SOSFS 2007:17
Socialstyrelsens allmänna råd om personalens kompetens vid handläggning och uppföljning av ärenden som avser äldre personer
SOSFS kan beställas från Socialstyrelsens kundtjänst, 120 88 Stockholm,
fax 08-779 96 67, e-post socialstyrelsen@strd.se
ISSN 0346-6019 Artikelnr 2007-10-17
Tryck: Edita Västra Aros, Västerås 2007
I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras verkets före-
skrifter och allmänna råd.
• Föreskrifter är bindande regler.
• Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan
eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses
i författningen.
Socialstyrelsen ger årligen ut en förteckning över gällande föreskrifter
och allmänna råd.
SOSFS
2007:17 (S)
Utkom från trycket
den 29 november 2007
Socialstyrelsens författningssamling
Ansvarig utgivare: Chefsjurist Nils Blom
Socialstyrelsens allmänna råd
om personalens kompetens vid handläggning och
uppföljning av ärenden som avser äldre personer;
beslutade den 13 november 2007.
I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för tillämpningen
av bestämmelsen om lämplig utbildning och erfarenhet i 3 kap. 3 § andra
stycket socialtjänstlagen (2001:453).
Tillämpningsområde
Dessa allmänna råd gäller för den personal som arbetar med handlägg-
ning och uppföljning av ärenden som avser äldre personer enligt social-
tjänstlagen.
Begreppsförklaringar
I dessa allmänna råd avses med
handläggning
förfarande som börjar med att ett ärende väcks och
efter utredning utmynnar i ett beslut
uppföljning
dokumenterad systematisk genomgång av plane-
rade, beslutade och genomförda insatsers resultat
Kommentar: Uppföljningen gäller resultat på individnivå.
Utbildning
Den personal som arbetar med handläggning och uppföljning av ären-
den som avser äldre personer bör ha socionomexamen eller social om-
sorgsexamen enligt tidigare studieordning.
Introduktion och stöd
Den personal som saknar erfarenhet av arbete med handläggning och
uppföljning av ärenden som avser äldre personer bör under en period
av minst ett år
– få planerad introduktion,
– få planerat stöd, samt
– successivt få ta ansvar för ärenden.
3
4
SOSFS
2007:17
Kunskapsområden
För att självständigt arbeta med handläggning och uppföljning av ären-
den som avser äldre personer bör personalen ha teoretiska kunskaper
och praktiska färdigheter inom följande områden.
Äldre och åldrande
– äldre personers levnadsförhållanden
– åldrande ur ett socialt, biologiskt, psykologiskt och kulturellt per-
spektiv
– hur äldre personers resurser och funktions- och sjukdomstillstånd
påverkar livssituationen, möjligheterna att klara den dagliga livsför-
ingen och förutsättningarna för en aktiv och meningsfull tillvaro
– närståendes och omgivande miljöers betydelse för äldre personer
Utredning och beslut
– kartläggning, analys och bedömning av en äldre persons behov och
resurser samt förmåga att klara den dagliga livsföringen och ha en
aktiv och meningsfull tillvaro
– kartläggning, analys och bedömning av en äldre persons inställning
till sin livssituation
– strukturerade utrednings- och dokumentationsmetoder samt syste-
matiska bedömningsinstrument
– dokumentation av kartläggning, analys och bedömning
– dokumentation och motivering av beslut
Samtal och relationer
– samtal med äldre personer med deras behov i fokus
– samtal med närstående
– kommunikation med äldre personer som har nedsatt kommunika-
tionsförmåga
– planering och ledning av olika former av samtal
– etablering och upprätthållande av relationer med äldre personer och
deras närstående
Samverkan och samordning
– förutsättningar för samverkan inom socialtjänsten och med andra
aktörer
– samarbetspartner samt deras yrkesroller och mandat
– initiering och genomförande av samverkan med en äldre persons
behov i fokus
– samordning av egna och andra aktörers insatser
– processer i grupper och nätverk
5
SOSFS
2007:17
Regelverk och rättsutveckling
– regelverk på socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens område som
rör äldre personer
– allmän förvaltningsrätt
– offentlighet och sekretess på socialtjänstens och hälso- och sjukvår-
dens område
– övrig relevant lagstiftning, t.ex. familjerätts-, socialförsäkrings-,
diskriminerings- och arbetsmiljölagstiftning
– rättspraxis på området
Insatser
– olika insatsers innehåll och effekterna av dem
– planering för samordning och genomförande av insatser
– formulering av realistiska, uppföljningsbara mål för genomförandet
av insatser
Uppföljning och utvärdering
– metoder för uppföljning av insatser
– metoder för utvärdering av insatser på individnivå
– sammanställning och analys av uppgifter på individnivå
Förhållningssätt och bemötande
Den personal som arbetar med handläggning och uppföljning av ären-
den som avser äldre personer bör ha ett professionellt förhållningssätt
för att kunna
– sätta den äldre personens behov i fokus,
– säkerställa den äldre personens delaktighet och inflytande,
– uppmärksamma närståendes behov av stöd,
– bemöta den äldre personen och dennes närstående i utsatta situatio-
ner och i kris,
– hantera prioriteringar, motstridiga intressen och konflikter,
– göra etiska överväganden och ställningstaganden,
– ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag,
– reflektera över och kritiskt granska egna och andras ställningstag
anden,
– bedöma när annan kompetens än den egna behövs, samt
– vara saklig, opartisk, tydlig, nyanserad, empatisk, lyhörd och visa
respekt.
Fortbildning och vidareutbildning
Den personal som arbetar med handläggning och uppföljning av ären-
den som avser äldre personer bör få kontinuerligt stöd och tillgång till
6
SOSFS
2007:17
handledning samt utbildning i syfte att upprätthålla och utveckla den
kompetensnivå som behövs för att kunna utföra arbetsuppgifterna.
Personalen bör också ges möjlighet att följa kunskapsutvecklingen på
sakområdet.
Personalen bör genom vidareutbildning på avancerad nivå succes-
sivt och planerat fördjupa eller bredda sina kunskaper på sakområdet.
Socialstyrelsen
KJELL ASPLUND
Monica Norrman
(Socialtjänstavdelningen)