SKVFS 2020:6
Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2022 års förenklade fastighetstaxering av hyreshus- och ägarlägenhetsenheter
Skatteverkets författningssamling
ISSN 1652-1420
1
SKVFS 2020:6
Fastighetstaxering
Utkom från trycket
den 11 september 2020
Skatteverkets föreskrifter
om förberedelsearbetet inför 2022 års förenklade
fastighetstaxering av hyreshus- och
ägarlägenhetsenheter;
beslutade den 7 september 2020.
Skatteverket föreskriver med stöd av 19 kap. 9 § fastighetstaxerings-
lagen (1979:1152) samt 3 kap. 3 § och 6 kap. 1 § fastighetstaxerings-
förordningen (1993:1199).
Definitioner
1 § I denna föreskrift avses med
riktvärdekarta: en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan
värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts
samt de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som enligt
tillhörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde,
riktvärdekarta H: riktvärdekarta för hyreshus, ägarlägenheter och
tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter,
HK-tabell: tabell över kapitaliseringsfaktorer utvisande värderela-
tioner mellan byggnader som tillhör olika åldersklasser men med
samma hyra,
tomtvärdetabell: tabell över markvärden i kronor per kvadratmeter
byggrätt för bostäder och lokaler i enlighet med 1 kap. 37 § andra
stycket fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199),
typkod: benämning på taxeringsenhet beroende på inrättande,
exempelvis hyreshusenhet, lokaler,
värdenivå: sådan uppgift som enligt 7 kap. 3 § fastighetstaxerings-
lagen (1979:1152) behövs inom varje värdeområde för att bestämma
riktvärde.
Övriga begrepp som används i denna föreskrift har samma innebörd
som i fastighetstaxeringslagen och fastighetstaxeringsförordningen.
Värdeområde
2 § Om det för en värdefaktor inom ett värdeområde förutsätts något
annat än genomsnittliga förhållanden ska det anges på riktvärdekartan.
3 § I ett värdeområde får det inte ingå delområden med så skilda
värdenivåer att olika riktvärdeangivelser kan anges för delområdena.
2
SKVFS 2020:6
Riktvärdekartor
4 § Riktvärdekarta för hyreshus, ägarlägenheter och tomtmark för
hyreshus och ägarlägenheter vid särskild fastighetstaxering 2021 ska
ligga till grund för indelningen i värdeområden.
5 § Av riktvärdekarta H ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden för hyreshus och ägarlägenheter samt
tomtmark till dessa byggnader,
– riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för hyreshus och ägarlägenheter, och
– riktvärdeangivelser och de förutsättningar som gäller för beräk-
ning av riktvärden för tomtmark till hyreshus och ägarlägenheter.
Ett värdeområde för hyreshus och tomtmark till hyreshus samt ägar-
lägenheter och tomtmark till dessa byggnader får omfatta högst en
kommun. Ett värdeområde för hyreshus och ägarlägenheter får bara
omfatta ett värdeområde för tomtmark för hyreshus och ägarlägenheter.
Riktvärdekarta H ska upprättas för varje län.
Underlag för riktvärdeangivelser
6 § Förslag till riktvärdeangivelser respektive förslag till vilka
förutsättningar som ska gälla för riktvärdekarta H ska bestämmas med
utgångspunkt från köpeskillingar eller likvider för representativa
överlåtelser under åren 2018–2020 av hela eller delar av hyreshus-
enheter.
Dessa köpeskillingar eller likvider för representativa överlåtelser
(provvärderingsobjekt) ska ligga till grund för provvärderingarna.
Överlåtelserna ska avse hyreshusenheter som enligt bestämmelserna i
1 A kap.fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) har granskats och
tagits upp på förteckningar över representativa överlåtelser.
7 § Om marknadsvärdenivån avseende representativa överlåtelser av
hyreshusenheter som skett under 2018–2020 har förändrats under dessa
år ska en prisutvecklingsfaktor bestämmas. Prisutvecklingsfaktorn ska
bestämmas så att köpeskillingarna korrigeras till 2020 års marknads-
värdenivå.
Prisutvecklingsfaktorerna ska differentieras om prisutvecklingen har
varit väsentligt olika för skilda regioner eller för skilda slags egendom.
Resultatet ska redovisas i form av prisutvecklingsfaktorer för
prisutvecklingsområden.
8 § Vid viktning av köpeskilling på de överlåtelser som är gjorda
under åren 2018–2020 ska, vid beräkning av 2020 års marknads-
värdenivå, följande koefficienter användas:
– år 2018: 0,6
– år 2019: 0,8
– år 2020: 1,0
Viktning ska ske efter det att köpeskillingen korrigerats med
prisutvecklingsfaktorn.
3
SKVFS 2020:6
Provvärdering
9 § Under förberedelsearbetet görs provvärdering för att kontrollera
vilken taxeringsvärdenivå som kommer att uppnås vid tillämpning av
föreslagna indelningar i värdeområden och riktvärdeangivelser. De
förutsättningar som anges på riktvärdekarta H ska leda fram till
taxeringsvärden som motsvarar 75 procent av marknadsvärdenivån för
hyreshusenhet. Provvärderingen ska göras med utgångspunkt från de
förslag till riktvärdekartor som Lantmäteriet ska lämna enligt 23 §.
10 § Sådana representativa överlåtelser som kvarstår efter granskning
och gallring i enlighet med 1 A kap.fastighetstaxeringsförordningen
(1993:1199) ska ligga till grund för provvärderingen. Köp av obebyggd
tomtmark ska utvärderas särskilt.
Köp av fastigheter som är upplåtna med tomträtt ska undantas från
provvärderingen om skillnaden i marknadsvärde mot övriga hyreshus-
fastigheter som är upplåtna med äganderätt är större än tio procent.
Vidare ska köp avseende hyreshusfastigheter vars egenskaper väsentligt
avviker från beståndet av fastigheter i värdeområdet inte tas med vid
provvärderingen i de fall dessa köp påverkar nivåläggningen.
En analys av de tillämpade prisutvecklingsfaktorerna ska göras.
Även taxeringsvärdenivåer och standardavvikelser ska anges för åren
2018, 2019 och 2020. I övrigt ska kontrollvärdering enligt 12–14 §§
omfatta samtliga provvärderingsobjekt.
11 § När ett antal värdeområden tillsammans ska bilda ett provvärde-
ringsområde, på sätt som förutsätts i 5 kap. 5 § och 19 kap. 3 § fastig-
hetstaxeringslagen (1979:1152), ska detta framgå av en beskrivning på
riktvärdekartan. Varje provvärderingsområde ska ha ett särskilt
nummer.
Kontrollvärdering
12 § Provvärdering ska avslutas med en kontrollvärdering (kvalitets-
säkring). Vid denna ska de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som
riktvärdekarta H leder till beräknas för olika grupper av hyreshusen-
heter. Beräkningarna ska avse taxeringsenheter eller delar därav som
överlåtits genom köp och avse ett eller flera värdeområden. Spridningen
kring de beräknade taxeringsvärdenivåerna ska redovisas.
För hyreshusenheter med typkod 320, 321 och 325 ska samman-
ställningar av provvärderingen göras för varje värdeområde eller ett
eller flera provvärderingsområden för
A. hyreshus med enbart eller huvudsakligen lokaler med en
sammanlagd årshyra som
– är mindre än 500 000 kr i 2020 års hyresnivå
– uppgår till minst 500 000 kr i 2020 års hyresnivå
B. hyreshus med enbart eller huvudsakligen bostäder med en
sammanlagd årshyra som
– är mindre än 300 000 kr i 2020 års hyresnivå
4
SKVFS 2020:6
– uppgår till 300 000 kr men understiger 800 000 kr i 2020 års
hyresnivå
– uppgår till minst 800 000 kr i 2020 års hyresnivå
C. övriga hyreshus med bostäder och lokaler utan att någon lokaltyp
är den huvudsakliga.
Med huvudsakligen avses att värdet av ifrågavarande lokaltyp
(inklusive markvärdet för denna) ska uppgå till minst 75 procent av
taxeringsenhetens värde.
För hyreshusenheter ska värdeområden med en genomsnittlig
taxeringsvärdenivå (T/K) som är högre än 0,8 och som grundar sig på
minst fem representativa överlåtelser redovisas.
I var och en av de olika grupperna för kontrollvärdering ska vid
sammanläggning av värdeområden till ett provvärderingsområde endast
ingå värdeområden med samma eller närliggande riktvärdeangivelser
och med liknande marknadsförutsättningar i övrigt.
13 § En beräkning enligt 12 § för ett värdeområde eller grupp av värde-
områden ska som regel omfatta de representativa överlåtelser som finns
att tillgå. Om samtliga representativa överlåtelser inte tas med, ska i
första hand de äldre överlåtelserna utgå.
14 § Inom varje värdeområde för hyreshus ska beräkningen enligt 12 §
kompletteras med en avkastningsbaserad marknadsvärdebedömning.
De beräknade riktvärdena ska jämföras med marknadsvärdena som
beräknas enligt en direktavkastningsmetod som baseras på en evighets-
kapitalisering av ett driftnetto från nivååret. Med driftnetto avses här
hyresintäkter med avdrag för drift- och underhållskostnader inklusive
fastighetsskatt och fastighetsavgift samt långsiktig vakans. Bedömd
direktavkastning och övriga ingående parametrar i marknadsvärde-
bedömningen ska vara marknadsmässiga.
Jämförelsen av resultaten mellan värden enligt marknadsvärde-
bedömningen och beräknade riktvärden ska ske för hyreshus för en
bostad och för en lokal.
För värdeområden där lokal för hyreshus utgörs av såväl kontor som
butiker och som väsentligt påverkar marknadsvärdet ska det framgå hur
stor butiksandelen är inom varje värdeområde. Bostaden och lokalen ska
väljas så att de utvisar för värdeområdet representativa förhållanden.
Om det framkommer att det finns en väsentlig skillnad mellan att
bestämma riktvärdeangivelserna med ortsprismetoden och att be-
stämma dem genom marknadssimulering med direktavkastnings-
metoden ska detta redovisas särskilt med motivering. Av motiveringen
ska det framgå vilket beräkningssätt som anses bäst leda till den
lagstadgade taxeringsvärdenivån för fastigheter som är mest
representativa för värdeområdet. Redovisningen ska ske på sätt som
framgår av bilaga 1.
5
SKVFS 2020:6
Förteckningar
15 § Förteckningar över de provvärderingsobjekt som legat till grund
för kontrollvärderingen (kvalitetssäkringen) ska bifogas redovisningen
av denna. Förteckningarna ska upprättas per kommun och innehålla:
– fastighetsbeteckning,
– överlåtelsedatum,
– köpeskilling, jämkad köpeskilling, prisutvecklingsfaktor, korri-
gerad köpeskilling och koefficient för viktning av köpet,
– klassindelningsdata för värderingsenheterna,
– värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden
enligt föreslagna riktvärdeangivelser, och
– uppskattat taxeringsvärde dividerat med korrigerad köpeskilling
(T/K).
För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska dessutom
genomsnittligt T/K redovisas.
Om ett värdeområde omfattar ett delområde av en annan kommun än
den aktuella, en enklav, ska köp inom delområdet redovisas tillsammans
med detta värdeområde.
16 § För representativa överlåtelser som undantagits provvärderingen
ska förteckningar upprättas och redovisas. Skälet till att de har
undantagits ska redovisas i förteckningarna i enlighet med följande
koder:
UP 2
Tomträttsfastighet vars marknadsvärde bedöms avvika med
mer än tio procent från likvärdig fastighet med äganderätt
UP 3
Fastighet vars egenskaper väsentligt avviker från beståndet
med hyreshus i värdeområdet
17 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per kommun
och av denna ska framgå till vilket värdeområde varje hyreshusenhet
hör. Grunderna för bortgallring ska anges i varje enskilt fall utifrån
följande gallringskoder:
TR
Transportköp
EX
Tvångsförvärv
X
Vissa exekutiva förvärv
S
Släktköp
IG
Annan intressegemenskap
LV
Köp av egendom med lågt taxeringsvärde
LK
Köp eller fastighetsreglering av egendom med låg
köpeskilling eller låg likvid
IA
Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 procent, såvida
inte samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 procent
AE Köpeskillingen kan inte jämkas i den omfattning som behövs
TS
Överlåtelser som är särskilt svåra att analysera
AP
Överlåtelser med extremt förhållande mellan köpeskilling
eller likvid och taxeringsvärde
ES
Köp som inte huvudsakligen avser en och samma typ av
taxeringsenhet
6
SKVFS 2020:6
Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer
och värdetabeller
18 § Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna preliminära förslag till
värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller.
Detta ska för hyreshus- och ägarlägenhetsenheter ske med utgångspunkt
från den värderingsmetodik som tillämpades vid 2019 års allmänna
fastighetstaxering av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduk-
tionsenheter (SKVFS 2018:8). Om Skatteverket finner skäl att överväga
ändringar i värderingsmetodiken ska Lantmäteriet även lämna förslag i
denna del.
19 § Om inte annat anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till
Skatteverket vid följande tidpunkter.
Lantmäteriet ska senast den 8 december 2020 till Skatteverket lämna
– förslag till ändringar i fastighetstaxeringsförordningen
(1993:1199),
– förslag till HK-tabell, och
– tomtvärdetabell för tomtmark till hyreshus och ägarlägenhet,
upprättad på sätt som framgår av bilaga 2 a i fastighetstaxeringsförord-
ningen.
Lantmäteriet ska senast den 2 februari 2021 till Skatteverket lämna
– förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets föreskrifter
enligt 7 kap. 7 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152).
Lantmäteriet ska senast den 1 mars 2021 till Skatteverket lämna
– förslag till allmänna råd om taxeringen och värdesättningen för
hyreshus- och ägarlägenhetsenheter.
20 § För hyreshus och ägarlägenhet ska Lantmäteriet till Skatteverket
lämna förslag till
– klassindelning av värdefaktorerna lägenhetstyp, hyra och ålder,
och
– bestämmelser för beräkning av riktvärden för hyreshus och ägar-
lägenheter.
I förslaget ska H-nivåfaktorer anges.
Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag till marknadsmässiga
genomsnittshyror per värdeområde för lokaler av olika åldrar. Lokal-
erna ska avse kontorslokaler samt även butikslokaler i värdeområden
där det finns skäl att ange annan hyresnivå än för kontorslokaler. Förslag
ska även lämnas avseende genomsnittshyror för bostäder per värde-
område. Samtliga hyror ska avse nivååret.
21 § För tomtmark ingående i hyreshusenhet och ägarlägenhetsenhet
ska Lantmäteriet till Skatteverket lämna förslag till riktvärdeangivelse
inom varje värdeområde. Riktvärdeangivelsen ska avse värden per
kvadratmeter bruttoarea byggrätt för bostäder respektive lokaler ovan
mark.
7
SKVFS 2020:6
Tidplan
22 § Lantmäteriet ska senast den 2 december 2020 säkerställa former
och format för leveranser enligt 24–27 §§ på det sätt som närmare
bestämts av Skatteverket.
23 § Lantmäteriet ska senast den 22 februari 2021 till Skatteverket
lämna
– förslag till värdeområdesindelning för tomtmark för hyreshus och
ägarlägenhet,
– förslag till prisutvecklingsfaktorer,
– förslag till riktvärdekarta H (första ansatsen),
– förslag till marknadsmässig genomsnittshyra för lokaler per
värdeområde och genomsnittlig bruksvärdehyra för bostäder per
värdeområde, och
– förteckning över de vid denna tidpunkt kända representativa
överlåtelser av hyreshusenheter som föreslås som provvärderingsobjekt
samt en förteckning över de överlåtelser som inte har ansetts som
representativa. Grunderna för bortgallring ska redovisas i varje enskilt
fall.
24 § Lantmäteriet ska senast den 22 februari 2021 till Skatteverket
lämna preliminärt förslag på värden till sådana tabeller som avses i
fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199)
– 1 kap. 8 § fastighetstaxeringsförordningen (HK-tabell) och
– 1 kap. 37 § fastighetstaxeringsförordningen, (tomtvärdetabell
avseende hyreshusenheter).
25 § Lantmäteriet ska senast den 3 maj 2021 till Skatteverket lämna
uppgift om till vilket värdeområde respektive hyreshus- och ägar-
lägenhetsenhet tillhör. Senast samma dag ska Lantmäteriet lämna
slutligt förslag på de tabeller som nämns i 23 § samt vilka
förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde.
26 § Lantmäteriet ska senast den 28 maj 2021 verkställa de ändringar
som Skatteverket bestämmer beträffande de förslag som Lantmäteriet
lämnar enligt 23 §.
27 § Lantmäteriet ska senast den 14 juni 2021 till Skatteverket leverera
resultatet av förberedelsearbetet enligt de former och format som har
bestämts enligt 22 §.
Riktvärdeangivelser ska redovisas för varje värdeområde samt vilka
förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Till redovisningen
ska fogas dels resultatet av provvärderingen vilken har verifierats
genom kontrollvärdering (kvalitetssäkring), dels redovisning av
tillämpade provvärderingsområden, prisutvecklingsområden och be-
räkningar som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som för-
slaget leder till. Redovisningen av kontrollvärderingen avseende
hyreshus- och ägarlägenhetsenheter ska utföras på sätt som framgår av
9–17 §§.
9
SKVFS 2020:6
Avkastningsbaserad marknadsvärdesbedömning för
hyreshusenheter vid förenklad fastighetstaxering 2022
Identifikation
Marknadsvärdebedömning
Värdeom-
rådesbe-
teckning och
nummer
Bostad
eller
lokal
Värdeår för
normbygg-
naden inom
värdeområ-
det
Va-
kans-
grad i
områ
det %
Butiks-
andel %
Bruttohyra,
kr/kvm
BRA
(=genom-
snittshyra)
Drift och
underhåll,
kr/kvm
BRA*
Nettohyra
(=drift-
netto)
kr/kvm
BRA
Bedömd
direkt-
avkast-
ning, %
Mark-
nads-
värde
2020
B
L
Taxeringsvärden
Nivåfaktor
Kapitaliserings-
faktor enligt HK-
tabellen
Riktvärde byggnad,
kr/kvm BRA
Riktvärde
tomtmark, kr/kvm
byggrätt
BTA/BRA
Totalt
riktvärde,
kr/kvm
Riktvärde/
Marknadsvärde
Anmärkning
Identifikation
Marknadsvärdebedömning
Värdeom-
rådesbe-
teckning och
nummer
Bostad
eller
lokal
Värdeår för
typfastig-
heten inom
värdeområ-
det
Va-
kans-
grad i
områ
det %
Butiks-
andel %
Bruttohyra,
kr/kvm
BRA
(=genom-
snittshyra)
Drift och
underhåll,
kr/kvm
BRA*
Nettohyra
(=drift-
netto)
kr/kvm
BRA
Bedömd
direkt-
avkast-
ning, %
Mark-
nads-
värde
2020
B
L
Taxeringsvärden
Nivåfaktor
Kapitaliserings-
faktor enligt HK-
tabellen
Riktvärde byggnad,
kr/kvm BRA
Riktvärde
tomtmark, kr/kvm
byggrätt
BTA/BRA
Totalt
riktvärde,
kr/kvm
Riktvärde/
Marknadsvärde
Anmärkning
*I drift och underhåll ingår fastighetsskatt/fastighetsavgift
Bilaga 1