Bilaga
Tullkonvention om godsbehållare,
avslutad i Genève den 18 maj 1956
De fördragsslutande parterna,
vilka önska utveckla och underlätta användningen av godsbehållare i internationell trafik,
I denna konvention avses- med "godsbehållare" ett transportmedel (lift, flyttbar tank eller annan anordning av liknande konstruktion):
- av varaktigt slag och följaktligen tillräckligt hållbart att lämpa sig för upprepad användning;
ii) särskilt konstruerat för att underlätta godstransport med ett eller flera befordringssätt utan omlastning under vägen;
iii) försett med anordningar, som möjliggöra dess snabba hanterande, i synnerhet vid ombyte av befordringssätt;
iv) så konstruerat att det är lätt att fylla och tömma; samt- med en inre volym av minst en kubikmeter;
härunder inbegripas även normala tillbehör och normal utrustning, som införas med behållaren; uttrycket "godsbehållare" omfattar varken fordon eller vanligt emballage;
Tekniska fordringar, som godsbehållare skola uppfylla för att kunna godkännas för transport under tullförsegling
Varje fördragsslutande part, som tillämpar ett system med transport i godsbehållare under tullförsegling, skall för sådan transport godkänna godsbehållare, vilka uppfylla de fordringar, som föreskrivits i de i bilaga 1 återgivna bestämmelserna, och skall tillämpa det förfarande för godkännande, som angivits i bilaga 2.
Bilaga 1 till tullkonventionen om godsbehållare
Bestämmelser angående tekniska fordringar, som godsbehållare skola uppfylla för att kunna godkännas för transport under tullförsegling
Fordringarna för godkännande av godsbehållare, avsedda för transport under tullförsegling, skola vara följande:
Allmänna bestämmelser- Godsbehållaren skall vara varaktigt märkt med ägarens namn och adress, uppgifter om nettovikt, identifieringsmärken och nummer. /n1/ Den skall vara konstruerad och utrustad på sådant sätt, att:
/n1/ Det är ej nödvändigt att angiva välkänd järnvägsförvaltnings fullständiga namn och adress.- tullförsegling därå kan anbringas lätt och tillförlitligt;
- gods icke kan uttagas från eller införas i den förseglade delen av behållaren utan att synlig skada å behållaren åstadkommes eller förseglingen brytes;
- den icke innehåller några utrymmen, där gods kan undangömmas.
- Godsbehållare skall vara så konstruerad, att alla utrymmen i form av fack, förvaringsrum eller andra utrymmen, i vilka gods kan placeras, äro lätt åtkomliga för tullundersökning.
- Om tomrum förefinnes mellan olika i godsbehållares väggar, golv eller tak ingående skikt, skall invändig beklädnad vara fast anbringad, kraftig och hel och icke kunna avlägsnas utan att synliga spår av åverkan uppkomma.
- Beträffande godsbehållare, som skall godkännas enligt det förfarande som angives i bilaga 2, moment 1, skall sådan godsbehållare på en av ytterväggarna vara försedd med en ram avsedd att fasthålla beviset om godkännande, vilket på båda sidor skall vara täckt av genomskinliga plastfolier, som äro hermetiskt förenade med varandra. Denna ram skall vara så beskaffad att den skyddar beviset om godkännande och gör det omöjligt att framtaga beviset utan att bryta den försegling, som skall åsättas för att hindra att certifikatet borttages; den skall också på lämpligt sätt skydda förseglingen.
Godsbehållares konstruktion- Väggar, golv och tak i godsbehållare skola vara utförda av plåtar, plattor eller bräder, av tillräcklig motståndskraft och lämplig tjocklek, svetsade, nitade, falsade eller sammanfogade på sådant sätt, att det icke lämnas någon öppning, genom vilken tillgång till innehållet kan erhållas. De olika delarna skola sluta tätt till varandra och vara så anbringade, att ingen av dem kan flyttas eller borttagas utan att synliga spår av åverkan uppkomma eller tullförseglingen skadas.
- Viktigare sammanhållande delar, såsom bultar, nitar etc., skola vara anbringade utifrån, genomtränga väggen till insidan och genom regling, nitning eller svetsning vara på ett tillfredsställande sätt säkrade. Om de bultar, som sammanhålla de viktigare delarna av väggar, golv och tak, äro anbringade utifrån, må de andra bultarna vara anbringade inifrån, såvida muttern är tillfredsställande svetsad utvändigt och icke täckt med ogenomskinlig färg. I överensstämmelse med de föreskrifter, som gälla för järnvägsvagnar, skola emellertid följande fordringar ställas å godsbehållare, som uteslutande befordras med järnväg under tullförsegling: viktigare sammanhållande delar, såsom bultar, nitar etc., skola, där så är möjligt, vara anbringade utifrån och skola genom regling, nitning eller svetsning vara på ett tillfredsställande sätt säkrade. Då det är nödvändigt, att bultarna äro anbringade inifrån med säkrade muttrar utvändigt, skola bultändarna nitas eller svetsas över muttrarna.
- Öppningar för luftning äro tillåtna under förutsättning att deras längsta sida icke överstiger 400 mm. Om de medgiva direkt tillträde till behållarens inre, skola de vara täckta av metalltrådsduk eller perforerad plåt (med hål om högst 3 mm i båda fallen) och vara skyddade av svetsat metallgaller (med hål om högst 10 mm). Om de icke medgiva direkt tillträde till behållarens inre (t.ex. på grund av flerfaldigt krökta luftgångar), skola de vara försedda med samma skyddsanordningar, men hålens dimensioner kunna ökas till 10 respektive 20 mm (i stället för 3 respektive 10 mm). Dessa anordningar skola icke kunna avlägsnas från behållarens utsida utan att synliga spår uppkomma. Metalltrådsduken skall bestå av minst 1 mm tjock tråd och vara tillverkad på sådant sätt, att de olika trådarna icke kunna föras ihop och hålen ej kunna förstoras utan att synliga spår uppkomma.
- Öppningar för avrinning äro tillåtna under förutsättning att deras längsta sida icke överstiger 35 mm. De skola vara täckta av metalltrådsduk eller perforerad plåt (med hål om högst 3 mm i båda fallen) och vara skyddade av svetsat metallgaller (med hål om högst 10 mm). Dessa anordningar skola icke kunna avlägsnas från behållarens utsida utan att synliga spår uppkomma.
Tillslutningsanordningar- Dörrar och andra anordningar för behållarens tillslutning skola vara försedda med anordning, som medgiver enkel och tillförlitlig tullförsegling. Denna anordning skall vara antingen svetsad på dörrytan, om dörrarna äro av metall, eller fästad med minst två bultar med invändigt nitade eller svetsade muttrar.
- Gångjärn skola vara så utförda och så inmonterade, att dörrar och andra tillslutningsanordningar icke kunna avlyftas, sedan de väl äro stängda. Skruvar, bultar, gångjärnstappar och andra fästanordningar skola vara fastsvetsade vid gångjärnens yttre delar. Dessa krav skola dock eftergivas i fall, då dörrar och andra tillslutningsanordningar hava en låsanordning, som är oåtkomlig från utsidan och vilken, sedan den anbringats, hindrar att dörrarna avlyftas.
- Dörrar skola vara så konstruerade, att de täcka alla springor och medgiva fullständig och effektiv tillslutning.
- Godsbehållare skall vara försedd med tillfredsställande skyddsanordning för tullförseglingen eller vara så konstruerad, att tullförseglingen är skyddad på lämpligt sätt.
Godsbehållare för särskilda ändamål- Ovannämnda villkor gälla för värmeisolerade behållare, kyl-, tank- och möbeltransportbehållare samt för behållare, som äro särskilt tillverkade för lufttransport, i den mån villkoren äro förenliga med de tekniska krav, som dylika behållare måste uppfylla med hänsyn till sin användning.
- Flänsar (lock till påfyllnadshål), kranar och manhål på tankbehållare skola vara så konstruerade att en enkel och effektiv tullförsegling därå kan anbringas.
Böjliga eller hopfällbara godsbehållare
Böjliga eller hopfällbara godsbehållare äro underkastade samma villkor som ej böjliga eller ej hopfällbara behållare under förutsättning att tillslutningsanordningarna, som göra dem böjliga eller hopfällbara, medgiva tullförsegling och att ingen del av sådana behållare kan borttagas utan att förseglingen brytes.