Inaktuell version
Järnvägsförordning (2004:526)
- Departement
- Näringsdepartementet RS T
- Utfärdad
- 2004-06-03
- Ändring införd
- SFS 2004:526 i lydelse enligt SFS 2015:361
- Ikraft
- 2004-07-01
- Upphäver
- Förordning (2000:1339) om järnvägssystem för höghastighetståg
- Förordning (1998:1827) om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m.
- Förordning (1997:757) om tilldelning av spårkapacitet
- Förordning (1996:734) om statens spåranläggningar
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-05-18
- Övrigt
- Rättelseblad 2011:1117 och 2015:361 har iakttagits.
1 kap. Allmänna bestämmelser
Förordningens tillämpningsområde
1 § Denna förordning innehåller föreskrifter i anslutning till järnvägslagen (2004:519). Förordning (2015:361).
1 a § Bestämmelserna i 3 kap. 11 § och 5 kap. gäller inte för verksamhet vid
- lokala och regionala järnvägsnät som är fristående och enbart avsedda för persontrafik eller museitrafik, eller
- järnvägsnät som inte förvaltas av staten och som endast används av ägaren eller infrastrukturförvaltaren för transporter av eget gods.
För den som förvaltar järnvägsinfrastruktur inom anläggningar för tjänster ska av bestämmelserna i 5 kap. endast 5 kap. 2 a § tillämpas. Förordning (2015:361).
Tillsynsmyndighet
2 § Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet enligt järnvägslagen (2004:519).
Transportstyrelsen får meddela de verkställighetsföreskrifter som behövs för tillämpningen av järnvägslagen samt 1-3 och 5 kap. denna förordning. Förordning (2008:1287).
Definitioner
3 § De ord och uttryck som används i denna förordning har samma betydelse som i järnvägslagen (2004:519). Därutöver betyder
anmält organ: organ som anmälts enligt lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll för att bedöma överensstämmelse och lämplighet hos komponenter som är nödvändiga för driftskompatibilitet och delsystem,
europeisk specifikation: sådan gemensam teknisk specifikation, sådant europeiskt tekniskt godkännande eller sådan nationell standard som genomför europeisk standard som anges i artikel 1.8–1.12 i rådets direktiv 93/38/EEG av den 14 juni 1993 om samordning av upphandlingsförfarandet för enheter som har verksamhet inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna,
transeuropeiska järnvägssystemet: de transeuropeiska järnvägssystemen för konventionell trafik och för höghastighetstrafik,
transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetstrafik: det järnvägssystem som beskrivs i bilaga I punkt 2 till Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/57/EG av den 17 juni 2008 om driftskompatibiliteten hos järnvägssystemet inom gemenskapen (omarbetning) och som omfattar den järnvägsinfrastruktur som avses i artikel 10.2 i Europaparlamentets och rådets beslut nr 1692/96/EG av den 23 juni 1996 om gemenskapens riktlinjer för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet,
transeuropeiska järnvägssystemet för konventionell trafik: det järnvägssystem som beskrivs i bilaga I punkt 1 till direktiv 2008/57/EG och som omfattar den järnvägsinfrastruktur som avses i artikel 10.3 i Europaparlamentets och rådets beslut nr 1692/96/EG,
väsentliga krav: de krav som beskrivs i bilaga III till direktiv 2008/57/EG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2014/38/EU. Förordning (2015:361).
Bemyndiganden
4 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- vilka fordon som är arbetsfordon,
- vilka fordon som är museijärnvägsfordon,
- att vissa spåranläggningar inte ska anses vara järnvägsinfrastruktur, och
- vilken järnvägsinfrastruktur som saknar strategisk betydelse för järnvägsmarknaden. Förordning (2015:361).
5 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om skyldigheter för infrastrukturförvaltare att föra register över sina järnvägsanläggningar och krav på innehåll i sådana register. Förordning (2015:361).
2 kap. Krav på järnvägssystem m.m.
Säkerhet
1 § Transportstyrelsen ska övervaka järnvägssystemens säkerhet. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om säkerhet när det gäller
- materiels beskaffenhet,
- verksamheters organisation,
- kunskapskrav för anställda med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten,
- säkerhetsstyrningssystem och verksamhetsutövares övriga säkerhetsbestämmelser som behövs för att trygga en säker verksamhet enligt 2 kap. 5 § andra stycket järnvägslagen (2004:519),
- säkerhetsrapporter,
- trafiksäkerhet,
- rapportering av olyckor, olyckstillbud och andra händelser med betydelse för säkerheten utöver vad som anges i 2 kap. 6 § järnvägslagen, samt
- beredskapsplaner.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om undantag från bestämmelserna om säkerhet i 2 kap.1–5 a §§järnvägslagen för verksamhet vid sådana järnvägsnät som avses i 1 kap. 1 a § den lagen.
Ytterligare föreskrifter om verksamhetsutövares skyldighet att rapportera olyckor och olyckstillbud finns i förordningen (1990:717) om undersökning av olyckor. Förordning (2015:361).
1 a § Transportstyrelsen ska enligt 15 b § förordningen (1990:717) om undersökning av olyckor årligen rapportera tillbaka till Statens haverikommission vilka åtgärder som vidtagits med anledning av säkerhetsrekommendationer som riktats till styrelsen under det gångna året.
Om en säkerhetsrekommendation utfärdats av en myndighet eller ett organ i ett annat land inom EES eller i Schweiz och riktats till Sverige enligt artikel 25.2 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/49/EG av den 29 april 2004 om säkerhet på gemenskapens järnvägar och om ändring av rådets direktiv 95/18/EG om tillstånd för järnvägsföretag och direktiv 2001/14/EG om tilldelning av infrastrukturkapacitet, uttag av avgifter för utnyttjande av järnvägsinfrastruktur och utfärdande av säkerhetsintyg (järnvägssäkerhetsdirektivet), ska Transportstyrelsen för svenskt vidkommande handha ärendet, vidta lämpliga åtgärder och rapportera tillbaka till den myndighet eller det organ som har utfärdat säkerhetsrekommendationen. Förordning (2008:1287).
2 § Transportstyrelsen beslutar om namn på trafikplats för järnväg. Transportstyrelsen får också meddela föreskrifter om namn på sådan trafikplats.
Innan ett namn fastställs eller ändras ska Transportstyrelsen höra Lantmäteriet, berörda länsstyrelser, kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter, infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag. Förordning (2013:318).
3 § Transportstyrelsen får efter samråd med Socialstyrelsen meddela ytterligare föreskrifter om hälsokraven enligt 2 kap. 3 § andra stycket järnvägslagen (2004:519) samt om hälsoundersökning enligt 2 kap. 4 § samma lag. Förordning (2008:1287).
3 a § Transportstyrelsen ska samla in information om gemensamma säkerhetsindikatorer i enlighet med artikel 5 i och bilaga I till direktiv 2004/49/EG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2014/88/EU. Förordning (2015:12).
3 b § Transportstyrelsen ska årligen upprätta och offentliggöra en rapport om sitt säkerhetsarbete inom järnvägsområdet. Rapporten ska överlämnas till regeringen och Europeiska järnvägsbyrån senast den 30 september. Rapporten ska innehålla uppgifter om
- Transportstyrelsens bedömning av järnvägssäkerhetens utveckling, med en sammanställning av gemensamma säkerhetsindikatorer i enlighet med bilaga I till direktiv 2004/49/EG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2014/88/EU,
- mer betydelsefulla ändringar i lag, förordning eller myndighetsföreskrifter om järnvägssäkerhet,
- utvecklingen avseende meddelade säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519) och säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen, och
- resultat och erfarenheter från myndighetens tillsynsarbete. Förordning (2015:12).
3 c § Transportstyrelsen ska till Europeiska gemenskapernas kommission anmäla beslutade ändringar av gällande myndighetsföreskrifter om säkerhet inom järnvägsområdet, såvida bestämmelserna inte enbart avser genomförande av EG-direktiv eller tillämpningen av sådana tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som avses i 2 kap. 5 §. Förordning (2008:1287).
Krav på delsystem och komponenter
Inledande bestämmelse
4 § Bestämmelserna i 5–14 §§ och 15 § första stycket gäller endast delsystem och komponenter som projekterats, byggts, byggts om eller moderniserats efter utgången av juni 2004. Bestämmelserna gäller dock i tillämpliga delar även delsystem och komponenter som har tagits i bruk dessförinnan men efter den 1 januari 2001, om de ingår i det transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetstrafik.
Bestämmelserna i 5–14, 14 b och 14 c §§ samt 15 § första stycket gäller inte för museijärnvägsfordon eller för järnvägsfordon och järnvägsinfrastruktur vid sådana fristående järnvägsnät som avses i 1 kap. 1 a § 1 järnvägslagen (2004:519). Förordning (2015:361).
Väsentliga krav och tekniska specifikationer
5 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om specifikationer som svarar mot kraven i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som offentliggjorts av Europeiska kommissionen i Europeiska unionens officiella tidning. Sådana föreskrifter får innehålla krav på att en bedömning enligt 2 kap. 10 § järnvägslagen (2004:519) ska utföras av ett organ som anmälts för detta ändamål enligt lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om tekniska standarder och specifikationer som ska tillämpas i avvaktan på att tekniska specifikationer för driftskompatibilitet offentliggjorts enligt första stycket.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om övriga villkor för projektering, byggnation, ombyggnation, modernisering, drift, underhåll och brukande av järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon. Förordning (2011:1117).
6 § Varje delsystem och varje däri ingående komponent som är nödvändig för driftskompatibilitet ska uppfylla de väsentliga krav som anges i bilaga III till direktiv 2008/57/EG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2014/38/EU. Förordning (2015:12).
7 § Varje delsystem skall överensstämma med de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet och med de andra krav i fråga om projektering, byggnation, ombyggnation, modernisering, drift och underhåll eller brukande som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1287).
8 § Kontroll samt bedömning av överensstämmelse och lämplighet enligt 2 kap.9 och 10 §§järnvägslagen (2004:519) skall göras i enlighet med förfaranden som föreskrivs i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som anges i 5 § och med relevanta europeiska specifikationer.
Innan det finns en tillämplig och offentliggjord teknisk specifikation för driftskompatibilitet eller för det fall ett visst delsystem helt eller delvis undantagits från tillämpning i antagna tekniska specifikationer för driftskompatibilitet, skall Transportstyrelsen upprätta en förteckning över de tekniska föreskrifter, standarder och specifikationer som skall användas för att uppfylla de väsentliga kraven. I förteckningen skall specifikationerna anges uppdelade per delsystem. Transportstyrelsen skall överlämna förteckningen till övriga medlemsstater inom EES, till Schweiz och till Europeiska gemenskapernas kommission. Förordning (2008:1287).
8 a § Sådana föreskrifter om tekniska standarder och specifikationer som avses i 5 § andra stycket och som är avsedda för järnvägsfordon, ska omfatta de parametrar som anges i bilaga VII till direktiv 2008/57/EG, senast ändrad genom direktiv 2009/131/EG.
Transportstyrelsen ska dela in de föreskrifter som avses i första stycket i
- internationella normer och nationella föreskrifter som i fråga om järnvägssäkerhet anses likvärdiga med andra medlemsstaters nationella föreskrifter,
- föreskrifter som inte omfattas av a eller c, och
- föreskrifter som gäller de tekniska egenskaperna hos infrastrukturen och som är nödvändiga för att garantera en säker och driftskompatibel användning av det berörda järnvägsnätet. Förordning (2011:1117).
9 § Delsystem och komponenter som uppfyller kraven enligt järnvägslagen (2004:519), denna förordning och föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning får inte förbjudas, begränsas eller hindras från att släppas ut på marknaden eller från att tas i bruk.
10 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om bedömningsförfaranden och kontroll i samband med EG-försäkran och EG-kontrollförklaring samt om innehållet i dessa. Förordning (20008:1287).
Undantag från tekniska specifikationer
11 § Transportstyrelsen får, när det gäller delsystem som ingår i det transeuropeiska järnvägssystemet, besluta att inte tillämpa en sådan teknisk specifikation som avses i 5 § första stycket endast för projekt som gäller
- ett nytt delsystem eller en modernisering eller ombyggnad av ett befintligt delsystem om projektet vid tidpunkten för publicering av den tekniska specifikationen för driftskompatibilitet i Europeiska unionens officiella tidning är långt framskridet eller omfattas av ett avtal som håller på att genomföras,
- en modernisering eller ombyggnad av ett befintligt delsystem om lastprofilen, spårvidden eller spåravståndet eller den elektriska spänningen enligt tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet är inkompatibla med vad som gäller för det befintliga delsystemet,
- en modernisering, utvidgning eller ombyggnad av ett befintligt delsystem om tillämpningen av den tekniska specifikationen för driftskompatibilitet skulle hota projektets lönsamhet eller driftskompatibiliteten hos det svenska järnvägssystemet,
- att snabbt återupprätta järnvägsförbindelserna efter en olyckshändelse eller en naturkatastrof och det inte är tekniskt eller ekonomiskt möjligt att göra detta om tekniska specifikationer för driftskompatibilitet helt eller delvis ska tillämpas,
- för fordon till eller från tredjeland där spårvidden avviker från den spårvidd som används för gemenskapens huvudjärnvägsnät. Förordning (2013:318).
12 § Transportstyrelsen ska till Europeiska kommissionen överlämna en förteckning över alla för styrelsen kända långt framskridna projekt som genomförs på svenskt territorium och för vilka ett undantag från en teknisk specifikation för driftskompatibilitet enligt 11 § 1 skulle kunna aktualiseras. Förteckningen ska överlämnas till kommissionen senast ett år efter det att den tekniska specifikationen för driftskompatibilitet trädde i kraft. Förordning (2013:318).
13 § Innan Transportstyrelsen fattar beslut enligt 11 § 2, 3 eller 5 ska styrelsen överlämna en begäran om undantag till Europeiska kommissionen. Begäran ska innehålla de uppgifter som anges i bilaga IX till direktiv 2008/57/EG. Förordning (2013:318).
13 a § Innan Transportstyrelsen fattar beslut enligt 11 §1 eller 4 ska styrelsen överlämna ett underlag till Europeiska kommissionen. Underlaget ska innehålla de uppgifter som anges i bilaga IX till direktiv 2008/57/EG. Förordning (2013:318).
14 § Om Europeiska kommissionen beslutar att inte tillåta ett undantag får beslut enligt 11 § 2, 3 eller 5 inte meddelas. Om Europeiska kommissionen inte fattat ett beslut i ärendet inom sex månader från det att en begäran med fullständigt underlag lämnats in, ska det anses att begäran godtagits.
Om Europeiska kommissionen, när det gäller undantag enligt 11 §1 eller 4, utfärdar en rekommendation om vilka specifikationer som ska tillämpas, ska Transportstyrelsen beakta denna rekommendation. Förordning (2013:318).
Godkännande av delsystem
14 a § Inför en prövning enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519) ska sökanden ge in handlingar som styrker teknisk kompatibilitet och säker integrering i järnvägssystemet. Förordning (2011:1117).
14 b § Ett delsystem som inte alls eller endast till viss del omfattas av krav på tekniska specifikationer för driftskompatibilitet och som har godkänts för att tas i bruk i en annan stat inom EES eller i Schweiz ska godkännas enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519), om sökanden visar upp dokumentation som styrker att delsystemet
- uppfyller de väsentliga krav som anges i bilaga III till direktiv 2008/57/EG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2014/38/EU,
- är tekniskt kompatibelt med det järnvägssystem det ska integreras i, och
- kan användas på ett för järnvägssäkerheten betryggande sätt i järnvägssystemet.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter och handlingar som ska ges in samt om det krävs tester för att styrelsen ska kunna pröva ansökan. Förordning (2015:12).
Nytt godkännande av moderniserade eller ombyggda delsystem
14 c § Om det enligt 2 kap. 13 a § järnvägslagen (2004:519) krävs ett nytt godkännande av ett delsystem som moderniseras eller byggs om, ska Transportstyrelsen besluta i vilken utsträckning sådana specifikationer för driftskompatibilitet som avses i 5 § första stycket ska tillämpas.
Om Transportstyrelsen beslutar att sådana specifikationer som avses i 5 § första stycket inte ska tillämpas, ska styrelsen anmäla detta till Europeiska kommissionen. Anmälan ska innehålla ett underlag med uppgifter om
- skälet för att specifikationerna inte tillämpas fullt ut,
- vilka tekniska krav styrelsen i stället ställer på delsystemet, och
- det organ som ansvarar för EG-kontrollen av delsystemet. Förordning (2011:1117).
14 d § Transportstyrelsen ska meddela beslut om nytt godkännande att ta ett delsystem i bruk enligt 2 kap. 13 a § järnvägslagen (2004:519) så snart som möjligt, dock senast fyra månader efter det att en fullständig ansökan getts in till styrelsen. Förordning (2011:1117).
Undantag från kravet på godkännande av delsystem
15 § Sådana delsystem, som enligt bilaga II punkt 1 b till direktiv 2008/57/EG om driftskompatibiliteten hos järnvägssystemet inom gemenskapen motsvarar funktionellt definierade områden, behöver inte godkännas enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519).
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om andra undantag från kravet på godkännande. Förordning (2011:394).
Transportstyrelsens tillsyn över godkända delsystem
15 a § Efter det att ett delsystem godkänts för att tas i bruk enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519), ska Transportstyrelsens tillsyn över delsystemet ske i enlighet med tillämpliga krav för beviljande av säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen, i fråga om delsystem hänförliga till fordon, samt i enlighet med tillämpliga krav för beviljande av säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 8 § järnvägslagen, i fråga om delsystem hänförliga till infrastruktur.
Transportstyrelsen ska vid denna tillsyn tillämpa de bedömnings- och kontrollförfaranden som anges i tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet. Förordning (2013:869).
Kompletterande godkännande av järnvägsfordon
När det krävs ett kompletterande godkännande
16 § För järnvägsfordon som har godkänts för att tas i bruk av behörig instans i en annan stat inom EES eller i Schweiz krävs ett kompletterande godkännande enligt 17 eller 19 § innan fordonet får tas i bruk på svenska järnvägsnät.
Ett kompletterande godkännande behövs dock inte för järnvägsfordon som godkänts för att tas i bruk i en annan stat inom EES eller i Schweiz och som
- helt överensstämmer med tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet enligt 2 kap. 8 § andra stycket järnvägslagen (2004:519), och
- ska användas enbart på järnvägsinfrastruktur som helt överensstämmer med tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet enligt samma paragraf.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om ytterligare undantag från kravet på kompletterande godkännande enligt första stycket. Förordning (2011:1117).
Kompletterande godkännande av fordon som överensstämmer med tekniska specifikationer för driftskompatibilitet
17 § Ett järnvägsfordon som överensstämmer med tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet, dock utan att uppfylla förutsättningarna för undantag från kravet på kompletterande godkännande enligt 16 § andra stycket eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 § tredje stycket, ska godkännas för att tas i bruk på svenska järnvägsnät enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519), om sökanden visar att fordonet
- har godkänts för att tas i bruk av behörig instans i en annan stat inom EES eller i Schweiz, och
- fungerar tekniskt och funktionellt med den järnvägsinfrastruktur fordonet ska användas på när det gäller klimatförhållanden, kraftförsörjning, signalering, trafikledning, spårvidd, infrastrukturprofil, högsta tillåtna axellast och andra begränsningar i infrastrukturen.
För att fordonet ska godkännas enligt första stycket krävs också att sökanden visar upp det tekniska underlaget för EG- kontrollförklaringen och, för fordon som är utrustade med dataregistreringsutrustning, det tekniska underlaget för förfarandet för insamling av uppgifter, samt registerutdrag om underhållshistorik och om eventuella tekniska ändringar som gjorts efter godkännandet enligt första stycket 1.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter och handlingar som ska ges in samt i vilka fall det krävs provkörning av fordonet för att styrelsen ska kunna pröva ansökan enligt första stycket. Förordning (2011:1117).
Tidsfrister för Transportstyrelsens prövning av ett kompletterande godkännande enligt 17 §
18 § Beslut om kompletterande godkännande att ta järnvägsfordon i bruk enligt 17 § ska fattas av Transportstyrelsen så snart som möjligt, dock senast
- två månader efter det att den tekniska dokumentationen enligt 17 § har lämnats in, eller
- en månad efter det att kompletterande upplysningar eller resultat av prover som styrelsen har begärt har lämnats in.
Om Transportstyrelsen inte har fattat ett beslut inom de tidsfrister som anges i första stycket, ska fordonet enligt 2 kap. 19 § andra stycket järnvägslagen (2004:519) anses godkänt för att tas i bruk. Förordning (2011:1117).
Kompletterande godkännande av fordon som inte överensstämmer med tekniska specifikationer för driftskompatibilitet
19 § Ett järnvägsfordon som inte, eller endast till viss del, överensstämmer med krav på tekniska specifikationer för driftskompatibilitet ska godkännas enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519) om sökanden visar att fordonet
- har godkänts för att tas i bruk i en annan stat inom EES eller Schweiz och uppfyller gällande säkerhetsbestämmelser, och
- fungerar tekniskt och funktionellt med den järnvägsinfrastruktur fordonet ska användas på när det gäller klimatförhållanden, kraftförsörjning, signalering, trafikledning, spårvidd, infrastrukturprofil, högsta tillåtna axellast och andra begränsningar i infrastrukturen.
För att fordonet ska godkännas enligt första stycket krävs också att sökanden visar upp
- tekniska data, underhållsprogram och särskilda driftsegenskaper som, för fordon utrustade med dataregistreringsutrustning, ska innefatta information om förfaranden för insamling av sådana uppgifter som avses i artikel 20.2 c i direktiv 2004/49/EG (järnvägssäkerhetsdirektivet), och
- registerutdrag som utvisar fordonets driftshistoria, underhållshistorik och tekniska ändringar som gjorts efter godkännandet enligt första stycket 1.
Transportstyrelsen ska godta de handlingar som avses i första stycket 1 och andra stycket 1, om det inte finns en betydande säkerhetsrisk.
När det gäller första stycket 2 och andra stycket 2 får Transportstyrelsen begära
- ytterligare information,
- tester som visar att fordonet är kompatibelt med järnvägsinfrastrukturen, och
- att riskhantering genomförs enligt kommissionens förordning (EG) nr 352/2009 för att säkerställa att krav i nationella tekniska specifikationer är uppfyllda.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter och handlingar som ska ges in samt i vilka fall det krävs provkörning av fordonet för att styrelsen ska kunna pröva ansökan enligt första stycket. Förordning (2013:869).
Tidsfrister för Transportstyrelsens prövning av ett kompletterande godkännande enligt 19 §
20 § Beslut om kompletterande godkännande att ta järnvägsfordon i bruk enligt 19 § ska fattas av Transportstyrelsen så snart som möjligt, dock senast
- fyra månader efter det att den tekniska dokumentationen enligt 19 § har lämnats in, eller
- två månader efter det att upplysningar eller resultat av prover som styrelsen har begärt har lämnats in.
Om Transportstyrelsen inte har fattat ett beslut inom de tidsfrister som anges i första stycket, ska fordonet enligt 2 kap. 19 § andra stycket järnvägslagen (2004:519) anses godkänt för att tas i bruk. Förordning (2011:1117).
Klassificering av nationella bestämmelser
21 § I syfte att underlätta prövningsförfarandet vid kompletterande godkännanden av järnvägsfordon som inte överensstämmer med tekniska specifikationer för driftskompatibilitet ska Transportstyrelsen klassificera de nationella bestämmelserna i enlighet med bilaga VII till direktiv 2008/57/EG. Förordning (2011:1117).
Provkörning av fordon
22 § Om provkörning krävs för att ett fordon ska kunna godkännas för att tas i bruk, ska Trafikverket se till att sådan provkörning kan utföras inom tre månader efter det att förfrågan kom in till Trafikverket. Förordning (2011:1117).
Godkännande av fordonstyper
23 § Transportstyrelsen ska underrätta Europeiska järnvägsbyrån när ett godkännande av en fordonstyp enligt 2 kap. 20 § första stycket järnvägslagen (2004:519) beviljas, ändras, tillfälligt dras tillbaka eller återkallas. Förordning (2011:1117).
23 a § Transportstyrelsens prövning för förnyat typgodkännande enligt 2 kap. 20 § tredje stycket järnvägslagen (2004:519) får endast avse förhållanden som påverkas av de ändrade föreskrifterna. Förordning (2013:869).
24 § Om en ansökan om typgodkännande görs i flera länder samtidigt, ska Transportstyrelsen samarbeta med motsvarande myndigheter i övriga berörda länder i syfte att underlätta förfarandet. Förordning (2011:1117).
24 a § En försäkran om överensstämmelse ska
- för fordon som överensstämmer med en teknisk specifikation för driftskompatibilitet fastställas enligt de kontrollförfaranden som anges i specifikationen, och
- för fordon som inte överensstämmer med en teknisk specifikation för driftskompatibilitet fastställas i enlighet med de kontrollförfaranden som anges i modulerna D eller E i rådets beslut 93/465/EEG av den 22 juli 1993 om moduler för olika stadier i förfaranden vid bedömning av överensstämmelse samt regler för anbringande och användning av EG-märkning om överensstämmelse, avsedda att användas i tekniska harmoniseringsdirektiv. Förordning (2013:318).
Märkning av järnvägsfordon
25 § För fordon som är godkända för att tas i bruk utan att ha tilldelats ett europeiskt fordonsnummer, en innehavarbeteckning och en beteckning om driftskompatibilitet i enlighet med 2 kap. 22 § järnvägslagen (2004:519), ska fordonsinnehavaren ansöka om att fordonet ska tilldelas sådana nummer och beteckningar hos Transportstyrelsen. Förordning (2011:1117).
Övriga bemyndiganden
26 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- godkännande av att ta delsystem i bruk enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519),
- krav på nytt godkännande av delsystem enligt 2 kap. 13 a § järnvägslagen,
- godkännande av järnvägsfordon och fordonstyper enligt 15-17, 20 och 21 §§järnvägslagen och om undantag från krav på godkännande samt om godkännande av en serie identiskt lika fordon,
- europeiska fordonsnummer, innehavarbeteckningar och beteckningar om driftskompatibilitet enligt 2 kap. 22 § järnvägslagen och om undantag från kravet på märkning enligt 2 kap. 22 § den lagen,
- när fordon som vid denna förordnings ikraftträdande redan är godkända att tas i bruk enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen senast ska vara märkta med sådana nummer och beteckningar som avses i 4, och
- underhållsansvariga enheter enligt 2 kap.23 och 24 §§järnvägslagen och om undantag från krav på sådan enhet. Förordning (2011:1117).
27 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter den som bedriver verksamhet som omfattas av järnvägslagen (2004:519) skall lämna i syfte att förse Europeiska gemenskapernas kommission och Europeiska järnvägsbyrån med underlag i deras regelutvecklingsarbete enligt 8 kap 3 a § järnvägslagen (2004:519). Förordning (2011:1117).
Krav på järnvägsmateriel enligt COTIF
Internationella bestämmelser som ska gälla som svensk förordning
28 § Som svensk förordning ska gälla originaltexterna av bestämmelserna i bihang F om validering av tekniska standarder och antagande av enhetliga tekniska föreskrifter för järnvägsmateriel avsedd att nyttjas i internationell trafik i fördraget om internationell järnvägstrafik (COTIF) av den 9 maj 1980 i dess lydelse enligt ändringsprotokollet av den 3 juni 1999. Bihanget ska gälla i den lydelse som framgår av bilagan till denna förordning.
Första stycket gäller inte till den del bestämmelserna reglerar de fördragsslutande parternas förpliktelser mot varandra eller mot Mellanstatliga organisationen för internationell järnvägstrafik (OTIF).
Om originaltexterna skiljer sig åt, gäller den franska texten.
De franska och engelska texterna samt en översättning av dessa till svenska finns intagna i bilagan till denna förordning. Förordning (2015:346).
29 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om sådana tekniska standarder och föreskrifter som avses i bihang F. Förordning (2015:346).
Tekniskt godkännande av järnvägsmateriel
30 § Transportstyrelsen är behörig att besluta om tekniskt godkännande enligt artikel 5 i bihang G till det fördrag som anges i 28 §. Bedömningen av överensstämmelse ska vara utförd av ett organ som anmälts för detta ändamål enligt lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll.
Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om beslut om tekniskt godkännande. Förordning (2015:346).
3 kap. Tillstånd för järnvägsverksamhet
Licens
Tidsfrist för beviljande av licens
1 § Transportstyrelsen ska meddela ett beslut om licens enligt 3 kap. 2 § järnvägslagen (2004:519) så snart som möjligt, dock senast tre månader efter det att all relevant information för prövning av ansökan getts in. Förordning (2015:361).
Offentliggörande av förfarandet för beviljande av licens
1 a § Transportstyrelsen ska på sin webbplats offentliggöra en beskrivning av förfarandet för att beviljas licens. Transportstyrelsen ska informera Europeiska kommissionen om detta och om var informationen finns tillgänglig. Förordning (2015:361).
Underrättelse om licens
2 § När Transportstyrelsen utfärdar, ändrar eller återkallar en licens ska styrelsen omedelbart underrätta Europeiska järnvägsbyrån om detta. Förordning (2015:361).
3 § Om det kan konstateras att ett järnvägsföretag som beviljats licens i ett annat land inom EES eller i Schweiz inte uppfyller uppställda krav, skall Transportstyrelsen genast underrätta tillståndsmyndigheten i det land som beviljat licensen. Förordning (2008:1287).
Kravet på yrkeskunnande
4 § Kravet på yrkeskunnande i 3 kap. 2 § 3 järnvägslagen (2004:519) ska anses uppfyllt av den som förfogar över en ledningsorganisation som har den kunskap eller erfarenhet som krävs för att utöva en säker och pålitlig operativ kontroll över den typ av verksamhet som ansökan om licensen gäller. Förordning (2015:361).
Kravet på ekonomisk förmåga
5 § Kravet på ekonomisk förmåga i 3 kap. 2 § 3 järnvägslagen (2004:519) ska anses uppfyllt av den som kan visa att denne enligt realistiska antaganden kan uppfylla sina ekonomiska skyldigheter under de närmaste 12 månaderna. Förordning (2015:361).
5 a § Den som ansöker om licens enligt 3 kap. 2 § järnvägslagen (2004:519) ska till Transportstyrelsen lämna uppgifter om sin ekonomiska förmåga. Uppgifter ska lämnas om åtminstone följande:
- tillgängliga medel inklusive beviljade checkräkningskrediter och lån,
- medel och tillgångar som kan användas som säkerhet,
- rörelsekapital,
- relevanta kostnader, inklusive inköpskostnader eller förskottsbetalning för fordon och annan rullande materiel, mark, byggnader och anläggningar,
- fasta kostnader, och
- skatter och sociala avgifter. Förordning (2015:361).
5 b § Transportstyrelsen ska kontrollera den ekonomiska förmågan enligt 5 § särskilt genom granskning av årsredovisning eller, i de fall en årsredovisning inte finns, innevarande års balansräkning. Förordning (2015:361).
5 c § Kravet på ekonomisk förmåga enligt 3 kap. 2 § 3 järnvägslagen (2004:519) ska inte anses uppfyllt av den som har betydande skulder för skatter och sociala avgifter. Förordning (2015:361).
5 d § Transportstyrelsen får för att kontrollera den ekonomiska förmågan enligt 3 kap. 2 § 3 järnvägslagen (2004:519) begära att sökanden lämnar en revisionsberättelse eller andra relevanta handlingar innehållande de uppgifter som avses i 5 a §, som upprättats av en bank, en bokföringsbyrå eller en auktoriserad revisor. Förordning (2015:361).
Kravet på gott anseende
6 § Kravet på gott anseende i 3 kap. 2 § 3 järnvägslagen (2004:519) ska inte anses uppfyllt av den som försatts i konkurs. Det ska inte heller anses uppfyllt om personer som ingår i företagets ledning har dömts för
- allvarliga brott, inräknat ekonomiska brott,
- allvarliga överträdelser av lagstiftning som gäller transporter, eller
- allvarlig eller upprepad underlåtenhet att uppfylla skyldigheter enligt sociallagstiftning, arbetsrättslig lagstiftning eller arbetsmiljölagstiftning eller, när det gäller företag som avser att bedriva gränsöverskridande godstransporter, tullagstiftning. Förordning (2015:361).
Tillfällig licens
6 a § Om Transportstyrelsen har återkallat en licens med stöd av 8 kap. 5 § järnvägslagen (2004:519) på grund av järnvägsföretagets bristande efterlevnad av kravet på ekonomisk förmåga, får en tillfällig licens utfärdas under den tid som järnvägsföretaget omorganiseras. Detta gäller dock endast om bedömningen görs att säkerheten inte äventyras. En tillfällig licens får vara giltig i högst 6 månader. Förordning (2015:361).
Förnyad prövning av licens m.m.
6 b § Om ett järnvägsföretag har avbrutit sin verksamhet under 6 månader eller inte har påbörjat verksamheten inom 6 månader efter det att licensen beviljades, får Transportstyrelsen besluta att järnvägsföretaget ska ansöka om förnyad prövning av licensen eller att licensen tillfälligt ska återkallas. När det gäller tidsfristen för påbörjande av verksamheten, får Transportstyrelsen på begäran av järnvägsföretaget besluta att denna tidsfrist ska förlängas. Transportstyrelsen ska vid bedömningen särskilt beakta om de transporttjänster järnvägsföretaget avser att bedriva kräver längre tid än 6 månader att påbörja. Förordning (2015:361).
Förändring av ett järnvägsföretags ägandeförhållanden m.m.
6 c § Om ett järnvägsföretag byter ägare eller slås samman med ett annat företag, får Transportstyrelsen besluta att järnvägsföretaget ska ansöka om förnyad prövning av licensen. Järnvägsföretaget får dock fortsätta att bedriva verksamheten under den förnyade prövningen om inte Transportstyrelsen på grund av säkerhetsskäl beslutar annat. Förordning (2015:361).
Säkerhetsintyg och säkerhetstillstånd
7 § Transportstyrelsen skall meddela ett beslut om säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519) eller säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen så snart som möjligt, dock senast fyra månader efter det att en fullständig ansökan getts in. Förordning (2008:1287).
8 § När Transportstyrelsen har utfärdat, förnyat, ändrat eller återkallat A-delen av ett säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519), skall styrelsen senast inom en månad underrätta Europeiska järnvägsbyrån. Underrättelsen skall innehålla det berörda järnvägsföretagets namn och adress, dag för utfärdande av intyget, omfattning och giltighet av intyget samt, vid återkallelse av intyget, en motivering av beslutet. Förordning (2008:1287).
9 § Om Transportstyrelsen har återkallat B-delen av ett säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519), skall styrelsen genast underrätta den säkerhetsmyndighet inom EES eller i Schweiz som har utfärdat A-delen av intyget. Förordning (2008:1287).
10 § Ett säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen (2004:519) skall vara uppdelat i en A- och en B-del.
A-delen skall innehålla ett godkännande av infrastrukturförvaltarens säkerhetsstyrningssystem enligt 2 kap. 5 § första stycket järnvägslagen (2004:519) och B-delen skall innehålla ett godkännande av att de övriga krav som ställs för att få säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 8 § järnvägslagen uppfylls. Förordning (2007:453).
11 § När Transportstyrelsen har utfärdat, förnyat, ändrat eller återkallat ett säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare, skall styrelsen inom en månad underrätta Europeiska järnvägsbyrån.
Underrättelsen skall innehålla infrastrukturförvaltarens namn och adress, dag för utfärdandet av tillståndet, omfattningen och giltigheten av tillståndet samt, vid återkallelse av tillståndet, en motivering av beslutet. Förordning (2008:1287).
11 a § Transportstyrelsen ska följa marknaden för järnvägsutbildningar och snarast möjligt underrätta ansvarigt departement i Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om det finns risk för att det kommer att saknas
- utbildning som är nödvändig för att järnvägsföretag ska kunna få säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519), eller
- utbildning för infrastrukturförvaltare och personal hos infrastrukturförvaltare som utför uppgifter med betydelse för säkerheten enligt artikel 13.1 i direktiv 2004/49/EG. Förordning (2008:1287).
Bemyndigande
12 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- licenser, förnyad prövning av licenser och tillfälliga licenser,
- säkerhetsintyg,
- nationellt trafiksäkerhetstillstånd,
- säkerhetstillstånd, och
- omprövning av tillstånd eller villkor. Förordning (2015:361).
4 kap. Rätt att utföra och organisera persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten
1 b § Endast det järnvägsföretag som Arlandabanan Infrastructure AB godkänt har rätt att ta upp och lämna av passagerare som reser till eller från Arlanda flygplats på linjen mellan Stockholms centralstation och Arlanda flygplats. Godkännandet får ske efter regeringens medgivande.
Godkännande enligt första stycket behövs inte för internationell persontrafik. Godkännande behövs inte heller för den som utför annan trafik om det företag som enligt första stycket har trafikeringsrätten ger sitt samtycke till denna. Förordning (2011:104).
5 kap. Tillträde till järnvägsnät
Beskrivning av järnvägsnät
1 § En beskrivning av järnvägsnät enligt 6 kap. 5 § järnvägslagen (2004:519) ska bland annat innehålla
- uppgift om beskaffenheten hos infrastrukturen,
- uppgift om vilka krav som ställs på järnvägsfordon för att få nyttjas på infrastrukturen,
- principer för avgifter och taxor,
- principer för verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter enligt 6 kap. 22 a § järnvägslagen och för registrering av avvikelser enligt 6 kap. 4 a § samma lag,
- principer för kapacitetstilldelningen,
- uppgift om inom vilken tid och på vilket sätt ansökan om kapacitet ska göras,
- principer för samordning och metoder för tvistlösning,
- uppgift om i vilken utsträckning tåglägen ska utnyttjas och hur tidigare utnyttjandegrad av tåglägen beaktas vid tilldelningen,
- uppgift om planerade banarbeten,
- uppgift om att infrastruktur reserverats för viss järnvägstrafik,
- information om de anläggningar för tjänster som infrastrukturförvaltaren råder över och som finns i anslutning till järnvägsnätet samt uppgifter om principer för avgifter och övriga villkor för tillträde till anläggningarna och tillgång till tjänsterna, alternativt en hänvisning till en webbplats där sådan information finns tillgänglig, och
- information som lämnats till infrastrukturförvaltaren enligt 5 kap. 2 a §, alternativt en hänvisning till en webbplats där denna information finns tillgänglig.
Prioriteringskriterier i beskrivningen ska vara utformade så att de medger ett effektivt utnyttjande av infrastrukturen, varvid betydelsen av snabba godstransporter särskilt ska beaktas.
Beskrivningen av järnvägsnätet ska finnas tillgänglig på både svenska och engelska på infrastrukturförvaltarens webbplats. För att tillhandahålla järnvägsnätbeskrivningen får infrastrukturförvaltaren inte ta ut en avgift som är högre än självkostnaden. Förordning (2015:361).
2 § Beskrivningen av järnvägsnät skall offentliggöras senast fyra månader innan tidsfristen för ansökan om infrastrukturkapacitet löper ut.
2 a § Tjänsteleverantörer ska lämna information om sina anläggningar för tjänster till Trafikverket och till infrastrukturförvaltaren för det järnvägsnät som anläggningen finns i anslutning till. Informationen ska innehålla uppgifter om principer för avgifter och övriga villkor för tillträde till anläggningarna och tillgång till tjänsterna, alternativt en hänvisning till en webbplats där denna information finns tillgänglig. Förordning (2015:361).
Tidsplan för tilldelningsförfarandet
3 § En infrastrukturförvaltare skall upprätta en tågplan en gång per kalenderår.
4 § Tågplanen skall börja gälla klockan 24.00 den andra lördagen i december. Om en ändring eller justering av tågplan genomförs därefter skall denna ändring genomföras klockan 24.00 den andra lördagen i juni och vid sådana andra tidpunkter mellan dessa datum som behövs. Infrastrukturförvaltarna får komma överens om datum och skall informera Transportstyrelsen om överenskommelsen. Styrelsen skall underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om överenskommelsen, om ändringen kan påverka internationell trafik. Förordning (2008:1287).
5 § Sista ansökningsdagen för ansökan om infrastrukturkapacitet får inte infalla tidigare än tolv månader innan tågplanen börjar gälla.
6 § En infrastrukturförvaltare skall i samarbete med övriga infrastrukturförvaltare ha organiserat preliminära tåglägen för internationell trafik enligt 6 kap. 4 § järnvägslagen (2004:519) senast elva månader innan tågplanen börjar gälla.
7 § En infrastrukturförvaltare skall utarbeta ett förslag till tågplan senast fyra månader efter det att tidsfristen för ansökan löpt ut.
Kapacitetsanalys och kapacitetsförstärkningsplan
8 § En kapacitetsanalys enligt 6 kap. 6 § järnvägslagen (2004:519) skall innehålla en identifiering av de brister som orsakar överbelastning på infrastrukturen samt förslag på metoder för att åtgärda dessa brister.
Analysen skall vara avslutad inom sex månader efter det att infrastrukturen har förklarats som överbelastad enligt 6 kap. 13 § järnvägslagen. Analysen skall genast ges in till Transportstyrelsen. Förordning (2008:1287).
9 § Infrastrukturförvaltaren skall senast sex månader efter det att kapacitetsanalysen avslutats presentera en kapacitetsförstärkningsplan och genast ge in den till Transportstyrelsen. Planen skall upprättas efter samråd med dem som använder den överbelastade infrastrukturen och skall ange
- orsakerna till överbelastning,
- den sannolika framtida trafikutvecklingen,
- hinder för infrastrukturutveckling, samt
- alternativ och kostnader för kapacitetsförstärkning, inklusive sannolika ändringar av tillträdesavgifter.
Kapacitetsförstärkningsplanen skall också innehålla en kostnads- och nyttoanalys för möjliga åtgärder samt uppgift om vilka åtgärder infrastrukturförvaltaren utifrån denna analys avser att vidta samt en tidsplan för detta arbete.
Om det finns en upprättad kapacitetsförstärkningsplan och denna plan håller på att genomföras behöver någon ny kapacitetsanalys och kapacitetsförstärkningsplan inte göras. Förordning (2008:1287).
Bemyndigande
10 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- beskrivningen av järnvägsnät,
- tidsplanen för tilldelningen,
- tågplanen,
- kapacitetsanalysen,
- kapacitetsförstärkningsplanen,
- förfarandet vid ansökningar om kapacitet och om kapacitetstilldelningen i övrigt,
- åtgärder vid störningar, röjnings- och nödsituationer samt beredskapsplaner, och
- tjänster och förfarandet för tillhandahållande av tjänster. Förordning (2015:361).
6 kap. Övrigt
Redovisning av järnvägsverksamhet
1 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- redovisning och bokföring av järnvägsverksamhet enligt 4 kap.1, 1 a och 2 a §§järnvägslagen (2004:519), och
- krav på oberoende i fråga om organisation och beslutsfattande enligt 4 kap. 2 a § järnvägslagen. Förordning (2015:361).
Avgifter
2 § Trafikverket får ta ut avgifter enligt 7 kap.järnvägslagen (2004:519). Förordning (2010:149).
2 a § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om avgifter för tillsyn, registrering och ärendehandläggning enligt järnvägslagen (2004:519) och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen samt enligt kommissionens förordning (EG) nr 352/2009 av den 24 april 2009 om antagande av en gemensam säkerhetsmetod för riskvärdering och riskbedömning som avses i artikel 6.3 a i Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/49/EG.
För kulturhistorisk verksamhet på järnväg som bedrivs i begränsad omfattning och utan vinstsyfte får avgifterna bestämmas upp till full kostnadstäckning. Detsamma gäller avgifter för prövning av undantag från medicinska krav för den som utför arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten. Förordning (2014:1464).
2 b § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- avgiftssamarbetet enligt 7 kap. 1 a § järnvägslagen (2004:519),
- de analyser av marknadssegment som krävs för att ta ut särskilda avgifter enligt 7 kap. 4 § järnvägslagen och krav på offentliggörande av sådana analyser, och
- skyldigheter för tjänsteleverantörer att tillhandahålla information om sina avgifter enligt 7 kap. 8 § järnvägslagen. Förordning (2015:361).
Underhåll, nedläggning och upplåtelse av järnvägsnät som förvaltas av staten
Överföring
3 § Om ägaren till en järnvägsspåranläggning begär det, får Trafikverket besluta att anläggningen eller del av den ska förvaltas av staten genom Trafikverket.
Innan Trafikverket beslutar om sådan förvaltning, ska verket höra berörda länsstyrelser, regionala kollektivtrafikmyndigheter och andra spårinnehavare som berörs av beslutet. Förordning (2011:1117).
Underhåll
4 § Trafikverkets underhåll av del av järnvägsnät som förvaltas av staten får upphöra när trafiken är av endast obetydlig omfattning.
Innan Trafikverket beslutar om att underhållet ska upphöra, ska verket höra berörda länsstyrelser, kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och järnvägsföretag. Förordning (2011:1117).
5 § Trafikverket får besluta att återuppta underhållet av del av järnvägsnät som förvaltas av staten om det kan antas att trafik kommer att drivas på järnvägarna i tillräcklig omfattning.
Innan Trafikverket beslutar om att underhållet ska återupptas, ska verket höra berörda länsstyrelser, kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och järnvägsföretag. Förordning (2011:1117).
Nedläggning
6 § Trafikverket får besluta att del av järnvägsnät som förvaltas av staten och som inte underhålls ska läggas ner. Beslut om nedläggning får fattas först tre år efter beslutet om att Trafikverkets underhåll ska upphöra.
Innan Trafikverket beslutar om nedläggning, ska verket höra Försvarsmakten och övriga berörda totalförsvarsmyndigheter, berörda regionala kollektivtrafikmyndigheter samt de järnvägsföretag som bedriver eller har bedrivit trafik på den aktuella delen av järnvägsnätet under det senaste året. Förordning (2011:1117).
Upplåtelse
7 § Om Trafikverket inte avser att underhålla en del av järnvägsnät som förvaltas av staten, får verket upplåta den delen med nyttjanderätt. Innan upplåtelse sker, ska Trafikverket höra berörda länsstyrelser, kommuner, regionala kollektivtrafikmyndigheter och järnvägsföretag.
Som villkor för upplåtelsen ska gälla att nyttjanderättshavaren ska överta ansvaret för underhållet av den upplåtna delen och för de investeringar som behövs för nyttjandet samt överta ansvaret som järnvägens innehavare enligt järnvägstrafiklagen (1985:192).
För att utföra uppgifter som infrastrukturförvaltare krävs säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen (2004:519). Förordning (2011:1117).
Bemyndiganden m.m.
8 § Trafikverket får meddela de verkställighetsföreskrifter som behövs för tillämpningen av 3-7 §§. Förordning (2010:149).
8 a § Den som bedriver verksamhet som omfattas av järnvägslagen (2004:519) skall till Trafikverket lämna sådana uppgifter som behövs för förvaltningen och utvecklingen av det statliga järnvägsnätet enligt 8 kap. 3 b § järnvägslagen.
Trafikverket får meddela föreskrifter om vilka uppgifter som skall lämnas enligt första stycket samt sådana verkställighetsföreskrifter som behövs för tillämpningen. Förordning (2010:149).
Marknadskontroll
9 § Transportstyrelsen skall underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om att åtgärder vidtagits trots förekomsten av EG-försäkran eller EG-kontrollförklaring enligt 8 kap. 7 § järnvägslagen (2004:519). I underrättelsen skall Transportstyrelsen ange skälen till beslutet.
Om underrättelsen avser komponenter skall Transportstyrelsen särskilt ange om åtgärden beror på
- att de väsentliga kraven inte har uppfyllts,
- att de europeiska specifikationerna tillämpats på ett felaktigt sätt, eller
- att de europeiska specifikationerna är otillräckliga. Förordning (2008:1287).
Samarbete mellan regleringsorganen
9 a § Transportstyrelsen, som i Sverige fullgör uppgiften som regleringsorgan, ska med övriga regleringsorgan inom EES och i Schweiz samarbeta nära och utbyta information om sitt arbete och om principer och rutiner för sina beslut, framför allt när det gäller problem i fråga om att tolka införlivad unionslagstiftning. Förordning (2015:361).
Informationsutbyte om tåglägen för internationell trafik
9 b § Transportstyrelsen ska på begäran av ett regleringsorgan inom EES eller i Schweiz lämna sådana uppgifter om tåglägen för internationell trafik som det regleringsorganet behöver för sin tillsyn. Förordning (2015:361).
Register
10 § Det register över järnvägsinfrastruktur som avses i 8 kap. 8 § järnvägslagen (2004:519) ska för varje delsystem, eller del av delsystem, innehålla uppgifter om de viktigaste egenskaperna och deras överensstämmelse med de egenskaper som föreskrivs i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som avses i 2 kap. 5 § första stycket.
En kopia av registret ska överlämnas till berörda stater och till europeiska organ som har till uppgift att utarbeta tekniska specifikationer för driftskompatibilitet.
Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om registret och om undantag från krav på registrering. Förordning (2011:1117).
10 a § Det register över järnvägsfordon som avses i 8 kap. 8 a § järnvägslagen (2004:519) ska innehålla uppgifter om
- det europeiska fordonsnumret,
- EG-kontrollförklaringen och utfärdande myndighet,
- hänvisningar till det europeiska registret över godkända fordonstyper,
- uppgifter om fordonets ägare och fordonsinnehavare,
- begränsningar i beslutet om godkännande, och
- uppgift om vilken enhet som ansvarar för fordonets underhåll.
Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om registret och om undantag från krav på registrering. Förordning (2011:1117).
Prövning av tvister
12 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om förfarandet för att enligt 8 kap. 9 § järnvägslagen (2004:519) hänskjuta tvister om infrastrukturförvaltares beslut till styrelsen. Förordning (2008:1287).
12 a § Transportstyrelsen ska vara prövningsmyndighet enligt 13 § lagen (1945:119) om stängselskyldighet för järnväg m.m. Förordning (2008:1287).
Överklagande
13 § Trafikverkets beslut i frågor som avses i 6 § får överklagas hos regeringen. Andra beslut av Trafikverket i frågor enligt järnvägslagen (2004:519) eller denna förordning får inte överklagas.
I 11 kap. 2 § järnvägslagen finns bestämmelser om överklagande av tillsynsmyndighetens beslut hos allmän förvaltningsdomstol. Förordning (2011:1117).
Bilaga
Article premier
Article 2
- ”voiture” désigne un véhicule ferroviaire, non pourvu de moyen de traction, qui est destiné à transporter des voyageurs; ce terme englobe un fourgon à bagages destiné à être transporté dans un train de voyageurs;
- ”projet à un stade avancé de développement” désigne tout projet dont la phase de planification/construction a atteint un stade tel que tout changement dans les spécifications techniques serait inacceptable pour l’État partie concerné. Un tel obstacle peut être de nature légale, contractuelle, économique, financière, sociale ou environnementale et doit être dûment démontré;
- ”substitution dans le cadre de la maintenance” désigne tout remplacement de composants par des pièces présentant des fonctions et des performances identiques dans le cadre de la maintenance préventive et corrective;
- ”prescription technique” désigne toute règle, autre qu’une norme technique, incluse dans les PTU, relative à la construction, à l’exploitation, à la maintenance, à la sécurité ou à une procédure concernant le matériel ferroviaire;
- ”norme technique” désigne une norme volontaire adoptée par un organisme de normalisation international reconnu selon les procédures qui lui sont propres;
- “véhicule de traction” désigne un véhicule ferroviaire pourvu de moyen de traction;
- “wagon” désigne un véhicule ferroviaire, non pourvu de moyen de traction, qui est destiné à transporter des marchandises;
Article 3
- faciliter la libre circulation de véhicules et la libre utilisation d’autres matériels ferroviaires en trafic international;
- contribuer à assurer la sécurité, la fiabilité et la disponibilité en trafic international;
- tenir compte de la protection de l’environnement et de la santé publique.
- il convient d’assurer une interopérabilité des systèmes et composants techniques nécessaires en trafic international;
- les normes techniques et les PTU sont axées sur les performances; le cas échéant, elles comportent des variantes.
Article 4
Article 5
- tout Etat partie;
- toute organisation régionale telle que définie à l’article 2, lettre x) des ATMF;
- tout organisme de normalisation national ou international chargé de la normalisation dans le domaine ferroviaire; l’article 3, § 2, est pris en compte;
- toute association internationale représentative, pour les membres de laquelle l’existence des normes techniques relatives au matériel ferroviaire est indispensable pour des raisons de sécurité et d’économie dans l’exercice de leur activité.
Article 6
- tout Etat partie;
- toute organisation régionale telle que définie à l’article 2, lettre x) des ATMF;
- toute association internationale représentative, pour les membres de laquelle l’existence des PTU relatives au matériel ferroviaire est indispensable pour des raisons de sécurité et d’économie dans l’exercice de leur activité.
Article 7
Article 7a
Article 8
- la PTU adoptée et notifiée;
- la date de son entrée en vigueur;
- la liste des États parties auxquels elle s’applique;
- la liste actualisée des PTU et leur date d’entrée en vigueur.
- indiquer leur champ d’application prévu (partie de réseau ou véhicules, sous-système ou partie de sous-système);
- fixer les exigences essentielles pour chaque sous-système concerné et ses interfaces vis-à-vis d’autres sous-systèmes; c) définir les spécifications technico-fonctionnelles qui doivent être respectées par chaque sous-système et ses interfaces vis-à-vis d’autres sous-systèmes. Au besoin, ces spécifications peuvent varier en fonction de l’utilisation du soussystème, par exemple en fonction des catégories de ligne, de moyeu et/ou de véhicules;
- déterminer les éléments de construction ou les interfaces et constituants d’interopérabilité qui doivent être couverts par des normes techniques et qui sont nécessaires pour parvenir à l’interopérabilité dans le système ferroviaire;
- préciser, dans chaque cas considéré, les procédures à appliquer pour évaluer la conformité aux dispositions des PTU. Ces procédures reposent sur les modules d’évaluation définis dans une PTU générale visée au § 8;
- indiquer la stratégie de mise en oeuvre des PTU. Il est nécessaire, en particulier, de spécifier les étapes à franchir pour opérer une transition progressive de la situation existante à la situation finale où la conformité à la PTU est la norme;pour chaque étape, des dispositions transitoires appropriées sont incluses et
- précisent, pour le personnel concerné, les qualifications professionnelles ainsi que les conditions sanitaires et de sécurité au travail exigées pour l’exploitation et la maintenance du sous-système concerné, ainsi que pour la mise en oeuvre de la PTU.
Article 8a
- décide si les PTU concernées ne devraient pas être modifiées conformément aux articles 6 et 8 et
- fait des recommandations concernant des solutions provisoires justifiées.
Article 9
Article 10
Article 11
- du Règlement pour l’emploi réciproque des voitures et des fourgons en trafic international (RIC),
- du Règlement pour l’emploi réciproque des wagons en trafic international (RIV).
Article 12
Article 13
- entre les spécifications techniques nationales de différents États parties;
- entre les dispositions des PTU et celles des STI correspondantes;
- entre les spécifications techniques nationales d’un ou de plusieurs États partieset les dispositions des PTU et/ou celles des STI.
- Liste des paramètres
- Classification des spécifications techniques nationales
- les normes internationales,
- les règles nationales réputées équivalentes, sur le plan de la sécurité ferroviaire, à des règles nationales d’autres États membres,
- les règles nationales réputées équivalentes, sur le plan de la sécurité ferroviaire, aux dispositions des PTU et/ou des STI.
Article 1
Definitions
- “carriage” (or “coach”) means a railway vehicle, not provided with a means of traction, which is intended to carry passengers; the term includes a luggage wagon which is intended to be carried in a passenger train;
- “project in an advanced stage of development” means any project whose planning/construction stage has reached a point where a change in the technical specifications would be unacceptable to the Contracting State concerned. Such an impediment may be legal, contractual, economic, financial, social or environmental in nature and must be duly substantiated;
- “substitution in the framework of maintenance” means any replacement of components by parts of identical function and performance in the framework of preventive or corrective maintenance;
- “technical prescription” means a rule, other than a technical standard, included in the UTP, relating to the construction, operation, maintenance or safety aspects or relating to a procedure concerning railway material;
- “technical standard” means a voluntary standard adopted by a recognised international standardisation body, according to the procedures applicable to it;.
- “traction unit” means a railway vehicle provided with a means of traction;
- “wagon” means a railway vehicle, not provided with a means of traction, which is intended to carry goods;
- facilitate the free circulation of vehicles and the free use of other railway material in international traffic,
- contribute to ensuring the safety, efficiency and the availability for international traffic,
- take account of the protection of the environment and public health.
- it is appropriate to ensure interoperability of technical systems and components necessary for international traffic;
- technical standards and UTP shall be performance related; if appropriate, they shall include variants.
- any Contracting State;
- any regional organisation as defined in Article 2 x) of ATMF;
- any national or international standardisation body having the task of standardisation in the railway field; Article 3 § 2 shall be taken into account;
- any representative international association for whose members the existence of technical standards relating to railway material is indispensable for reasons of safety and economy in the exercise of their activity.
- any Contracting State;
- any regional organisation as defined i Article 2 x) of ATMF;
- any representative international association for whose members the existence of UTP relating to railway material is indispensable for reasons of safety and economy in the exercise of their activity.
- the adopted and notified UTP;
- the date of its entry into force;
- the list of Contracting States to which this UTP applies; d) the updated list of UTP and their date of entry into force.
- indicate its intended scope (part of network or vehicles; subsystem or part of subsystem);
- lay down essential requirements for each subsystem concerned and its interfaces vis-à-vis other subsystems;
- establish the functional and technical specifications to be met by the subsystem and its interfaces vis-à-vis other subsystems. If need be, these specifications may vary according to the use of the subsystem, for example according to the categories of line, hub and/or vehicles;
- determine the elements of construction or interoperability constituents and interfaces which must be covered by technical standards, which are necessary to achieve interoperability within the rail system;
- state, in each case under consideration, which procedures are to be used in order to assess the conformity with the provisions of the UTP. These procedures shall be based on the assessment modules defined in a general UTP referred to in § 8;
- indicate the strategy for implementing the UTP. In particular, it is necessary to specify the stages to be completed in order to make a gradual transition from the existing situation to the final situation in which compliance with the UTP shall be the norm; for each stage, appropriate transitional provisions shall be included and
- indicate, for the staff concerned, the professional qualifications and health and safety conditions at work required for the operation and maintenance of the subsystem concerned, as well as for the implementation of the UTP.
- the decision whether the relevant UTP may need to be amended in accordance with Articles 6 and 8 and
- recommendations for justified provisional solutions.
- of the Regulation gover-ning the reciprocal use of carriages and brake vans in international traffic (RIC),
- of the Regulation governing the reciprocal use of wagons in international traffic (RIV).
- between national technical requirements of different Contracting States;
- between provisions in the UTP and the corresponding TSI; and
- between national technical requirements of one or more Contracting States and provisions in the UTP and/or provisions in the TSI.
- List of Parameters
- Classification of the National Technical Requirements
- international standards,
- national rules deemed to be equivalent, in railway safety terms, to national rules of other Member States,
- national rules deemed to be equivalent, in railway safety terms, to the provisions in the UTP and/or provisions in the TSI.
Artikel 1
Artikel 2
Definitioner
- passagerarvagn: ett järnvägsfordon som inte är försett med egen dragkraft och som är avsett att transportera resande, vilket inkluderar en resgodsvagn som är avsedd att ingå i ett tåg som transporterar passagerare;
- långt framskridet projekt: ett projekt vars planerings/byggnationsfas har kommit till en punkt där en ändring i de tekniska specifikationerna inte skulle vara acceptabel för den involverade deltagande staten. Ett sådant hinder kan vara av rättslig, kontraktuell, ekonomisk, finansiell, social eller miljömässig karaktär och måste vara tillräckligt substanstiell;
- utbyte inom ramen för underhåll: ersättning av komponenter med delar av identisk funktion och prestanda inom ramen för förebyggande underhåll eller reparationer;
- teknisk föreskrift: en regel som inte är en teknisk standard, som ingår i UTP, och som rör tillverkning, drift, underhåll eller säkerhetsaspekter eller som rör ett förfarande som rör järnvägsmateriel;
- teknisk standard: en frivillig standard som antagits av ett erkänt internationellt standardiseringsorgan, i enlighet med det förfarande som är tilllämpligt för det;
- dragfordon: ett järnvägsfordon som är försett med egen dragkraft;
- godsvagn: ett järnvägsfordon som inte är försett med egen dragkraft och som är avsett att transportera gods;
Artikel 3
- underlätta den fria rörligheten för fordon och det fria nyttjandet av annan järnvägsmateriel i internationell trafik,
- bidra till att garantera säkerheten, tillförlitligheten och tillgängligheten i internationell trafik,
- ta hänsyn till miljöskyddet och folkhälsan.
- bör driftskompatibilitet garanteras i fråga om de tekniska system och komponenter som är nödvändiga i internationell trafik;
- ska tekniska standarder och UTP vara inriktade på prestanda; i förekommande fall ska de innehålla alternativ.
Artikel 4
Artikel 5
- varje deltagande stat
- varje regional organisation såsom den definieras i artikel 2 x) i ATMF,
- varje nationellt eller internationellt standardiseringsorgan som har standardisering inom järnvägsområdet till uppgift, där artikel 3 § 2 ska beaktas,
- varje internationell intresseorganisation för vars medlemmar det av säkerhetsskäl och av ekonomiska skäl i utövandet av deras verksamhet är absolut nödvändigt att det finns tekniska standarder avseende järnvägsmateriel.
Artikel 6
- varje deltagande stat,
- varje regional organisation såsom den definieras i artikel 2 x) i ATMF,
- varje internationell intresseorganisation för vars medlemmar det av säkerhetsskäl och av ekonomiska skäl i utövandet av deras verksamhet är absolut nödvändigt att det finns UTP avseende järnvägsmateriel.
Artikel 7
Artikel 7a
Artikel 8
- den antagna och notifierade UTP:n,
- dagen för dess ikraftträdande,
- listan över deltagande stater där UTP:n är tillämplig,
- en aktuell lista över UTP:erna och dagen då de trädde i kraft.
- ange det tillämpningsområde som avses (del av järnvägsnät eller fordon, delsystem eller del av delsystem),
- ange väsentliga krav för det berörda delsystemet och dess gränssnitt mot andra delsystem,
- fastställa de funktionella och tekniska specifikationer som ska följas när det gäller delsystemet och dess gränssnitt mot andra delsystem. Om det är nödvändigt, kan dessa specifikationer variera beroende på användningen av delsystemet, till exempel efter kategori av linjer, knutpunkter och/eller fordon,
- bestämma de konstruktionselement eller driftskompatibilitetskomponenter och gränssnitt som måste omfattas av tekniska standarder, som är nödvändiga för att uppnå driftskompatibilitet hos järnvägssystemet,
- för varje tänkbart fall ange vilka förfaranden som ska tilllämpas vid bedömning av överensstämmelse med bestämmelserna i UTP:n. Dessa förfaranden ska baseras på bedömningsmodulerna i den allmänna UTP som § 8 hänvisar till.
- ange strategin för att implementera UTP. I synnerhet är det nödvändigt att precisera de etapper som ska slutföras för en stegvis övergång från den nuvarande situationen till den slutliga situationen, då UTP:erna ska utgöra gällande norm; för varje etapp ska lämpliga övergångsbestämmelser inkluderas och
- ange de yrkeskvalifikationer och hälso- och säkerhetsvillkor som måste vara uppfyllda för den berörda personalen för arbetet med drift och underhåll av det aktuella delsystemet, liksom för implementeringen av UTP:n.
Artikel 8a
- besluta om den aktuella UTP:n kan behöva ändras i enlighet med artikel 6 och 8 och
- rekommendera lämpliga provisoriska lösningar.
Artikel 9
Artikel 10
Artikel 11
- Reglemente om ömsesidig användning av passagerarvagnar och resgodsvagnar i internationell trafik (RIC),
- Reglemente om ömsesidig användning av godsvagnar i internationell trafik (RIV).
Artikel 12
Artikel 13
- mellan nationella tekniska krav i olika deltagande stater,
- mellan bestämmelserna i en UTP och dess motsvarande TSD och
- mellan nationella tekniska krav i en eller flera deltagande stater och bestämmelser i en UTP och/eller bestämmelser i en TSD.
Bilaga
- Lista över parametrar
- Klassificering av nationella tekniska krav
- internationella standarder,
- nationella regler som bedöms som likvärdiga, i järnvägssäkerhetshänseende, med nationella regler i andra medlemsstater,
- nationella regler som bedöms som likvärdiga i järnvägssäkerhetshänseende med bestämmelserna i UTP och/eller TSD.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Järnvägsförordning (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2004.
- Genom förordningen upphävs
- Ett beslut enligt 11, 12 eller 15 § förordningen om statens spåranläggningar som regeringen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett beslut enligt de nya föreskrifterna.
- Ett beslut enligt 14 § första stycket förordningen om statens spåranläggningar som Tågtrafikledningen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett regeringens beslut enligt de nya föreskrifterna och ett beslut enligt 14 § andra stycket i samma förordning gäller som ett Banverkets beslut enligt de nya föreskrifterna.
- Ett beslut enligt 14 § andra stycket förordningen om statens spåranläggningar som Tågtrafikledningen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett Banverkets beslut enligt de nya föreskrifterna.
- Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om när bestämmelserna om beskrivning av järnvägsnät och tilldelningsförfarande i 6 kap.järnvägslagen (2004:519) och 5 kap. denna förordning samt bestämmelserna om avgifter i 7 kap.järnvägslagen skall tillämpas första gången. Till dess skall bestämmelserna i förordningen om statens spåranläggningar, förordningen om tilldelning av spårkapacitet och förordningen om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m. tillämpas. 7. Vid prövningen av mål och ärenden enligt förordningen om statens spåranläggningar, förordningen om tilldelning av spårkapacitet, förordningen om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m., och förordningen om järnvägssystem för höghastighetståg som anhängiggjorts före ikraftträdandet tillämpas äldre bestämmelser.
- CELEX-nr
- 32003R1882
- Ikraftträder
- 2004-07-01
Förordning (2005:28) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. p 6 ikrafttr.- och övergångsbest.
- Ikraftträder
- 2005-03-01
Förordning (2007:121) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:308, Prop. 2005/06:160, Bet. 2005/06:TU5
- Omfattning
- ändr. 1 kap 3 §; ny 4 kap 1 a §
- CELEX-nr
- 32001L0016
- Ikraftträder
- 2007-04-30
Förordning (2007:453) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2007.
- Vid prövning av mål eller ärenden som har anhängiggjorts före ikraftträdandet tillämpas äldre bestämmelser.
- Omfattning
- upph. 2 kap 12 §, 6 kap 11 §; ändr. 1 kap 4 §, 2 kap 1, 4, 8, 11, 13, 14 §§, 3 kap 1 §, 5 kap 10 §, 6 kap 7 §; nya 1 kap 1 a §, 2 kap 14 a, 14 b, 14 c, 16, 17 §§, 3 kap 7, 8, 9, 10, 11, 12 §§, 5 kap 1 a §, 6 kap 8 a §, rubr. närmast före 2 kap 14 a, 14 b, 16 §§, 3 kap 1, 7, 12 §§, 6 kap 8 §; omtryck
- CELEX-nr
- 32004L0051
- Ikraftträder
- 2007-07-01
Förordning (2008:1287) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap 2, 4 §§, 2 kap 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14 a, 14 b, 14 c, 15, 16, 17 §§, 3 kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12 §§, 5 kap 1 a, 4, 8, 9, 10 §§, 6 kap 1, 9, 10, 12 §§; nya 2 kap 1 a, 3 a, 3 b, 3 c §§, 3 kap 11 a §, 6 kap 12 a §
- CELEX-nr
- 32004L0049
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2009:692) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:293, Prop. 2008/09:176, Bet. 2008/09:TU18
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §, 4 kap. 1, 1 a §§, 5 kap. 10 §; nya 4 kap. 1 b §, 6 kap. 1 a, 8 b §§, bil., rubr. närmast före 6 kap. 1 a, 8 b §§
- CELEX-nr
- 32001L0016
- Ikraftträder
- 2009-07-01
Förordning (2010:149) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 4 kap. 4 §, 6 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8 a, 8 b, 13 §§
- Ikraftträder
- 2010-04-01
Förordning (2010:288) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Omfattning
- ny 4 kap. 6 §
- Ikraftträder
- 2010-05-05
Förordning (2010:1181) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 3 a, 3 b §§
- CELEX-nr
- 32009L0149
- Ikraftträder
- 2010-12-15
Förordning (2010:1605) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ny 6 kap. 2 a §
- CELEX-nr
- 32009R0352
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2010:1834) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 4 kap. 2 §; ändr. 6 kap. 8 b §
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2010:1917) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 5 kap. 1 §
- CELEX-nr
- 32007L0058
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2011:104) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 4 kap. 1, 1 a, 4, 5, 6 §§, bil.; ändr. 4 kap. 1 b §
- Ikraftträder
- 2011-03-01
Förordning (2011:394) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §, 2 kap. 6, 15 §§
- CELEX-nr
- 32008L0057
- Ikraftträder
- 2011-05-01
Förordning (2011:827) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §
- CELEX-nr
- 32008L0057
- Ikraftträder
- 2011-08-01
Förordning (2011:1117) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2012 i fråga om 4 kap. 3 §, 6 kap.1 a, 3-7, 8 b §§ och i övrigt den 1 december 2011.
- Äldre föreskrifter gäller för prövning av mål eller ärenden som har inletts före ikraftträdandet.
- Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om när järnvägsfordon som den 1 december 2011 redan är tagna i bruk, senast ska ha tilldelats en underhållsansvarig enhet enligt 2 kap. 23 § järnvägslagen (2004:519).
- Omfattning
- upph. 4 kap. 3 §, 6 kap. 1 a, 8 b §§, rubr. närmast före 2 kap. 14 b §, 6 kap. 1 a, 8 b §§; nuvarande 2 kap. 14 a, 14 c, 16, 17 §§ betecknas 2 kap. 14 c, 14 d, 26, 27 §§; ändr. 1 kap. 3 §, 2 kap. 1, 4, 5, 11, 13, 14 b, nya 14 c, nya 14 d, 26 §§, 6 kap. 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13 §§; rubr. närmast före 2 kap. 14 a, 16 §§ sätts närmast före 2 kap. 14 c, 26 §§; nya 2 kap. 8 a, 14 a, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 §§, 6 kap. 10 a §, rubr. närmast före 2 kap. 14 a, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25 §§
- CELEX-nr
- 32011L0018
- Ikraftträder
- 2011-12-01
Förordning (2013:318) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 § och 2 kap. 2, 6, 11, 13, 14, 14 b §§; nya 2 kap. 12, 13 a, 24 a §§
- CELEX-nr
- 32013L0009
- Ikraftträder
- 2013-07-01
Förordning (2013:869) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 19 §; nya 2 kap. 15 a, 23 a §§, rubr. närmast före 2 kap. 15 a §
- CELEX-nr
- 32013L0009
- Ikraftträder
- 2013-12-16
Förordning (2013:992) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 2 a §
- Ikraftträder
- 2014-01-02
Förordning (2014:1464) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 2 a §
- Ikraftträder
- 2015-01-01
Förordning (2015:12) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 3 a, 3 b, 6, 14 b §§
- Ikraftträder
- 2015-02-01
Förordning (2015:346) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- nya 2 kap. 28, 29, 30 §§, rubr. närmast före 2 kap. 28, 30 §§
- Ikraftträder
- 2015-06-12
Förordning (2015:356) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2015-07-01
Förordning (2015:361) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2015.
- Äldre föreskrifter gäller för mål eller ärenden som inletts före ikraftträdandet.
- Omfattning
- upph. 5 kap. 1 a §; ändr. 1 kap. 1, 1 a, 3, 4 §§, 2 kap. 1, 4 §§, 3 kap. 1, 2, 4, 5, 6, 12 §§, 5 kap. 1, 10 §§, 6 kap. 1 §, rubr. närmast före 3 kap. 1 §; nya 1 kap. 5 §, 3 kap. 1 a, 5 a, 5 b, 5 c, 5 d, 6 a, 6 b, 6 c §§, 5 kap. 2 a §, 6 kap. 2 b, 9 a, 9 b §§, rubr. närmast före 1 kap. 4 §, 3 kap. 1, 1 a, 2, 4, 5, 6, 6 a, 6 b, 6 c §§, 6 kap. 9 a, 9 b §§
- Ikraftträder
- 2015-07-01
Förordning (2017:1287) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 5 kap. 1, 2, 2 a, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 §§; ändr. 1 kap. 1 a §; nya 5 kap. 9 a, 9 b, 9 c, 9 d, 9 e §§, rubr. närmast före 5 kap. 9 a, 9 b, 9 c, 9 d, 9 e §§
- Ikraftträder
- 2018-01-01
Förordning (2018:190) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 7 §
- Ikraftträder
- 2018-07-01
Förordning (2019:262) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. rubr. närmast före 5 kap. 1 §; ändr. 1 kap. 3 §; nya 5 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 §§, rubr. närmast efter rubr. till 5 kap., rubr. närmast före 5 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 §§
- Ikraftträder
- 2019-06-17