Så enkelt som möjligt för så många som möjligt – IT-standardisering inom socialtjänsten SOU 2013:77
Publicerad · Uppdaterad
Ladda ner:
Behovet av ökad standardisering lyfts ofta fram från utförare och huvudmän inom både socialtjänst och hälso- och sjukvård. Standardisering är en förutsättning för ett bättre informationsflöde mellan utförare och huvudmän inom både socialtjänst och hälso- och sjukvård. Standardisering skapar möjligheter för huvudmännen så att ändamålsenlig information utifrån ett kvalitets-, effektivitets- och säkerhetsperspektiv når rätt brukare när den behöver det.
Behovsinventeringen visar på och speglar de visioner som driver E-delegationens arbete och som skapar en förvaltning som är så enkel som möjligt för så många som möjligt, utifrån brukarens behov. E-delegationen bedömer att inga specifika förslag om vilka standardiseringar som är lämpliga kan lämnas på området. Detta bör utredas vidare av de etablerade organisationerna inom e-hälsoområdet. E-delegationens bedömning är även att djupare analysarbete ska genomföras inom informationssäkerhetsområdet, för att ta hänsyn till att vård och omsorg är samhällsviktig verksamhet som i hög grad är beroende av information för att fungera.
Utgångspunkterna i detta arbete ska vara de nationella strategierna på området, Strategi för stärkt informationssäkerhet inom vård och omsorg samt Strategi och handlingsplan för samhällets informationssäkerhet.
Lagstiftningskedjan
Kommittédirektiv (4 st)
Departementsserien
Statens offentliga utredningar (11 st)
-
Automatiserade beslut – färre regler ger tydligare reglering
-
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt – IT-standardisering inom socialtjänsten
-
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt - samordning och digital samverkan
-
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt - den mjuka infrastrukturen på väg
-
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt. Under konstruktion - framtidens e-förvaltning
-
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt - från strategi till handling för e-förvaltning