ARN 2020-06328

Fråga om återbetalning av kostnaden för stughyra vid avbokning pga. coronapandemin.

Fråga om återbetalning av kostnaden för stughyra vid avbokning pga. coronapandemin.

Beslut 2020-11-04; 2020-06328

ML begärde återbetalning av hela kostnaden för stughyran 8 800 kr, eller åtminstone

75 procent av kostnaden 6 600 kr.

I sin anmälan till nämnden uppgav ML följande. Hon hyrde två stugor som hon ville avboka på grund av den rådande situationen kring Covid-19. Företaget borde kunna frångå sina villkor och betala tillbaka åtminstone del av kostnaden.

Företaget motsatte sig kravet

.

I sitt svar till nämnden uppgav företaget följande. Företaget hyr ut fritidsstugor till gäster som vill uppleva Åredalens natur. ML hyrde stuga för perioden 12/4 - 19/4 2020. Hon avbokade stugan nära ankomst och har hyrt enligt bifogade hyresvillkor. Hyresvillkoren har skickats till ML i samband med bokningen tillsammans med hennes hyresfakturor tillika bokningsbekräftelse. Hyresvillkoren finns även på företagets hemsida. Företaget har inte ekonomiska resurser att återbetala alla resor som avbokas försent. Företaget är litet, men hjälper till så gott man kan.

Allmänna reklamationsnämnden gjorde följande bedömning.

Ärendet gäller en begäran om återbetalning av stughyra, efter att stugan avbokats på grund av coronapandemin.

Det finns ingen lag som är direkt tillämplig på den typ av tjänst som ärendet rör. Det råder därmed avtalsfrihet mellan parterna. Det är därför parternas avtalsvillkor och allmänna avtalsrättsliga regler som ska tillämpas vid bedömningen i ärendet.

Enligt avtalsklausulen är företaget inte skyldig att återbetala bokningsavgiften om boendet avbokas mindre än 44 dagar före ankomst. I en sådan situation behåller hyresvärden hela bokningskostnaden. Frågan är om detta avtalsvillkor är skäligt. I annat fall kan det jämkas eller lämnas utan avseende.

Det framgår av 36 § avtalslagen att ett villkor i ett avtal kan jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Vid prövningen av detta ska särskild hänsyn tas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller annars intar en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.

Nämnden konstaterar att det aktuella villkoret om avbokning är förhållandevis vanligt förekommande i branschen. Det finns ingen särskild omständighet som gör att villkoret i den uppkomna situationen framstår som oskäligt.

Mot den nu angivna bakgrunden anser nämnden att villkoret om att bokningskostnaden inte återbetalas när konsumenten avbokar kort tid före ankomst är skäligt och att det därför gäller mellan parterna. Den omständigheten att avbokningen skett till följd av den situation kring

2020-06328

2020-11-05

014

coronapandemin som gällde vid den tidpunkt som är aktuell i ärendet ändrar inte denna bedömning. Det innebär att kravet på återbetalning av bokningsavgiften ska avslås.