Inaktuell version

Järnvägsförordning (2004:526)

Departement
Näringsdepartementet
Utfärdad
2004-06-03
Ändring införd
SFS 2004 i lydelse enligt SFS 2007:121
Upphäver
Förordning (2000:1339) om järnvägssystem för höghastighetståg
Förordning (1998:1827) om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m.
Förordning (1997:757) om tilldelning av spårkapacitet
Förordning (1996:734) om statens spåranläggningar
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2019-05-18

1 kap. Allmänna bestämmelser

Förordningens tillämpningsområde

[K1]1 §  Denna förordning innehåller bestämmelser om järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon samt om utförande och organisation av järnvägstrafik. Förordningen gäller inte för tunnelbana och spårväg.

Tillsynsmyndighet

[K1]2 §  Järnvägsstyrelsen är tillsynsmyndighet enligt järnvägslagen (2004:519).

[S2]Järnvägsstyrelsen får meddela de verkställighetsföreskrifter som behövs för tillämpningen av järnvägslagen samt 1-3 och 5 kap. denna förordning.

Definitioner

/Träder i kraft I: 2007-04-30/

[K1]3 §  De beteckningar som används i denna förordning har samma betydelse som i järnvägslagen (2004:519). Därutöver förstås med

[S2]anmält organ: organ som anmälts enligt lagen (1992:1119) om teknisk kontroll för att bedöma överensstämmelse och lämplighet hos komponenter som är nödvändiga för driftskompatibilitet och delsystem,

[S3]chartertrafik: trafik som ingår som ett led i ett sammanhängande arrangemang, där huvudsyftet är ett annat än själva transporten,

[S4]europeisk specifikation: sådan gemensam teknisk specifikation, sådant europeiskt tekniskt godkännande eller nationell standard som genomför sådan europeisk standard som anges i artikel 1.8- 12 i rådets direktiv

[S5]93/38 EEG av den 14 juni 1993 om samordning av upphandlingsförfarandet för enheter som har verksamhet inom vatten-, energi-, transport-, och telekommunikationssektorerna, senast ändrat genom bilaga II till anslutningsakten för Tjeckien m.fl.,

[S6]nattågstrafik: trafik som utförs över dygnsgräns med tåg där mer än hälften av passagerarplatserna erbjuds som sov- eller liggplatser, som åtminstone under del av resan är bäddade,

[S7]trafikhuvudman: trafikhuvudman enligt lagen (1997:734) om ansvar för viss kollektiv persontrafik,

[S8]transeuropeiska järnvägssystemet: de transeuropeiska järnvägssystemen för höghastighetståg och för konventionella tåg,

[S9]transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg: det järnvägssystem som beskrivs i bilaga I till rådets direktiv 96/48/EG av den 23 juli 1996 om driftskompatibiliteten hos det transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg och som omfattar den järnvägsinfrastruktur som avses i artikel 10.2 i Europaparlamentets och rådets beslut nr 1692/96/EG av den 23 juli 1996 om gemenskapens riktlinjer för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet, senast ändrat genom bilaga II till anslutningsakten för Tjeckien m.fl.,

[S10]transeuropeiska järnvägssystemet för konventionella tåg: det järnvägssystem som beskrivs i bilaga I till Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/16/EG av den 19 mars 2001 om driftskompatibiliteten hos det transeuropeiska järnvägssystemet för konventionella tåg och som omfattar den järnvägsinfrastruktur som avses i artikel 10.3 i Europaparlamentets och rådets beslut nr 1692/96/EG av den 23 juli 1996 om gemenskapens riktlinjer för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet,

[S11]väsentliga krav: de krav som beskrivs i bilaga III till direktiv 96/48/EG eller i bilaga III till direktiv 2001/16/EG. Förordning (2007:122).

[K1]4 §  Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka fordon som är arbetsfordon och om att vissa spåranläggningar inte anses som järnvägsinfrastruktur.

2 kap. Krav på järnvägssystem

Säkerhet

[K2]1 §  Järnvägsstyrelsen skall övervaka järnvägssystemens säkerhet samt utreda olyckor och olyckstillbud. Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om säkerhet vad gäller materiels beskaffenhet, verksamheters organisation, krav på de kunskaper anställda skall ha, säkerhetsordningar, rapportering av olyckor och olyckstillbud samt om beredskapsplaner.

[S2]Den som driver en verksamhet enligt järnvägslagen (2004:519) skall, utöver vad som föreskrivs i 2 kap. 6 § nämnda lag, rapportera olyckor och olyckstillbud till Järnvägsstyrelsen i den utsträckning styrelsen föreskriver.

[S3]Ytterligare föreskrifter om verksamhetsutövarens skyldighet att rapportera olyckor och olyckstillbud finns i förordningen (1990:717) om undersökning av olyckor.

[K2]2 §  Frågor om namn på trafikplats för järnväg prövas av Järnvägsstyrelsen. Innan ett namn fastställs eller ändras skall Järnvägsstyrelsen samråda med kommunen samt med berörda infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag.

[K2]3 §  Järnvägsstyrelsen får efter samråd med Socialstyrelsen meddela ytterligare föreskrifter om hälsokraven enligt 2 kap. 3 § andra stycket järnvägslagen (2004:519) samt om hälsoundersökning enligt 2 kap. 4 § samma lag.

Krav på delsystem och komponenter

Inledande bestämmelse

[K2]4 §  Bestämmelserna i 5-14 §§ och 15 § första stycket skall tillämpas endast på delsystem och komponenter som projekterats, byggts, byggts om eller moderniserats efter utgången av juni 2004. Bestämmelserna skall dock i tillämpliga delar även tillämpas på delsystem och komponenter som tagits i bruk dessförinnan men efter den 1 januari 2001, om de ingår i det transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg.

Väsentliga krav och tekniska specifikationer

[K2]5 §  Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om specifikationer som svarar mot kraven i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som offentliggjorts av Europeiska gemenskapernas kommission i Europeiska unionens officiella tidning. Därvid får styrelsen föreskriva att en bedömning enligt 2 kap. 10 § järnvägslagen (2004:519) i enlighet med den offentliggjorda specifikationen skall utföras av ett anmält organ.

[S2]Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om tekniska standarder och specifikationer som skall tillämpas i avvaktan på att tekniska specifikationer för driftskompatibilitet offentliggjorts enligt första stycket samt om övriga villkor för projektering, byggnation, ombyggnation, modernisering, drift, underhåll och brukande av järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon.

[K2]6 §  Varje delsystem för konventionella tåg och varje däri ingående komponent som är nödvändig för driftskompatibilitet skall uppfylla de väsentliga krav som anges i bilaga III till direktiv 2001/16/EG.

[S2]Varje delsystem för höghastighetståg och varje däri ingående komponent som är nödvändig för driftskompatibilitet skall uppfylla de väsentliga krav som anges i bilaga III till direktiv 96/48/EG.

[K2]7 §  Varje delsystem skall överensstämma med de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet och med de andra krav i fråga om projektering, byggnation, ombyggnation, modernisering, drift och underhåll eller brukande som Järnvägsstyrelsen föreskriver.

[K2]8 §  Kontroll samt bedömning av överensstämmelse och lämplighet enligt 2 kap.9 och 10 §§järnvägslagen (2004:519) skall göras i enlighet med förfaranden som föreskrivs i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som anges i 5 § och med relevanta europeiska specifikationer.

[S2]Innan det finns en tillämplig och offentliggjord teknisk specifikation för driftskompatibilitet skall Järnvägsstyrelsen upprätta en förteckning över de tekniska föreskrifter, standarder och specifikationer som i avvaktan på den tekniska specifikationen skall användas för att uppfylla de väsentliga kraven. Järnvägsstyrelsen skall överlämna förteckningen till övriga medlemsstater inom EES, till Schweiz och till Europeiska gemenskapernas kommission.

[K2]9 §  Delsystem och komponenter som uppfyller kraven enligt järnvägslagen (2004:519), denna förordning och föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning får inte förbjudas, begränsas eller hindras från att släppas ut på marknaden eller från att tas i bruk.

[K2]10 §  Järnvägsstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om bedömningsförfaranden och kontroll i samband med EG-försäkran och EG-kontrollförklaring samt om innehållet i dessa.

Undantag från tekniska specifikationer

[K2]11 §  Järnvägsstyrelsen får, när det gäller delsystem som ingår i det transeuropeiska järnvägssystemet för konventionella tåg, besluta att inte tillämpa en sådan teknisk specifikation för driftskompatibilitet som avses i 5 § första stycket endast för

  1. projekt som gäller en ny linje eller ombyggnad av en befintlig linje om projektet är långt framskridet eller ett avtal om ett sådant projekt håller på att genomföras då den tekniska specifikationen för driftskompatibilitet offentliggörs i Europeiska unionens officiella tidning,
  2. projekt som gäller modernisering eller ombyggnad av en befintlig linje om lastprofilen, spårvidden, spåravståndet eller den elektriska spänningen enligt en teknisk specifikation för driftskompatibilitet är inkompatibel med den befintliga linjen,
  3. projekt som gäller en ny linje eller ombyggnad av en befintlig linje om tillämpningen av en teknisk specifikation för driftskompatibilitet hotar projektets lönsamhet eller driftskompatibiliteten hos det svenska järnvägssystemet, eller
  4. att snabbt återupprätta järnvägsförbindelserna efter en olyckshändelse eller en naturkatastrof och detta varken tekniskt eller ekonomiskt medger att motsvarande tekniska specifikationer för driftskompatibilitet tillämpas.

[K2]12 §  Järnvägsstyrelsen får, när det gäller delsystem som ingår i det transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg, besluta att inte tillämpa en sådan teknisk specifikation för driftskompatibilitet som avses i 5 § första stycket endast för

  1. projekt som gäller en ny linje eller anpassning av en befintlig linje till trafik med höghastighetståg om projektet är långt framskridet då den tekniska specifikationen för driftskompatibilitet offentliggörs i Europeiska unionens officiella tidning, eller
  2. ett projekt som rör anpassning av en befintlig linje till trafik med höghastighetståg när tillämpningen av en teknisk specifikation hotar projektets ekonomiska livskraft.

[K2]13 §  Järnvägsstyrelsen får besluta enligt 11 eller 12 § endast efter anmälan till Europeiska gemenskapernas kommission. En sådan anmälan skall innehålla ett underlag med uppgifter om vilka tekniska specifikationer för driftskompatibilitet, eller delar av en sådan teknisk specifikation, Järnvägsstyrelsen har för avsikt att avvika från, vilka krav styrelsen i stället avser att tilllämpa i syfte att på sikt nå driftskompatibilitet samt de tekniska, administrativa eller ekonomiska skäl som berättigar denna avvikelse.

[K2]14 §  Om Europeiska gemenskapernas kommission beslutar att inte tillåta ett undantag får beslut enligt 11 eller 12 § inte meddelas. Vid beslut enligt 11 §2 och 3 skall en rekommendation från kommissionen beaktas.

Undantag från kravet på godkännande av delsystem

[K2]15 §  Sådana delsystem, som enligt bilaga II till direktiv 96/48/EG eller bilaga II till direktiv 2001/16/EG motsvarar funktionellt definierade områden, behöver inte godkännas enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519).

[S2]Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om andra undantag från kravet på godkännande.

3 kap. Tillstånd för järnvägsverksamhet

[K3]1 §  Järnvägsstyrelsen skall meddela ett tillståndsbeslut så snart som möjligt, dock senast tre månader efter det att en fullständig ansökan som innehåller samtliga nödvändiga uppgifter och handlingar getts in.

[K3]2 §  När Järnvägsstyrelsen utfärdar eller återkallar en licens skall styrelsen omedelbart underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om detta.

[K3]3 §  Om det kan konstateras att ett järnvägsföretag som beviljats licens i ett annat land inom EES eller i Schweiz inte uppfyller uppställda krav, skall Järnvägsstyrelsen genast underrätta tillståndsmyndigheten i det land som beviljat licensen.

[K3]4 §  Kravet på yrkeskunnande i 3 kap. 2 § 3 järnvägslagen (2004:519) skall anses uppfyllt av den

  1. som förfogar över en driftsorganisation och har nödvändiga kunskaper och relevant erfarenhet för att kunna säkerställa en säker och effektiv ledning och övervakning,
  2. vars säkerhetsansvariga personal är vederbörligen kvalificerad för sina uppgifter, och
  3. vars personal, järnvägsfordon och organisation kan garantera en hög säkerhetsnivå för de tjänster som kommer att utföras.

[K3]5 §  Kravet på ekonomisk förmåga i 3 kap. 2 § 3 och 6 § 2järnvägslagen (2004:519) skall anses uppfyllt av den som kan visa att denne enligt realistiska antaganden kan uppfylla sina ekonomiska skyldigheter under de närmaste 12 månaderna.

[K3]6 §  Kravet på gott anseende i 3 kap. 2 § 3 och 6 § 2järnvägslagen (2004:519) skall inte anses uppfyllt av den som varit föremål för konkursförfarande. Det skall inte heller anses uppfyllt om personer som ingår i företagets ledning har dömts för

  1. allvarliga brott, inräknat ekonomiska brott,
  2. allvarliga överträdelser av lagstiftning gällande transporter, eller
  3. allvarlig eller upprepad underlåtenhet att uppfylla skyldigheter enligt social-, arbetsrätts- eller tullagstiftning.

4 kap. Rätt att utföra och organisera persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten

[K4]1 §  SJ AB har rätt att utföra och organisera persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten.

[S2]A-Banan Projekt Aktiebolag har rätt att utföra och organisera persontrafik mellan Stockholms centralstation och Rosersberg. A-Banan Projekt Aktiebolag har rätt att efter regeringens medgivande överföra denna rätt att utföra persontrafik till annan.

[S3]Regeringen kan inskränka den rätt att utföra och organisera persontrafik SJ AB har enligt första stycket, om trafiken konkurrerar med trafik som staten har upphandlat enligt 5 § eller med trafik som bedrivs av en trafikhuvudman.

/Träder i kraft I: 2007-04-30/

[K4]1 a §  Järnvägsföretag har rätt att utföra och organisera nattågs- eller chartertrafik som bedrivs på kommersiella villkor på järnvägsnät som förvaltas av staten.

[S2]Den som har auktorisation enligt 3 kap. 5 § järnvägslagen (2004:519), dock inte en trafikhuvudman, har rätt att organisera sådan trafik som avses i första stycket. Förordning (2007:122).

[K4]2 §  Rikstrafiken har rätt att organisera persontrafik som skall upphandlas enligt 5 § på järnvägsnät som förvaltas av staten.

[K4]3 §  En trafikhuvudman har rätt att inom länet utföra och organisera lokal och regional persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten. Regeringen får besluta att en trafikhuvudman även får utföra och organisera persontrafik i angränsande län om det kan antas dels att den lokala och regionala trafiken därigenom skulle förbättras för trafikanterna, dels att detta inte skulle leda till ett mindre effektivt totalt utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen.

[S2]Om förutsättningarna för att bedriva kommersiell persontrafik eller av staten upphandlad trafik inte väsentligen påverkas, kan regeringen besluta att trafikhuvudmän i olika län som samverkar i fråga om persontrafik inom länen skall ha gemensam rätt att utföra och organisera denna trafik.

[K4]4 §  Om SJ AB eller trafikhuvudmännen inte ansöker om infrastrukturkapacitet för persontrafik på en del av järnvägsnät som förvaltas av staten, får regeringen besluta att annan får utföra och organisera persontrafik på denna del.

[S2]Banverket får besluta att även annan får bedriva till sin omfattning obetydlig persontrafik, såsom trafik med museijärnvägsfordon, på järnvägsnät som förvaltas av staten.

[K4]5 §  Regeringen kan besluta att sådan persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten, som inte är lokal eller regional och för vilken det saknas förutsättningar för kommersiell drift, skall upphandlas. När ett avtal om upphandlad persontrafik upphör att gälla avgör regeringen om trafiken skall upphandlas på nytt.

[S2]Den som staten har upphandlat persontrafik från har rätt att utföra och organisera den upphandlade trafiken.

Beskrivning av järnvägsnät

[K5]1 §  En beskrivning av järnvägsnät enligt 6 kap. 5 § järnvägslagen (2004:519) skall bland annat innehålla

  1. uppgift om beskaffenheten hos infrastrukturen,
  2. uppgift om vilka krav som ställs på järnvägsfordon för att få nyttjas på infrastrukturen,
  3. principer för avgifter och taxor,
  4. principer för kapacitetstilldelningen,
  5. uppgift om inom vilken tid och på vilket sätt ansökan om kapacitet skall göras,
  6. principer för samordning,
  7. uppgift om i vilken utsträckning tåglägen skall utnyttjas och hur tidigare utnyttjandegrad av tåglägen beaktas vid tilldelningen,
  8. planerade banarbeten, och
  9. uppgift om att infrastruktur reserverats för viss järnvägstrafik.

[S2]Prioriteringskriterier i beskrivningen skall vara utformade så att de medger ett effektivt utnyttjande av infrastrukturen, varvid betydelsen av snabba godstransporter särskilt skall beaktas.

[K5]2 §  Beskrivningen av järnvägsnät skall offentliggöras senast fyra månader innan tidsfristen för ansökan om infrastrukturkapacitet löper ut.

Tidsplan för tilldelningsförfarandet

[K5]3 §  En infrastrukturförvaltare skall upprätta tågplan en gång per kalenderår.

[K5]4 §  Tågplanen skall börja gälla klockan 24.00 den andra lördagen i december. Om en ändring eller justering av tågplan genomförs därefter skall denna ändring genomföras klockan 24.00 den andra lördagen i juni och vid sådana andra tidpunkter mellan dessa datum som behövs. Infrastrukturförvaltarna får komma överens om datum och skall informera Järnvägsstyrelsen om överenskommelsen. Styrelsen skall underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om överenskommelsen, om ändringen kan påverka internationell trafik.

[K5]5 §  Sista ansökningsdagen för ansökan om infrastrukturkapacitet får inte infalla tidigare än tolv månader innan tågplanen börjar gälla.

[K5]6 §  En infrastrukturförvaltare skall i samarbete med övriga infrastrukturförvaltare ha organiserat preliminära tåglägen för internationell trafik enligt 6 kap. 4 § järnvägslagen (2004:519) senast elva månader innan tågplanen börjar gälla.

[K5]7 §  En infrastrukturförvaltare skall utarbeta ett förslag till tågplan senast fyra månader efter det att tidsfristen för ansökan löpt ut.

Kapacitetsanalys och kapacitetsförstärkningsplan

[K5]8 §  En kapacitetsanalys enligt 6 kap. 6 § järnvägslagen (2004:519) skall innehålla en identifiering av de brister som orsakar överbelastning på infrastrukturen samt förslag på metoder för att åtgärda dessa brister.

[S2]Analysen skall vara avslutad inom sex månader efter det att infrastrukturen har förklarats som överbelastad enligt 6 kap. 13 § järnvägslagen. Analysen skall genast ges in till Järnvägsstyrelsen.

[K5]9 §  Infrastrukturförvaltaren skall senast sex månader efter det att kapacitetsanalysen avslutats presentera en kapacitetsförstärkningsplan och genast ge in den till Järnvägsstyrelsen. Planen skall upprättas efter samråd med dem som använder den överbelastade infrastrukturen och skall ange

  1. orsakerna till överbelastning,
  2. den sannolika framtida trafikutvecklingen,
  3. hinder för infrastrukturutveckling, samt
  4. alternativ och kostnader för kapacitetsförstärkning, inklusive sannolika ändringar av tillträdesavgifter.

[S2]Kapacitetsförstärkningsplanen skall också innehålla en kostnads- och nyttoanalys för möjliga åtgärder samt uppgift om vilka åtgärder infrastrukturförvaltaren utifrån denna analys avser att vidta samt en tidsplan för detta arbete.

[S3]Om det finns en upprättad kapacitetsförstärkningsplan och denna plan håller på att genomföras behöver någon ny kapacitetsanalys och kapacitetsförstärkningsplan inte göras.

Bemyndigande

[K5]10 §  Järnvägsstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om beskrivningen av järnvägsnät, tidsplanen för tilldelningen, tågplanen, kapacitetsanalysen, kapacitetsförstärkningsplanen, ansökningarna om kapacitet och om kapacitetstilldelningen i övrigt.

Redovisning av järnvägsverksamhet

[K6]1 §  Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om bokföring och redovisning av järnvägsverksamhet enligt 4 kap. 1 § järnvägslagen (2004:519).

Avgifter

[K6]2 §  Banverket får ta ut avgifter enligt 7 kap.järnvägslagen (2004:519).

Underhåll, nedläggning och upplåtelse av järnvägsnät som förvaltas av staten

Överföring

[K6]3 §  Om ägaren till en järnvägsspåranläggning begär det, får Banverket besluta att anläggningen eller del av den skall förvaltas av staten genom Banverket.

[S2]Innan beslut fattas, skall Banverket samråda med berörda länsstyrelser, trafikhuvudmän och andra spårinnehavare som berörs.

Underhåll

[K6]4 §  Banverkets underhåll av del av järnvägsnät som förvaltas av staten får upphöra när trafiken är av endast obetydlig omfattning.

[S2]Innan Banverket beslutar om att underhållet skall upphöra, skall verket samråda med berörda länsstyrelser, kommuner, trafikhuvudmän och järnvägsföretag.

[K6]5 §  Banverket får besluta att återuppta underhållet av del av järnvägsnät som förvaltas av staten om det kan antas att trafik kommer att drivas på järnvägarna i tillräcklig omfattning.

[S2]Innan Banverket beslutar om att underhållet skall återupptas, skall verket samråda med berörda länsstyrelser, kommuner, trafikhuvudmän och järnvägsföretag.

Nedläggning

[K6]6 §  Banverket får besluta att del av järnvägsnät som förvaltas av staten och som inte underhålls skall läggas ner. Beslut om nedläggning får fattas först tre år efter beslutet om att Banverkets underhåll skall upphöra.

[S2]Innan Banverket beslutar om nedläggning, skall verket samråda med Försvarsmakten och övriga berörda totalförsvarsmyndigheter samt med de järnvägsföretag som bedriver eller har bedrivit trafik på den aktuella delen av järnvägsnätet under det senaste året.

Upplåtelse

[K6]7 §  Om Banverket inte avser att underhålla en del av järnvägsnät som förvaltas av staten, får verket upplåta den delen med nyttjanderätt. Innan upplåtelse sker, skall Banverket samråda med berörda länsstyrelser, kommuner, trafikhuvudmän och järnvägsföretag.

[S2]Som villkor för upplåtelsen skall gälla att nyttjanderättshavaren skall överta ansvaret för underhållet av den upplåtna delen och för de investeringar som behövs för nyttjandet samt ansvaret som järnvägens innehavare enligt järnvägstrafiklagen (1985:192).

[K6]8 §  Banverket får meddela de verkställighetsföreskrifter som behövs för tillämpningen av 3-7 §§.

Marknadskontroll

[K6]9 §  Järnvägsstyrelsen skall underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om att åtgärder vidtagits trots förekomsten av EG-försäkran eller EG-kontrollförklaring enligt 8 kap. 7 § järnvägslagen (2004:519). I underrättelsen skall Järnvägsstyrelsen ange skälen till beslutet.

[S2]Om underrättelsen avser komponenter skall Järnvägsstyrelsen särskilt ange om åtgärden beror på

  1. att de väsentliga kraven inte har uppfyllts,
  2. att de europeiska specifikationerna tillämpats på ett felaktigt sätt, eller
  3. att de europeiska specifikationerna är otillräckliga.

Register

[K6]10 §  De register över infrastruktur och järnvägsfordon som avses i 8 kap. 8 § järnvägslagen (2004:519) skall för varje delsystem, eller del av delsystem, innehålla uppgifter om de viktigaste egenskaperna och deras överensstämmelse med de egenskaper som föreskrivs i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som avses i 2 kap. 5 § första stycket.

[S2]En kopia av dessa register skall överlämnas till berörda stater och till europeiska organ som har till uppgift att utarbeta tekniska specifikationer för driftskompatibilitet.

[S3]Järnvägsstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om registren.

[K6]11 §  Järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare är skyldiga att till Järnvägsstyrelsen ge in upplysningar till registret i enlighet med Järnvägsstyrelsens föreskrifter.

Prövning av tvister

[K6]12 §  Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om förfarandet för att enligt 8 kap. 9 § järnvägslagen (2004:519) hänskjuta tvister om infrastrukturförvaltares beslut till styrelsen.

Överklagande

[K6]13 §  Banverkets beslut i frågor som avses i 6 § får överklagas hos regeringen. Övriga beslut av Banverket i frågor enligt järnvägslagen (2004:519) eller denna förordning får inte överklagas.

[S2]I järnvägslagen (2004:519) finns bestämmelser om överklagande av tillsynsmyndighetens beslut.

Ändringar och övergångsbestämmelser

Järnvägsförordning (2004:526)

Övergångsbestämmelse

  1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2004.
  2. Genom förordningen upphävs
    1. förordningen (1996:734) om statens spåranläggningar,
    2. förordningen (1997:757) om tilldelning av spårkapacitet,
    3. förordningen (1998:1827) om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m., och
    4. förordningen (2000:1339) om järnvägssystem för höghastighetståg.
  3. Ett beslut enligt 11, 12, eller 15 §§ förordningen om statens spåranläggningar som regeringen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett beslut enligt de nya föreskrifterna,
  4. Ett beslut enligt 14 § första stycket förordningen om statens spåranläggningar som Tågtrafikledningen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett regeringens beslut enligt de nya föreskrifterna och ett beslut enligt 14 § andra stycket i samma förordning gäller som ett Banverkets beslut enligt de nya föreskrifterna,
  5. Ett beslut enligt 14 § andra stycket förordningen om statens spåranläggningar som Tågtrafikledningen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett Banverkets beslut enligt de nya föreskrifterna,
  6. Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om när bestämmelserna om beskrivning av järnvägsnät och tilldelningsförfarande i 6 kap.järnvägslagen (2004:519) och 5 kap. denna förordning samt bestämmelserna om avgifter i 7 kap.järnvägslagen skall tillämpas första gången. Till dess skall bestämmelserna i förordningen om statens spåranläggningar, förordningen om tilldelning av spårkapacitet och förordningen om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m. tillämpas. Banverket skall dock till och med utgången av år 2006 inte ta ut avgifter för transporter av oförädlade skogsprodukter som härrör från skogar som skadats vid stormarna den 8 och 9 januari 2005 i Skåne, Blekinge, Hallands, Kronobergs, Kalmar, Jönköpings, Västra Götalands och Östergötlands län. Förordning (2005:28).
  7. Vid prövningen av mål och ärenden enligt förordningen om statens spåranläggningar, förordningen om tilldelning av spårkapacitet, förordningen om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m., och förordningen om järnvägssystem för höghastighetståg som anhängiggjorts före ikraftträdandet tillämpas äldre bestämmelser.
CELEX-nr
32003R1882
Ikraftträder
2004-07-01

Förordning (2005:28) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Övergångsbestämmelse

Denna förordning träder i kraft den 1 mars 2005. Förordningens bestämmelse om slopande av avgift för transporter av skogsprodukter som härrör från skogar som skadats vid stormarna den 8 och 9 januari 2005 skall även tillämpas på transporter som utförs före ikraftträdandet. Banverket skall efter ansökan återbetala eventuellt redan betalade avgifter som omfattas av bestämmelsen.
Omfattning
ändr. p 6 ikrafttr.- och övergångsbest.
Ikraftträder
2005-03-01

Förordning (2007:121) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Övergångsbestämmelse

Denna förordning träder i kraft den 30 april 2007. De nya bestämmelserna skall dock tillämpas för tid från och med den 1 april 2007.
Förarbeten
Rskr. 2005/06:308, Prop. 2005/06:160, Bet. 2005/06:TU5
Omfattning
ändr. 1 kap 3 §; ny 4 kap 1 a §
CELEX-nr
32001L0016
Ikraftträder
2007-04-30

Förordning (2007:453) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
upph. 2 kap 12 §, 6 kap 11 §; ändr. 1 kap 4 §, 2 kap 1, 4, 8, 11, 13, 14 §§, 3 kap 1 §, 5 kap 10 §, 6 kap 7 §; nya 1 kap 1 a §, 2 kap 14 a, 14 b, 14 c, 16, 17 §§, 3 kap 7, 8, 9, 10, 11, 12 §§, 5 kap 1 a §, 6 kap 8 a §, rubr. närmast före 2 kap 14 a, 14 b, 16 §§, 3 kap 1, 7, 12 §§, 6 kap 8 §; omtryck
CELEX-nr
32004L0051
Ikraftträder
2007-07-01

Förordning (2008:1287) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 1 kap 2, 4 §§, 2 kap 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14 a, 14 b, 14 c, 15, 16, 17 §§, 3 kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12 §§, 5 kap 1 a, 4, 8, 9, 10 §§, 6 kap 1, 9, 10, 12 §§; nya 2 kap 1 a, 3 a, 3 b, 3 c §§, 3 kap 11 a §, 6 kap 12 a §
CELEX-nr
32004L0049
Ikraftträder
2009-01-01

Förordning (2009:692) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Förarbeten
Rskr. 2008/09:293, Prop. 2008/09:176, Bet. 2008/09:TU18
Omfattning
ändr. 1 kap. 3 §, 4 kap. 1, 1 a §§, 5 kap. 10 §; nya 4 kap. 1 b §, 6 kap. 1 a, 8 b §§, bil., rubr. närmast före 6 kap. 1 a, 8 b §§
CELEX-nr
32001L0016
Ikraftträder
2009-07-01

Förordning (2010:149) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 4 kap. 4 §, 6 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8 a, 8 b, 13 §§
Ikraftträder
2010-04-01

Förordning (2010:288) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ny 4 kap. 6 §
Ikraftträder
2010-05-05

Förordning (2010:1181) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 2 kap. 3 a, 3 b §§
CELEX-nr
32009L0149
Ikraftträder
2010-12-15

Förordning (2010:1605) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ny 6 kap. 2 a §
CELEX-nr
32009R0352
Ikraftträder
2011-01-01

Förordning (2010:1834) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
upph. 4 kap. 2 §; ändr. 6 kap. 8 b §
Ikraftträder
2011-01-01

Förordning (2010:1917) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 5 kap. 1 §
CELEX-nr
32007L0058
Ikraftträder
2011-01-01

Förordning (2011:104) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
upph. 4 kap. 1, 1 a, 4, 5, 6 §§, bil.; ändr. 4 kap. 1 b §
Ikraftträder
2011-03-01

Förordning (2011:394) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 1 kap. 3 §, 2 kap. 6, 15 §§
CELEX-nr
32008L0057
Ikraftträder
2011-05-01

Förordning (2011:827) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 1 kap. 3 §
CELEX-nr
32008L0057
Ikraftträder
2011-08-01

Förordning (2011:1117) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
upph. 4 kap. 3 §, 6 kap. 1 a, 8 b §§, rubr. närmast före 2 kap. 14 b §, 6 kap. 1 a, 8 b §§; nuvarande 2 kap. 14 a, 14 c, 16, 17 §§ betecknas 2 kap. 14 c, 14 d, 26, 27 §§; ändr. 1 kap. 3 §, 2 kap. 1, 4, 5, 11, 13, 14 b, nya 14 c, nya 14 d, 26 §§, 6 kap. 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13 §§; rubr. närmast före 2 kap. 14 a, 16 §§ sätts närmast före 2 kap. 14 c, 26 §§; nya 2 kap. 8 a, 14 a, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 §§, 6 kap. 10 a §, rubr. närmast före 2 kap. 14 a, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25 §§
CELEX-nr
32011L0018
Ikraftträder
2011-12-01

Förordning (2013:318) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 1 kap. 3 § och 2 kap. 2, 6, 11, 13, 14, 14 b §§; nya 2 kap. 12, 13 a, 24 a §§
CELEX-nr
32013L0009
Ikraftträder
2013-07-01

Förordning (2013:869) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 2 kap. 19 §; nya 2 kap. 15 a, 23 a §§, rubr. närmast före 2 kap. 15 a §
CELEX-nr
32013L0009
Ikraftträder
2013-12-16

Förordning (2013:992) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 6 kap. 2 a §
Ikraftträder
2014-01-02

Förordning (2014:1464) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 6 kap. 2 a §
Ikraftträder
2015-01-01

Förordning (2015:12) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 2 kap. 3 a, 3 b, 6, 14 b §§
Ikraftträder
2015-02-01

Förordning (2015:346) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
nya 2 kap. 28, 29, 30 §§, rubr. närmast före 2 kap. 28, 30 §§
Ikraftträder
2015-06-12

Förordning (2015:356) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2015-07-01

Förordning (2015:361) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
upph. 5 kap. 1 a §; ändr. 1 kap. 1, 1 a, 3, 4 §§, 2 kap. 1, 4 §§, 3 kap. 1, 2, 4, 5, 6, 12 §§, 5 kap. 1, 10 §§, 6 kap. 1 §, rubr. närmast före 3 kap. 1 §; nya 1 kap. 5 §, 3 kap. 1 a, 5 a, 5 b, 5 c, 5 d, 6 a, 6 b, 6 c §§, 5 kap. 2 a §, 6 kap. 2 b, 9 a, 9 b §§, rubr. närmast före 1 kap. 4 §, 3 kap. 1, 1 a, 2, 4, 5, 6, 6 a, 6 b, 6 c §§, 6 kap. 9 a, 9 b §§
Ikraftträder
2015-07-01

Förordning (2017:1287) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
upph. 5 kap. 1, 2, 2 a, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 §§; ändr. 1 kap. 1 a §; nya 5 kap. 9 a, 9 b, 9 c, 9 d, 9 e §§, rubr. närmast före 5 kap. 9 a, 9 b, 9 c, 9 d, 9 e §§
Ikraftträder
2018-01-01

Förordning (2018:190) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
ändr. 7 §
Ikraftträder
2018-07-01

Förordning (2019:262) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)

Omfattning
upph. rubr. närmast före 5 kap. 1 §; ändr. 1 kap. 3 §; nya 5 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 §§, rubr. närmast efter rubr. till 5 kap., rubr. närmast före 5 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 §§
Ikraftträder
2019-06-17