ARN 2000-2242

Fråga om beskrivning i resekatalog av viss standard hade blivit del av avtalet, 8 § paketreselagen.

Fråga om beskrivning i resekatalog av viss standard hade blivit del av avtalet, 8 § paketreselagen . Avgörande 2000-07-20; 2000-2242

I bokade en resa till ett hotell i Agadir för två personer per telefon. Han frågade då bland annat om det fanns bar och restaurang på hotellet vilket det skulle finnas. Han fick ingen katalog hemsänd.

När resenärerna kom till hotellet visade det sig att den information som hade lämnats vid bokningen var felaktig. Det fanns ingen bar på hotellet som sålde alkohol och det fanns ingenting man kunde göra i stället. Det var förbjudet att dricka sprit vid poolen, det enda som var tillåtet var att ta med sig öl på rummet. Efter diskussioner med reseledningen blev I erbjuden att byta hotell men det skulle kosta flera tusen kronor. Han avstod därför från att flytta. I yrkade prisavdrag med 3 000 kr.

Researrangören bestred yrkandet. Vid bokning per telefon sker inte automatiskt utskick av katalog till resenären utan det är resenärens egen skyldighet att ta del av gällande katalog och prislista. Detta anges på det resebevis som skickas till kunden. I katalogen anges att hotellet har restaurang och bar, dock serveras inte alkoholhaltiga drycker på hotellet. I katalogen anges att hotellet inte serverar alkohol.

Nämnden gjorde följande bedömning:

Av utredningen i ärendet framgår att I och hans medresenär har förorsakats olägenheter på grund av avsaknaden av bar med alkoholservering på hotellet. Deras utbyte av vistelsen har därigenom blivit sämre än vad de hade förväntat sig. Researrangören har invänt att det av katalogbeskrivningen över hotellet framgick att ingen alkohol serveras på hotellet.

Enligt 8 § lagen (1992:1672) om paketresor skall arrangören se till att avtalet innehåller uttryckliga villkor om vad som ingår i resan. Resenären skall innan avtal träffas få del av avtalsvillkor och information. Han skall få ett eget exemplar av den skriftliga handling där avtalsvillkoren framgår.

I, som uppenbarligen beställt resan per telefon, har gjort en tydlig invändning om att han inte har haft tillgång till katalogen vid beställningen av resan. Arrangören har häremot inte visat att han har haft tillgång till katalogen. Det har i ärendet inte ens påståtts att det vid beställningen av resan skulle ha nämnts något om bolagets katalog.

Arrangören har således inte visat att de beskrivningar av standarden som finns i arrangörens katalog har blivit en del av avtalet med I. Till följd härav saknar skrivningen om att ingen alkohol serveras betydelse för utgången i detta ärende. Nämnden bortser därför från skrivningen.

Mot bakgrund härav och eftersom avsaknaden av bar med alkoholförsäljning har inneburit olägenheter för resenärerna finner nämnden att de är berättigade till ett prisavdrag med skäliga 500 kr per person.

En ledamot var skiljaktig och ville ogilla yrkandet.