Skogsvårdslag (1979:429)
- Departement
- Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSL
- Utfärdad
- 1979-06-07
- Ändring införd
- SFS 1979:429 i lydelse enligt SFS 2022:1273
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2023-03-01
Allmänna bestämmelser
1 § Skogen är en nationell tillgång och en förnybar resurs som ska skötas så att den uthålligt ger en god avkastning samtidigt som den biologiska mångfalden behålls.
Vid skötseln ska hänsyn tas även till andra allmänna intressen. Lag (2008:662).
2 § I denna lag avses med
- skogsmark: mark inom ett sammanhängande område där träden har en höjd av mer än fem meter och där träd har en kronslutenhet av mer än tio procent eller har förutsättningar att nå denna höjd och kronslutenhet utan produktionshöjande åtgärder,
- produktiv skogsmark: skogsmark som enligt vedertagna bedömningsgrunder kan producera i genomsnitt minst en kubikmeter virke per hektar och år,
- skogligt impediment: improduktiv skogsmark och träd- och buskmark.
Med improduktiv skogsmark avses skogsmark som inte är produktiv skogsmark enligt definitionen i första stycket 2.
Med träd- och buskmark avses mark inom ett sammanhängande område som inte är skogsmark enligt definitionen i första stycket 1, och som uppfyller minst ett av följande kriterier.
- Träden har en höjd av mer än fem meter och en kronslutenhet av mer än fem procent.
- Den sammanlagda täckningen av träd och buskar högre än 0,5 meter är minst tio procent.
- Förutsättningarna finns att nå gränsvärdena i 1 eller 2 utan produktionshöjande åtgärder. Lag (2008:662).
- NJA 1999 s. 760:Fråga huruvida avverkning av ädellövskog har krävt tillstånd av skogsvårdsstyrelsen.
- MÖD 2005:49:Dispens från biotopskyddsbestämmelser-----Fråga om en stenmur omfattas av biotopskyddsbestämmelserna eller inte, främst med hänsyn till om marken den är belägen på är att anse som jordbruksmark eller som skogsmark.
2 a § Som skogsmark eller träd- och buskmark enligt 2 § anses inte sådana områden där marken i väsentlig utsträckning används för jordbruksändamål, hör till byggnader eller anläggningar eller används för annat ändamål än att tillgodose intressen som kan hänföras till träden och vegetationen. Lag (2008:662).
2 b § Med fjällnära skog avses sådan skog inom det fjällnära området där
- skogsbruksåtgärder kan påverka intressen som är av väsentlig betydelse för naturvården, kulturmiljövården eller rennäringen, eller
- det råder särskilda förutsättningar för skogens skötsel.
Regeringen får meddela föreskrifter om vilka områden som utgör fjällnära skog. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen, som har kommenterats i avsnitt 7.2, är ny. Innehållet i bestämmelsen motsvaras delvis av nuvarande 15 §. I paragrafens första stycke definieras vad som avses med fjällnära skog.
I andra stycket finns ett bemyndigande för regeringen att meddela föreskrifter om vilka områden som utgör fjällnära skog. I lagen finns bestämmelser om fjällnära skog i 6 b § och 15–19 §§.
3 § Denna lag hindrar inte att produktiv skogsmark tas i anspråk för annat ändamål än virkesproduktion.
Bestämmelserna i 5, 6 och 10 §§ ska inte tillämpas på produktiv skogsmark som i väsentlig utsträckning används för annat ändamål än virkesproduktion. Lag (2008:662).
4 § Bestämmelser i denna lag eller med stöd av lagen meddelade föreskrifter skall inte tillämpas i den mån vad där sägs strider mot 7 kap. 11 § andra stycket miljöbalken eller mot föreskrifter som har meddelats med stöd av 7 eller 8 kap. samma balk eller med stöd av annan lag.
Bestämmelser om att tillstånd krävs för vissa verksamheter och åtgärder finns i 7 kap.28 a - 29 b §§miljöbalken. Lag (2001:440).
Prop. 2000/01:111: Ändringen behövs för att bestämmelsen inte skall strida mot art- och habitatdirektivet. Innebörden är att tillstånd enligt skogsvårdslagen inte alltid är tillräckligt utan att sökanden i förekommande fall också måste skaffa sig nödvändiga tillstånd enligt de nämnda miljöbalksbestämmelserna.
- RÅ 2003:63:Skogsbruksåtgärder som kan medföra att grund- och ytvatten genom ökat läckage tillförs i marken befintliga näringsämnen har ansetts utgöra miljöfarlig verksamhet i miljöskyddslagens mening. En kommun kan därför utöva - och ta ut avgift för - tillsyn över sådana åtgärder, utan hinder av att tillsyn över skogsbruket också utövas av Skogsstyrelsen och skogsvårdsstyrelse enligt skogsvårdslagen. Laglighetsprövning enligt kommunallagen.
4 a § Bestämmelser om växtskadegörare finns i växtskyddslagen (2022:725) och i de EU-bestämmelser som den lagen kompletterar. Lag (2022:726).
Anläggning av skog på skogsmark
5 § Ny skog ska anläggas på produktiv skogsmark
- om markens virkesproducerande förmåga efter avverkning eller på grund av skada på skogen inte tas till vara på ett godtagbart sätt,
- om marken ligger outnyttjad, eller
- om skogens tillstånd är uppenbart otillfredsställande.
Åtgärd enligt första stycket ska vidtas i fall som anges i 1 och 2 utan dröjsmål och i fall som anges i 3 inom skälig tid.
Vad som föreskrivs i första stycket 2 ska inte gälla mark som på grund av särskilda förhållanden inte bör tas i anspråk för virkesproduktion.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från första och andra styckena för att möjliggöra försöksverksamhet.
Skogsstyrelsen får i särskilda fall medge undantag från första och andra styckena. Lag (2014:890).
Prop. 2013/14:141: Paragrafen innehåller bestämmelser om krav på att anlägga ny skog på skogsmark. Fjärde stycket i paragrafen är nytt. Ändringen innebär att regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från första och andra styckena. Möjligheten för Skogsstyrelsen att i det särskilda fallet meddela undantag från bestämmelserna i första och andra styckena flyttas från 9 § och införs i ett nytt femte stycke.
Ändringen behandlas i <a href="https://lagen.nu/prop/2013/14:141#S13-2-2" ...
6 § Vid anläggning av ny skog ska de föryngringsåtgärder vidtas som kan behövas för att trygga återväxten av en skog av tillfredsställande täthet och beskaffenhet i övrigt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från första stycket för att möjliggöra försöksverksamhet.
Skogsstyrelsen får i särskilda fall medge undantag från första stycket. Lag (2014:890).
Prop. 2013/14:141: Paragrafen reglerar krav på föryngringsåtgärder. Ändringen innebär att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från kraven i första stycket. Bemyndigandet införs i ett nytt andra stycke. Möjligheten för Skogsstyrelsen att meddela undantag från bestämmelserna i första stycket flyttas från 9 § och införs i ett nytt tredje stycke.
Ändringen behandlas i avsnitt ...
Prop. 2009/10:201: Innehållet i andra meningen har, i syfte att åstadkomma en bättre systematik i lagen, flyttats till den nya 6 a §.
- övg. best. SFS 2014:890 2 p, 3 § 2 st
- 2 kap. 49 § Förordning (2014:425) om bekämpningsmedel
- 14 kap. 9 § 1 st 2 p Miljöbalk (1998:808)
- 7 § 1 st 2 p, 7 § 1 st 5 p Skogsvårdsförordning (1993:1096)
- 43 § Förordning (2006:1010) om växtskyddsmedel som innehåller nematoder, insekter eller spindeldjur
- 2 § Lag (1983:428) om spridning av bekämpningsmedel över skogsmark
6 a § Hyggesplöjning får inte användas som markberedningsmetod.
Om det behövs för att trygga återväxten av en skog av tillfredsställande täthet och beskaffenhet i övrigt får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddela föreskrifter om föryngringsmetod, markberedning, sådd, plantering, vård av plantskog och andra åtgärder. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafens första stycke, som har kommenterats i avsnitt 8, är ny. Bestämmelsen förbjuder hyggesplöjning som markberedningsmetod.
Innehållet i andra stycket överensstämmer med nuvarande 6 § andra meningen. Andra åtgärder kan exempelvis vara krav på hjälpplantering, ...
6 b § Främmande trädarter får inte användas som skogsodlingsmaterial i fjällnära skog.
Regeringen får meddela föreskrifter om undantag från förbudet i första stycket. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen, som har kommenterats i avsnitt 8, är ny. Bestämmelsen förbjuder användning av främmande trädarter som skogsodlingsmaterial i fjällnära skog. Innehållet i bestämmelsen överensstämmer med 9 § andra stycket skogsvårdsförordningen med den skillnaden att begreppet ”främmande trädarter” används i stället för ”utländska trädarter”. Någon ändring ...
7 § Om det är påkallat från skogsvårdssynpunkt, får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddela föreskrifter som förbjuder eller ställer upp villkor för användning av visst slag av skogsodlingsmaterial vid anläggning av skog.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får även meddela föreskrifter om produktion av, handel med och införsel av skogsodlingsmaterial i enlighet med rådets direktiv 1999/105/EG av den 22 december 1999 om saluföring av skogsodlingsmaterial.5
Med skogsodlingsmaterial aves frön, plantor, sticklingar och andra former av förökningsmaterial, avsedda för anläggning av skog enligt vad regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer närmare föreskriver i enlighet med direktiv 1999/105/EG. Lag (2002:614).
8 § Den produktiva skogsmarkens ägare är ansvarig för anläggning och vård av ny skog.
Om säkerhet ställts för fullgörande av återväxtåtgärder enligt 36 § och den produktiva skogsmark på vilken åtgärderna ska vidtas överlåts genom försäljning, byte eller gåva, är den som ställt säkerhet solidariskt med en senare ägare ansvarig för kostnader som uppkommer om åtgärderna efter beslut av Skogsstyrelsen enligt 35 § fjärde stycket utförs på ägarens bekostnad.
Ansvar enligt andra stycket är begränsat till det belopp för vilket säkerhet ställts. Ansvaret för den som ställt säkerhet upphör om en ny ägare ställer säkerhet för de ifrågavarande återväxtåtgärdernas fullgörande och säkerheten godkänns av Skogsstyrelsen.
Om det finns särskilda skäl får Skogsstyrelsen i andra fall än som anges i tredje stycket besluta att en tidigare ägares ansvar för återväxtåtgärderna ska bortfalla. Lag (2008:662).
Prop. 2004/05:58: Skogsmarkens ägare är ansvarig för anläggning och vård av ny skog.
Om säkerhet ställts för fullgörande av återväxtåtgärder enligt 36 § och den skogsmark på vilken åtgärderna skall vidtas överlåts genom försäljning, byte eller gåva, är den som ställt säkerhet solidariskt med en senare ägare ansvarig för kostnader som uppkommer om åtgärderna efter beslut av skogsvårdsstyrelsen enligt 35 § fjärde stycket utförs på ägarens bekostnad.
Ansvar enligt andra stycket är ...
Avverkning m.m. på skogsmark
10 § Avverkning på produktiv skogsmark ska vara ändamålsenlig för återväxt av ny skog eller främja skogens utveckling.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får till skydd för den yngre skogen föreskriva att trädbestånd under en viss ålder inte får avverkas samt meddela föreskrifter om hur avverkning ska bedrivas för att tillgodose kraven enligt första stycket.
För att möjliggöra försöksverksamhet eller för att bevara och utveckla natur- eller kulturmiljövärden får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddela föreskrifter om undantag från första stycket. Lag (2014:890).
Prop. 2013/14:141: Möjligheten för Skogsstyrelsen enligt paragrafens tredje stycke att i särskilda fall meddela undantag från paragrafens första stycke, som gäller tillåtna avverkningsmetoder, ersätts med ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om undantag från paragrafens första stycke.
Ändringen behandlas i avsnitt 13.2.1.
Prop. 2004/05:58: Avverkning på skogsmark skall vara ändamålsenlig för återväxt av ny skog eller främja skogens utveckling.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får till skydd för den yngre skogen föreskriva att trädbestånd under en viss ålder inte får avverkas samt meddela föreskrifter om hur avverkning skall bedrivas för att tillgodose kraven enligt första stycket.
För att möjliggöra försöksverksamhet eller för att bevara och utveckla natur- eller kulturmiljövärden ...
Upphävd: SFS 2014:890 (En svensk strategi för biologisk mångfald och ekosystemtjänster)
10 a § Om tillstånd enligt jordförvärvslagen (1979:230) krävs vid förvärv av fastighet, får förvärvaren inte påbörja avverkning förrän sådant tillstånd meddelats.
Om det finns särskilda skäl får Skogsstyrelsen medge undantag från första stycket. Lag (2005:1164).
Prop. 2004/05:58: Om tillstånd enligt jordförvärvslagen (1979:230) krävs vid förvärv av fastighet, får förvärvaren inte påbörja avverkning förrän sådant tillstånd meddelats.
Om det finns särskilda skäl får skogsvårdsstyrelsen medge undantag från första stycket.
(Jfr Skogsstyrelsens förslag 10 a §) I paragrafen anges att i de fall som ett förvärv av en fastighet är beroende av förvärvstillstånd enligt <a href="https://lagen.nu/1979:230" ...
Ändrad: SFS 2005:1164 (Budgetpropositionen för 2006)
11 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får, i fråga om större skogsinnehav, för att främja en jämn åldersfördelning av skogen föreskriva att högst en viss andel av en brukningsenhets areal produktiv skogsmark som inte i väsentlig utsträckning används för annat ändamål än virkesproduktion får avverkas under en viss period.
I fråga om övriga skogsinnehav får föreskrifter enligt första stycket innebära att avverkning inte får ske i sådan utsträckning att mer än hälften av brukningsenhetens areal produktiv skogsmark som inte i väsentlig utsträckning används för annat ändamål än virkesproduktion kommer att bestå av kalmark och yngre skog. Lag (2008:662).
12 § Som brukningsenhet ska räknas den produktiva skogsmark inom en kommun som tillhör samma ägare, om inte annat följer av föreskrifter som meddelas av regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer. Lag (2008:662).
13 § Skogsstyrelsen skall på begäran meddela beslut på förhand huruvida viss avverkning är förenlig med föreskrifter meddelade med stöd av 11 §. Lag (2005:1164).
13 a § Avverkning, skogsvårdsåtgärder och gödsling får inte ske på skogliga impediment som är större än 0,1 hektar. Enstaka träd får dock avverkas om det inte förändrar naturmiljöns karaktär.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om ytterligare undantag från förbudet i första stycket. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen, som har kommenterats i avsnitt 8, är ny. I första stycket förbjuds avverkning, skogsvårdsåtgärder och gödsling på skogliga impediment som är större än 0,1 hektar. Enstaka träd får avverkas om det inte förändrar naturmiljöns karaktär. Naturmiljöns karaktär förändras vanligen om de grövre träden avverkas.
I paragrafens andra stycke ges regeringen eller den myndighet som ...
13 b § Inom ett område där renskötsel får bedrivas enligt rennäringslagen (1971:437) under hela året (renskötselns året-runt-marker), får avverkning inte ske om den
- medför ett sådant väsentligt bortfall av renbete att möjligheterna att hålla tillåtet renantal påverkas, eller
- omöjliggör sedvanlig samling och flyttning av renhjord. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen, som har kommenterats i avsnitt 6.5, är ny. Innehållet i bestämmelsen överensstämmer i sak delvis med nuvarande 21 § andra stycket, enligt vilken tillstånd under vissa omständigheter inte får ges till avverkningar inom de delar av det svårföryngrade området som ingår i det område där renskötsel får bedrivas enligt rennäringslagen (1971:437) ...
14 § Den produktiva skogsmarkens ägare är skyldig att enligt föreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer underrätta Skogsstyrelsen om
- avverkning och uttag av skogsbränsle som ska äga rum på hans eller hennes mark,
- sådan dikning i samband med avverkning som inte kräver tillstånd enligt 11 kap.miljöbalken,
- vad han eller hon avser att göra för att tillgodose naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen i samband med avverkning på hans eller hennes mark,
- vad han eller hon avser att göra för att tillgodose rennäringens intressen i samband med avverkning på hans eller hennes mark inom renskötselns året-runt-marker, och
- vad han eller hon avser att göra för att trygga återväxten av skogen. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen har kommenterats i avsnitt 6.4. Ändringen i fjärde punkten innebär att underrättelse till Skogsstyrelsen om avverkning av skog inom renskötselns året-runt-marker ska innehålla redovisning av vad skogsägaren avser att göra för att tillgodose rennäringens intressen i samband med avverkningen. Underlåtenhet att fullgöra underrättelseskyldigheten är kriminaliserad i 38 a § första stycket 3.
Femte ...
- RH 2013:43:I samband med att ägare av fastighet upplät avverkningsrätt i fastigheten till en skogsägarförening avtalades det att föreningen skulle fullgöra den skyldighet att göra avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen som enligt 14 § skogsvårdslagen (1979:429) åvilar skogsmarkens ägare. Föreningen fullgjorde inte anmälningsskyldigheten beträffande samtliga områden som skulle avverkas. Fastighetsägarna har inte ansetts ha förfarit oaktsamt när de förlitat sig på att föreningen gjort anmälan och inte själva sett till eller kontrollerat att anmälan gjorts.
- RH 2005:8:Förvaltningsmyndighet har utfyllt ett s.k. blankettstraffstadgande i skogsvårdslagen som innehåller fängelsepåföljd genom att föreskriva viss rapporteringsskyldighet för fastighetsägare. Fråga om ansvar kan ådömas för medhjälp till sådant brott mot skogsvårdslagen.
- NJA 1990 s. 490:Åtalspreskription i fråga om brott mot 14 § skogsvårdslagen (1979:429) utgjorde ej hinder för förverkande enligt 28 § samma lag.
- RH 2007:83:I samband med att en stiftelse, som ägare av en fastighet, upplät avverkningsrätt i fastigheten till en ekonomisk förening avtalades att föreningen skulle fullgöra den skyldighet att göra avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen som enligt 14 § skogsvårdslagen (1979:429) åvilar skogsmarkens ägare. Hovrätten har funnit att det inte är förenligt med legalitetsprincipen att ge ett sådant avtalsvillkor den verkan att det straffrättsliga ansvaret som enligt 38 § första stycket 5 skogsvårdslagen kan uppkomma för skogsmarkens ägare vid underlåtenhet att göra avverkningsanmälan, överförs till förvärvaren av avverkningsrätten. Eftersom det därmed saknats en avgörande objektiv förutsättning för utdömande av straffansvar har åtalet ogillats.
Krav på tillstånd till avverkning i fjällnära skog
15 § I fjällnära skog får avverkning inte ske utan Skogsstyrelsens tillstånd.
Tillstånd behövs inte för röjning eller gallring som främjar skogens utveckling.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att tillstånd inte heller behövs för åtgärder som måste vidtas i fråga om
- karantänskadegörare enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/2031 av den 26 oktober 2016 om skyddsåtgärder mot växtskadegörare, ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr 228/2013, (EU) nr 652/2014 och (EU) nr 1143/2014 samt om upphävande av rådets direktiv 69/464/EEG, 74/647/EEG, 93/85/EEG, 98/57/EG, 2000/29/EG, 2006/91/EG och 2007/33/EG,
- karantänskadegörare enligt föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av 5 § växtskyddslagen (2022:725), eller
- andra växtskadegörare enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 7 § växtskyddslagen. Lag (2022:1273).
Prop. 2009/10:201: Innehållet i första stycket överensstämmer delvis med nuvarande 16 § första stycket. Tillståndsplikten för avverkning av skog har dock begränsats till fjällnära skog. I 2 b § anges vad som avses med fjällnära skog.
Innehållet i andra stycket överensstämmer med nuvarande 16 § fjärde stycket.
Prop. 2021/22:207: Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att tillstånd inte heller behövs för åtgärder som måste vidtas i fråga om
1. karantänskadegörare enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/2031 av den 26 oktober 2016 om skyddsåtgärder mot växtskadegörare, ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr 228/2013, (EU) nr 652/2014 och (EU) nr 1143/2014 samt om upphävande ...
- MÖD 2020:8:Ersättning p.g.a. nekat tillstånd att avverka fjällnära skog ----- Skogsstyrelsen har beslutat att neka avverkningstillstånd eftersom avverkning bedömts vara oförenlig med intressen som är av väsentlig betydelse för natur- eller kulturmiljövården enligt 18 § skogsvårdslagen. MÖD har funnit att beslutet medför att den pågående markanvändningen - skogsbruk - avsevärt försvåras och att skogsägaren därför har rätt till intrångsersättning enligt 19 § skogsvårdslagen och 31 kap. 4 § miljöbalken.
- HFD 2014:8:Svenska Naturskyddsföreningen har ansetts ha rätt att överklaga Skogsstyrelsens beslut om tillstånd till avverkning i fjällnära skog.
15 a § Ett tillstånd till avverkning är giltigt i fem år från det att beslutet fick laga kraft. Lag (2022:1273).
Prop. 2021/22:207: I paragrafen, som är ny, anges att ett tillstånd till avverkning är giltigt i fem år från det att beslutet fick laga kraft. Övervägandena finns i avsnitt 7.
16 § I ansökan om tillstånd till avverkning ska sökanden redovisa vad han eller hon avser att göra för att
- tillgodose naturvårdens, kulturmiljövårdens och rennäringens intressen, samt
- trygga återväxten av skogen. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Innehållet i bestämmelsen motsvarar i princip nuvarande 16 § andra stycket. Nytt är att ansökan om tillstånd till avverkning ska innehålla redovisning av vad sökanden avser att göra för att trygga återväxten av skog. Paragrafen har kommenterats i avsnitt 7.2.
För att uppnå en bättre systematik i lagen har innehållet i nuvarande första och fjärde styckena flyttats till 15 § och innehållet i nuvarande ...
17 § Tillstånd till avverkning får inte ges, om avverkningen medverkar till att en miljökvalitetsnorm som avses i 5 kap. 2 § första stycket 1 miljöbalken inte följs. Avverkningen får dock tillåtas, om den förenas med de krav som behövs för att följa normen eller om det finns en sådan förutsättning för tillstånd som anges i 5 kap. 5 § andra stycket miljöbalken.
Tillstånd till avverkning får inte heller ges för att bygga en skogsbilväg om nyttan av vägen för skogsbruket inte motsvarar kostnaden för den, eller om vägen inte kan passas in i en vägnätsplan. Lag (2018:1413).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen har kommenterats i avsnitt 7.2. Ändringen i första stycket är en följd av att tillståndsplikten begränsas till avverkningar i fjällnära skog.
I andra stycket anges att tillstånd till avverkning inte heller får ges för byggande av skogsbilväg om nyttan av vägen för skogsbruket inte motsvarar kostnaden för den eller om vägen inte kan passas in en vägnätsplan. Innehållet i bestämmelsen ...
Prop. 2009/10:184: Den tidigare lydelsen av första stycket har stämt överens med den tidigare bestämmelsen i 16 kap. 5 § miljöbalken. Första stycket ändras så att det motsvarar innehållet i 16 kap. 5 § första meningen tillsammans med den nya lydelsen av 2 kap. 7 § andra och tredje styckena miljöbalken.
18 § Tillstånd till avverkning får inte ges om avverkningen är oförenlig med intressen som är av väsentlig betydelse för naturvården eller kulturmiljövården. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Innehållet i nuvarande andra stycket har, i syfte att åstadkomma en bättre systematik i lagen, flyttats till den nya 18 b §.
- MÖD 2020:8:Ersättning p.g.a. nekat tillstånd att avverka fjällnära skog ----- Skogsstyrelsen har beslutat att neka avverkningstillstånd eftersom avverkning bedömts vara oförenlig med intressen som är av väsentlig betydelse för natur- eller kulturmiljövården enligt 18 § skogsvårdslagen. MÖD har funnit att beslutet medför att den pågående markanvändningen - skogsbruk - avsevärt försvåras och att skogsägaren därför har rätt till intrångsersättning enligt 19 § skogsvårdslagen och 31 kap. 4 § miljöbalken.
- HFD 2014:8:Svenska Naturskyddsföreningen har ansetts ha rätt att överklaga Skogsstyrelsens beslut om tillstånd till avverkning i fjällnära skog.
18 a § Tillstånd till avverkning på en sammanhängande yta som är större än 20 hektar inom samma brukningsenhet får ges endast om det finns särskilda skäl för det. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen som är ny har kommenterats i avsnitt 8. I paragrafen införs en bestämmelse om att om det inte finns särskilda skäl får tillstånd inte ges till avverkning på en sammanhängande yta som är större än 20 hektar inom samma brukningsenhet. I 12 § finns bestämmelser om vad som ska räknas som en brukningsenhet. Hänsynen till naturvården, kulturmiljövården och rennäringens intressen kan i det enskilda fallet medföra ...
- MÖD 2020:8:Ersättning p.g.a. nekat tillstånd att avverka fjällnära skog ----- Skogsstyrelsen har beslutat att neka avverkningstillstånd eftersom avverkning bedömts vara oförenlig med intressen som är av väsentlig betydelse för natur- eller kulturmiljövården enligt 18 § skogsvårdslagen. MÖD har funnit att beslutet medför att den pågående markanvändningen - skogsbruk - avsevärt försvåras och att skogsägaren därför har rätt till intrångsersättning enligt 19 § skogsvårdslagen och 31 kap. 4 § miljöbalken.
18 b § När tillstånd till avverkning ges ska Skogsstyrelsen besluta om vilka hänsyn som ska tas till
- naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen, samt
- rennäringens intressen.
Sådana hänsyn får avse hyggets storlek och förläggning, avverkningsform eller liknande.
Villkor som gäller rennäringens intressen får inte avse annat än vad som uppenbart behövs med hänsyn till renskötselrätten. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Innehållet i första stycket 1 motsvarar i huvudsak nuvarande 18 § andra stycket. Vad hänsynen får avse anges dock i andra stycket. Skador till följd av beslut om sådana villkor omfattas av bestämmelserna om ersättning enligt 19 §. Någon ändring i sak är inte avsedd.
Innehållet i första stycket 2 motsvarar i huvudsak nuvarande 21 § tredje stycket. Vad hänsynen får avse anges dock i andra stycket. Någon ändring i sak är inte avsedd. ...
18 c § I samband med att tillstånd till avverkning ges får Skogsstyrelsen besluta om åtgärder för att begränsa eller motverka andra olägenheter än sådana som avses i 18 b § och för att trygga återväxten av skogen. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Innehållet i bestämmelsen överensstämmer med nuvarande 16 § tredje stycket. I bestämmelsen tydliggörs att med olägenheter avses andra olägenheter än sådana som avses i 18 b §. Någon ändring i sak är inte avsedd.
19 § Fastighetsägaren har rätt till ersättning på grund av beslut enligt 18 § eller 18 b § första stycket 1 som innebär att pågående markanvändning inom den berörda delen av en fastighet avsevärt försvåras.
Vid prövningen av rätten till ersättning avseende produktiv skogsmark i fjällnära skog ska pågående markanvändning presumeras vara skogsbruk, om marken inte används uteslutande för andra ändamål.
När det gäller rätten till ersättning tillämpas även 25 kap. 6 § och 31 kap. 2 §, 7 § första stycket första meningen, 8 § första meningen, 9, 12, 13, och 15 §§, 31 § tredje stycket och 33 §miljöbalken. En hänvisning i någon av dessa bestämmelser till 31 kap. 4 § miljöbalken ska anses som en hänvisning till 19 § första stycket denna lag. Lag (2022:1273).
Prop. 2009/10:162: Paragrafen innehåller regler om rätt till ersättning för skada till följd av ett beslut om avverkning i fjällnära skog.
Hänvisningen till 31 kap. 32 § miljöbalken har tagits bort. Ändringen beror på att den paragrafen har upphävts. Ersättning vid inlösen (jfr hänvisningen i paragrafen till 31 kap. 8 § första meningen miljöbalken) ska därmed ...
Prop. 2009/10:201: Med anledning av att innehållet i 18 § andra stycket har flyttats till den nya 18 b § första stycket 1 ändras hänvisningen. Någon ändring i sak är inte avsedd. Paragrafen har utformats i enlighet med Lagrådets förslag.
Prop. 2021/22:207: Vid prövningen av rätten till ersättning avseende produktiv skogsmark i fjällnära skog ska pågående markanvändning presumeras vara skogsbruk, om marken inte används uteslutande för andra ändamål.
När det gäller rätten till ersättning tillämpas även 25 kap. 6 § och 31 kap. 2 §, 7 § första stycket första ...
- MÖD 2020:8:Ersättning p.g.a. nekat tillstånd att avverka fjällnära skog ----- Skogsstyrelsen har beslutat att neka avverkningstillstånd eftersom avverkning bedömts vara oförenlig med intressen som är av väsentlig betydelse för natur- eller kulturmiljövården enligt 18 § skogsvårdslagen. MÖD har funnit att beslutet medför att den pågående markanvändningen - skogsbruk - avsevärt försvåras och att skogsägaren därför har rätt till intrångsersättning enligt 19 § skogsvårdslagen och 31 kap. 4 § miljöbalken.
19 a § Om ersättning enligt 19 § har lämnats på grund av ett beslut enligt 18 § kan ersättning enligt 19 § inte lämnas på nytt för samma del av en fastighet.
Om ersättning enligt 19 § har lämnats på grund av ett beslut enligt 18 b § första stycket 1 kan ersättning enligt 19 § inte lämnas på nytt för samma hänsyn. Lag (2022:1273).
Prop. 2021/22:207: Om ersättning enligt 19 § har lämnats på grund av ett beslut enligt 18 b § första stycket 1 kan ersättning enligt 19 § inte lämnas på nytt för samma hänsyn.
I paragrafen som är ny, anges att om ersättning enligt 19 § har lämnats kan ersättning enligt den paragrafen inte lämnas på nytt för samma del av en fastighet eller ...
Samråd inom renskötselns året-runt-marker
20 § Innan avverkning sker inom renskötselns året-runt-marker ska berörd sameby beredas tillfälle till samråd.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om sådant samråd. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen ändras endast redaktionellt.
Ädellövskog
22 § Med ädla lövträd avses i denna lag de inhemska trädslagen alm, ask, avenbok, bok, ek, fågelbär, lind och lönn. Lag (1993:553).
23 § Med ädellövskog avses i denna lag:
- Skogsbestånd som utgörs av lövträd till minst 70 procent och av ädla lövträd till minst 50 procent och vars areal är minst ett halvt hektar.
- Trädbestånd på betesmarker, om beståndet utgörs av lövträd till minst 70 procent och av ädla lövträd till minst 50 procent. Av de ädla lövträden skall minst tio träd per hektar ha en diameter av minst 30 centimeter på en höjd av 1,3 meter över marken. Markens areal skall uppgå till minst ett hektar.
Har Skogsstyrelsen enligt 27 § tredje stycket beslutat viss trädslagssammansättning vid föryngring av ädellövskog, skall skogen betraktas som ädellövskog även om andelen lövträd under en tid är lägre än som anges i första stycket. Lag (2005:1164).
- NJA 1999 s. 760:Fråga huruvida avverkning av ädellövskog har krävt tillstånd av skogsvårdsstyrelsen.
24 § Skogsstyrelsen skall på begäran meddela beslut på förhand om ett visst skogsbestånd eller trädbestånd på betesmark är att anse som ädellövskog. Lag (2005:1164).
25 § I ett bestånd som avses i 23 § får det inte vidtas åtgärder som leder till att beståndet upphör att vara ädellövskog. Efter annan avverkning än röjning eller gallring skall ny ädellövskog anläggas på området.
Om det finns särskilda skäl, får Skogsstyrelsen medge undantag från första stycket. I samband därmed får Skogsstyrelsen besluta att ny ädellövskog skall anläggas på ett annat ställe inom en brukningsenhet. För anläggning av ny ädellövskog gäller 27 § tredje stycket. Lag (2005:1164).
26 § Vad som föreskrivs i 25 § första stycket hindrar inte att mark används i enlighet med en detaljplan eller i enlighet med beslut som gäller för företag vars tillåtlighet har prövats enligt någon annan lag eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av någon annan lag. Lag (1993:553).
27 § Annan avverkning än röjning eller gallring i ett bestånd som avses i 23 § får inte påbörjas innan Skogsstyrelsen lämnat tillstånd till detta.
I ansökan om tillstånd skall sökanden redovisa vad han avser att göra för att tillgodose naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen.
I samband med att tillstånd meddelas får Skogsstyrelsen besluta om det sätt på vilket avverkningen och den därav föranledda anläggningen av ny ädellövskog skall genomföras. Lag (2005:1164).
- NJA 1999 s. 760:Fråga huruvida avverkning av ädellövskog har krävt tillstånd av skogsvårdsstyrelsen.
28 § Bidrag kan lämnas av allmänna medel till kostnader för åtgärder som behövs för att trygga återväxten av ädellövskog. Lag (1993:553).
- NJA 1990 s. 490:Åtalspreskription i fråga om brott mot 14 § skogsvårdslagen (1979:429) utgjorde ej hinder för förverkande enligt 28 § samma lag.
Hänsyn till naturvården, kulturmiljövården och rennäringen
30 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om den hänsyn som ska tas till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen vid skötseln av skog, såsom i fråga om hyggens storlek och utläggning, beståndsanläggning, kvarlämnande av träd och trädsamlingar, gödsling, dikning och skogsbilvägars sträckning.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får också meddela föreskrifter om de åtgärder som ska vidtas för det fall föreskrifter enligt första stycket inte har följts.
Bemyndigandena i första och andra styckena medför inte befogenhet att meddela föreskrifter som är så ingripande att pågående markanvändning avsevärt försvåras. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen har kommenterats i avsnitt 8. Nuvarande andra stycket upphävs. Det innehåller ett bemyndigande som avser i allt väsentligt sådana föreskrifter som finns i den nya 13 a §. I övrigt ändras paragrafen endast redaktionellt.
- RÅ 2003:63:Skogsbruksåtgärder som kan medföra att grund- och ytvatten genom ökat läckage tillförs i marken befintliga näringsämnen har ansetts utgöra miljöfarlig verksamhet i miljöskyddslagens mening. En kommun kan därför utöva - och ta ut avgift för - tillsyn över sådana åtgärder, utan hinder av att tillsyn över skogsbruket också utövas av Skogsstyrelsen och skogsvårdsstyrelse enligt skogsvårdslagen. Laglighetsprövning enligt kommunallagen.
- MÖD 2012:36:Fastighetsreglering ----- Syftet med en fastighetsreglering var i huvudsak att få till stånd en skyddszon mot avverkning och en bättre boendemiljö genom överföring av 7 400 m² skogsmark inom strandskyddsområde till en bostadsfastighet om 1 860 m². Detta behov har ansetts inte vara lämpligt att tillgodose genom fastighetsbildning. De allmänna villkoren i 3 kap. 1 § FBL om bl.a. lämplighet var därmed inte uppfyllda såvitt fastighetsregleringen berörde områden utanför den s.k. indikativa tomtplatsen.
- MÖD 2021:11:Interimistiskt förbud i fråga om skogsavverkning ----- Skogsstyrelsen har efter anmälan om skogsavverkning fattat beslut enligt bestämmelser i skogsvårdslagen att förbjuda vissa åtgärder inom en fastighet. Beslutet har även ansetts innefatta att Skogsstyrelsen tagit ställning till att något ingripande inte behövs med stöd av 12 kap. 6 § miljöbalken. En miljöorganisation har enligt artikel 9.3 i Århuskonventionen haft rätt att överklaga beslutet enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.
31 § Vid skötsel av skog skall i fråga om hyggens storlek och utläggning, beståndsanläggning, kvarlämnande av trädsamlingar och skogsbilvägars sträckning den anpassning ske som uppenbart påkallas med hänsyn till rennäringen. Vid planläggning och genomförande av åtgärderna skall eftersträvas att berörd sameby har årlig tillgång till sammanhängande betesområden och till vegetation som behövs inom områden för samling, flyttning och rastning av renarna. Lag (1993:553).
Miljöanalys
32 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att det i ärenden enligt denna lag skall göras en analys av vilken inverkan nya metoder för skogens skötsel och nya skogsodlingsmaterial har på miljön. Föreskrifterna får innebära att en sådan analys skall göras av den som avser att använda en ny metod eller ett nytt skogsodlingsmaterial. Lag (1998:821).
Register
32 a § För de ändamål som anges i 32 b och 32 c §§ skall med hjälp av automatiserad behandling föras ett register över fysiska och juridiska personer som yrkesmässigt bedriver produktion eller införsel för saluföring av skogsodlingsmaterial eller handel med sådant material samt ett register över godkända frökällor. Dessa register skall ge offentlighet åt den information som ingår i registren.
Med frökälla avses frötäktsområde, frötäktsbestånd, fröplantage, föräldraträd till en familj, klon eller klonblandning enligt vad regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer närmare föreskriver i enlighet med rådets direktiv 1999/105/EG av den 22 december 1999 om saluföring av skogsodlingsmaterial. Lag (2002:614).
32 b § I fråga om personuppgifter ska registret över fysiska och juridiska personer, som yrkesmässigt bedriver produktion eller införsel för saluföring av skogsodlingsmaterial eller handel med sådant material, ha till ändamål att tillhandahålla uppgifter för
- verksamhet för vilken staten ansvarar enligt lag eller annan författning, och
- som avser sådana näringsidkare som registrerats i registret, eller
- som för att kunna utföras förutsätter tillgång till uppgifter om sådana näringsidkare,
- aktualisering, komplettering eller kontroll av uppgifter om sådana näringsidkare i kund- eller verksamhetsregister eller liknande register, eller
- uttag av urval av personuppgifter för direkt marknadsföring, dock med den begränsning som följer av artikel 21.2 och 21.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), här benämnd EU:s dataskyddsförordning. Lag (2018:365).
32 c § I fråga om personuppgifter ska registret över godkända frökällor ha till ändamål att tillhandahålla uppgifter för
- verksamhet för vilken staten ansvarar enligt lag eller annan författning, och
- som avser sådana frökällor som registrerats i registret, eller
- som för att kunna utföras förutsätter tillgång till uppgifter om sådana frökällor,
- omsättning av skogsodlingsmaterial och fast egendom på vilken en frö-källa registrerats,
- aktualisering, komplettering eller kontroll av uppgifter om frökällor i kund- eller verksamhetsregister eller liknande register, eller
- uttag av urval av personuppgifter för direkt marknadsföring, dock med den begränsning som följer av artikel 21.2 och 21.3 i EU:s dataskyddsförordning. Lag (2018:365).
32 d § Regeringen meddelar närmare föreskrifter om innehållet i de register som avses i 32 a § första stycket. Lag (2002:614).
32 e § Skogsstyrelsen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i de register som avses i 32 a § första stycket. Lag (2018:365).
Prop. 2017/18:122: Av paragrafen framgår att Skogsstyrelsen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i registret över fysiska och juridiska personer som yrkesmässigt bedriver produktion eller införsel för saluföring av skogsodlingsmaterial eller handel med sådant material samt registret över godkända frökällor. Övervägandena finns i avsnitt 6.3.
32 f § Skogsstyrelsen får för de ändamål som anges i 32 b och 32 c §§ medge direktåtkomst till de register som avses i 32 a § första stycket. Lag (2002:614).
Tillsyn
33 § Skogsstyrelsen utövar tillsyn över efterlevnaden av denna lag och med stöd av lagen meddelade föreskrifter utom när det gäller 32 a-32 g §§. Lag (2005:1164).
- RÅ 2003:63:Skogsbruksåtgärder som kan medföra att grund- och ytvatten genom ökat läckage tillförs i marken befintliga näringsämnen har ansetts utgöra miljöfarlig verksamhet i miljöskyddslagens mening. En kommun kan därför utöva - och ta ut avgift för - tillsyn över sådana åtgärder, utan hinder av att tillsyn över skogsbruket också utövas av Skogsstyrelsen och skogsvårdsstyrelse enligt skogsvårdslagen. Laglighetsprövning enligt kommunallagen.
34 § Tillsynsmyndigheten har rätt att på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs för tillsynen enligt denna lag eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
Tillsynsmyndigheten har vidare rätt att hos den som yrkesmässigt bedriver produktion av, handel med eller införsel av skogsodlingsmaterial få tillträde till mark, transportmedel, byggnader och stängda utrymmen, dock inte bostäder, för tillsyn enligt denna lag eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
Tillsynsmyndigheten får begära handräckning av kronofogdemyndigheten för att få sådant tillträde som avses i andra stycket. Lag (2005:1164).
34 a § När Europeiska gemenskapernas kommission har beslutat om kontrollbesök enligt artikel 16.6 i rådets direktiv 1999/105/EG av den 22 december 1999 om saluföring av skogsodlingsmaterial har kommissionen rätt att få handräckning av Kronofogdemyndigheten för att genomföra följande åtgärder hos den som avses i 34 § andra stycket:
- granska räkenskaper och andra affärshandlingar samt ta kopior av dessa handlingar, och
- få tillträde till samtliga lokaler och markområden som utnyttjas av den som avses i 34 § andra stycket.
Kronofogdemyndigheten skall inte underrätta svaranden om handräckningen innan verkställighet sker. Därutöver gäller bestämmelserna i utsökningsbalken om verkställighet av förpliktelser som inte avser betalningsskyldighet eller avhysning. Lag (2006:696).
Prop. 2005/06:200: Förslaget om en rikstäckande kronofogdemyndighet innebär bl.a. att det kommer att finnas bara en sådan myndighet i landet. Den särskilda behörighetsregeln i andra stycket behövs därför inte längre och har i enlighet med detta slopats.
Ändringen i tredje stycket föranleds av att 16 kap. 10 § utsökningsbalken föreslås bli upphävd. Den bestämmelsen är en forumregel som gäller för annan verkställighet än avhysning ...
Ändrad: SFS 2006:696 (En kronofogdemyndighet i tiden)
35 § Tillsynsmyndigheten får meddela de förelägganden och förbud som behövs för att denna lag eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen ska följas.
Förelägganden och förbud kan förenas med vite.
Om någon inte rättar sig efter ett föreläggande, får tillsynsmyndigheten besluta att åtgärden ska vidtas på dennes bekostnad. Lag (2014:890).
Prop. 2013/14:141: Ändringen innebär att andra stycket upphävs. Följden av ändringen är att tillsynsmyndigheten kan meddela föreläggande och förbud utan att först ha lämnat ett råd som inte följts. Övriga ändringar är redaktionella.
Ändringen behandlas i avsnitt 12.2.3.
36 § Om en avverkning föranleder förhållandevis dyra återväxtåtgärder i större omfattning, får Skogsstyrelsen i samband med avverkningen besluta att säkerhet skall ställas för fullgörandet av åtgärderna, om det skäligen kan befaras att åtgärderna annars inte blir vidtagna. Säkerheten skall avse de kostnader som Skogsstyrelsen får ta ut enligt 8 § andra stycket och 35 § fjärde stycket.
Säkerhet får även krävas som villkor för tillstånd enligt 16 § eller enligt 27 § första stycket.
Har Skogsstyrelsen enligt första stycket beslutat att säkerhet skall ställas, får avverkningen inte påbörjas förrän säkerheten har ställts och godkänts av Skogsstyrelsen.
Ställs inte säkerhet i fall som avses i första stycket, får Skogsstyrelsen meddela förbud att avverka skog på brukningsenheten utan Skogsstyrelsens tillstånd. Lag (2005:1164).
Prop. 2004/05:58: Om en avverkning föranleder förhållandevis dyra återväxtåtgärder i större omfattning, får skogsvårdsstyrelsen i samband med avverkningen besluta att säkerhet skall ställas för fullgörandet av åtgärderna, om det skäligen kan befaras att åtgärderna annars inte blir vidtagna. Säkerheten skall avse de kostnader som skogsvårdsstyrelsen får ta ut enligt 8 § andra stycket och 35 § fjärde stycket.
Säkerhet får även krävas som villkor för tillstånd enligt 16 § eller enligt 27 § första ...
37 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att särskilda avgifter skall tas ut i ärenden enligt denna lag och för att täcka kostnader för tillsyn och kontroll. Lag (1997:1241).
38 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
- bryter mot 6 b § första stycket, 10 § första stycket eller 10 a §,
- bryter mot 15 § eller mot villkor i beslut som gäller avverkning och som har meddelats med stöd av 18 b § eller 18 c §,
- bryter mot 36 § tredje stycket eller avverkningsförbud som avses i 36 § fjärde stycket,
- inte rättar sig efter ett föreläggande eller bryter mot ett förbud som har meddelats för att 31 § ska följas,
- genom avverkning eller andra åtgärder bryter mot 25 § första stycket första meningen, 27 § första stycket eller mot ett beslut om avverkning som har meddelats med stöd av 27 § tredje stycket.
I ringa fall döms inte till ansvar. Lag (2010:930).
Prop. 2004/05:58: ning och som har meddelats med stöd av 16 § tredje stycket, 18 § andra stycket eller 21 § tredje stycket,
4. bryter mot 36 § tredje stycket eller avverkningsförbud som avses i
Prop. 2009/10:201: Paragrafen har kommenterats i avsnitt 9.
Innehållet i första stycket 1 överensstämmer delvis med nuvarande första stycket 2. Genom punkten straffbeläggs även överträdelser av den nya 6 b § första stycket. Ändringen innebär dock ingen nykriminalisering eftersom förbudet i 6 b § överensstämmer med innehållet i 9 § andra stycket skogsvårdsförordningen ...
- RH 2005:8:Förvaltningsmyndighet har utfyllt ett s.k. blankettstraffstadgande i skogsvårdslagen som innehåller fängelsepåföljd genom att föreskriva viss rapporteringsskyldighet för fastighetsägare. Fråga om ansvar kan ådömas för medhjälp till sådant brott mot skogsvårdslagen.
- NJA 2005 s. 33:Grundlagskonform tillämpning av blankettstraffstadgande som har fängelse i straffskalan och som fylls ut av myndighetsföreskrifter.
- RH 2007:83:I samband med att en stiftelse, som ägare av en fastighet, upplät avverkningsrätt i fastigheten till en ekonomisk förening avtalades att föreningen skulle fullgöra den skyldighet att göra avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen som enligt 14 § skogsvårdslagen (1979:429) åvilar skogsmarkens ägare. Hovrätten har funnit att det inte är förenligt med legalitetsprincipen att ge ett sådant avtalsvillkor den verkan att det straffrättsliga ansvaret som enligt 38 § första stycket 5 skogsvårdslagen kan uppkomma för skogsmarkens ägare vid underlåtenhet att göra avverkningsanmälan, överförs till förvärvaren av avverkningsrätten. Eftersom det därmed saknats en avgörande objektiv förutsättning för utdömande av straffansvar har åtalet ogillats.
- NJA 1999 s. 760:Fråga huruvida avverkning av ädellövskog har krävt tillstånd av skogsvårdsstyrelsen.
38 a § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
- bryter mot en föreskrift som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en myndighet har meddelat med stöd av 7 § första stycket eller 11 §,
- bryter mot en föreskrift som en myndighet har meddelat med stöd av regeringens bemyndigande enligt 10 § andra stycket eller 20 §,
- inte fullgör underrättelseskyldighet enligt föreskrifter som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en myndighet har meddelat med stöd av 14 §,
- inte rättar sig efter ett föreläggande eller bryter mot ett förbud som har meddelats för att en föreskrift enligt 30 § ska följas.
I ringa fall döms inte till ansvar. Lag (2022:726).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen har kommenterats i avsnitt 9.
I paragrafens första stycke 1 straffbeläggs överträdelser av föreskrifter som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande en myndighet har meddelat med stöd av 7 § första stycket eller 11 §. Innehållet motsvaras delvis av nuvarande 38 § första stycket 1.
I paragrafens första stycke 2 straffbeläggs överträdelser av föreskrifter ...
- RH 2013:43:I samband med att ägare av fastighet upplät avverkningsrätt i fastigheten till en skogsägarförening avtalades det att föreningen skulle fullgöra den skyldighet att göra avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen som enligt 14 § skogsvårdslagen (1979:429) åvilar skogsmarkens ägare. Föreningen fullgjorde inte anmälningsskyldigheten beträffande samtliga områden som skulle avverkas. Fastighetsägarna har inte ansetts ha förfarit oaktsamt när de förlitat sig på att föreningen gjort anmälan och inte själva sett till eller kontrollerat att anmälan gjorts.
38 b § Den som inte har rättat sig efter ett vitesföreläggande eller som har överträtt ett vitesförbud döms inte till ansvar enligt denna lag för en gärning som omfattas av föreläggandet eller förbudet. Lag (2010:930).
Prop. 2009/10:201: Paragrafen, som har kommenterats i avsnitt 9, reglerar hur vite och straff är avsedda att förhålla sig till varandra. Den överensstämmer helt med nuvarande 38 § tredje stycket.
39 § Virke efter avverkning som innebär brott enligt denna lag eller värdet därav skall förklaras förverkat, om det inte är uppenbart obilligt. Lag (1993:553).
40 § Skogsstyrelsens beslut enligt denna lag eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Naturvårdsverket får överklaga Skogsstyrelsens beslut i fall som avses i 25 § andra stycket.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. Lag (2018:365).
Prop. 2017/18:122: Paragrafen innehåller bl.a. bestämmelser om rätten att överklaga Skogsstyrelsens beslut. Övervägandena finns i avsnitt 8.
- HFD 2014:8:Svenska Naturskyddsföreningen har ansetts ha rätt att överklaga Skogsstyrelsens beslut om tillstånd till avverkning i fjällnära skog.
- MÖD 2021:11:Interimistiskt förbud i fråga om skogsavverkning ----- Skogsstyrelsen har efter anmälan om skogsavverkning fattat beslut enligt bestämmelser i skogsvårdslagen att förbjuda vissa åtgärder inom en fastighet. Beslutet har även ansetts innefatta att Skogsstyrelsen tagit ställning till att något ingripande inte behövs med stöd av 12 kap. 6 § miljöbalken. En miljöorganisation har enligt artikel 9.3 i Århuskonventionen haft rätt att överklaga beslutet enligt 12 kap. 6 § miljöbalken.
41 § Skogsstyrelsen får bestämma att dess beslut skall gälla omedelbart. Lag (2005:1164).
Ändringar och övergångsbestämmelser
Skogsvårdslag (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 januari 1980.
- Genom lagen upphävs skogsvårdslagen (1948:237) och förordningen (1894:17 s. 1) angående hushållningen med de allmänna skogarna i riket.
- Förekommer i lag eller annan författning hänvisning till föreskrift som har ersatts genom bestämmelse i denna lag, tillämpas i stället den nya bestämmelsen.
- Den som innehar skogsmark under ständig besittningsrätt och äger tillgodogöra sig skogens avkastning utöver husbehovet eller som innehar skogsmark med fideikommissrätt, skall vid tillämpningen av nya lagen anses som skogsmarkens ägare.
- Förarbeten
- Prop. 1978/79:110
Lag (1982:556) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Prop. 1981/82:177
- Omfattning
- ändr. 6 §
Lag (1983:427) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Prop. 1982/83:145
- Omfattning
- ändr. 9, 14, 27 §§; ny 21 a §, rubr. närmast före nya 21 a §
- Ikraftträder
- 1983-07-01
Lag (1990:96) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Prop. 1989/90:57
- Omfattning
- ändr. 29, 30 §§, rubr. närmast före 27 §
- Ikraftträder
- 1990-07-01
Lag (1990:1379) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Prop. 1990/91:3
- Omfattning
- upph. 6 §; nuvarande 21 a § betecknas 21 b §; ändr. 14, 18, 21, 27 §§, rubr. närmast före 18, 21 §§; rubr. närmast före 21 a § sätts närmast före 21 b §; nya 19 a-19 e, 21 a §
- Ikraftträder
- 1991-07-01
Lag (1991:644) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Prop. 1990/91:90
- Omfattning
- ändr. 17, 19 c, 21 §§
- Ikraftträder
- 1991-08-01
Lag (1993:553) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 januari 1994.
- Genom lagen upphävs ädellövskogslagen (1984:119).
- Den som före ikraftträdandet har gjort anmälan enligt 17 § eller ansökt om tillstånd enligt 19 § i paragrafernas då gällande lydelser eller ansökt om tillstånd enligt 7 § ädellövskogslagen (1984:119) skall på begäran av Skogsvårdsstyrelsen komplettera anmälan eller ansökan med uppgift om vad han avser att göra för att tillgodose naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen i samband med avverkning på hans mark.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande i fråga om överklagande av beslut enligt ädellövskogslagen som har meddelats före den 1 januari 1994.
- Beslut enligt 4, 5 och 7 §§ädellövskogslagen skall anses meddelade med stöd av motsvarande nya bestämmelser i skogsvårdslagen.
- Förarbeten
- Rskr. 1992/93:252, Prop. 1992/93:226, Bet. 1992/93:JoU15
- Omfattning
- upph. 9, 13, 21 b §§, rubr. närmast före 21 b; nuvarande 7, 8, 10-12 §§ betecknas 6-10 §§, nuvarande 14-19 e §§ betecknas 11-21 §§, nuvarande 20-21 a §§ betecknas 29-31 §§, nuvarande 22-30 betecknas 33-41 §§, ändr. 1, 2, 5 §§, de nya 9, 10, 11, 13, 14, 16, 18, 19, 21, 30, 35, 36, 37, 38 §§, 40 §, rubr. närmast före nuvarande 12, 18, 20, 21, 22, 27 §§ sätts närmast före de nya 10, 15, 29, 30, 33, 38 §§; nya 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 32 §§, rubr. närmast före 22, 32 §§; omtryck
- Ikraftträder
- 1994-01-01
Lag (1995:49) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 1994/95:165, Prop. 1994/95:27, Bet. 1994/95:JuU6
- Omfattning
- ändr. 40 §
- Ikraftträder
- 1995-04-01
Lag (1996:1490) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 1996/97:114, Prop. 1996/97:1, Bet. 1996/97:JoU1
- Omfattning
- ändr. 7, 33 §§
- CELEX-nr
- 375L0445
- Ikraftträder
- 1997-01-01
Lag (1997:1241) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 1997/98:118, Prop. 1997/98:1, Bet. 1997/98:JoU1
- Omfattning
- ändr. 14, 37 §§
- Ikraftträder
- 1998-01-01
Lag (1998:821) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999.
- Ärenden som har inletts före denna lags ikraftträdande skall handläggas och bedömas enligt äldre bestämmelser. Bestämmelserna i 17 § första stycket i dess nya lydelse skall dock tillämpas omedelbart.
- I fråga om rätt till ersättning på grund av ett beslut som har meddelats före denna lags ikraftträdande gäller äldre bestämmelser i 19 §.
- Förarbeten
- Rskr. 1997/98:279, Prop. 1997/98:90, Bet. 1997/98:JoU25
- Omfattning
- ändr. 4, 14, 17, 19, 32 §§
- Ikraftträder
- 1999-01-01
Lag (1998:1538) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 1998/99:32, Prop. 1997/98:158, Bet. 1998/99:MJU3
- Omfattning
- ändr. 10, 30, 36 §§, rubr. närmast före 32 §; ny 14 a §, rubr. närmast före 14 a §
- Ikraftträder
- 1999-01-01
Lag (1998:1539) om ändring i lagen (1998:821) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 1998/99:32, Prop. 1997/98:158, Bet. 1998/99:MJU3
- Omfattning
- ändr. 14 § i 1998:821
Lag (2001:440) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:248, Prop. 2000/01:111, Bet. 2000/01:MJU18
- Omfattning
- ändr. 4 §
- Ikraftträder
- 2001-07-01
Lag (2002:614) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2001/02:286, Prop. 2001/02:137, Bet. 2001/02:MJU21
- Omfattning
- ändr. 7, 33, 34, 40 §§; nya 32 a, 32 b, 32 c, 32 d, 32 e, 32 f, 32 g, 34 a §§, rubr. närmast före 32 a §
- CELEX-nr
- 31999L0105
- Ikraftträder
- 2003-01-01
Lag (2005:390) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 juli 2005.
- Har skogsvårdsstyrelsen före ikraftträdandet beslutat att säkerhet skall ställas enligt 36 § första stycket, gäller 8 § i sin äldre lydelse.
- Förarbeten
- Rskr. 2004/05:262, Prop. 2004/05:58, Bet. 2004/05:MJU9
- Omfattning
- ändr. 8, 10, 36, 38 §§; ny 10 a §
- Ikraftträder
- 2005-07-01
Lag (2005:1164) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:107, Prop. 2005/06:1, Bet. 2005/06:MjU2
- Omfattning
- ändr. 8, 9, 10, 10 a, 13, 14, 16, 18, 21, 23, 24, 25, 27, 33, 34, 35, 36, 40, 41 §§
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Lag (2006:696) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:356, Prop. 2005/06:200, Bet. 2005/06:SkU35
- Omfattning
- ändr. 34 a §
- Ikraftträder
- 2006-07-01
Lag (2008:662) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2007/08:244, Prop. 2007/08:108, Bet. 2007/08:MJU18
- Omfattning
- upph. 14 a §, rubr. närmast före 14 a §; ändr. 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12, 14 §§; ny 2 a §
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Lag (2009:1320) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 januari 2010.
- Äldre bestämmelser gäller i mål om ersättning på grund av ett beslut som har meddelats före den 1 januari 2010.
- Förarbeten
- Rskr. 2009/10:28, Prop. 2008/09:214, Bet. 2009/10:MJU9
- Omfattning
- ändr. 19 §
- Ikraftträder
- 2010-01-01
Lag (2010:822) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 augusti 2010.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för ersättning med anledning av ett beslut som har meddelats före ikraftträdandet. I ett sådant fall ska hänvisningarna i 19 § till 31 kap.miljöbalken samt hänvisningarna i 31 kap.miljöbalken till expropriationslagen (1972:719) avse dessa lagars lydelse vid utgången av juli 2010.
- Förarbeten
- Rskr. 2009/10:362, Prop. 2009/10:162, Bet. 2009/10:CU21
- Omfattning
- ändr. 19 §
- Ikraftträder
- 2010-08-01
Lag (2010:930) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 september 2010.
- Tillstånd som har meddelats enligt 16 § i dess äldre lydelse gäller fortfarande.
- En ansökan om tillstånd till avverkning av skog enligt 16 § i dess äldre lydelse som inte omfattas av tillståndsplikt enligt 15 § och som har kommit in till, men inte prövats av, Skogsstyrelsen före den 1 september 2010, ska anses som en underrättelse enligt 14 §.
- Förarbeten
- Rskr. 2009/10:363, Rskr. 2009/10:352, Prop. 2009/10:201, Prop. 2009/10:184, Bet. 2009/10:MJU28, Bet. 2009/10:CU21
- Omfattning
- upph. 21 §; ändr. 6, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 30, 38 §§, rubr. närmast före 10, 15 §§; nya 2 b, 6 a, 6 b, 13 a, 13 b, 18 a, 18 b, 18 c, 38 a, 38 b §§, rubr. närmast före 20 §
- Ikraftträder
- 2010-09-01
Lag (2010:931) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2009/10:364, Prop. 2009/10:215, Bet. 2009/10:JuU27
- Omfattning
- ändr. 19 §
- Ikraftträder
- 2011-05-02
Lag (2014:890) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 2013/14:359, Prop. 2013/14:141, Bet. 2013/14:MJU27
- Omfattning
- upph. 9 §, ändr. 5, 6, 10, 35 §§
- Ikraftträder
- 2014-09-01
Lag (2018:365) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:245, Prop. 2017/18:122, Bet. 2017/18:TU12
- Omfattning
- upph. 32 g §; ändr. 32 b, 32 c, 32 e, 40 §§
- Ikraftträder
- 2018-05-25
Lag (2018:1413) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:383, Prop. 2017/18:243, Bet. 2017/18:CU31
- Omfattning
- ändr. 17 §
- Ikraftträder
- 2019-01-01
Lag (2022:726) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 2021/22:336, Prop. 2021/22:148, Bet. 2021/22:MJU25
- Omfattning
- upph. 29 §, rubr. närmast före 29 §; ändr. 38 a §; ny 4 a §
- Ikraftträder
- 2022-07-01
Lag (2022:1273) om ändring i skogsvårdslagen (1979:429)
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 september 2022.
- När det gäller rätt till ersättning enligt 19 § ska dock bestämmelserna i 31 kap. 15 § första stycket andra meningen miljöbalken inte tillämpas om åtgärden har vidtagits före ikraftträdandet.
- Förarbeten
- Rskr. 2021/22:453, Prop. 2021/22:207, Bet. 2021/22:MJU30
- Omfattning
- ändr. 15, 19 §§; nya 15 a, 19 a §§
- Ikraftträder
- 2022-09-01