Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969-2009 SOU 2010:35
Publicerad · Uppdaterad
Ladda ner:
Rapporten innehåller en metaanalys av svensk forskning om skola och jämställdhet åren 1969-2009 (kapitel 3). Rapporten innehåller även en metaanalys av forskningsbaserade metoder för att arbeta med jämställdhet i skolan, baserad på forskning under samma tidsperiod (kapitel 4). Därutöver förs vissa analytiska resonemang, som i strikt mening inte ingår i metanalyserna (kapitel 5). Avslutningsvis redovisas författarens egna förslag till åtgärder för att öka jämställdheten i skolan(kapitel 6).
Lagstiftningskedjan
Kommittédirektiv (3 st)
Departementsserien
Statens offentliga utredningar (15 st)
-
Hedersrelaterad problematik i skolan - en kunskaps- och forskningsöversikt
-
Att bli medveten och förändra sitt förhållningssätt - Jämställdhetsarbete i skolan
-
Pojkars och flickors psykiska hälsa i skolan: en kunskapsöversikt
-
Barns perspektiv på jämställdhet i skola - en kunskapsöversikt
-
Kunskap som befrielse? En metaanalys av svensk forskning om jämställdhet och skola 1969-2009
-
Flickor, pojkar, individer - om betydelsen av jämställdhet för kunskap och utveckling i skolan