lagen.nu
SFS 1991:1886/konsolidering/1992:857 · äldre lydelse

Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore

Titel
Lag (1991:1886) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Singapore
Ändring införd t.o.m.
SFS 1992:857
Äldre lydelseFörfattningen i dess lydelse t.o.m. ändringar genom SFS 1992:857. Visa gällande lydelse.
1 §

Det avtal för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst och förmögenhet som Sverige och Singapore undertecknade den 17 juni 1968, i den lydelse detta erhållit genom det protokoll som ändring i avtalet som undertecknades den 28 september 1983, skall tillsammans med den överenskommelse om tillämpningen av avtalet som ingåtts genom brev den 7 respektive den 28 juni 1991 gälla som lag här i landet.

Avtalet i dess genom protokollet ändrade lydelse är intaget som bilaga 1 till denna lag och överenskommelsen som bilaga 2.

2 §

Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga.

3 §

Om en person som är bosatt i Sverige förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i artikel X § 4 eller § 5 beskattas endast i Singapore eller förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i artikel XIII § 2 är undantagen från svensk skatt eller förvärvar inkomst som enligt artikel XIX § 6 delvis skall vara undantagen från svensk skatt, skall inkomsten, respektive beträffande inkomst som avses i artikel XIX § 6 den del av inkomsten som skall vara undantagen från svensk skatt, inte tas med vid taxeringen i Sverige.

4 §

Singapores regering, "the Monetary Authority of Singapore'', "the Board of Commissioners of Currency" och "the Government of Singapore Investment Corporation Pte Ltd." häri inbegripna, beskattas inte i Sverige för utdelning på aktier i svenska aktiebolag som är officiellt registrerade vid Stockholms fondbörs om

  1. 1.1) aktierna för vilka utdelningen betalas innehas endast i det allmännas intresse, och
  2. 2.2) innehavaren eller innehavarna av aktierna tillsammans inte direkt eller indirekt deltar i ledningen eller kontrollen av eller innehar mer än fem procent av aktiekapitalet i det svenska aktiebolag som betalar utdeln ingen. Lag (1992:857).