaga 1. Med anledning av direktivet har promemorian En gemensam laddningsstandard för viss radioutrustning tagits fram inom Finansdepartementet. En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 2. Promemorians lagförslag finns i bilaga 3. Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 4. Remissvaren finns tillgängliga i Finansdepartementet (Fi2023/0126).
I denna proposition behandlas promemorians lagförslag.
Lagrådet
Regeringen beslutade den 8 juni 2023 att inhämta Lagrådets yttrande över lagförslaget i bilaga 5. Lagrådets yttrande finns i bilaga 6. Regeringen har följt Lagrådets förslag. Lagrådets synpunkter behandlas i avsnitt 5 och i författningskommentaren. I förhållande till lagrådsremissen har dessutom vissa mindre språkliga ändringar gjorts.
Hänvisningar till S3
4. Ändringar i radioutrustningsdirektivet
4.1. Bakgrund
Den 16 april 2014 antog Europaparlamentet och rådet direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning och om upphävande av direktiv 1999/5/EG (radioutrustningsdirektivet). Syftet med direktivet är att upprätta en rättslig ram för att tillhandahålla och ta i bruk radioutrustning i EU. Radioutrustning definieras i direktivet som elektriska eller elektroniska produkter som avsiktligt avger eller tar emot radiovågor för radiokommunikation eller radiobestämning och elektriska eller elektroniska produkter som måste kompletteras med ett tillbehör, t.ex. en antenn, för att avsiktligt avge eller ta emot radiovågor för radiokommunikation eller radiobestämning.
Radioutrustningsdirektivet innehåller centrala bestämmelser om att radioutrustning ska uppfylla väsentliga krav när det gäller hälsa och säkerhet, elektromagnetisk kompatibilitet och undvikande av skadlig störning. Det finns även bestämmelser som reglerar skyldigheter för de olika ekonomiska aktörerna, dvs. tillverkare, tillverkarens representant, importör och distributör. Vidare finns detaljerade bestämmelser om förfarandet för bedömning av överensstämmelse med de väsentliga kraven, om upprättande av EU-försäkran, om CE-märkning och om upprättande av teknisk dokumentation och om provning av radioutrustning. Dessutom innehåller direktivet bestämmelser om marknadskontroll och kontroll av utrustning som förs in i unionen och om förfaranden för att hantera radioutrustning som utgör en risk på nationell nivå m.m.
Radioutrustningsdirektivet har genomförts i svensk rätt genom radioutrustningslagen (2016:392). Lagen har utformats som en ramlag där de mer grundläggande bestämmelserna om villkoren för att släppa ut och tillhandahålla radioutrustning på marknaden och de ekonomiska aktörernas roller, liksom bestämmelserna om marknadskontroll, genomförts i lag. När det gäller de närmare kraven på radioutrustning och skyldigheterna för ekonomiska aktörer att vidta åtgärder med avseende på radioutrustning meddelas dessa i föreskrifter av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
4.2. Ändringsdirektivet
Den 23 november 2022 antog Europaparlamentet och rådet direktiv (EU) 2022/2380 om ändring av direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning (ändringsdirektivet).
Ändringsdirektivet utgör en fortsättning på det arbete som pågått sedan 2009 på unionsnivå för att begränsa fragmenteringen av antalet laddningslösningar för mobiltelefoner och liknande radioutrustning. Även om de frivilliga initiativ som tagits har medfört en minskning av antalet olika laddningslösningar på marknaden uppfyller dessa initiativ inte helt unionens politiska mål att säkerställa konsumenters bekvämlighet, minska det elektroniska avfallet och undvika en fragmentering av marknaden för laddningsenheter.
Ändringsdirektivet innebär att artiklarna 3, 10, 12, 13, 17, 40, 43, 44 och 47 i radioutrustningsdirektivet ändras. Det införs också en ny artikel 3a i radioutrustningsdirektivet. Den huvudsakliga innebörden av ändringarna i artikel 3 är att det införs ett krav på en gemensam standard för laddningsdon för vissa typer eller klasser av radioutrustning i form av USB typ C samt ett gemensamt kommunikationsprotokoll. I artikel 3a.1 införs det ett krav på att en ekonomisk aktör som erbjuder konsumenter eller andra slutanvändare att förvärva radioutrustning tillsammans med en laddningsenhet även ska erbjuda konsumenter och andra slutanvändare att förvärva radioutrustningen utan en laddningsenhet. Vidare stärks informationsskyldigheten för de ekonomiska aktörerna som tillhandahåller sådan radioutrustning i form av en skyldighet att informera om huruvida en laddningsenhet ingår tillsammans med radioutrustningen samt om radioutrustningens laddningskapacitet (artiklarna 3a.2, 10.8, 12.4 och 13.2). Tillverkarna av radioutrustningen ska även visa att radioutrustningen har utrustats med det laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll som nu införs (artikel 17). Marknadskontrollmyndigheten får mandat att kontrollera att de nya förändringarna följs (artiklar 40 och 43). Ändringarna i artiklarna 44 och 47 gäller för kommissionen och behöver inte genomföras i svensk rätt.
De föreskrifter som behövs för att genomföra ändringarna i artiklarna 3, 3a.2, 10, 12, 13 och 17 bör beslutas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer med stöd av de bemyndiganden som redan finns i radioutrustningslagen och radioutrustningsförordningen (2016:394). När det gäller artikel 40 och 43 finns det i befintlig svensk reglering möjlighet
för marknadskontrollmyndigheten att följa upp krav som tillkommer inom ramen för radioutrustningsdirektivet.
5. Skyldigheter för ekonomiska aktörer
Regeringens förslag: Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer ska få meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör.
Promemorians förslag överensstämmer i huvudsak med regeringens.
Promemorian föreslår en annan språklig utformning av lagtexten.
Remissinstanserna: En majoritet av de remissinstanser som yttrar sig tillstyrker förslaget eller har inget att invända mot detta.
Skälen för regeringens förslag: Genom ändringsdirektivet införs en ny artikel 3a i radioutrustningsdirektivet. Artikel 3a.1 innebär en ny skyldighet för de ekonomiska aktörerna. Om en ekonomisk aktör erbjuder konsumenter och andra slutanvändare att förvärva vissa kategorier eller klasser av radioutrustning tillsammans med en laddningsenhet, ska dessa också erbjuda möjligheten att förvärva radioutrustningen utan en laddningsenhet. Syftet är att säkerställa att konsumenter och andra slutanvändare inte tvingas köpa en ny laddningsenhet vid varje köp av exempelvis en ny mobiltelefon eller liknande radioutrustning.
I 7 § radioutrustningslagen anges att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning. Bemyndigandet i bestämmelsen omfattar inte den skyldighet som anges i artikel 3a.1. Det behöver därmed göras ett tillägg i 7 § radioutrustningslagen som innebär att denna skyldighet kan genomföras i svensk rätt.
Lagrådet anser att bemyndigandet bör utformas så att det blir tydligt vad som avses och att det därmed inte riskerar att bli för omfattande. Lagrådet föreslår därför att bemyndigandet ska ta sikte på att det handlar om ett tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör. Regeringen delar
Lagrådets bedömning och föreslår därför att tillägget i 7 § radioutrustningslagen utformas på så sätt att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör.
Hänvisningar till S5
- Prop. 2022/23:138: Avsnitt 3, Författningskommentar till 7 § radioutrustningslagen (2016:392)
6. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Regeringens förslag: Den föreslagna ändringen ska träda i kraft den 28 december 2023.
Regeringens bedömning: Det finns inte behov av några övergångsbestämmelser.
Promemorians förslag och bedömning överensstämmer med regeringens.
Remissinstanserna: En majoritet av de remissinstanser som yttrar sig tillstyrker förslaget och bedömningen eller har inget att invända mot dessa.
Svensk Handel menar att företagen behöver tid för att anpassa sig till de nya kraven och att de produkter som redan är satta på marknaden behöver, under en övergångsperiod, undantas de nya kraven.
Skälen för regeringens förslag och bedömning: Enligt artikel 2 i ändringsdirektivet ska medlemsstaterna senast den 28 december 2023 anta och offentliggöra de lagar och andra författningar som är nödvändiga för att följa ändringsdirektivet. Förslaget bör därför träda i kraft vid denna tidpunkt.
Svensk Handel menar att företagen behöver tid för att anpassa sig till de nya kraven och att de produkter som finns på marknaden behöver, under en övergångstid, undantas kraven. Regeringen har förståelse för att nya krav avseende radioutrustning också kräver tid för anpassning. I ändringsdirektivet anges i artikel 2 att de nya kraven ska gälla fr.o.m. den 28 december 2024 och när det gäller bärbara datorer fr.o.m. den 28 april 2026. Regeringen anser att de ekonomiska aktörerna genom denna övergångsperiod ges tillräckligt med tid för att göra nödvändiga anpassningar.
Mot den bakgrunden bedömer regeringen att det inte finns behov av några övergångsbestämmelser.
7. Konsekvenser
Konsekvenser för användarna
Förslaget innebär att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör. Med hänsyn till att förslaget alltså innebär ett utökat bemyndigande att meddela föreskrifter är effekterna för användarna av förslaget begränsade. Det kan dock antas att de nya kraven i sin helhet kommer att leda till förenklingar och ökad bekvämlighet för konsumenter och andra slutanvändare. Det beror på att konsumenterna nu endast kommer att behöva förhålla sig till en standard för laddningsdon.
Konsekvenser för de ekonomiska aktörerna
Regelrådet anser att förslagets påverkan på berörda företag, inklusive särskilda hänsyn till små företag vid reglernas utformning, endast redovisas delvis och översiktligt samt att det saknas en beskrivning av hur den svenska marknaden ser ut för berörda företag.
Förslaget innebär att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning när det gäller tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör. Med hänsyn till att förslaget alltså innebär ett utökat bemyndigande att meddela föreskrifter är effekterna för berörda företag av förslaget begränsade. Vilka de närmare konsekvenserna blir för svenska företag påverkas av vilka föreskrifter som framöver kommer att meddelas. Det kan dock antas att införandet av en gemensam standard för radioutrustningens laddningsdon initialt kan komma att medföra en viss ökning av kostnader för, i första hand, tillverkare av radioutrustning som inte har USB typ C som standard för dess laddningdon. Den omständigheten att vissa klasser eller kategorier av radioutrustning ska tillhandahållas även utan någon laddningsenhet kan tänkas medföra ökade kostnader för tillverkarna, särskilt i de fall nya förpackningar och förpackningsmetoder behöver tas fram. Utöver tillverkarna har även importörerna och distributörerna av radioutrustning nya skyldigheter att förhålla sig till i form av bl.a. utökade informationskrav. Eftersom radioutrustningsdirektivet redan ställer krav på grundläggande information om t.ex. säkerhet och tilltänkt användningsområde för radioutrustning får de ytterligare administrativa kostnaderna som eventuellt kan uppstå anses vara av begränsad omfattning och av engångskaraktär. Regelrådet anser att beskrivningen av konsekvenserna brister avseende redovisning av eventuellt behov av särskilda informationsinsatser. Enligt artikel 2 i ändringsdirektivet ska medlemsstaterna senast den 28 december 2023 anta och offentliggöra de lagar och andra författningar som är nödvändiga för att följa direktivet. De nya kraven ska dock gälla fr.o.m. den 28 december 2024 och när det gäller bärbara datorer fr.o.m. den 28 april 2026. Några ytterligare informationsinsatser bedöms inte vara nödvändiga.
Effekter för miljön
Förslaget innebär att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör. Med hänsyn härtill är bedömningen att effekterna för miljön är begränsade. Det kan däremot antas att de nya kraven i sin helhet kan få effekter för miljön. Europaparlamentet uppskattar att 11 000 ton elektriskt avfall skapas av slängda och oanvända laddare varje år i EU. Genom att införa en gemensam standard för laddningsdon och möjligheten att förvärva radioutrustning utan laddningsenhet kan det antas att de konsumenter och andra slutanvändare som redan har en laddningsenhet väljer radioutrustning utan en laddningsenhet när de
köper nytt. Det minskar mängden laddningsenheter som produceras vilket minskar utvinningen av råvaror och sammankopplade koldioxidutsläpp. Genom den gemensamma standarden på laddningsdon kan en och samma laddningsenhet användas för att ladda flera olika typer av radioutrustning, vilket minskar antalet laddningslösningar på marknaden och därigenom behovet av flera olika laddningsenheter och i förlängningen det elektroniska avfallet.
Offentligfinansiella effekter
Förslaget bedöms inte leda till några offentligfinansiella effekter.
Konsekvenser för myndigheter och domstolar
Förslaget innebär att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör. Post- och telestyrelsen (PTS) är för närvarande den myndighet som utfärdar föreskrifter i fråga om radioutrustning och tanken är att utse PTS till den myndighet som även i det här fallet får meddela föreskrifter. Det innebär att PTS i viss mån kommer att få ökade kostnader för att ta fram nya föreskrifter och ett utökat tillsynsområde. De ökade kostnaderna för PTS bedöms rymmas inom PTS befintliga ekonomiska ramar.
Förslaget bedöms inte påverka antalet mål i de allmänna förvaltningsdomstolarna.
Övriga konsekvenser
Förslaget bedöms inte påverka den kommunala självstyrelsen, brottsligheten, det brottsförebyggande arbetet, jämställdheten mellan män och kvinnor, sysselsättningen och den offentliga servicen i olika delar av landet eller möjligheten att nå de integrationspolitiska målen.
8. Författningskommentar
Förslaget till lag om ändring i radioutrustningslagen (2016:392)
7 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller
1. registrering av utrustning,
2. teknisk dokumentation,
3. bedömning av överensstämmelse,
4. EU-försäkran om överensstämmelse,
5. märkning av utrustning,
6. skadeförebyggande arbete,
7. tillhandahållande av bruksanvisningar, säkerhetsinformation och annan dokumentation eller information, och
8. tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör.
I paragrafen bemyndigas regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning.
Ändringen innebär att en ny åttonde punkt läggs till i paragrafen. Med stöd av denna blir det möjligt att meddela föreskrifter om att radioutrustning ska tillhandahållas med eller utan tillbehör. Hit hör kravet att om en ekonomisk aktör tillhandahåller radioutrustning tillsammans med en laddningsenhet ska den ekonomiska aktören även tillhandahålla radioutrustningen utan laddningsenhet. Ändringen i paragrafen genomför artikel 3a.1 i radioutrustningsdirektivet enligt artikel 1.2 i ändringsdirektivet.
Den nya åttonde punkten har utformats i enlighet med Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt 5.
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2380 av den 23 november 2022 om ändring av direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning
12
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
L 315/30
SV
Europeiska unionens officiella tidning
7.12.2022
DIREKTIV
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV (EU) 2022/2380
av den 23 november 2022
om ändring av direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om
tillhandahållande på marknaden av radioutrustning
(Text av betydelse för EES)
EUROPAPARLAMENTET OCH EUROPEISKA UNIONENS RÅD HAR ANTAGIT DETTA DIREKTIV
med beaktande av fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, särskilt artikel 114,
med beaktande av Europeiska kommissionens förslag,
efter översändande av utkastet till lagstiftningsakt till de nationella parlamenten,
med beaktande av Europeiska ekonomiska och sociala kommitténs yttrande (
1
),
i enlighet med det ordinarie lagstiftningsförfarandet (
2
), och
av följande skäl:
(1)
Ett av syftena med Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/53/EU (
3
) är att säkerställa en välfungerande inre
marknad. Enligt artikel 3.3 a i det direktivet är ett av de väsentliga krav som radioutrustning måste uppfylla att den
samverkar med tillbehör, i synnerhet gemensamma laddare. I direktiv 2014/53/EU anges i detta sammanhang att
driftskompatibilitet mellan radioutrustning och tillbehör såsom laddare förenklar användningen av radioutrustning
och minskar onödigt avfall och onödiga kostnader och att det är nödvändigt att utveckla en gemensam laddare för
särskilda kategorier eller klasser av radioutrustning, framför allt för konsumenter och andra slutanvändare.
(2)
Sedan 2009 har ansträngningar gjorts på unionsnivå för att begränsa fragmenteringen av marknaden för laddnings
gränssnitt för mobiltelefoner och liknande radioutrustning. Även om de frivilliga initiativ som tagits nyligen har
medfört en ökad enhetlighet mellan laddningsenheter, som är den externa strömförsörjningsdelen av laddare, och
en minskning av antalet olika laddningslösningar på marknaden uppfyller dessa initiativ inte helt unionens politiska
mål att säkerställa konsumenternas bekvämlighet, minska det elektroniska avfallet och undvika en fragmentering av
marknaden för laddningsenheter.
(3)
Unionen har åtagit sig att främja en effektiv resursanvändning genom att gå över till en ren, cirkulär ekonomi genom
sådana initiativ som Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/19/EU (
4
) och mer nyligen genom införandet av
den europeiska gröna given, som fastställs av kommissionen i dess meddelande av den 11 december 2019. Det här
direktivet syftar till att minska mängden elektroniskt avfall som genereras vid försäljning av radioutrustning och
minska utvinningen av råvaror och koldioxidutsläppen från produktion, transport och bortskaffande av laddare,
och därigenom främja en cirkulär ekonomi.
(1) EUT C 152, 6.4.2022, s. 82.
(2) Europaparlamentets ståndpunkt av den 4 oktober 2022 (ännu inte offentliggjord i EUT) och rådets beslut av den 24 oktober 2022.
(3) Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/53/EU av den 16 april 2014 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om
tillhandahållande på marknaden av radioutrustning och om upphävande av direktiv 1999/5/EG (EUT L 153, 22.5.2014, s. 62).
(4) Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/19/EU av den 4 juli 2012 om avfall som utgörs av eller innehåller elektrisk och
elektronisk utrustning (WEEE) (EUT L 197, 24.7.2012, s. 38).
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
7.12.2022
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 315/31
(4)
I kommissionens handlingsplan för den cirkulära ekonomin som fastställs i dess meddelande av den 11 mars 2020,
presenteras initiativ för produkternas hela livscykel med inriktning på deras utformning, främjande av processer för
den cirkulära ekonomin, främjande av hållbar konsumtion och som syftar till att säkerställa att de resurser som
används bevaras i unionens ekonomi så länge som möjligt.
(5)
Kommissionen slutförde en konsekvensbedömning som visade att den inre marknaden inte utnyttjar sin fulla
potential eftersom den fortsatta fragmenteringen av marknaden för laddningsgränssnitt och kommunikations
protokoll för laddning av mobiltelefoner och annan liknande radioutrustning leder till bristande bekvämlighet för
konsumenterna och en ökning av elektroniskt avfall.
(6)
Driftskompatibilitet mellan radioutrustning och tillbehör, såsom laddare, hämmas eftersom det finns olika
laddningsgränssnitt för vissa kategorier eller klasser av radioutrustning som använder trådbunden laddning, såsom
handhållna mobiltelefoner, datorplattor, digitalkameror, hörlurar eller headset, handhållna videospelskonsoler,
bärbara högtalare, läsplattor, tangentbord, datormöss, bärbara navigeringssystem, öronsnäckor och bärbara datorer.
Dessutom finns det flera typer av kommunikationsprotokoll för snabb laddning för vilka en miniminivå för
prestanda inte alltid garanteras. Till följd av detta krävs unionsåtgärder för att främja en gemensam grad av
driftskompatibilitet och tillhandahållande av information till konsumenter och andra slutanvändare om
radioutrustningens laddningsegenskaper. Det är därför nödvändigt att i direktiv 2014/53/EU införa lämpliga krav
avseende kommunikationsprotokoll för laddning, laddningsgränssnitt dvs. laddningsdon, för vissa kategorier eller
klasser av radioutrustning, samt avseende den information som ska lämnas till konsumenter och andra
slutanvändare om laddningsegenskaperna hos dessa kategorier eller klasser av radioutrustning, såsom information
om den minimala och maximala effekt som krävs för att ladda radioutrustningen. Den minimala effekten bör
uttrycka summan av den effekt som krävs för att hålla radioutrustningen i drift och den effekt som krävs för att
batteriet ska börja ladda. Den maximala effekten bör uttrycka summan av den effekt som krävs för att hålla
radioutrustningen i drift och den effekt som krävs för att uppnå högsta laddningshastighet.
(7)
Avsaknaden av harmonisering av laddningsgränssnitten och kommunikationsprotokollen för laddning kan leda till
betydande skillnader mellan medlemsstaternas lagar och andra författningar eller praxis när det gäller driftskompa
tibilitet mellan mobiltelefoner och liknande kategorier eller klasser av radioutrustning och deras laddningsenheter,
och när det gäller tillhandahållandet av radioutrustning utan laddningsenheter.
(8)
Storleken på den inre marknaden för uppladdningsbara mobiltelefoner och liknande kategorier eller klasser av
radioutrustning, spridningen av olika typer av laddningsenheter för sådan radioutrustning, bristande driftskompa
tibilitet mellan radioutrustning och laddningsenheter och den betydande gränsöverskridande handeln med dessa
produkter kräver kraftfullare lagstiftningsåtgärder på unionsnivå, snarare än på nationell nivå eller frivilliga
åtgärder, för att den inre marknaden ska fungera smidigt, samtidigt som man säkerställer konsumenternas
bekvämlighet och minskar miljöavfallet.
(9)
Det är därför nödvändigt att harmonisera laddningsgränssnitten och kommunikationsprotokollen för laddning för
specifika kategorier eller klasser av radioutrustning som laddas genom trådbunden laddning. Det är också
nödvändigt att skapa en grund för anpassning till den eventuella framtida vetenskapliga och tekniska utvecklingen
eller marknadsutvecklingen, som kommer att övervakas kontinuerligt av kommissionen. I synnerhet bör införandet
av en harmonisering av laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll för laddning också beaktas i framtiden
med avseende på radioutrustning som kan laddas på något annat sätt än genom trådbunden laddning, inbegripet
laddning genom radiovågor (trådlös laddning). Dessutom bör inbegripande av ytterligare kategorier eller klasser av
radioutrustning som laddas genom trådbunden laddning systematiskt beaktas i samband med en framtida
anpassning av de harmoniserade laddningslösningarna, förutsatt att det är tekniskt möjligt att integrera de
harmoniserade laddningslösningarna inom sådana ytterligare kategorier eller klasser av radioutrustning. En sådan
harmonisering bör sträva mot målet att säkerställa konsumenternas bekvämlighet, minska miljöavfallet och undvika
en fragmentering av marknaden mellan olika laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll för laddning samt
mellan initiativ på nationell nivå som kan orsaka handelshinder på den inre marknaden. Syftet med den framtida
anpassningen av harmoniseringen av laddningsgränssnitten och kommunikationsprotokollen för laddning bör vara
att fortsätta att sträva efter att uppnå dessa mål genom att säkerställa att den omfattar de lämpligaste tekniska
lösningarna för laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll för laddning för alla typer av laddningssätt. De
harmoniserade laddningslösningarna bör återspegla den lämpligaste kombinationen av marknadsacceptans och
uppfyllande av målen att säkerställa konsumenternas bekvämlighet, minska miljöavfallet och undvika marknadsfrag
mentering. Relevanta tekniska standarder som uppfyller dessa mål och som har utvecklats på europeisk eller
internationell nivå bör i första hand användas när det gäller att välja ut sådana laddningslösningar. I undantagsfall,
13
14
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
L 315/32
SV
Europeiska unionens officiella tidning
7.12.2022
där det finns ett behov av att införa, lägga till eller ändra en befintlig teknisk specifikation i avsaknad av allmänt
tillgängliga europeiska eller internationella standarder som uppfyller dessa mål, bör kommissionen kunna fastställa
andra tekniska specifikationer, förutsatt att dessa tekniska specifikationer har utarbetats i enlighet med kriterierna
om öppenhet, samförstånd och insyn och att de uppfyller kraven på neutralitet och stabilitet enligt bilaga II till
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1025/2012 (
5
). Alla berörda intressenter inom sektorer som är
representerade i kommissionens expertgrupp för radioutrustning måste involveras i processen under hela
anpassningen av harmoniserade laddningslösningarna.
(10) En sådan harmonisering skulle dock vara ofullständig om den inte kombinerades med krav avseende den
kombinerade försäljningen av radioutrustning och dess laddare och den information som tillhandahålls till
konsumenter och andra slutanvändare. En fragmentering av medlemsstaternas strategier när det gäller saluföring av
de berörda kategorierna eller klasserna av radioutrustning och deras laddningsenheter skulle hämma den gränsöver
skridande handeln med dessa produkter, till exempel genom att ålägga ekonomiska aktörer att ompaketera sina
produkter beroende på i vilken medlemsstat produkterna ska levereras. Detta skulle i sin tur leda till ökad olägenhet
för konsumenterna och generera onödigt elektroniskt avfall, vilket skulle upphäva fördelarna med harmoniseringen
av laddningsgränssnittet och kommunikationsprotokollen för laddning. Det är därför nödvändigt att införa krav för
att säkerställa att konsumenter och andra slutanvändare inte tvingas köpa en ny laddningsenhet vid varje köp av en
ny mobiltelefon eller liknande radioutrustning. Separat försäljning av laddningsenheter respektive försäljning av
radioutrustning bör ge konsumenter och andra slutanvändare hållbara, tillgängliga, attraktiva och bekväma
valmöjligheter. Med utgångspunkt i erfarenheterna från tillämpningen av kraven, de framväxande
marknadstrenderna och den tekniska utvecklingen bör kommissionen överväga att utvidga kravet på att
tillhandahålla laddningsenheter tillsammans med radioutrustning till att även omfatta kablar och/eller att göra
separat tillhandahållande obligatoriskt i syfte att säkerställa att målen att säkerställa konsumenternas bekvämlighet
och minska miljöavfallet eftersträvas så effektivt som möjligt. För att säkerställa att sådana krav är effektiva bör
konsumenter och andra slutanvändare få nödvändig information om laddningsegenskaper när de köper en
mobiltelefon eller liknande radioutrustning. Ett särskilt piktogram skulle göra det möjligt för konsumenter och
andra slutanvändare att före köpet avgöra om en laddningsenhet ingår i radioutrustningen eller inte. Piktogrammet
ska vara synligt vid alla former av tillhandahållande, inklusive distansförsäljning.
(11) Det är tekniskt möjligt att definiera USB typ C som gemensamt laddningsdon för de relevanta kategorierna eller
klasserna av radioutrustning, särskilt eftersom de redan har kapacitet att integrera ett sådant anslutningsdon. Den
USB typ C-teknik som används globalt har antagits på internationell standardiseringsnivå och har införlivats i det
europeiska systemet av Europeiska kommittén för elektroteknisk standardisering (Cenelec) genom den europeiska
standarden EN IEC 62680–1-3:2021 ”Gränssnitt för seriebuss för datakommunikation (USB) – Del 1–3:
Gemensamma komponenter – Specifikation för kabel och anslutningsdon USB Typ C®”.
(12) USB typ C är en teknik som redan är vanlig för många kategorier eller klasser av radioutrustning eftersom den
tillhandahåller laddning och dataöverföring av hög kvalitet. Laddningsdonet för USB typ C kan, när det kombineras
med kommunikationsprotokollet för laddning med strömförsörjning via USB-port, tillhandahålla upp till 100 watts
effekt och lämnar därför stort utrymme för vidareutveckling av snabbladdningslösningar, samtidigt som marknaden
får möjlighet att erbjuda apparater med lägre kapacitet som inte behöver snabb laddning. Mobiltelefoner och
liknande radioutrustning som stöder snabbladdning kan ha integrerade funktioner för strömförsörjning via USB-
port enligt beskrivningen i europeiska standarden EN IEC 62680-1-2:2021 ”Gränssnitt för seriebuss för
datakommunikation (USB) – Del 1–2: Gemensamma komponenter – Specifikation för strömförsörjning (USB PD)”.
Specifikationerna avseende USB utvecklas kontinuerligt. USB Implementers Forum har i detta avseende utarbetat en
uppdaterad version av specifikationen för strömförsörjning via USB-port, vilken möjliggör stöd för en effekt på upp
(5) Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1025/2012 av den 25 oktober 2012 om europeisk standardisering och om ändring
av rådets direktiv 89/686/EEG och 93/15/EEG samt av Europaparlamentets och rådets direktiv 94/9/EG, 94/25/EG, 95/16/EG,
97/23/EG, 98/34/EG, 2004/22/EG, 2007/23/EG, 2009/23/EG och 2009/105/EG samt om upphävande av rådets beslut 87/95/EEG
och Europaparlamentets och rådets beslut 1673/2006/EG (EUT L 316, 14.11.2012, s. 12).
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
7.12.2022
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 315/33
till 240 watt. Anpassningar har också gjorts av specifikationen för USB typ C, som utvidgar kraven till att omfatta
anslutningsdon och kablar så att de får stöd upp till 240 watt. Därmed kommer radioutrustning som kräver en
sådan effektnivå att kunna beaktas för uppförande på förteckningen över radioutrustning som omfattas av detta
direktiv.
(13) När det gäller laddning på annat sätt än genom trådbunden laddning kan olika lösningar utvecklas i framtiden, vilket
kan få negativa konsekvenser för driftskompatibiliteten, konsumenternas bekvämlighet och miljön. Även om det är
för tidigt att införa särskilda krav för sådana lösningar i detta skede bör kommissionen vidta åtgärder för att främja
och harmonisera sådana lösningar för att undvika en fragmentering av den inre marknaden i framtiden.
(14) Direktiv 2014/53/EU bör ändras så att den omfattar bestämmelser rörande laddningsgränssnitt och kommunika
tionsprotokoll för laddning. De kategorier eller klasser av radioutrustning som specifikt omfattas av den nya
bestämmelsen bör anges närmare i en ny bilaga till det direktivet. Inom dessa kategorier eller klasser av
radioutrustning berörs endast radioutrustning som innehåller ett borttagbart eller inbyggt uppladdningsbart batteri.
När det gäller digitalkameror omfattar den berörda radioutrustningen alla digitala foto- och videokameror, inklusive
actionkameror. Digitalkameror som är utformade uteslutande för den audiovisuella sektorn eller för säkerhets- och
övervakningssektorn bör inte omfattas av kravet på att integrera den harmoniserade laddningslösningen. När det
gäller öronsnäckor beaktas den berörda radioutrustningen tillsammans med det särskilda laddningsetuiet, med
tanke på att öronsnäckorna på grund av sin särskilda storlek och form sällan eller aldrig är åtskilda från
laddningsetuiet. Laddningsetuiet för denna specifika typ av radioutrustning betraktas inte som en del av
laddningsenheten. När det gäller bärbara datorer omfattar den berörda radioutrustningen varje dator som är bärbar,
inbegripet bärbara datorer, små bärbara datorer, hybriddatorer samt minidatorer.
(15) Direktiv 2014/53/EU bör också ändras för att införa krav rörande tillhandahållande av vissa kategorier eller klasser
av radioutrustning utan laddningsenheter. De kategorier eller klasser av radioutrustning som berörs samt
specifikationer avseende laddningslösningarna bör anges i en ny bilaga till det direktivet.
(16) I direktiv 2014/53/EU föreskrivs vilken information som ska ingå i de bruksanvisningar som åtföljer
radioutrustningen och därför bör ytterligare informationskrav införas i den relevanta artikeln i det direktivet.
Innehållet i de nya kraven bör anges i den nya bilagan till det direktivet. Viss information bör tillhandahållas i visuell
form för alla former av tillhandahållande, inbegripet för distansförsäljning. En särskild märkning som anger
specifikationerna avseende laddningskapacitet och kompatibla laddningsenheter skulle göra det möjligt för
konsumenter och andra slutanvändare att avgöra vilken laddningsenhet som är mest lämplig för att ladda deras
radioutrustning. I syfte att tillhandahålla en användbar referens under radioutrustningens hela livscykel bör
informationen om specifikationerna avseende laddningskapacitet och de kompatibla laddningsenheterna också ingå
i de bruksanvisningar och den säkerhetsinformation som åtföljer radioutrustningen. Det bör vara möjligt att anpassa
dessa informationskrav i framtiden för att återspegla eventuella ändringar av märkningskraven, särskilt för
laddningsenheter, som kan komma att införas i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv
2009/125/EG (
6
). Dessa informationskrav bör särskilt återspegla utvecklingen av de harmoniserade laddningslös
ningarna och bör anpassas i enlighet med detta. I detta sammanhang skulle även införandet av ett system med
färgkoder kunna övervägas.
(17) Med beaktande av att importörer och distributörer också kan tillhandahålla radioutrustning direkt till konsumenter
och andra slutanvändare bör de åläggas skyldigheter som är identiska med dem som gäller för tillverkare i fråga om
den information som ska tillhandahållas eller visas. Alla ekonomiska aktörer bör åläggas att uppfylla skyldigheten
när det gäller det piktogram som visar huruvida en laddningsenhet ingår i radioutrustningen eller inte när de
tillhandahåller radioutrustning för konsumenter och andra slutanvändare. Importörer och distributörer kan därför
(6) Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/125/EG av den 21 oktober 2009 om upprättande av en ram för att fastställa krav på
ekodesign för energirelaterade produkter (EUT L 285, 31.10.2009, s. 10).
15
16
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
L 315/34
SV
Europeiska unionens officiella tidning
7.12.2022
erbjuda paket som skulle inbegripa radioutrustning och en tillhörande laddningsenhet, även när tillverkaren
tillhandahåller sådan radioutrustning utan laddningsenhet, förutsatt att importörerna och distributörerna också
erbjuder konsumenter och andra slutanvändare möjligheten att förvärva radioutrustningen utan laddningsenhet.
(18) I direktiv 2014/53/EU fastställs förfarandena för bedömning av överensstämmelse. Det bör ändras för att lägga till
hänvisningar till de nya väsentliga krav. Tillverkare bör därför kunna välja att använda förfarandet för intern
tillverkningskontroll för att visa överensstämmelse med dessa nya väsentliga krav.
(19) Direktiv 2014/53/EU bör anpassas i enlighet med detta för att säkerställa att de nationella marknadskontrollmyn
digheterna förfogar över de förfarandemässiga medel som krävs för att säkerställa efterlevnad av de nya kraven
avseende det harmoniserade laddningsgränssnittet och kommunikationsprotokollet för laddning och tillhanda
hållande av radioutrustning som omfattas av denna harmonisering. I synnerhet bör det införas en uttrycklig
hänvisning till bristande överensstämmelse med de väsentliga kraven, som också omfattar de nyligen införda
bestämmelserna om specifikationer avseende laddningskapacitet och kompatibla laddningsenheter. Med tanke på
att dessa nya bestämmelser är inriktade på interoperabilitet är syftet med denna uttryckliga hänvisning att undvika
olika tolkningar av huruvida det förfarande som fastställs i direktiv 2014/53/EU kan inledas även med avseende på
radioutrustning som inte utgör någon risk för människors hälsa eller säkerhet eller för andra aspekter av skydd av
allmänintresset.
(20) I direktiv 2014/53/EU fastställs fall av formell bristande överensstämmelse. Med tanke på att detta direktiv innehåller
nya krav som är tillämpliga på vissa kategorier eller klasser av radioutrustning bör direktiv 2014/53/EU ändras för
att göra det möjligt för de nationella marknadskontrollmyndigheterna att effektivt säkerställa att dessa nya krav
efterlevs.
(21) Direktiv 2014/53/EU bör även ändras för att anpassa de hänvisningar de innehåller till de nya krav som införs
genom det här direktivet.
(22) Det är nödvändigt att säkerställa en minsta gemensam driftskompatibilitet mellan radioutrustning och
laddningsenheter för sådan radioutrustning och för att hantera eventuell framtida marknadsutveckling, såsom
framväxt av nya kategorier eller klasser av radioutrustning, i förhållande till vilka en betydande fragmentering av
laddningsgränssnitten och laddningskommunikationsprotokollen sker, och eventuell utveckling av laddnings
tekniken. Det är även nödvändigt att återspegla framtida ändringar i märkningskraven, t.ex. för externa nätaggregat
eller laddningskablar, eller övrig teknisk utveckling. Befogenheten att anta akter i enlighet med artikel 290 i
fördraget om Europeiska unionens funktionssätt bör därför delegeras till kommissionen med avseende på ändring
av kategorier eller klasser av radioutrustning och specifikationerna avseende laddningsgränssnitt och laddningskom
munikationsprotokoll för var och en av dem och ändring av informationskraven för laddningsgränssnitt och
kommunikationsprotokoll för laddning. Det är särskilt viktigt att kommissionen genomför lämpliga samråd under
sitt förberedande arbete, inklusive på expertnivå, och att dessa samråd genomförs i enlighet med principerna i det
interinstitutionella avtalet av den 13 april 2016 om bättre lagstiftning (
7
). För att säkerställa lika stor delaktighet i
förberedelsen av delegerade akter erhåller Europaparlamentet och rådet alla handlingar samtidigt som
medlemsstaternas experter, och deras experter ges systematiskt tillträde till möten i kommissionens expertgrupper
som arbetar med förberedelse av delegerade akter.
(23) Direktiv 2014/53/EU bör därför ändras i enlighet med detta.
(24) Ekonomiska aktörer bör ges tillräckligt med tid för att göra de nödvändiga anpassningarna av radioutrustning som
omfattas av detta direktiv och som de avser att släppa ut på unionsmarknaden.
(7) EUT L 123, 12.5.2016, s. 1.
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
7.12.2022
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 315/35
HÄRIGENOM FÖRESKRIVS FÖLJANDE.
Artikel 1
Direktiv 2014/53/EU ska ändras på följande sätt:
1. Artikel 3 ska ändras på följande sätt:
a) Punkt 3 första stycket a ska ersättas med
”a) Radioutrustningen samverkar med andra tillbehör än laddningsenheterna för de kategorier eller klasser av
radioutrustning som anges i del I i bilaga Ia och som det särskilt hänvisas till i punkt 4 i denna artikel.”
b) Följande punkt ska läggas till:
”4.
Radioutrustning av de kategorier eller klasser som anges i del I i bilaga Ia ska vara konstruerad så att den
uppfyller de specifikationer avseende laddningskapacitet som anges i den bilagan för den relevanta kategorin eller
klassen av radioutrustning.
När det gäller radioutrustning som kan laddas genom trådbunden laddning ges kommissionen befogenhet att anta
delegerade akter i enlighet med artikel 44 för att ändra del I i bilaga Ia mot bakgrund av den vetenskapliga och
tekniska utvecklingen eller marknadsutvecklingen, för att säkerställa en minsta gemensam driftskompatibilitet
mellan radioutrustningen och dess laddningsenheter samt för att öka konsumenternas bekvämlighet, minska
miljöavfallet och undvika marknadsfragmentering, genom att
a) ändra, lägga till eller ta bort kategorier eller klasser av radioutrustning,
b) ändra, lägga till eller ta bort tekniska specifikationer, inklusive hänvisningar och beskrivningar, med avseende på
laddningsdon och kommunikationsprotokoll för laddning, för varje berörd kategori eller klass av
radioutrustning.
Kommissionen ska kontinuerligt bedöma marknadsutvecklingen, marknadsfragmenteringen och den tekniska
utvecklingen i syfte att identifiera kategorier eller klasser av radioutrustning som kan laddas genom trådbunden
laddning och vars införande i del I i bilaga Ia skulle leda till ökad konsumentbekvämlighet och minskat miljöavfall.
Kommissionen ska lägga fram en rapport om den bedömning som avses i tredje stycket till Europaparlamentet och
rådet, första gången senast den 28 december 2025 och därefter vart femte år, och anta delegerade akter enligt andra
stycket a i enlighet med detta.
När det gäller radioutrustning som kan laddas på andra sätt än genom trådbunden laddning ges kommissionen
befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 44 för att ändra del I i bilaga Ia mot bakgrund av den
vetenskapliga och tekniska utvecklingen eller marknadsutvecklingen, för att säkerställa en minsta gemensam
driftskompatibilitet mellan radioutrustningen och dess laddningsenheter samt för att öka konsumenternas
bekvämlighet, minska miljöavfallet och undvika marknadsfragmentering, genom att
a) införa, ändra, lägga till eller ta bort kategorier eller klasser av radioutrustning,
b) införa, ändra, lägga till eller ta bort tekniska specifikationer, inklusive hänvisningar och beskrivningar, med
avseende på laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll för laddning, för varje berörd kategori eller
klass av radioutrustning.
17
18
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
L 315/36
SV
Europeiska unionens officiella tidning
7.12.2022
Kommissionen ska, i enlighet med artikel 10.1 i förordning (EU) nr 1025/2012, och senast den 28 december 2024
begära att en eller flera europeiska standardiseringsorganisationer utarbetar harmoniserade standarder med
tekniska specifikationer för laddningsgränssnitt och kommunikationsprotokoll för laddning för radioutrustning
som kan laddas på annat sätt än genom trådbunden laddning. I enlighet med förfarandet i artikel 10.2 i förordning
(EU) nr 1025/2012 ska kommissionen samråda med den kommitté som inrättas genom artikel 45.1 i detta
direktiv. Kraven vad gäller innehållet i de begärda harmoniserade standarderna ska baseras på en bedömning, som
ska utföras av kommissionen, av statusen för trådlös laddningsteknik för radioutrustning, som särskilt ska omfatta
marknadsutveckling, marknadspenetration, marknadsfragmentering, teknisk prestanda, driftskompatibilitet,
energieffektivitet och laddningsprestanda.
När kommissionen förbereder de delegerade akter som avses i denna artikel med avseende på radioutrustning som
kan laddas genom trådbunden laddning samt med avseende på radioutrustning som kan laddas på annat sätt än
genom trådbunden laddning ska den ta hänsyn till i vilken utsträckning marknaden godtar de tekniska
specifikationer som övervägs och konsumenternas bekvämlighet ökar samt hur stor minskning av miljöavfallet
och marknadsfragmenteringen som kan förväntas till följd av sådana tekniska specifikationer. Tekniska
specifikationer som bygger på relevanta tillgängliga europeiska eller internationella standarder ska anses uppfylla
de mål som anges i föregående mening. Där sådana europeiska eller internationella standarder inte finns, eller där
kommissionen på grundval av sin tekniska bedömning fastställer att de inte uppfyller dessa mål på ett optimalt
sätt, får kommissionen fastställa andra tekniska specifikationer som bättre uppfyller dessa mål.”
2. Följande artikel ska införas:
”Artikel 3a
Möjlighet för konsumenter och andra slutanvändare att förvärva vissa kategorier eller klasser av radioutrustning utan
laddningsenhet
1. Om en ekonomisk aktör erbjuder konsumenter och andra slutanvändare att förvärva den radioutrustning som
avses i artikel 3.4 tillsammans med en laddningsenhet, ska den ekonomiska aktören även erbjuda konsumenterna
och de andra slutanvändarna möjligheten att förvärva radioutrustningen utan laddningsenhet.
2. Ekonomiska aktörer ska säkerställa att informationen om huruvida en laddningsenhet ingår i den radioutrustning
som avses i artikel 3.4 eller inte visas i en grafisk form med hjälp av ett användarvänligt och lättillgängligt piktogram
i enlighet med del III i bilaga Ia, när sådan radioutrustning tillhandahålls konsumenter och andra slutanvändare.
Piktogrammet ska vara tryckt på förpackningen eller fäst på förpackningen som ett klistermärke. När
radioutrustningen tillhandahålls konsumenter och andra slutanvändare ska piktogrammet visas på ett synligt och
lättläst sätt och, vid distansförsäljning, nära prisuppgiften.
Kommissionen ges befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 44 i syfte att ändra del III i bilaga Ia till
följd av ändringar av delarna I och II i den bilagan eller framtida ändringar i märkningskraven, eller mot bakgrund av
tekniska framsteg, genom att införa, ändra, lägga till eller ta bort grafiska eller textmässiga inslag.”
3. Artikel 10.8 ska ersättas med följande:
”8.
Tillverkarna ska säkerställa att radioutrustningen åtföljs av bruksanvisningar och säkerhetsinformation.
Bruksanvisningarna ska innehålla de uppgifter som behövs för att använda radioutrustningen på avsett sätt. I denna
information ska, i tillämpliga fall, ingå en beskrivning av tillbehör och komponenter, däribland programvara, som
möjliggör avsedd funktion hos radioutrustningen. Sådana bruksanvisningar och säkerhetsinformation liksom all
märkning ska vara tydliga och lättbegripliga.
Följande uppgifter ska också ingå i bruksanvisningarna i de fall då radioutrustning avsiktligt avger radiovågor:
a) Det eller de frekvensband där radioutrustningen arbetar.
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
7.12.2022
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 315/37
b) Den maximala radiofrekvenseffekt som överförs inom det eller de frekvensband där radioutrustningen arbetar.
När det gäller radioutrustning som avses i artikel 3.4 ska bruksanvisningarna omfatta information om de
specifikationer som avser radioutrustnings laddningskapacitet och de kompatibla laddningsenheterna, i enlighet med
del II i bilaga Ia. När tillverkare tillhandahåller sådan radioutrustning till konsumenter och andra slutanvändare ska
informationen inte bara ingå i bruksanvisningarna, den ska också visas på en etikett, i enlighet med del IV i bilaga Ia.
Etiketten ska vara tryckt på förpackningen eller fäst på förpackningen som ett klistermärke. Om det inte finns någon
förpackning ska klistermärket med etiketten vara fäst på radioutrustningen. När radioutrustningen tillhandahålls
konsumenter och andra slutanvändare ska etiketten visas på ett synligt och lättläst sätt och, vid distansförsäljning,
nära prisuppgiften. Om radioutrustningens storlek eller beskaffenhet inte medger detta ska en etikett tryckas som ett
separat dokument som åtföljer radioutrustningen.
De bruksanvisningar och den säkerhetsinformation som avses i första, andra och tredje styckena i denna punkt ska
vara på ett språk som lätt kan förstås av konsumenter och andra slutanvändare, enligt vad som fastställts av den
berörda medlemsstaten.
Kommissionen ges befogenhet att anta delegerade akter i enlighet med artikel 44 i syfte att ändra delarna II och IV i
bilaga Ia, till följd av ändringar i del I i den bilagan eller som en följd av framtida ändringar i märkningskraven, eller
mot bakgrund av tekniska framsteg, genom att införa, ändra, lägga till eller ta bort uppgifter avseende informationen
eller grafiska eller skrivna inslag, enligt vad som anges i denna artikel.”
4. I artikel 12.4 ska följande stycke läggas till:
”Importörer ska, när de tillhandahåller radioutrustning som avses i artikel 3.4 till konsumenter och andra
slutanvändare, säkerställa att
a) denna radioutrustning visar eller är försedd med en etikett i enlighet med artikel 10.8 tredje stycket,
b) etiketten visas på ett synligt och lättläst sätt och, vid distansförsäljning, nära prisuppgiften.”
5. I artikel 13.2 ska följande stycke läggas till:
”Distributörer ska, när de tillhandahåller radioutrustning som avses i artikel 3.4 för konsumenter och andra
slutanvändare, säkerställa att
a) denna radioutrustning visar eller är försedd med en etikett i enlighet med artikel 10.8 tredje stycket,
b) etiketten visas på ett synligt och lättläst sätt och, vid distansförsäljning, nära prisuppgiften.”
6. I artikel 17.2, inledningen, ska orden ”artikel 3.1” ersättas med orden ”artikel 3.1 och 3.4”.
7. Artikel 40 ska ändras på följande sätt:
a) Rubriken ska ersättas med följande:
”Förfarande på nationell nivå för att hantera radioutrustning som utgör en risk eller inte uppfyller de väsentliga
kraven”
b) Punkt 1 första stycket ska ersättas med följande:
”Om en medlemsstats marknadskontrollmyndigheter har tillräckliga skäl att anta att radioutrustning som omfattas
av detta direktiv utgör en risk för människors hälsa eller säkerhet eller andra aspekter av skydd i allmänhetens
intresse som omfattas av detta direktiv, eller inte uppfyller minst ett av de tillämpliga väsentliga krav som anges i
artikel 3, ska de göra en utvärdering av utrustningen omfattande alla relevanta krav som fastställs i detta direktiv.
De berörda ekonomiska aktörerna ska när så krävs samarbeta med marknadskontrollmyndigheterna i det syftet.”
19
20
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
_____________
L 315/38
SV
Europeiska unionens officiella tidning
7.12.2022
8. Artikel 43.1 ska ändras på följande sätt:
a) Följande led ska införas efter led f:
”fa) Det piktogram som avses i artikel 3a.2 eller den etikett som avses i artikel 10.8 har inte utformats på ett
korrekt sätt.
fb) Den etikett som avses i artikel 10.8 åtföljer inte den berörda radioutrustningen.
fc) Det piktogram eller den etikett som inte är fastsatt eller visas i enlighet med artikel 3a.2 respektive
artikel 10.8.”
b) Led h ska ersättas med följande:
”h) Den information som avses i artikel 10.8, EU-försäkran om överensstämmelse, som avses i artikel 10.9 eller
den information om restriktioner för ibruktagandet som avses i artikel 10.10 åtföljer inte radioutrustningen.”
c) Led j ska ersättas med följande:
”j) Artikel 3a.1 eller artikel 5 efterlevs inte.”
9. Artikel 44 ska ändras på följande sätt:
a) I punkt 2 ska följande mening föras in efter den första meningen:
”Den befogenhet att anta delegerade akter som avses i artikel 3.4, artikel 3a.2 andra stycket och artikel 10.8 femte
stycket ska ges till kommissionen för en period på fem år från och med 27 december 2022.”
b) I punkt 3 ska första meningen ersättas med följande:
”Den delegering av befogenhet som avses i artikel 3.3 andra stycket, artikel 3.4, artikel 3a.2 andra stycket,
artikel 4.2, artikel 5.2 samt artikel 10.8 femte stycket får när som helst återkallas av Europaparlamentet eller rådet.”
c) Följande punkt ska införas:
”3a.
Innan kommissionen antar en delegerad akt ska den samråda med experter som utsetts av varje
medlemsstat i enlighet med principerna i det interinstitutionella avtalet av den 13 april 2016 om bättre
lagstiftning (*).
(*) EUT L 123, 12.5.2016, s. 1.”
d) Punkt 5 ska ersättas med följande:
”5.
En delegerad akt som antas enligt artikel 3.3 andra stycket, artikel 3.4, artikel 3a.2 andra stycket, artikel 4.2,
artikel 5.2 eller artikel 10.8 femte stycket, ska träda i kraft endast om varken Europaparlamentet eller rådet har
gjort invändningar mot den delegerade akten inom en period av två månader från den dag då akten delgavs
Europaparlamentet och rådet, eller om både Europaparlamentet och rådet, före utgången av den perioden, har
underrättat kommissionen om att de inte kommer att invända. Denna period ska förlängas med två månader på
Europaparlamentets eller rådets initiativ.”
10. I artikel 47 ska följande punkt läggas till:
”3.
Senast den 28 december 2026 ska kommissionen lägga fram en rapport för Europaparlamentet och rådet om
effekterna av möjligheten att förvärva radioutrustning utan laddningsenhet och utan kabel, särskilt med avseende på
konsumenternas bekvämlighet, minskat miljöavfall, beteendeförändringar och utvecklingen av marknadspraxis.
Rapporten ska vid behov åtföljas av ett lagstiftningsförslag om ändring av detta direktiv för att införa obligatoriskt
separation av försäljning av laddningsenheter och kablar respektive försäljning av radioutrustning.”
11. Texten i bilagan till detta direktiv ska införas som bilaga Ia.
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
7.12.2022
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 315/39
Artikel 2
1.
Medlemsstaterna ska senast den 28 december 2023 anta och offentliggöra de lagar och andra författningar som är
nödvändiga för att följa detta direktiv. De ska genast överlämna texten till dessa bestämmelser till kommissionen.
De ska tillämpa dessa bestämmelser från och med den 28 december 2024 för de kategorier eller klasser av radioutrustning
som avses i del I punkterna 1.1–1.12 i bilaga Ia, och från och med den 28 april 2026 för de kategorier eller klasser av
radioutrustning som avses i del I punkt 1.13 i bilaga Ia.
När en medlemsstat antar dessa bestämmelser ska de innehålla en hänvisning till detta direktiv eller åtföljas av en sådan
hänvisning när de offentliggörs. Närmare föreskrifter om hur hänvisningen ska göras ska varje medlemsstat själv utfärda.
2.
Medlemsstaterna ska underrätta kommissionen om texten till de centrala bestämmelser i nationell rätt som de antar
inom det område som omfattas av detta direktiv.
Artikel 3
Detta direktiv träder i kraft den tjugonde dagen efter det att det har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.
Artikel 4
Detta direktiv riktar sig till medlemsstaterna.
Utfärdat i Strasbourg den 23 november 2022.
På Europaparlamentets vägnar
På rådets vägnar
R. METSOLA
M. BEK
Ordförande
Ordförande
21
22
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
L 315/40
SV
Europeiska unionens officiella tidning
7.12.2022
BILAGA
”BILAGA Ia
SPECIFIKATIONER OCH INFORMATION AVSEENDE LADDNING FÖR VISSA KATEGORIER ELLER KLASSER AV
RADIOUTRUSTNING
Del I
Specifikationer avseende laddningskapacitet
1. Kraven i punkterna 2 och 3 i denna del ska tillämpas på följande kategorier eller klasser av radioutrustning:
1.1 Handhållna mobiltelefoner.
1.2 Datorplattor.
1.3 Digitalkameror.
1.4 Hörlurar.
1.5 Headset.
1.6 Handhållna videospelskonsoler.
1.7 Bärbara högtalare.
1.8 Läsplattor.
1.9 Tangentbord.
1.10 Datormöss.
1.11 Bärbara navigeringssystem.
1.12 Öronsnäckor.
1.13 Bärbara datorer.
2. De kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i punkt 1 i denna del ska, i den mån de kan laddas genom
trådbunden laddning,
2.1 vara utrustade med ett don av USB typ C, enligt beskrivningen i standarden EN IEC 62680-1-3:2021 ’Gränssnitt för
seriebuss för datakommunikation (USB) – Del 1–3: Gemensamma komponenter – Specifikation för kabel och
anslutningsdon USB Typ C®’, som ständigt ska vara tillgängligt och funktionsdugligt,
2.2 kunna laddas med kablar som uppfyller standarden EN IEC 62680-1-3:2021 ’Gränssnitt för seriebuss för
datakommunikation (USB) – Del 1–3: Gemensamma komponenter – Specifikation för kabel och anslutningsdon
USB Typ C®’.
3. De kategorier eller klasser av radioutrustning som avses i punkt 1 i denna del ska, i den mån de kan laddas genom
trådbunden laddning vid spänning högre än 5 V eller ström högre än 3 A eller effekt högre än 15 W,
3.1 integrera strömförsörjning via USB-port, enligt beskrivningen i standarden EN IEC 62680-1-2:2021 ’Gränssnitt för
seriebuss för datakommunikation (USB) – Del 1–2: Gemensamma komponenter – Specifikation för
strömförsörjning (USB PD)’,
3.2 säkerställa att eventuella ytterligare laddningsprotokoll möjliggör att den strömförsörjning via USB-port som avses
i punkt 3.1 fungerar fullt ut, oavsett vilken laddningsenhet som används.
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
7.12.2022
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 315/41
Del II
Information om specifikationer avseende laddningskapacitet och kompatibla laddningsenheter
När det gäller radioutrustning som omfattas av artikel 3.4 första stycket ska följande information anges i enlighet med
kraven i artikel 10.8, och får dessutom göras tillgänglig med hjälp av QR-koder eller liknande elektroniska lösningar:
a) För alla kategorier eller klasser av radioutrustning som omfattas av de krav som anges i del I, en beskrivning av
effektkraven för de trådlösa laddningsenheter som kan användas tillsammans med radioutrustningen, inklusive den
minsta effekt som krävs för att ladda radioutrustningen och den maximala effekt som krävs för att ladda
radioutrustningen i högsta laddningshastighet uttryckt i watt genom att visa texten ’Den effekt som levereras av
laddaren måste ligga mellan minst [xx] watt och maximalt [xx] watt, vilket krävs för att ladda radioutrustningen i
högsta laddningshastighet’. Antalet watt ska uttrycka den minimala effekt som radioutrustningen kräver respektive den
maximala effekt som krävs för att radioutrustningen ska uppnå högsta laddningshastighet.
b) När det gäller radioutrustning som omfattas av de krav som fastställs i punkt 3 i del I ska en beskrivning av specifika
tionerna avseende radioutrustningens laddningskapacitet, i den mån den kan laddas genom trådbunden laddning vid
spänning högre än 5 V eller ström högre än 3 A eller effekt högre än 15 W, inklusive en angivelse om att
radioutrustningen stöder laddningsprotokollet för strömförsörjning via USB-port genom att visa texten ’USB
PD-snabbladdning’ och en angivelse av eventuella andra laddningsprotokoll som stöds genom att deras namn visas i
textformat.
Del III
Piktogram som visar huruvida en laddningsenhet ingår i radioutrustningen
1. Piktogrammet ska ha följande format:
1.1 Om en laddningsenhet ingår i radioutrustningen:
23
24
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
L 315/42
SV
Europeiska unionens officiella tidning
7.12.2022
1.2 Om en laddningsenhet inte ingår i radioutrustningen:
2. Piktogrammet får utformas på olika sätt (t.ex. när det gäller färg, fylld bild eller kontur, tjocklek på linjerna), förutsatt att
det förblir synligt och läsbart. Om piktogrammet förminskas eller förstoras ska proportionerna i modellerna i punkt 1 i
denna del behållas. Måttet ’a’ som anges i punkt 1 i denna del ska vara större än eller lika med 7 mm, oavsett variationen.
Del IV
Etikettens innehåll och format
1. Etiketten ska ha följande format:
Prop. 2022/23:138
Bilaga 1
7.12.2022
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 315/43
2. Bokstäverna ’XX’ ska ersättas med den siffra som motsvarar den minsta effekt som krävs för att ladda radioutrustningen,
vilket fastställer den minsta effekt som en laddningsenhet måste tillhandahålla för att ladda radioutrustningen.
Bokstäverna ’YY’ ska ersättas med den siffra som motsvarar den maximala effekt som krävs för att radioutrustningen
ska uppnå högsta laddningshastighet, vilket fastställer den effekt som en laddningsenhet åtminstone måste
tillhandahålla för att uppnå högsta laddningshastighet. Förkortningen ’USB PD’ (USB Power Delivery) ska anges om
radioutrustningen stöder detta kommunikationsprotokoll för laddning. ’USB PD’ är ett protokoll som åstadkommer
den snabbaste överföringen av ström från laddningsenheten till radioutrustningen utan att batteriets livslängd förkortas.
3. Etiketten får utformas på olika sätt (t.ex. när det gäller färg, fylld bild eller kontur, tjocklek på linjerna), förutsatt att den
förblir synlig och läsbar. Om etiketten förminskas eller förstoras ska proportionerna i modellen i punkt 1 i denna del
behållas. Måttet ’a’ som anges i punkt 1 i denna del ska vara större än eller lika med 7 mm, oavsett variationen.”
25
Prop. 2022/23:138 Bilaga 2
Sammanfattning av promemorian En gemensam laddningsstandard för viss radioutrustning
I promemorian lämnas förslag till de ändringar i radioutrustningslagen (2016:392) och radioutrustningsförordningen (2016:394) som krävs för att genomföra Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2380 av den 23 november 2022 om ändring av direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning.
Ändringsdirektivet innebär i huvudsak att det införs en gemensam laddningsstandard för bl.a. mobiltelefoner, läsplattor och hörlurar. Det införs också en skyldighet för en ekonomisk aktör som erbjuder konsumenter och andra slutanvändare att förvärva sådan radioutrustning tillsammans med en laddningsenhet, att även erbjuda en möjlighet att förvärva utrustningen utan en laddningsenhet. Vidare införs en skyldighet att informera om det ingår en laddningsenhet tillsammans med radioutrustningen samt om laddningsenhetens laddningskapacitet.
I promemorian görs bedömningen att merparten av ändringarna i radioutrustningsdirektivets bestämmelser kan genomföras i föreskrifter utfärdade med stöd av befintliga bemyndiganden i radioutrustningslagen och radioutrustningsförordningen. När det gäller skyldigheten för ekonomiska aktörer att tillhandahålla radioutrustning med och utan en laddningsenhet till konsumenter och andra slutanvändare vid förvärv av radioutrustning behöver det göras ett tillägg i bemyndigandet i både radioutrustningslagen och radioutrustningsförordningen.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 28 december 2023.
27
Prop. 2022/23:138 Bilaga 3
Promemorians lagförslag
Förslag till lag om ändring i radioutrustningslagen (2016:392)
Härigenom föreskrivs att 7 § radioutrustningslagen (2016:392) ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller
1. registrering av utrustning,
2. teknisk dokumentation,
3. bedömning av överensstämmelse,
4. EU-försäkran om överensstämmelse,
5. märkning av utrustning,
6. skadeförebyggande arbete, och
7. tillhandahållande av bruksanvisningar, säkerhetsinformation och annan dokumentation eller information.
6. skadeförebyggande arbete,
7. tillhandahållande av bruksanvisningar, säkerhetsinformation och annan dokumentation eller information, och
8. förvärv av utrustning.
Denna lag träder i kraft den 28 december 2023.
Prop. 2022/23:138 Bilaga 4
Förteckning över remissinstanserna
Efter remiss har yttrande kommit in från Allmänna reklamationsnämnden, Elsäkerhetsverket, Försvarets Materielverk, Försvarsmakten, Förvaltningsrätten i Stockholm, Inspektionen för strategiska produkter, Integritetsskyddsmyndigheten, Konkurrensverket, Kommerskollegium, Konsumentverket, Myndigheten för digital förvaltning, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Patent- och registreringsverket, Post- och telestyrelsen, Regelrådet, Statens Energimyndighet, Svensk handel, Svenska institutet för standarder, Swedac, Tullverket och Verket för innovationssystem.
Följande remissinstanser har inte svarat eller angett att de avstår från att yttra sig: AB Electrolux, AB LM Ericsson, ABB Electrification Sweden AB, Affärsverket svenska kraftnät, Atlas Copco AB, Business Sweden, Chalmers tekniska högskola, Civic Tech Sweden, Combient AB, Combitech AB, Dataföreningen, Elektronikbranchen, Energiföretagen, Svensk Elektronik, Svensk Elstandard, Företagarna, Innovationsföretagen, Internationella Handelskammaren, Internetstiftelsen, IoT Sverige, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, Kungliga Tekniska högskolan, Lindholmen Science Park AB, Luleå tekniska universitet, Lunds tekniska högskola, Näringslivets Regelnämnd, Power Circle AB, Research Institutes of Sweden AB RISE, Svenska föreningen för IT och juridik, Svenska informations- och telekommunikationsstandardiseringen (ITS), Svenskt näringsliv, Sveriges Konsumenter, Swedsoft, Swedish Medtech, Tech alliansen, TechSverige och Teknikföretagen.
29
Prop. 2022/23:138 Bilaga 5
Lagrådsremissens lagförslag
Förslag till lag om ändring i radioutrustningslagen (2016:392)
Härigenom föreskrivs att 7 § radioutrustningslagen (2016:392) ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
7 §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning, när det gäller
1. registrering av utrustning,
2. teknisk dokumentation,
3. bedömning av överensstämmelse,
4. EU-försäkran om överensstämmelse,
5. märkning av utrustning,
6. skadeförebyggande arbete, och
7. tillhandahållande av bruksanvisningar, säkerhetsinformation och annan dokumentation eller information.
6. skadeförebyggande arbete,
7. tillhandahållande av bruksanvisningar, säkerhetsinformation och annan dokumentation eller information, och
8. förvärv av utrustning.
Denna lag träder i kraft den 28 december 2023.
Prop. 2022/23:138 Bilaga 6
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 2023-06-21
Närvarande: Justitierådet Mahmut Baran, f.d. justitierådet Mari
Andersson och justitierådet Stefan Reimer
En gemensam laddningsstandard för viss radioutrustning
Enligt en lagrådsremiss den 8 juni 2023 har regeringen (Finansdepartementet) beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring i radioutrustningslagen (2016:392).
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av rättssakkunnige Eric Enlund Andersson.
Förslaget föranleder följande yttrande.
7 §
I lagrådsremissen föreslås att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer ska få meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om förvärv av radioutrustning. Det föreslagna bemyndigandet är föranlett av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2380 om ändring av direktiv 2014/53/EU om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av radioutrustning (ändringsdirektivet). Enligt ändringsdirektivet ska en ekonomisk aktör som erbjuder konsumenter och andra slutanvändare att förvärva viss radioutrustning, t.ex. en telefon, tillsammans med en laddningsenhet, även erbjuda konsumenterna och de andra slutanvändarna möjligheten att förvärva radioutrustningen utan laddningsenhet.
Här i 7 § föreslås en bestämmelse om delegering av rätten att meddela föreskrifter om skyldigheter för ekonomiska aktörer i fråga om radioutrustning. Förslaget är att det ska läggas till en ny punkt 8 som ska lyda ”förvärv av utrustning”. Vad som enligt lagrådsremissen ska omfattas av bemyndigandet är att aktören som alternativ ska vara skyldig att erbjuda konsumenten att förvärva radioutrustningen även utan laddningsenhet, dvs. med eller utan laddningsenhet. Det blir därför alltför omfattande att bara ange ordet utrustning. Det skulle ju kunna innefatta all utrustning, t.ex. själva radioutrustningen, vilket inte synes vara avsikten. Det bör snävas in så att det tydliggörs vad bemyndigandet avser. Lagrådet föreslår därför att det i stället ska ta sikte på t.ex. ”med eller utan tillbehör till utrustning”. Det innebär att det inte ska avse erbjudandet av utrustningen som sådant utan enbart det förhållandet om det ska omfatta tillbehör av visst slag eller ej.
Vidare är det inkonsekvent att använda ordet ”förvärv”. De föreskrifter som kan meddelas på lägre nivå riktar sig ju till de ekonomiska aktörerna och de förvärvar inte utrustningen utan ”tillhandahåller” den till
31
Prop. 2022/23:138 Bilaga 6
konsumenterna. Punkten 7 i paragrafen inleds med orden ”tillhandahållande av”, vilket passar också här i den föreslagna punkten 8. Med Lagrådets förslag skulle punkten 8 därför kunna lyda.
8. tillhandahållande av utrustning med eller utan tillbehör.
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 31 augusti 2023
Närvarande: statsminister Kristersson, ordförande, och statsråden Busch, Billström, Svantesson, Ankarberg Johansson, Edholm, J Pehrson, Jonson, Strömmer, Roswall, Forssmed, Tenje, Forssell, Slottner, M Persson, Wykman, Malmer Stenergard, Kullgren, Liljestrand, Brandberg, Bohlin, Carlson, Pourmokhtari
Föredragande: statsrådet Slottner
Regeringen beslutar proposition En gemensam laddningsstandard för viss radioutrustning