SOU 1962:2

Yrkesutbildningen på trädgårdsområdet

Sammanfattning

Utredningens förslag syftar till en förbättrad och effektiviserad yrkesut- bildning på trädgårdsområdet. Utredningen anser att en god rekrytering till trädgårdsundervisningen förutsätter att trädgårdsutbildningen i likhet med utbildningen på andra områden kan påbörjas omedelbart efter genomgången grundskola. Enligt utredningens förslag till utbildningsgång skall första ledet efter genomgången grundskola utgöras av en förberedande yrkesutbildning i form av några månaders praktik, varefter följer en 21 veckors grundläggande yrkeskurs. Efter ytterligare mera omfattande prak- tisk verksamhet kan inträde erhållas till en 1-årig trädgårdsförmanskurs. Utredningen föreslår slutligen en 1-årig trädgårdsteknikerkurs efter genom- gången förmanskurs. Denna trädgårdsteknikerkurs motsvarar lantmästar- kursen inom jordbruksområdet. För samtliga kurser har utredningen utfor- mat kursplaner med ämnesbeskrivningar. För bedömning av utbildnings- behovet har utredningen genomfört en särskild undersökning.

Grundläggande yrkeskurser i trädgårdsodling skall enligt utredningens förslag förutom vid trädgårdsskolorna även kunna anordnas vid vissa lant- mannaskolor. Antalet lantmannaskolor, där sådan utbildning anordnas, bör dock enligt utredningens mening icke vara större än att vid varje skola kan till undervisningen i trädgårdsämnena knytas en hel- eller deltidsan- ställd lärare med hortonomutbildning samt en trädgårdsmästare.

Enligt utredningens förslag skall vid trädgårdsskolan i Alnarp anordnas samtliga angivna kursformer. Förmanskursen skall härvid omfatta en an- läggarlinje och en odlarlinje, varvid inom odlarlinjen möjlighet skall finnas att vid sidan om en allmän kurs välja specialinriktning på växthusodling, fruktodling eller plantskoleskötsel. Vid trädgårdsteknikerkursen, som endast skall anordnas vid trädgårdsskolan i Alnarp, föreslås 2 linjer nämligen en odlar- och en anläggarlinje.

Den nuvarande trädgårdsskolan vid Experimentalfältet måste inom snar framtid flyttas, då skolans nuvarande område kommer att tagas i anspråk vid utbyggnaden av Stockholms universitet. Utredningen föreslår, att träd- gårdsskolan i mellersta Sverige i stället placeras i Norrköping. Härvid anges, att Norrköpings stad har förklarat sig beredd att bidraga till tillkomsten av en trädgårdsskola genom att ställa erforderligt område ävensom yttre led- ningar och vägar utan ersättning till förfogande samt uppföra de för skol- verksamheten nödvändiga byggnaderna, vilka mot en årlig ersättning skulle överlåtas till skolan. Enligt utredningens förslag skall staten i samband med skolans flyttning till Norrköping åtaga sig huvudmannaskapet för skolan.

Vid skolan i Norrköping bör _ förutom grundläggande yrkeskurs _ finnas en anläggarlinje och en odlarlinje, inriktad på växthusodling.

Med hänsyn till de höga kostnaderna är det enligt utredningens mening icke ekonomiskt försvarligt att framledes upprätthålla verksamheten vid trädgårdsskolan i Söråker. Samtidigt anses det dock angeläget, att möjlighet till trädgårdutbildning av nuvarande omfattning bibehålles i Norrland. Utredningen konstaterar att betydande kostnadsbesparingar kan uppnås, om trädgårdsundervisningen i Norrland samförlägges med annan närstående utbildning och föreslår, att trädgårdsundervisningen i Norrland förlägges till lantmannaskolan i Umeå, som därefter benämnes Umeå lantbruks— och trädgårdsskola. Undervisningen vid Umeå-skolan skall enligt förslaget vara av samma omfattning som för närvarande vid Söråker-skolan, nämligen 1-årig. Härvid bör dels anordnas en grundläggande yrkeskurs under vinter- halvåret, dels en förmanskurs under sommarhalvåret. Därest det framledes visar sig att tillräckligt underlag härför finnes, bör förmanskursen vid Umeå- skolan förlängas till en 1-årig kurs.

Utredningen föreslår, att fruktodlingsskolan i Urshult skall nedläggas. Som skäl härför anföres, att antalet sökande till skolan har varit mycket begränsat och att undervisningskostnaderna vid skolan har blivit synnerligen höga. De studerande, som önskar en mera kvalificerad yrkesutbildning in- om fruktodlingsområdet, bör erhålla sådan vid odlarlinjen med specialin- riktning på fruktodling vid trädgårdsförmanskursen i Alnarp. Kortare yrkes- utbildning i fruktodling bör dessutom kunna erhållas vid en grundläggande yrkeskurs, som enligt utredningens förslag skall anordnas vid Önnestads lantmannaskola.

Enligt utredningens förslag skall kortare Specialkurser anordnas för redan yrkesverksamma personer. Dessa kurser skall ge möjligheter att vidga de kunskaper, som vunnits vid praktiskt arbete och vid tidigare yrkesutbild- ning. Undervisningen bör härvid främst ta sikte på de praktiska fackämnena och så nära som möjligt anknyta till de problem, som förekommer vid yr- kesverksamheten.

Tabellbilaga

Vissa statistiska uppgifter om trädgårdsskolornas verksamhet

Tab. 1. Antal elever vid trädgårdsskolornas huvudkurser 1954—1961

1954 1955 1956 1957 1958 1959 1960 1961 S:a Medel-

1954— tal 1961 per år Antal sökande Alnarp .......... 27 33 27 25 19 30 20 40 221 28 Experimentalfältet 38 30 34 28 23 38 21 35 247 31 Söråker .......... 11 10 10 10 13 13 13 13 93 12 Summa .......... 76 73 71 63 55 81 54 88 561 71 Antal antagna Alnarp .......... 20 24 21 24 16 26 13 22 166 21 Experimentalfältet 28 16 24 19 16 24 16 23 166 21 Söråker .......... 0 9 10 8 11 12 11 12 73 101) Summa .......... 48 49 55 51 43 62 30 57 405 52 Antal utexaminerade Alnarp .......... 14 20 20 24 21 23 15 26 163 20 Experimentalfältet 19 27 28 16 22 18 16 22 168 21 Söråker .......... 8 0 9 182) 11 12 11 12 81 10 Summa .......... 41 47 57 58 54 53 42 60 412 51

1) Eftersom ingen kurs (i enlighet med lantbruksstyrelsens beslut) anordnades år 1954 har detta år utelämnats vid medeltalsberäkningen.

2) År 1957 utexaminerades två årskurser i samband med att 16-månaderskursen då omändrades till en ettårskurs.

Antal elever Alnarp Experimentalfältet Söråker som påbörjade studierna år F ruktodl. Växthus- Växthus— Trädgårds- Allmän o. plant- o. bänk- o. bänk- anläggn. kurs

skolekurs odlingskurs odlingskurs kurs

1954 4 16 9 19 0 1955 10 14 7 9 9 1956 7 14 7 15 10 1957 8 16 19 8 1958 3 13 4 11 11 1959 10 16 5 17 12 1960 7 6 3 13 11 1961 11 11 6 17 12 Summa 1954—1961 60 106 41 120 73 I genomsnitt per år 8 13 5 15 10

Tab. 3. Fördelning av eleverna vid trädgårdsskolornas huvudkurser efter ålder under perioden 1954—1960

Elevernas ålder Alnarp Experimentalfältet Söråker

vid kursens

början Antal Proc. Antal Proc. Antal Proc.

Under 20 år 1 2

20 år 3 2 1 1 2 3 21 år 23 16 8 6 10 16 22 år 24 17 19 14 5 8 23 år 29 20 24 17 8 13 24 år 17 12 23 16 6 10 25 år 14 10 13 9 4 7 26 år 10 7 11 8 3 5 27 år 5 3 5 4 6 10 28 år 4 3 10 7 1 2 29 år 3 2 6 4 4 6 30 år 1 1 4 3 1 2

Över 30 år 11 7 15 11 10 16

144 100 139 100 61 100

Tab. 4. Elevernas medelålder vid intagningen under perioden 1954—1960

Alnarp 24,1 år Experimentalfältet 25,3 år Söråker 25,3 år

Tub. 5. Fördelning av eleverna vid trädgårdsskolornas huvudkurser efter hemort ( i vissa fall födelseort) under perioden 1958—1960

Antal elever från :

Alnarp Experi- Söråker Summa mentalfältet ant. proc. ant. proc. ant. proc. ant. proc. Götaland .................... 37 67 20 37 9 26 66 46 Svealand ..................... 16 29 16 30 5 15 37 26 Norrland ..................... 1 2 8 15 . 15 44 24 17 Utlandet .................... 1 2 10 18 5 15 16 11

Summa ...................... 55 100 54 100 34 100 143 100

elever som avslutat studierna under perioden 1958—1960) 1)

A. Antal elever som efter genom- Alnarp Experi- Söråker Summa gången trädgårdsskola erhållit mentalfältet sin första tjänst inom: ant. proc. ant. proc. ant. proc. ant. proc. Götaland .................... 34 58 11 20 2 6 47 31 Svealand ..................... 18 30 35 62 11 32 64 43 Norrland ..................... — — 8 14 17 50 25 17 Utlandet .................... 7 12 2 4 4 12 13 9 Summa ...................... 59 100 56 100 34 100 149 100 B. Antal elever som efter genom- gången trädgårdsskola gått till: Statlig tjänst ................. 3 5 — — 6 20 9 6 Kommunal tjänst ............. 15 25 18 32 12 40 45 31 Enskilda företag .............. 41 70 38 68 12 40 91 63 Summa ...................... 59 100 56 100 30 100 145 100 1) Enligt uppgifter erhållna från vederbörande trädgårdsskola. Tab. 7. Trädgårdsskoleelevernas föratbildning Antal elever antagna under Experi- Summa perioden 1958—1960 med: Alnarp mental- Söråker ant. proc. fältet a) Teoretisk utbildning: Enbart folkskola ............... 8 11 19 10 Lautmannaskola ............... 20 8 6 34 18 F olkhögskolas första årskurs ..... 20 8 28 15 Folkhögskolas andra årskurs ..... 8 14 5 27 15 Vissa är i realskola ............. 4 l 1 6 3 Avlagt realexamen ............. 13 9 6 28 15 Vissa år i gymnasium ........... 2 1 3 2 Avlagt studentexamen .......... 4 4 2 Annan utbildning .............. 11 10 15 36 20 Summa ....................... 185 100 b) Praktisk utbildning: Mindre än 4 års praktik ......... 2 5 16 23 16 4—5 års praktik ............... 36 26 5 67 47 Mer än 5 års praktik ........... 17 23 13 53 37 Summa ....................... 143 100

Tab. 8. Antal lärare och övriga befattningshavare vid trädgårdsskolorna

Alnarpl) Experimen- Söråker Summa talfältet Rektor, föreståndare ..... 1 1 1 3 Amncslärare ............. 5 4 2 11 Speciallärare, timlärare . . . 10 4 3 17 Trädgårdsmästaré) ...... 4 3 2 9 vriga .................. 1 — — 1 Summa ................. 21 12 8 41

1) Inkluderar även de bcfattningsbavare som f. n. undervisar vid den

högre trädgårdskurse'n.

2) Vid Söråker finns ytterligare en trädgårdsmästare, som arbetar för

statens trädgårdsförsök.

Tab. 9. Beräkning av undervisningskostnaden per elevdag 1 )

Summa Treårs- Tvåårs- perioden perioden 1957/58 1958/59 1959/60 1957/58— 1958/59— A. Alnarp 1959/60 1959/60

Gemensamma kostnader för hela trädgårdsavd.: Löner till lärare ...... 221 800 226 000 236 800 Övr. gemens. kostn. såsom bränsle, städ- ning, utrustning, mate- riel, böcker m.m ...... 53 700 57 100 59 100 S:a gemens. kostn. kr. 275 500 283 100 295 900 Trädgårdsskolans andel (hälften) ............. 137 800 141 600 148 000 Trädgårdsskolans del av administrationskostn. vid Alnarpsinst. ...... 11 800 11 800 12 500 Speciallärare vid träd- gårdsskolan .......... 8 900 8 900 8 900 S :a kostn. vid trädgårds- skolan kr. ............ 158 500 162 300 169 400 Avgår hyresinkomster. . 7 400 5 400 8 700 Nettokostn. för träd- gårdsskolan kr. ....... 151 100 156 900 160 700 468 700 317 600

Trädgårdsrörelsen (översk. +, undersk. —) —95 500 +41 000 +6 800 —47 700 +47 800 Trädgårdsskolans andel (hälften) ............. —23 850 +23 900 Nettokostn. för träd- gårdsskolan o. dess andel (hälften) av trädgårds- rörelsen, kr. ..........

Antal elever .......... 23 16 26 Antal elevdagar vid trädgårdsskolan ....... 9 982 6 944 11 283 28 210 18 228 Undervisn.-kostn., kr. per elevdag ..........

492 550 293 700

17,46 16,11

B. Experimentalfältet

Statsbidrag: Lärarlöner .......... 135 630 140 174 146 959 Driftskostn.-bidrag m. m. .............. 81 830 82 794 83 102

Summa kr. .......... 217 460 222 968 230 061

Avgår hyra för skol- lokaler .............. 6 000 6 000 6 000

Nettokostn. för under- visningen kr. ........ 211 460 216 968 224 061 652 489 441 029

Antal elever ......... 22 19 16 Antal elevdagar ...... _9 548 8 246 6 944 24 738 15 190 Underv.-kostn. kr. per elevdag ............. 26,38 29,03

1) Se kommentarer till tabell 9 å nästa sida.

1958 1959 Summa 1958—1959 C. Söråker?)

Statsbidrag .......... 113 703 118 225 Landstingsbidrag ...... 32 270 50 063 Summa kr. ........... 145 973 168 288 314 261 Antal elever .......... 11 12 Antal elevdagar ....... 3 652 3 984 7 636 Undervisn.-kostn., kr. per elevdag .......... 41,16

2) År 1957 har ej mcdtagits, emedan sista tvåårskursen ännu pågick då.

Kommentarer till tabell 9

I undervisningskostnaden ingår i princip samtliga kostnader som hör samman med undervisningen, såsom löner till lärare och övrig personal som medverkar i undervis- ningen saint utgifter för undervisningsmateriel, inventarier, studieresor, annonser, telefon etc. Vidare ingår kostnader för undervisningsodlingar. Kostnaden för lokaler ingår dock inte.

Vid Alnarp har kostnadsfördelningen mellan trädgårdsskolan och högre trädgårdskursen gjorts på så sätt att hälften av alla gemensamma kostnader förts till vardera kursen. Denna fördelning har ansetts bäst överensstämma med verkligheten. Det kan påpekas, att jordbrukshögskoleutredningen fördelade kostnaderna på samma sätt. Vid de båda övriga trädgårdsskolorna Experimentalfältet och Söråker har det visat sig enklast att utgå från de anslag som erhållits från stat och landsting. Kostnaderna för undervisning och undervisningsodlingar (underskott i trädgårdsrörelsc) motsvarar nämligen dessa anslag. Anslag till försöksverksamheten vid Söråker ingår ej.

Antalet elevdagar utgör hela antalet dagar från kursens början till dess slut med undan- tag för jul- och sommarferier. Beräkningen har skett på följande sätt:

Alnarp och Experimentalfältet: Kurstiden är 16 mån. eller 480 dagar. Från denna tid har av:—liknats två julferier a 16 dagar och ett sommaruppehåll a 14 dagar. Antal kurs- dagar = 434 dagar.

Söråker: Kurstiden är ett år. Kursen pågår från 8 januari till 20 december. Från denna tid har avräknats sommaruppehåll a 14 dagar. Antal kursdagar = 332 dagar.

Tab. 10. Nuvarande lokalulrymmen och trädgårdsarealer vid trädgårdsskolorna

Alnarpl) Experimen- Söråker Summa

talfältet Antal Yta in2 Antal Yta 1112 Antal Yta rn2 Antal Yta m'

A. Antal elevrum

Dubbelrum ..... 40 22 8 70 Enkelrum ...... 4 2 2 8 B. Antal elevplatser vid ettåriga kurser 60 46 18 124 C. Övriga lokal- utrymmen Lektionssalar . . . 3 265 2 76 Laboratorier . . . 1 60 — Kontorsmm, lärarrum ....... 3 106 4 62 Bostadslägenh.. . 14 1 300 9 898 Ritsalar ....... 2 100 Förrådsutrym. . 2 305 D. Trädgårdsarealer Växthus ....... 3 750 1 500 1 071 6 321 Drivbänkar . . . . 6 000 800 1 100 7 900 Frilandsareal . . . 16 ha 20 ha 25 ha 61 ha

1) En stor del av lokalutrymmena vid Alnarpsinstitutet är gemensamma för flera av- delningar och har därför ej redovisats här. En del av elevrummen (12 dubbelrum) disponeras för trädgårdspraktikanter.

Tab. 11. Trädgårdsnäringens omfattning enligt 1951 års jordbruksräkning, arealer i hektar

Antal Köksväxter o. blommor Plant- Hallon Jord- Län brukn. skola gubbar delar ___—_ frl- växt- bänk- land hus gård

Stockholms stad och län . . . . 2048 559,4 60,8 49,2 44,1 147,9 106,1 Uppsala .................. 686 123,9 4,9 7,5 32,2 30,3 29,5 Södermanlands ........... 814 206,1 10,2 11,1 36,1 39,3 54,3 Östergötlands ............. 1447 182,7 16,1 19,4 _ 17,6 42,1 62,5 Jönköpings ............... 572 75,5 9,4 7,2 4,3 18,8 33,7 KronobErgs ............... 593 47,4 3,5 2,1 3,7 17,8 20,1 Kalmar .................. 1371 135,8 8,3 7,3 8,7 22,9 58,6 Gotlands ................. 314 24,9 1,8 4,0 0,7 8,7 5,5 Blekinge ................. 1042 77,7 4,8 5,0 7,3 14,4 32,7 Kristianstads ............. 2316 196,5 30,5 14,6 12,6 89,2 67,5 Malmöhus ................ 2853 445,3 129,6 46,0 52,5 85,0 99,9 HalIands ................. 845 81,1 9,9 10,1 7,1 23,9 30,8 Göteborgs och Bohus ...... 730 112,7 21,9 10,6 12,5 16,5 16,9 Älvsborgs ................ 875 105,2 11,6 8,9 5,4 31,2 32,2 Skaraborgs ............... 1295 125,3 11,0 8,9 5,7 33,9 39,0 Värmlands ............... 979 70,5 4,4 6,8 3,2 26,1 24,8 Örebro ................... 1078 98,0 6,1 7,8 4,6 26,8 44,6 Västmanlands ............. 882 57,7 5,1 10,5 7,5 21,7 21,8 Kopparbergs ............. 525 32,5 2,0 3,6 3,8 17,5 23,0 Gävleborgs ............... 628 67,2 5,5 7,0 6,2 12,1 31,1 Västernorrlands ........... 348 29,5 3,9 2,6 1,6 9,6 21,5 Jämtlands ................ 144 19,2 0,9 1,3 0,5 1,6 15,3 Västerbottens ............. 224 16,4 1,8 1,6 4,1 3,2 14,4 Norrbottens .............. 162 9,1 0,7 0,9 0,4 1,4 4,5 Summa .................. 22771 2900,9 365,7 255,3 283,6 742,7 891,9 Antal brukn.- Växtbusareal Plantskola Hallon och delar jordgubbar Antal Proc. Ha Proc. Ha Proc. Ha Proc. Götaland ......... 14253 62 258 71 139 49 904 55 Svealand ......... 7012 31 94 26 131 46 615 38 Norrland ......... 506 7 13 3 13 5 116 7

Summa ........... 22771 100 365 100 283 100 1635 100

r.,

KUNGL

& 7 L

' jwlirltrj' &. ,! *

M:s

tkr

, - Ä _, . m Juh- |

!" tl L:.n: ., & ”,,,

l'u-w . . | 1279-138»

rl, 97"? H *l.._ 1 _ l|: ' _

. '