ARN 2016-00207

En konsument som klagade på fel i tjänst (badrumsrenovering) åtta år efter utfört arbete anses ha reklamerat i rätt tid. Kostnaden för avhjälpande av felet skulle dock vara oskäligt stor i förhållande till felets betydelse för konsumenten, eftersom hon under så lång tid har använt badrummet utan att märka felet.

En konsument som klagade på fel i tjänst (badrumsrenovering) åtta år efter utfört arbete anses ha reklamerat i rätt tid. Kostnaden för avhjälpande av felet skulle dock vara oskäligt stor i förhållande till felets betydelse för konsumenten, eftersom hon under så lång tid har använt badrummet utan att märka felet.

Beslut 2016-10-26; 2016-00207

M begärde avhjälpande av fel i utförd badrumsrenovering, alternativt ersättning med 175 170 kr för att låta annat företag åtgärda felen. V utförde en badrumsrenovering hos henne. Arbetet färdigställdes i mars 2007 och kostade 66 875 kr. I juni 2015 upptäckte hon efter en besiktning att golvet hade ett felaktigt fall och att kopplingscentralen för rör i rörsystemet saknade vattentät inklädnad. Hon kunde inte ha upptäckt felen tidigare. Att kopplingscentralen saknar vattentät inklädnad går inte att upptäcka som lekman. Bakfallet går inte att upptäcka okulärt och eftersom hon endast använder badkaret förekommer inte något vatten på golvet som skulle kunna påvisa bakfallet. Hon reklamerade felen i juni 2015.

V motsatte sig kravet. Arbetet är inte behäftat med några fel. M har i vart fall reklamerat eventuella fel för sent, eftersom hon reklamerade åtta år efter att arbetet utfördes. Anmärkningarna i besiktningsprotokollet är sådana att de borde ha upptäckts okulärt vid en granskning omedelbart efter arbetets utförande. Golvets lutning och hur vattnet rinner i badrummet är lätt att upptäcka och det borde M märkt och påtalat samma år som arbetet utfördes.

Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning.

Utgångspunkter för bedömningen

En utförd tjänst är att anse som felaktig bl.a. om resultatet avviker från vad konsumenten har rätt att kräva i fråga om fackmässighet eller vad som därutöver får anses avtalat (4 och 9 §§konsumenttjänstlagen). Det är den som påstår att en tjänst är felaktig som måste bevisa sitt påstående.

Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, ska han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. Reklamation i fråga om badrumsrenoveringar och andra arbeten på byggnader får dock inte ske senare än tio år efter det att uppdraget avslutades (17 §).

Vid bedömningen av när konsumenten borde ha märkt felen måste hänsyn tas till att konsumenten inte har någon plikt att undersöka resultatet av tjänsten mer än genom en ytlig granskning i den utsträckning det är möjligt och meningsfullt. Därutöver bör konsumenten ha rätt att räkna med att eventuella fel visar sig då han eller hon på vanligt sätt använder föremålet för tjänsten. (Se prop. 1984/85:110 s. 217.)

2016-00207

2016-11-16

059

Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten (20 §).

Bedömningen i detta fall

Av det åberopade besiktningsprotokollet framgår dels att det är felaktigt fall på golvet, dels att kopplingscentralen för rör i rörsystem saknar vattentät inklädnad. Nämnden saknar anledning att ifrågasätta de slutsatser som framgår av protokollet. Anmärkningarna är sådana att de utgör fel i tjänsten.

Vad gäller frågan om reklamation finns det ingenting som tyder på att M faktiskt hade märkt felen under de drygt åtta år som har gått mellan arbetets färdigställande och besiktningen; frågan är om hon borde ha märkt felen tidigare. Badrummet har ett kakelinklätt badkar och ingen dusch, och det får förutsättas att det sällan kommer vatten på golvet i den omfattningen att ett bakfall på golvet blir iakttagbart. Nämnden anser därför att felet med bakfallet inte är ett sådant fel som M borde ha märkt trots att hon under åren måste ha använt badrummet i betydande omfattning. Vad gäller avsaknaden av vattentät inklädnad avseende kopplingscentral för rör i rörsystem är det fråga om ett dolt fel som M inte heller borde ha märkt. Felen har reklamerats inom skälig tid från upptäckten och inom tio år efter arbetets färdigställande. De har alltså reklamerats i tid.

Företaget ska rekommenderas att avhjälpa felet med avsaknad av vattentät inklädnad avseende kopplingscentral för rör i rörsystem. Ett avhjälpande av bakfallet torde dock innebära en omrenovering av stora delar av badrummet. Nämnden anser att kostnaden för detta skulle vara oskäligt stor i förhållande till felets betydelse för M, som under drygt åtta års tid har kunnat använda badrummet problemfritt. Nämnden kan därför inte rekommendera företaget att avhjälpa felet. M har i stället rätt till ett skäligt prisavdrag med 7 000 kr, motsvarande ca tio procent av det ursprungliga priset.