ARN 2008-0501
Fråga om nybilsgaranti börjar gälla vid leverans eller vid första registeringsdatum. Eftersom köpekontraktet, som upprättats av näringsidkaren, angett ordet nybilsgaranti utan någon närmare förklaring och det därmed varit oklart vilket datum nybilsgarantin ska börja respektive sluta gälla har avtalet tolkats till konsumentens fördel. Oklarhetsregeln; avgörande 2008-05-29; 2008-0501
Fråga om nybilsgaranti börjar gälla vid leverans eller vid första registeringsdatum. Eftersom köpekontraktet, som upprättats av näringsidkaren, angett ordet nybilsgaranti utan någon närmare förklaring och det därmed varit oklart vilket datum nybilsgarantin ska börja respektive sluta gälla har avtalet tolkats till konsumentens fördel. Oklarhetsregeln; avgörande 2008-05-29; 2008-0501
H yrkade ersättning för avhjälpande med 3 154 kr. Hon köpte en bil av bolaget A, som uppgav att det var en demobil. A förklarade också att den räknades som en ny bil och att nybilsgaranti ingick vid köpet. Nybilsgarantin bör därför gälla i två år från leveransdagen, den 9 mars 2006.
A motsatte sig yrkandet. Nybilsgarantin gäller i två år från första registreringsdatum, dvs. från den 24 augusti 2005.
Nämnden gjorde följande bedömning.
Det är ostridigt i ärendet att bilen uppvisat de fel som H anmärkt på och att hon i november 2007 påtalat felen för A. Tvisten gäller frågan om bilen hade en giltig garanti när felen upptäcktes.
I det mellan parterna träffade köpeavtalet har, under den förtryckta rubriken ”garanti”, texten ”3 mån/500 mil” strukits över och texten ”nybilsgaranti” lagts till. Någon närmare förklaring av vad denna nybilsgaranti innebär har inte givits i köpeavtalet. Det framgår varken hur länge garantin ska gälla eller när bilen, som är en demobil och därför brukats av A före försäljning, första gången togs i bruk. Av garantivillkoren framgår att nybilsgarantin följer bilen och upphör två år efter leveransdagen. Vilken leveransdag som avses har inte angivits. Med hänsyn till vad som nu anförts finner nämnden att köpeavtalet är otydligt i fråga om det datum från vilket nybilsgarantin börjar löpa och således även i fråga om det datum då garantin upphör att gälla.
Vid tolkning av avtal som fått en oklar utformning tillämpas enligt gängse avtalstolkningsmetoder i svensk rätt en princip enligt vilken oklarheten får gå ut över den part som upprättat eller tillhandahållit avtalet. Detta gäller med särskild styrka sådana fall vid avtal mellan en näringsidkare och en konsument där näringsidkaren upprättat eller tillhandahållit avtalsformuläret. I förevarande fall innebär detta att av de två möjliga tolkningar av avtalet som framhållits av parterna, den tolkningen ska läggas till grund för bedömningen som är mest förmånlig för H. Detta får till följd att A ska anses ha lämnat en nybilsgaranti som löper under två år med start vid det datum då bilen levererats till H. De av H reklamerade fel som tvisten gäller har således uppstått under garantitiden. På grund härav och då de fel som bilen uppvisat enligt nämndens mening är sådana att det faller inom garantiåtagandet ska H:s yrkande bifallas.
Nämnden finner anledning att tillägga att det är bara den av A i köpeavtalet lämnade nybilsgarantin som prövats av nämnden, inte frågan om huruvida av bakomliggande försäljningsled (t.ex. tillverkare) lämnad garanti gäller för felen. Det finns därför anledning att framhålla att A är skyldigt att ersätta H med 3 154 kr för avhjälpandet av felet, även om A inte skulle få ersättning för den kostnaden av bakomliggande försäljningsled (t.ex. tillverkare) på grund av att detta bakomliggande leds garantiåtagande upphört.