lagen.nu
Bet. 1971:SkU34

Skatteutskottets betänkande i anledning av Kungl. Maj:ts proposition med förslag till ändringar i den indirekta beskattningen jämte motioner

Typ
Betänkande
Datum
1971-05-19
Källa
data.riksdagen.se

Skatteutskottets betänkande nr 34 år 1971 SkU 1971: 34

Nr 34

Skatteutskottets betänkande i anledning av Kungl. Maj:ts proposition med förslag till ändringar i den indirekta beskattningen jämte motioner.

Propositionen

I proposition 1971: 73 har Kungl. M aj:t under åberopande av statsrådsprotokollet över finansärenden för den 19 mars 1971 föreslagit riksdagen att anta vid propositionen fogade förslag till 1) förordning om upphävande av förordningen (1943: 477) om skatt å vissa pälsvaror, 2) förordning om ändring i förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt, 3) förordning om ändring x förordningen (1941: 251) om särskild varuskatt, 4) förordning om ändring i förordningen (1960: 253) om tillverkning och beskattning av malt- och läskedrycker, 5) förordning om ändring i förordningen (1956: 545) angående omsättningsskatt å m otorfordon i vissa fall, 6) förordning om ändring i förordningen (1957: 262) om allmän energiskatt, 7) förordning om ändring i förordningen (1961: 372) om bensinskatt, 8) förordning om ändring i förordningen (1961: 653) om brännoljeskatt, 9) förordning om ändring i förordningen (1968: 430) om mervärdeskatt, 10) förordning om ändring i tulltaxan (1968: 25).

I propositionen föreslås, att pälsvaruskatten och försäljningsskatten på s. k. äkta m attor slopas vid årsskiftet 1971/72 och att försäljningsskatten på guldsmedsvaror då samtidigt sänks från nuvarande 20 °/o till 10 o/o- Vidare föreslås m ed verkan fr. o. m. den 1 juli 1971 vissa ändringar av företrädesvis teknisk natur i den särskilda varuskatten, skatten på malt- och läskedrycker, den s. k. bilaccisen, den allmänna energiskatten och de särskilda skatterna på motorbränslen samt i följd härav vissa ändringar i tulltaxan. 1 Riksdagen 1971. 6 sami. Nr 34

Författningsförslagen är av följande lydelse.

1 Förslag till

Förordning om upphävande av förordningen (1 9 4 3 :4 7 7 ) om skatt å vissa pälsvaror

Härigenom förordnas, att förordningen (1943: 477) om skatt å vissa pälsvaror skall upphöra att gälla vid utgången av år 1971. Den upphävda förordningen gäller fortfarande i fråga om förhållande som hänför sig till tiden före nyss näm nda tidpunkt.

2 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt

Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt1,

dels att i 2, 8, 10— 13, 15, 18— 19, 27 och 29— 30 §§ ordet ”kontrollstyrelsen” i olika böjningsformer skall bytas ut m ot ”riksskatteverket” i motsvarande form,

dels att 5, 6 och 25 §§ samt bilagan till förordningen skall ha nedan angivna lydelse.

5 §.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 m o m 2. Skatten utgår med tjugo procent av varans beskatt- ningsvärde.Skatten utgår med tio procent av varans beskattningsvärde,
1 fråga om varor, som införas till riket av annan än registrerad säljare, skall dock skatten, i den omfattning som av förteckningen framgår, i stället utgå m ed i fö rteckningen upptaget belopp för viktenhet.
2 m o m 8. Den som registrerats såsom säljare m ed skattepliktig försäljning är, i den mån ej annat av förteckningen framgår, skyldig att fö r varje kalenderår erlägga skatt med m inst det belopp vilket i förteckningen angivits såsom minimiskatt. Om registreringen avsett endast en del av året, skall såsom m inimiskatt erläggas vad av den i förteckningen angivna minimiskatten belöper på den tid, som omfattats av registreringen.
Minimiskatten må minskas med belopp motsvarande försäljningsskatten för sådana varor, som fö rsålts under den tid, fö r vilken m inimiskatten beräknas, men som visas hava av säljaren förvärvats
1 Senaste lydelse av 2§ 1965: 911 8 § 1960: 427 10—13 och 15 §§ 1959:94 18—19 §§ 1965: 77 27 § 1959:94.
* Senaste lydelse 1965: 77.
* Senaste lydelse 1949: 100.

dessförinnan och därvid påförts skatt. För säljare, som bedrivit både skattepliktig och skattefri försäljning, må minimiskatten minskas jämväl m ed ett belopp m ot­

svarande den försäljningsskatt,

som skulle utgått fö r den skattefria försäljningen därest denna va­

rit skattepliktig.

Har den skattepliktiga försäljningen avsett flera varuslag, för vilka minimiskatten är bestämd till olika belopp, skall m inimiskatt er­

läggas med det högsta beloppet.

6 §*

Beskattningsvärdet utgör

a) då varan av registrerad säljare försäljes till konsument: det avtalade vederlaget;

b) då varan av registrerad säljare — i annat fall än under a) avses — försäljes till någon som icke själv är registrerad säljare: det åsätta försäljningsvärdet;

c) då varan av registrerad säljare uttages från rörelse fö r annat ändamål än försäljning: det åsätta försäljningsvärdet;

d) då varan av annan än regi­ d) då varan av annan än registrerad säljare införes till riket strerad säljare införes till riket

för försäljning: det pris va­ för försäljning: det pris varan

ran antages komma att betinga antages komma att betinga vid

vid försäljning till konsument; försäljning till konsument;

för annat ändamål: varans för annat ändamål: varans

värde, beräknat enligt 4 § tull- värde, beräknat enligt 3 § tull-

taxeförordningen, med tillägg taxeringsförordningen (1960:

av den å varan belöpande tullen 391), m ed tillägg av den å va­

ävensom därutöver tjugofem ran belöpande tullen ävensom

procent av det sålunda uträkna­ därutöver 11,11 procent av det

de beloppet; samt sålunda uträknade beloppet;

samt

e) då varan av annan än registrerad säljare försäljes till pris överstigande det enligt 3 § åsätta försäljningsvärdet: det belopp varmed vederlaget överstiger näm nda värde.

I fall, varom förmäles i 4 § 1 mom. sista stycket, är beskattningsvärdet lika med det åsätta försäljningsvärdet.

Kontrollstyrelsen äger, i den Riksskatteverket äger, i den omomfattning så lämpligen kan ske, fattning så lämpligen kan ske, föreskriva att det åsätta försälj­ föreskriva att det åsätta försäljningsvärdet skall utgöra beskatt­ ningsvärdet skall utgöra beskattningsvärde jämväl vid försäljning ningsvärde jämväl vid försäljning som ovan under a) avses. som ovan under a) avses.

* Senaste lydelse 1952: 199.

25 §5

Vid införsel till riket av skattepliktig vara, för vilken skatt skall erläggas i samband med införseln, skall den skattskyldige, där ej annat nedan stadgas, i samband med tulltaxeringen av varan till tullmyndigheten i två exemplar avlämna en på tro och heder avgiven deklaration angående varans beskattningsvärde.

Deklaration erfordras icke be- Deklaration erfordras icke beträffande vara, fö r vilken skatt ut- träffande vara, vilken införes till går med i förteckningen angivet riket för annat ändamål än förbelopp fö r viktenhet, ej heller be- säljning. I fråga om sådan vara träffande annan vara därest denna skall den skattskyldige i stället till införes till riket för annat ända- tullmyndigheten avlämna skriftlig mål än försäljning. I fråga om försäkran i två exemplar rörande vara som sist sagts skall den skatt- ändam ålet med införseln; dock att skyldige i stället till tullmyndighe- sådan försäkran icke erfordras om ten avlämna skriftlig försäkran i det är uppenbart att varan införes två exemplar rörande ändamålet för annat ändamål än försäljning med införseln; dock att sådan för- eller användning i förvärvssyfte, säkran icke erfordras om det är uppenbart att varan införes för annat ändamål än försäljning eller användning i förvärvssyfte.

Bilaga8

Förteckning över varor för vilka försäljningsskatt skall erläggas

1 tulltaxan upptagna under nedanstående tulltaxenummer

Tulltaxenr Varuslag

ur 71.01— N aturpärlor och ädelstenar, ej utgörande artiklar för tek-

71.03 niskt bruk. u r 71.12— V aror av ädel metall, ej utgörande artiklar fö r tekniskt bruk.

71.14 Anm. För urarmband av ädel metall skall skatt utgå även om

de är fästade vid ur. ur 71.15 V aror av naturpärlor eller av ädelstenar, ej utgörande ar­

tiklar för tekniskt bruk.

Anm. Skatt skall ej utgå för varor, vilka tidigare inom riket

varit föremål för försäljning till konsument, samt ej heller för

ordnar, medaljer eller märken av guld, silver, platina eller an­

nan ädel metall, där de utdelas såsom förtjänsttecken eller utan

betalning.

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1972. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om förhållande som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

‘ Senaste lydelse 1965: 911.

• Senaste lydelse 1965: 77. 2 Riksdagen 1971. 6 sami. Nr 34

3 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1941: 251) om särskild varuskatt

Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1941: 251) om särskild varuskatt1, dels att i 3 § 2 morn., 3 a §, 4 § 2 morn., 5— 6 §§ och 8 § 4 och 5 mom. ordet ”kontrollstyrelsen” i olika böjningsformer skall bytas ut m ot ”riksskatteverket” i motsvarande form, dels att bilagan till förordningen skall ha nedan angivna lydelse.

Bilaga2

Förteckning över varor, för vilka särskild varuskatt skall erläggas

Tulltaxe- Varuslag nummer

ur 17.04 Sockerkonfektyrer, icke innehållande kakao, m ed undantag av fondantmassor, mandelmassor, pastor och andra liknande halvfabrikat i bulk. u r 18.06 Choklad och chokladvaror samt andra födoämnen innehållande kakao, m ed undantag av glass, glasspulver, glasspasta (glassmassa), puddingpulver och färdiga puddingar samt pulver, flingor, pastor och flytande beredningar fö r fram ställning av dryck. u r 19.08 Biscuits och wafers med mellanlägg av kräm e. d. till övervägande delen överdragna med choklad, ur 21.07 Konfektyrer, ej hänförliga till annat nummer, m ed undantag av massor, pastor och andra liknande halvfabrikat i bulk. ur 33.06 F ör personligt bruk avsedda preparat av följande slag: parfym, parfymkräm, toalettvatten, rakbalsam och liknande preparat, m ed undantag av badtillsatsmedel och preparatet sprit, glycerin och rosenvatten, puder, puderkräm , ansiktslera, ansiktsskum, ansiktsmask, smink och läppstift, m ed undantag av vitt ströpuder, puderkräm m ed pudersubstans om högst 5 % , ofärgat cerat och preparat som är avsett speciellt för behandling av finnar el-

1 Senaste lydelse av 3 § 2 mom. 1970:711 3a § 1960:426 4 §2 mom. och 5 § 1960: 612 6 1965:76 8 och 5 mom. 1960: 612. ■ Senaste lydelse 1970: 711.

Tulltaxe- Varuslag nummer

ler liknande hudåkom m a eller fö r döljande av ärr, födelse­

märke eller liknande huddefekt,

preparat för behandling av naglar, m ed undantag av nagel-

lackborttagningsmedel och nagelvittpennor,

hårvårdspreparat, m ed undantag av medel fö r enbart scham-

ponering,

preparat för behandling av ögonhår och ögonbryn, hårbort-

tagningsmedel,

medel mot transpiration, m ed undantag av ättiketerpreparat

och fotvårdsmedel.

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1971. Ä ldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om förhållande som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.

4 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1960:253) om tillverkning och beskattning av malt- och läskedrycker

Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1960: 253) om tillverkning och beskattning av malt- och läskedrycker1,

dels att i A— 6 och 13 §§ ordet ”kontrollstyrelsen” i olika böjningsform er skall bytas ut m ot ”riksskatteverket” i motsvarande form,

dels att 3, 7 och 8 §§ skall ha nedan angivna lydelse,

dels att i förordningen skall införas en ny paragraf, 8 a §, av nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelseFöreslagen lydelse
§
Beskattningsmyndighet är kontrollstyrelsen, som även utövar kontroll över tillverkningen. Beträffande skatt, som utgår enligt denna förordning, skall vad i fö rordningen om förfarandet vid viss konsumtionsbeskattning är stadgat äga tillämpning.Beskattningsmyndighet är, beträffande vara som tillverkas inom landet, riksskatteverket och, beträffande vara som införes till landet, generaltullstyrelsen.
Kontrollstyrelsen äger utfärda de föreskrifter rörande redovisning och särskilda kontrollanordningar som styrelsen finner erforderliga för kontrollens utövande.Riksskatteverket utövar kontroll över tillverkningen och äger utfärda de föreskrifter rörande redovisning och särskilda kontrollanordningar som verket finner erforderliga för kontrollens utövande.
D et åligger tillverkare att lämna kontrollstyrelsen de uppgifter som erfordras för upprättande av statistik över tillverkningen och försäljningen av malt- och läskedrycker.Det åligger tillverkare att lämna riksskatteverket de uppgifter som erfordras för upprättande av statistik över tillverkningen och försäljningen av malt- och läskedrycker.
Beträffande skatt enligt denna förordning fö r vara som tillverkas inom landet gäller förordningen (1959: 92) om förfarandet vid viss konsumtionsbeskattning. 46 § nämnda förordning gäller beträffande skatt på vara som införes till landet.
1 Senaste lydelse av 4§ 1961:160 6§ 1965: 286.

Nuvarande lydelse

7 §2

F ö r lagrat lättöl, öl, starköl och F ör lagrat lättöl, öl, starköl och läskedrycker skall tillverkare, där läskedrycker skall, där ej annat ej annat följer av 8 §, erlägga följer av 8 §, skatt erläggas av skatt. Skatten utgår för liter med tillverkare eller, vid införsel till

landet, den som i tullhänseende är

att anse som varuhavare. Skatten

utgår för liter med tolv öre för lagrat lättöl, tolv öre för lagrat lättöl, sextio öre för öl av typ A, sextio öre fö r öl av typ A,

en krona trettio öre för öl av en krona trettio öre för öl av typ B, typ B,

två kronor för starköl, och två kronor för starköl, och

trettiotre öre för läskedrycker. trettiotre öre för läskedrycker.

Skattskyldigheten inträder, då Skattskyldigheten inträder för varan utlämnas från tillverknings­ vara, som tillverkas inom landet, stället eller, såvitt angår öl eller då varan utlämnas från tillverkstarköl, där förtäres. ningsstället eller, såvitt angår öl

eller starköl, där förtäres samt för

vara, som införes till landet, när

införseln sker.

8 §8

Deklaration skall avlämnas till Tillverkare skall lämna deklarakontrollstyrelsen för varje kalen­ tion till riksskatteverket för varje dermånad, under vilken tillverk­ kalendermånad, under vilken tillning eller utlämning av skatteplik­ verkning eller utlämning av skattiga drycker förekommit, och in­ tepliktiga drycker förekommit, nehålla uppgift om den mycken­ m ed uppgift om den myckenhet het sådana drycker, som utläm ­ sådana drycker, som utlämnats nats från tillverkningsstället, samt från tillverkningsstället, samt den den myckenhet på tillverknings­ myckenhet på tillverkningsstället stället förtärt öl eller starköl, som förtärt öl eller starköl, som där där tillverkats. Särskild deklara­ tillverkats. Särskild deklaration tion skall avgivas för varje till­ skall avgivas för varje tillverkverkningsställe. ningsställe.

Deklaration skall insändas inom fem ton dagar efter utgången av den månad deklarationen avser.

Om särskilda skäl därtill äro, Om särskilda skäl därtill äro, äger kontrollstyrelsen medgiva, äger riksskatteverket medgiva, att att deklaration må insändas sena­ deklaration må insändas senare än re än i andra stycket sägs, dock i andra stycket sägs, dock senast senast inom tre m ånader efter ut­ inom tre m ånader efter utgången gången av den månad deklaratio­ av den månad deklarationen avnen avser. ser.

I deklaration må särskilt för varje varuslag och, i fråga om öl, typ avdrag göras för myckenhet, som

* Senaste lydelse 1970: 6.

* Senaste lydelse 1965: 286.

a) utförts ur riket eller till svensk frihamn ävensom såvitt avser starköl, upplagts på provianteringsfrilager,

b) tillverkats vid annat tillverk- b) tillverkats vid annat tillverkningsställe eller vid införsel be- ningsställe eller vid införsel belagts m ed tull, lagts med skatt, c) utläm nats som kontrollprov, d) efter utlämning återinförts till tillverkningsställets lager och för vilken avdrag icke gjorts med stöd av bestämmelserna under a)— c) ovan, eller e) förstörts utanför tillverkningsstället, medan varan befunnit sig i tillverkarens besittning.

Riksskatteverket prövar, om och i vad mån avdrag får göras även fö r drycker, vars försäljning förorsakat den skattskyldige förlust på grund av bristande betalning

från köpare.

Vid införsel till landet av starköl i den ordning som avses i 12 §

4 mom. h) rusdrycksförsäljningsförordningen (1954:521) skall

skatt ej erläggas.

8 a §

Den, som inför skattepliktig vara till landet, skall erlägga skatt i den ordning som är föreskriven fö r tull. Skatten skall påföras i hela kronor så att överskjutande öretal bortfaller. Vad som i fråga om tull är föreskrivet om betalningsanstånd, ställande av säkerhet och påföljd fö r fördröjd eller utebliven betalning äger motsva­

rande tillämpning på skatten.

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1971.

5 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1956: 545) angående omsättningsskatt å motorfordon i vissa fall

Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1956: 545) angående omsättningsskatt å m otorfordon i vissa fall1,

dels att i 6, 9, 12— 15, 20 och 23 §§ ordet ”kontrollstyrelsen” i olika böjningsformer skall bytas ut m ot ”riksskatteverket” i motsvarande form,

dels att 1— 3 och 5 §§ skall ha nedan angivna lydelse,

dels att i förordningen skall införas en ny paragraf, 26 §, och närmast före denna paragraf en ny rubrik av nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1§2

F ö r m otorfordon, som tillverkas inom riket eller hit införas, skall i de fall som nedan sägs erläggas omsättningsskatt till staten.

Skattepliktiga fordon enligt denna förordning äro personbilar, sådana med skåp-, stationsvagns- eller personbilskarosseri utrustade lastbilar, vilkas tjänstevikt ej överstiger 1 800 kilogram, samt motorcyklar, allt i den m ån fordonen icke äro eller tidigare varit upptagna i bilregister.

Till skattepliktigt motorfordon hänföres även tidigare icke skattepliktigt fordon, som vid registrering upptages i bilregister som m otorfordon av sådant slag som angives i andra stycket.
Skatt skall icke utgå

a) fö r bil, som är inrättad uteslutande för brandväsen eller för transport av sårade eller sjuka;

b) för sådan motorcykel, som avses i förordningen den 5 maj 1960 (nr 134) om mopeder; samt

c) för annan motorcykel, vilken är inrättad såsom invalidfordon och konstruerad för en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.

I denna förordning användas uttryck och begrepp i samma be- tydelse som i vägtrafikförordning- en. Tjänstevikt skall, där den ej vid beskattningstillfället fram går av typbesiktningsinstrument, be- siktningsinstrument eller typintyg, beräknas enligt vägtrafikförord- ningen eller, där så ej kan ske, uppskattas med ledning av vad I denna förordning användas uttryck och begrepp i samma betydelse som i vägtrafikförordningen. Tjänstevikt skall, där den ej vid beskattningstillfället fram går av typbesiktningsinstrument, besiktningsinstrument eller typintyg, beräknas enligt vägtrafikförordningen eller, där så ej kan ske, uppskattas med ledning av vad
1 Senaste lydelse av 6§ 1963: 84 9 och 14 §§ 1959: 95.
! Senaste lydelse 1962: 266.

Nuvarande lydelse

som kan antagas vara normal som kan antagas vara normal tjänstevikt för samma eller liknan­ tjänstevikt för samma eller liknande slag av fordon i färdigutrustat de slag av fordon i färdigutrustat skick. F ö r sådan uppskattning skick. F ör sådan uppskattning äger äger kontrollstyrelsen att i samråd riksskatteverket att i samråd med med generaltullstyrelsen utfärda generaltullstyrelsen utfärda n ärnärm are föreskrifter. mare föreskrifter.

2 §

Skattskyldighet inträder

a) för skattepliktigt m otorfordon, som tillverkas inom riket, när fordonet av tillverkaren levereras till köpare eller uttages från rörelse utan samband med försäljning;

b) för skattepliktigt m otorfor­ b) för skattepliktigt m otorfordon, som införes till riket av nå­ don, som införes till riket av någon som blivit enligt 12 § registre­ gon som blivit enligt 12 § registrerad hos kontrollstyrelsen såsom rad hos riksskatteverket såsom imimportör, n är fordonet levereras portör, när fordonet levereras till till köpare eller uttages från rörel­ köpare eller uttages från rörelsen sen utan samband med försälj­ utan samband med försäljning, ning; samt

c) för annat skattepliktigt for­ c) för skattepliktigt fordon, som don, när det införes till riket. införes till riket av annan än re­

gistrerad, när det införes till ri­

ket;

d) i fall, som avses i 1 § tredje stycket, när fordonet registre­

ras.

3 §

Skattskyldiga äro

a) för m otorfordon, som tillverkats inom riket, tillverkaren;

b) för m otorfordon, som infö­ b) för motorfordon, som införes till riket av registrerad impor­ res till riket av registrerad importör, denne; samt tör, denne;

c) för m otorfordon, som eljest c) för motorfordon, som eljest införes till riket, den för vars räk­ införes till riket, den för vars räkning införseln äger rum. ning införseln äger rum;

d) i fall, som avses i 1 § tred­

je stycket, fordonets ägare.

5 §3

Kontrollstyrelsen är beskatt- Riksskatteverket är beskattningsmyndighet i fråga om för­ ningsmyndighet i fråga om om säljning och uttag från rörelse. sättningsskatt på försäljning och Vad i förordningen om förfaran­ uttag från rörelse och vid registredet vid viss konsumtionsbeskatt- ring enligt 1 § tredje stycket. Vad ning är stadgat skall äga tillämp- i förordningen (1959: 92) om för-

s Senaste lydelse 1960:433.

ning på omsättningsskatt som ut- farandet vid viss konsumtionsbegår i samband m ed försäljning och skattning är stadgat skall äga tilluttag som nu sagts. lämpning på skatt som utgår i fall som nu sagts. Beträffande skattepliktig införsel är generaltullstyrelsen beskattningsmyndighet. Bestämmelserna i 46 § nyssnämnda förordning skola gälla jämväl vid införsel.

Bestämmelser rörande skattskyldighet vid registrering 26 §*

Vid skattskyldighet enligt 2 § d) meddelar riksskatteverket ägaren av m otorfordonet beslut om skaltepåföring. Skatten skall erläggas genom insättning på riksskatteverkets postgirokonto inom trettio dagar från den dag den skattskyl­

dige erhållit del av beslutet.

Försummar den skattskyldige att inbetala skatten, kan den på framställning av riksskatteverket omedelbart uttagas genom utm ät­

ning.

D et åligger registreringsmyndigheten att utan dröjsmål till riksskatteverket skriftligen anmäla registrering av motorfordon, som medför skattskyldighet enligt denna förordning. Anm älan skall om fatta erforderliga uppgifter fö r på­

föring av omsättningsskatt.

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1971.

* Förutvarande 26 § upphävd 1959: 95 3 Riksdagen 1971. 6 sami. Nr 34

6 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1957: 262) om allmän energiskatt

Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1957: 262) om allm än energiskatt1,

dels att punkten 3 övergångsbestämmelserna till förordningen skall upphöra att gälla,

dels att i 9 och 11 §§, 15 § 2 morn., 16, 18 och 19 §§, 20 § 1 och 3 morn., 21 och 22 §§, 23 § 1 och 3 mom. och 32 § ordet ”kontrollstyrelsen” i olika böjningsformer skall bytas ut m ot ”riksskatteverket” i m otsvarande form,

dels att 6— 8, 10, 12— 14 §§, 15 § 1 morn., 17 §, 24 § 2 mom. och 25 § 2 mom. samt bilagan till förordningen skall ha nedan angivna lydelse,

dels att i förordningen skall införas två nya paragrafer, 3 och 26 §§, av nedan angivna lydelse.

3 §2

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
Riksskatteverket kan medgiva, att skatt fö r bränsle och elektrisk kraft som förbrukas vid produktion av värme vid kraftvärmeverk skall redovisas på grundval av uppmätt värmeförbrukning hos abonnenterna.
Den som inom riket producerar skattepliktigt flytande bränsle är skyldig att hos kontrollstyrelsen vara registrerad såsom producent av dylikt bränsle.Den som inom riket producerar skattepliktigt flytande bränsle eller förbrukar sådant bränsle för framställning av därmed likvärdig vara är skyldig att hos riksskatteverket vara registrerad såsom producent av skattepliktigt bränsle.
Den som i större omfattning återförsäljer eller förbrukar skattepliktigt bränsle eller håller sådant bränsle i lager må efter ansökan registreras hos kon trollstyrelsen såsom återförsäljare eller förbrukare av dylikt bränsle. Näi särskilda skäl därtill äro må även eljest den, som förbrukar skattepliktigt bränsle, efter ansökan registreras.Den som i större omfattning återförsäljer eller förbrukar skattepliktigt bränsle eller håller sådant bränsle i lager m å efter ans- sökan registreras hos riksskatteverket såsom återförsäljare eller förbrukare av dylikt bränsle. N är särskilda skäl därtill äro m å även eljest den, som förbrukar skattepliktigt bränsle, efter ansökan registreras.
1 Förordningen omtryckt 1964: 350.
* Förutvarande 3 § upphävd 1959: 96.
Nuvarande lydelseFöreslagen lydelse
§
Skatten skall erläggas av den som är registrerad enligt 6 §. Införes bränsle till riket av annan än den som är sålunda registrerad skall dock skatten erläggas av den som inför bränslet.Skatten skall erläggas av den som är eller bort vara registrerad enligt 6 §. Införes bränsle till riket av annan än den som är registrerad skall dock skatten erläggas av den som inför bränslet.
Skatt skall erläggas även av den som icke är registrerad enligt 6 § och som fö r annat ändamål än som avses i 24 § återförsäljer eller förbrukar bränsle, som förvärvats utan skatt eller m ed nedsatt skatt m ot försäkran enligt 26 §.

8 §

Skattskyldighet inträderSkattskyldighet inträder
a) för den som är registrerad enligt 6 §, då bränsle av honom levereras till köpare, som icke är sålunda registrerad, eller tages i anspråk för annat ändamål än försäljning, ocha) för den som är eller bort vara registrerad enligt 6 §, då bränsle av honom levereras till köpare, som icke är registrerad, eller till eget försäljningsställe för detaljförsäljning som icke utgöres av depå eller tages i anspråk för annat ändamål än försäljning,
b) för den, som utan att vara registrerad enligt 6 §, inför bränsle till riket, vid införseln.
b) för den, som utan att vara registrerad enligt 6 §, inför bränsle till riket, vid införseln, och
c) i fall som avses i 7 § andra stycket, då bränslet levereras till köpare eller tages i anspråk för annat ändamål än försäljning.

10 §

Skatten utgår med i förteckningen angivet belopp för vikt- eller volymenhet.

D et ankommer på kontrollstyrelsen att i fråga om fasta bränslen fastställa skattesatser för hektoliter som svarar mot de i förteckningen angivna skattesatserna för ton.D et ankommer på riksskatteverket att i fråga om fasta bränslen fastställa skattesatser för hektoliter som svarar m ot de i förteckningen angivna skattesatserna för ton.
Utgör vid industriell tillverkning kostnaden fö r bränsle mera betydande del av tillverkningskostnaden, må riksskatteverket medgiva skälig nedsättning av skatten.

Nuvarande lydelse

12 §

Skatten för elektrisk kraft skall erläggas av den som förbrukat kraften.

Skyldighet att redovisa skatt Skyldighet att redovisa skatt till till statsverket inträder då den statsverket inträder då den elekelektriska kraften distribueras till triska kraften distribueras till förförbrukare, som icke är registre­ brukare, som icke är registrerad rad enligt 11 § ( s k a t t e p l i k ­ enligt 11 § ( s k a t t e p l i k t i g t i g d i s t r i b u t i o n ) , eller då d i s t r i b u t i o n ) , eller då krafkraften av den som är sålunda ten av den som är sålunda reregistrerad nyttjas i egen rörelse gistrerad nyttjas i egen rörelse ( s k a t t e p l i k t i g e g e n f ö r ­ ( s k a t t e p l i k t i g e g e n f ö r b r u k n i n g ) . b r u k n i n g ) . I fråga om skyl­

dighet att redovisa skatt skall såsom registrerad anses även den

som bort vara registrerad.

Vid skattepliktig distribution skall skatten av förbrukaren erläggas till registrerade distributören, i förekommande fall genom icke registrerad distributör. H ar producent yrkesmässigt distribuerat kraft till förbrukare, är producenten med avseende å distributionen av sådan kraft att anse såsom registrerad distributör.

H ar den, som enligt 11 § registrerats såsom producent, till annan distribuerat elektrisk kraft utan att detta skett yrkesmässigt, skall kraften anses vara förbrukad i den förstnämndes rörelse.

13 §

Registrerad distributör åligger att debitera och till statsverket inleverera skatten. H ar debiterad skatt ej erlagts, skall den registrerade distributören likväl inleverera ett därem ot svarande belopp, såvida icke annat följer av vad i 25 § 2 mom. d) stadgas.

Vid skattepliktig egenförbruk- I övriga fall skall förbrukaren ning skall förbrukaren inleverera inleverera skatten till statsverket, skatten till statsverket.

14 §3

Skatten utgår m ed tio procent Skatten utgår för elektrisk kraft av kraftens beskattningsvärde. fö r gatu- eller vägbelysning med

0,5 öre fö r kilowattimme och för

annan kraft med tio procent av

kraftens beskattningsvärde.

M ed beskattningsår förstås ti­

den 1 juli— 30 juni.

Beskattningsvärdet är lika med summan av de avgifter, som förbrukaren har att erlägga för den elektriska kraften. I den mån producent eller registrerad distributör själv förbrukar kraften, är beskattningsvärdet lika med summan av de avgifter, som skulle hava utgått, därest kraften försålts för likartad användning som hos producenten eller distributören. I beskattningsvärdet ingår icke skatt.

* Senaste lydelse 1970: 573.

15 §

1 m o m . Kontrollstyrelsen 1 m o m. Riksskatteverket äger, äger, när särskilda skäl därtill äro, n är särskilda skäl därtill äro, före/ter ansökan förordna, att skatten ordna, att skatten skall utgå med skall utgå med visst belopp för visst belopp för kilowattimme. Bekilowattimme. Beloppet skall fast- loppet skall fastställas så att det ställas så att det för de förbruka- för de förbrukare, varom fråga är, re, varom fråga är, så nära som så nära som möjligt motsvarar den möjligt motsvarar den skatt som skatt som skulle hava utgått vid skulle hava utgått vid tillämpning tillämpning av 14 § 1 mom. av 14 § 1 mom.

17 §

Kontrollstyrelsen äger även i Riksskatteverket äger även i andra fall än som avses i 15 och andra fall än som avses i 15 och 16 §§ föreskriva de avvikelser från 16 §§ föreskriva de avvikelser från stadgandena angående skattens be- stadgandena angående skattens bestämmande, som med hänsyn till stämmande, som med hänsyn till särskilda omständigheter m å fin- särskilda omständigheter m å finnas påkallade, dock att skatt icke nas påkallade, dock att skatt icke i i något fall må bestämmas att utgå något fall må bestämmas att utgå med högre belopp än som eljest med högre belopp än som eljest skolat följa av bestämmelserna i skolat följa av bestämmelserna i denna förordning. denna förordning.

Utgör vid industriell tillverkning kostnaden fö r elektrisk kraft mera betydande del av tillverkningskostnaden, må riksskatteverket medgi­

va skälig nedsättning av skatten.

24 §

2 m o m . På särskild prövning 2 m o m. P å särskild prövning av kontrollstyrelsen ankommer, av riksskatteverket ankommer, huhuruvida och i vad m ån avdrag ruvida och i vad mån avdrag jämjämväl m å göras för väl må göras för

a) bränsle, som skattskyldig förbrukat eller försålt för förbrukning för annat ändamål än energialstring,

b) bränsle, som skattskyldig förbrukat för framställning av bensin eller i förteckningen angivet skattepliktigt bränsle,

c) bränsle, som skattskyldig förbrukat eller försålt för förbrukning, i samband med tillverkning av m otorer, för avprovning av m otorer å provbädd eller å annan dylik anordning utan att transportm edel därvid framföres,

d) bränsle, som skattskyldig återtagit annorledes än i samband med återgång av köp,

e) bränsle, vars försäljning förorsakat den skattskyldige förlust på grund av bristande betalning från köparen,

f) bränsle, som skattskyldig för- f) bränsle, som skattskyldig förbrukat eller försålt fö r förbruk- brukat vid produktion av skattening vid industriell tillverkning, pliktig elektrisk kraft.

där bränslekostnaden utgör mera betydande del av tillverkningskostnaden, samt

g) bränsle, sorn skattskyldig förbrukat vid produktion av skattepliktig elektrisk kraft.

25 §

2 m o r n . På särskild prövning 2 m o m . På särskild prövning av kontrollstyrelsen ankommer, av riksskatteverket ankommer, huhuruvida och i vad m ån avdrag ruvida och i vad m ån avdrag jäm jämväl må göras för väl må göras för

a) elektrisk kraft som förbrukats eller försålts för förbrukning för annat ändamål än energialstring,

b) elektrisk kraft, som använts i omedelbart samband med sådan förbrukning för vilken avdrag m å göras enligt a),

c) elektrisk kraft, som förbrukats eller försålts för förbrukning vid framställning av bensin eller i förteckningen angivet skattepliktigt bränsle,

d) elektrisk kraft, vars försäljning förorsakat den redovisningsskyldige förlust på grund av bristande betalning från förbrukare eller icke registrerad distributör av elektrisk kraft.

e) elektrisk kraft, som förbru­ e) skatt för bensin eller annat kats eller försålts fö r förbrukning bränsle, som förbrukats vid provid industriell tillverkning, där duktion av skattepliktig elektrisk kraftkostnaden utgör mera bety­ kraft, i den m ån motsvarande avdande del av tillverkningskostna­ drag icke medgivits enligt 7 § 2 den, samt mom. c) förordningen om bensin­

skatt eller 24 § 2 mom. f) denna

förordning.

f) skatt för bensin eller annat bränsle, som förbrukats vid produktion av skattepliktig elektrisk kraft, i den mån motsvarande avdrag icke medgivits enligt 7 § 2 mom. c) förordningen om bensinskatt eller 24 § 2 mom. g) denna förordning.

26 §4

Konungen eller myndighet som Konungen bestämmer får medgiva, att bränsle eller elektrisk kraft fö r ändamål som angivas i 24 och

25 §§ får inköpas av annan än registrerad utan skatt eller m ed nedsatt skatt m ot försäkran till leverantören angående användningen

av bränslet eller kraften.

4 Förutvarande 26 § upphävd 1959: 96.

Bilaga

Förteckning över vissa bränslen för vilka allmän energiskatt skall erläggas

Tulltaxe- Bränsle Skattesats nummer

7 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1961: 372) om bensinskatt

Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1961: 372) om bensinskatt,

dels att i 4— 6 §§ ordet ”kontrollstyrelsen” i olika böjningsformer skall bytas ut mot ”riksskatteverket” i motsvarande form,

dels att 1— 3 och 7 §§ skall ha nedan angivna lydelse.

1 §

Till staten skall enligt bestämmelserna i denna förordning erläggas särskild skatt ( b e n s i n s k a t t ) för

Nuvarande lydelseFöreslagen lydelse
a) bensin ävensom andra motorbränslen, som innehålla minst 70 viktprocent bensin (ur tulltaxe- nummer 27.10); samta) bensin, annan än kem iskt ren bensin, ävensom andra m otorbränslen, som innehålla minst 70 viktprocent bensin (ur tulltaxenum m er 27.10); samt
b) alkohol (etanol, etylalkohol), denaturerad, andra acykliska alkoholer ävensom andra än under a) avsedda blandningar, som innehålla sådana alkoholer, allt under förutsättning att varorna är avsedda för användning till m otordrift (ur tulltaxenummer 22.08, 29.04 och 38.19).b) metylalkohol (metanol), etylalkohol (etanol), propylalkohol, isopropylalkohol och andra än under a) avsedda blandningar, som innehålla sådana alkoholer (ur tulltaxenummer 22.08, 29.04 och 38.19), allt under förutsättning att varorna äro avsedda för användning till m otordrift (motoralkohol).
Skatt skall dock icke utgå för mineraloljeprodukt, som införes till riket för att vid oljeraffinaderi användas uteslutande såsom råvara vid tillverkning av bensin.Skatt skall dock icke utgå för mineraloljeprodukt, som införes till riket för att vid oljeraffinaderi användas uteslutande såsom råvara vid tillverkning av bensin. Skatt skall ej heller utgå fö r bensin, som är avsedd fö r annat ändamål än motordrift, eller motoralkohol, när varan tillhandahålles i särskild fö rpackning om högst en liter.

Vad i denna förordning stadgas om bensin skall hava avseende å samtliga i första stycket angivna skattepliktiga varuslag.

2 §i

Skatten utgår med fyrtiotre öre för liter.

Skatten beräknas efter varans fakturerade volym. K an skatten icke beräknas på sådant sätt eller Skatten beräknas efter varans fakturerade volym. I denna skall dock icke inräknas smörjolja som

sker fakturering annorledes än en- tillsatts bensin fö r motordrift. Kan ligt vedertagna grunder, äger be- skatten icke beräknas på sådant skattningsmyndigheten fastställa sätt eller sker faktureringen angrunder för beräkning av volymen. norledes än enligt vedertagna

grunder, äger beskattningsmyndig-

heten fastställa grunder för beräk­

ning av volymen.

3 §

Skattskyldighet inträder Skattskyldighet inträder

a) för bensin, som av den som a) för bensin, som av den som är registrerad enligt 5 § levereras är eller bort vara registrerad entill köpare, som icke är sålunda ligt 5 § levereras till köpare, som registrerad, eller tages i anspråk icke är registrerad, eller till eget för annat ändamål än försäljning försäljningsställe fö r detaljförsäljeller ock, vid avregistrering, ingår ning som icke utgöres av depå eli hans lager, när leveransen, ian- ler tages i anspråk för annat ändaspråktagandet eller avregistrering­ mål än försäljning eller ock, vid en sker; samt avregistrering, ingår i hans lager,

när leveransen, ianspråktagandet

eller avregistreringen sker;

b) för bensin, som av annan än b) för bensin, som av annan än registrerad införes till riket, när registrerad införes till riket, när införseln sker. införseln sker;

c) fö r bensin, som av annan än registrerad inköpts m ot försäkran

enligt 7 § 2 mom. andra stycket,

när bensinen säljes eller tages i anspråk fö r skattepliktigt ända­

mål.

Skattskyldig är i fall som avses Skattskyldig är i fall som avses i första stycket a) den registrera­ i första stycket under a) den som de och eljest den för vars räkning är eller bort vara registrerad, uninförseln äger rum. der b) den för vars räkning inför­

seln äger rum och under c) sälja­

ren eller förbrukaren.

7 §

1 m o m . I deklaration må avdrag göras för bensin, som

a) förvärvats för återförsäljning eller förbrukning i egen rörelse och fö r vilken skattskyldighet tidigare inträtt,

b) återtagits i samband med återgång av köp,

c) förbrukats eller försålts för förbrukning för fram drivande av tåg eller fordon å järnväg,

d) förbrukats eller försålts för förbrukning för framdrivande av luftfartyg, härunder inbegripet start av icke motordrivet flygplan, eller för varmkörning eller provkörning av luftfartygs motor,

e) förbrukats eller försålts för förbrukning, i samband med tillverkning av motorer, för avprovning av m otorer å provbädd eller å annan dylik anordning utan att transportmedel därvid framföres,

f) förbrukats eller försålts för f) förbrukats eller försålts för annat tekniskt ändamål än motor- förbrukning för annat tekniskt ändrift, samt damål än m otordrift eller fö r

framställning av vara som ej är lämpad eller avsedd fö r motordrift eller som försålts fö r att förpackas i sådan särskild förpackning om högst en liter som avses i 1 §

andra stycket, samt

g) av den skattskyldige eller för hans räkning utförts u r riket eller till svensk frihamn.

2 m o m2. P å särskild prövning 2 m o m . På särskild prövning av kontrollstyrelsen ankommer, av riksskatteverket ankommer, huhuruvida och i vad m ån avdrag ruvida och i vad m ån avdrag jämjämväl må göras för väl m å göras för

a) bensin, som skattskyldig återtagit annorledes än i samband med återgång av köp,

b) bensin, vars försäljning förorsakat den skattskyldige förlust på grund av bristande betalning från köpare, samt

c) bensin, som förbrukats eller försålts för förbrukning vid produktion av skattepliktig elektrisk kraft.

Konungen eller den myndighet Konungen bestämmer äger m edgiva att bensin som angives i denna paragraf må inköpas av annan än registrerad utan skatt eller med nedsatt skatt m ot försäkran till den skattskyldige angående bensi­

nens användning.

Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1971.

F ö r obeskattad bensin som registrerad vid ikraftträdandet förvarar på annat försäljningsställe för detaljförsäljning än depå inträder skattskyldighet vid ikraftträdandet.

8 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1961: 653) om brännoljeskatt

Härigenom förordnas, i fråga om förordningen (1961: 653) om brännoljeskatt1,

dels att i 2, 3, 5, 6, 8— 10, 12— 14 och 16 §§ ordet ”kontrollstyrelsen” i olika böjningsformer skall bytas ut m ot ”riksskatteverket” i m otsvarande form,

dels att 4 och 7 §§ skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelseFöreslagen lydelse
4§2

Skattskyldighet föreligger, förutom i fall som i andra stycket c och d sägs, endast för den som är registrerad enligt 3 §.

Skattskyldighet inträder Skattskyldighet inträder
a) för registrerad tillverkare och registrerad leverantör då brännolja av honom levereras till köpare, som icke är registrerad enligt 3 §, eller tages i anspråk för annat ändamål än försäljning eller ock, vid avregistrering, ingår i hans lager;a) för registrerad tillverkare och registrerad leverantör då brännolja av honom levereras till köpare, som icke är registrerad enligt 3 §, eller till eget försäljningsställe fö r detaljförsäljning som icke utgöres av depå eller tages i anspråk för annat ändam ål än fö rsäljning eller ock, vid avregistrering, ingår i hans lager;

b) för registrerad förbrukare då obeskattad brännolja påfylles bränsletank i m otorfordon, vartill han är ägare, eller av honom överlåtes till den som icke är registrerad enligt 3 § eller ock, vid avregistrering ingår i hans lager;

c) för den som icke är registre­ c) för den som icke är registre­

rad enligt 3 § då brännolja för hans räkning införes till riket och då obeskattad brännolja påfylles bränsletank till m otorfordon, vartill han är ägare;rad enligt 3 § då brännolja för hans räkning införes till riket och då obeskattad brännolja påfylles bränsletank till motorfordon, vartill han är ägare, eller då sådan påfyllning sker av brännolja som inköpts m ot försäkran enligt 7 § sista stycket och skattskyldighet för oljan ej åvilar leverantören enligt d);

d) för icke registrerad tillver­ d) fö r icke registrerad tillver­

kare och icke registrerad leverantör då han levererar obeskattad brännolja till köpare under sådana förhållanden att det icke ärkare och icke registrerad leverantör då obeskattad brännolja eller brännolja, som inköpts m ot försäkran enligt 7 § sista stycket, le-

1 Senaste lydelse av 5, 9, 10 och 16 §§ 1966: 222. ’ Senaste lydelse 1966: 222.

uppenbart att brännoljan är av- v er er as av honom till köpare under sedd att förbrukas för annat ända- sådana förhållanden att det icke mål än drift av m otor i motorfor- är uppenbart att brännoljan är avdon. sedd att förbrukas för annat ändamål än drift av m otor i motorfordon. Med ägare av m otorfordon avses i denna förordning den som är eller böra vara antecknad i automobilregister såsom ägare av sådant fordon ävensom ägare av m otorfordon, som brukas enligt interimslicens eller saluvagnslicens.

7 §

Registrerad tillverkare och registrerad leverantör må i deklaration göra avdrag för brännolja, som a) förvärvats för återförsäljning eller förbrukning i egen rörelse och för vilken skattskyldighet tidigare inträtt, b) återtagits i samband m ed återgång av köp, c) av den skattskyldige eller för hans räkning utförts u r riket eller till svensk frihamn, d) försålts till den som enligt d) försålts till den som enligt 8 § punkten 1, 2 eller 3 tulltaxe- 8 § punkten 1, 2 eller 3 tulltaxeförordningen äger åtnjuta tullfri- ringsförordningen (1960: 391) äger het för varor som införas till riket. åtnjuta tullfrihet för varor som införas till riket. P å särskild prövning av kon- På särskild prövning av rikstrollstyrelsen ankommer, huruvida skatteverket ankommer, huruvida och i vad m ån avdrag jämväl får och i vad m ån avdrag jämväl får göras för göras för a) brännolja, som den skattskyldige återtagit annorledes än i samband med återgång av köp, b) brännolja, vars försäljning förorsakat den skattskyldige förlust på grund av bristande betalning från köparen.

Konungen eller den myndighet Konungen bestämmer äger medgiva att brännolja som angives i första stycket må inköpas av annan än registrerad utan skatt mot försäkran till leverantören angå­

ende oljans användning.

D enna förordning träder i kraft den 1 juli 1971. F ö r obeskattad brännolja som registrerad vid ikraftträdandet förvarar på annat försäljningsställe för detaljförsäljning än depå inträder skattskyldighet vid ikraftträdandet.

9 Förslag till

Förordning om ändring i förordningen (1968: 430) om mervärdeskatt

Härigenom förordnas, att 8 § förordningen (1968: 430) om mervärdeskatt skall ha nedan angivna lydelse.

8 §‘

Föreslagen lydelse Nuvarande lydelse
Från skatteplikt undantages

1) fartyg fö r yrkesmässigt fiske, bogserbåt, livräddningskryssare, annat fartyg för yrkesmässig person- eller godsbefordran med nettodräktighet av minst 20 registerton, luftfartyg för yrkesmässig person- eller godsbefordran samt del, tillbehör och utrustning till sådant fartyg eller luftfartyg, n är varan säljes till fartygets eller luftfartygets ägare eller införes till landet för dennes räkning,

2) krigsmateriel som är underkastad utförselförbud och del till sådan krigsmateriel, n är varan säljes till staten fö r m ilitärt bruk eller för detta ändamål införes till landet för statens räkning,

3) läkemedel som utlämnas enligt recept eller säljes till sjukhus eller införes till landet i anslutning till sådan utlämning eller försäljning,

4) elektrisk kraft, värme samt 4) elektrisk kraft, värme samt

gas, flygfotogen och annat bränsle gas, flygfotogen, fotogen fö r drift

för uppvärmning eller energialst- av snabbgående dieselmotor och

ring dock icke ved, torv, T-sprit annat bränsle för uppvärmning eleller annan fotogen än flygfotogen, ler energialstring dock icke ved,

torv, T-sprit eller annan fotogen än

flygfotogen och fotogen fö r drift

av snabbgående dieselmotor,

5) allmän nyhetstidning,

6) medlemsblad, periodisk publikation som väsentligen fram står som organ för sammanslutning med huvudsakligt syfte att verka för religiöst, nykterhetsfrämjande, politiskt, idrottsligt eller försvarsfrämjande ändamål eller att företräda vanföra eller arbetshindrade medlemmar samt utländsk periodisk publikation av annat slag, när prenumeration på sådan publikation förmedlas mellan prenum erant och utländsk utgivare eller när sådan publikation inkommer direkt till prenumerant,

7) personaltidning, program och katalog, när varan tillhandahålles u tgivare som icke är skattskyldig och när varan säljes eller utlämnas av sådan utgivare eller införes till landet för sådan utgivares räkning,

8) konstverk, som är hänförligt till tulltaxenummer 99.01— 99.03, när konstverket säljes av upphovsmannen på annat sätt än butiksmässigt eller i samband med utställning och när det uttages eller införes till landet av honom eller för hans räkning,

9) vatten för vattenverk,

10) varulager, inventarium och annan tillgång som tillhör verksamhet, när överlåtelse sker i samband med överlåtelse av verksamheten eller del därav, fusion eller liknande förfarande,

11) begagnad personbil och begagnad motorcykel, när sådant fordon omsättes inom landet,

12) tullfri trycksak och fram ­ 12) tullfri trycksak och framkallad eller enbart exponerad mik­ kallad eller enbart exponerad mikrofilm, när varan införes till landet rofilm, när varan införes till lansom gåva eller annars utan veder­ det som gåva eller annars utan lag, samt spritdryck, vin, tobaks- vederlag, samt rusdryck, tobaksvara, cigarrettpapper och cigarrett­ vara, cigarrettpapper och cigarretthylsa vid införsel till landet i den hylsa vid införsel till landet i den ordning som avses i 12 § 4 mom. ordning som avses i 12 § 4 mom. h) rusdrycksförsäljningsförord- h) rusdrycksförsäljningsförordningen den 26 maj 1954 (nr 521) ningen (1954: 521) eller 1 § andra eller 1 § andra stycket förord­ stycket förordningen (1961:394) ningen den 16 juni 1961 (nr 394) om tobaksskatt. om tobaksskatt. (Se vidare anvisningarna.) (Se vidare anvisningarna.)

D enna förordning träder i kraft den 1 juli 1971.

10 Förslag till

Förordning om ändring i tulltaxan (1968: 25)1

Härigenom förordnas, att tulltaxenr 18.06, 22.01, 22.02 och 22.03 samt A nm . efter tulltaxenr 22.10 tulltaxan (1968: 25) skall ha nedan angivna lydelse. Till följd härav kommer 18 och 22 kap. tulltaxan a tt ha följande lydelse från och med den dag då denna förordning träder i kraft.

18 kap. Kakao och varor därav2

Anmärkningar

1. Detta kapitel omfattar icke sådana varor, innehållande kakao, som avses i

nr 19.02,19.08, 22.02, 22.09 och 30.03. 2. Nr 18.06 omfattar sockerkonfektyrer, innehållande kakao, ävensom, med

de undantag som stadgas i anm. 1 till detta kapitel, andra födoämnen, in­

nehållande kakao. 18.01 Kakaobönor, hela eller krossade, även r o s ta d e fri

22 kap. Drycker, alkohol och ättika3

Anmärkningar

1. Detta kapitel omfattar icke: a) havsvatten (nr 25.01); b) destillerat vatten och annat vatten av motsvarande eller högre renhets­

grad (nr 28.58); c) vattenlösningar av ättiksyra, innehållande mer än 10 viktprocent ättik­

syra (nr 29.14); d) medikamenter (nr 30.03); e) parfymer och toalettmedel (33 kap.). 2. Vid tillämpning av tulltaxenummer eller underavdelningar av tulltaxenummer, där alkoholhalt uttryckes i volymprocent, skall halten beräknas vid + 15° C. 22.01 Vatten, mineralvatten, kolsyrat vatten, is och snö . . fri 22.02 Lemonader, arom atiserat mineralvatten, aromatise-

rat kolsyrat vatten och andra alkoholfria drycker, med undantag av frukt- och köksväxtsaft, hänförlig

B. andra slag, m ed en alkoholhalt:

1. icke överstigande 14 volymprocent:

a. på kärl rymmande högst 10 l i t e r 1001 30: —

Motionerna m. m.

Med anledning av propositionen har väckts följande motioner:

motionen 1971: 1407 av herr Andersson i Örebro m. fl. (fp, c, m) vari hemställs ”att riksdagen

1. antar följande

Förslag till

förordning om upphävande av förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt

Härigenom förordnas, att förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt skall upphöra att gälla från och med den 1 juli 1971.

Den upphävda förordningen gäller fortfarande i fråga om förhållanden som hänför sig till tiden före nyss näm nda tidpunkt.

2. Om yrkandet under 1. icke bifalles beslutar att det i prop. 1971: 73 framlagda förslaget till förordning om ändring i förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt skall träda i kraft den 1 juli 1971” ;

motionen 1971: 1408 av herr Fågelsbo (c) och fru Nilsson i K ristianstad (c) vari hemställs ”att riksdagen vid behandlingen av prop. 1971: 73 beslutar, att försäljningsskatten på guldsmedsvaror sänks från 20 till 10 procent från och med den 1 november 1971” ;

motionen 1971: 1431 av herr Andersson i Örebro m. fl. (fp, c, m) vari hemställs att transpirationsmedel såväl för allmänt bruk som för intimhygien undantas från särskild varuskatt.

I detta sammanhang upptar utskottet till behandling följande vid riksdagens början väckta motioner, nämligen

motionen 1971: 233 av herr Bohman m. fl. (m) vari bl. a. hemställs att riksdagen beslutar, att den särskilda försäljningsskatten på guldsmedsarbeten skall avvecklas fr. o. m. den 1 januari 1972;

motionen 1971: 459 av herr Andersson i Örebro m. fl. (fp, c) vari hemställs ”att riksdagen i skrivelse till Kungl. M aj:t anhåller om fö rslag som möjliggör en sådan tillämpning av förordningen (1961: 372) om bensinskatt att även företag, vars lagerhållning eller omsättning av bensin kan förutses bli av större omfattning, skall kunna registreras som skattskyldig! hos riksskatteverket” ;

motionen 1971: 463 av herr N ordgren m. fl. (m, fp) vari hemställs att riksdagen beslutar upphäva förordningen om försäljningsskatt (1948: 85) med verkan fr. o. m. den 1 januari 1972.

Skrivelser i ärendet har inkommit från SHIO, K TF och företrädare för m attimportörer.

Utskottet

Alltsedan slutet av 1950-talet h ar i den allmänna skattedebatten och i m otioner och skrivelser till riksdagen gjorts gällande att försäljningsskatten på guldsmedsvaror har så förödande effekter för branschen att skatten snarast bör avvecklas. Även om åtskilliga andra omständigheter än skatten kan anses bidra till branschens för närvarande bekymmersamma läge, torde det inte kunna bestridas att konkurrensen med den obeskattade resandeinförseln av guldvaror innebär en snedvridning som m edför avsevärda problem. Det är fram för allt sådana av punktskatteutredningen bekräftade förhållanden, som föranlett departementschefen att nu föreslå att försäljningsskatten på guldsmedsvaror nedsätts från 20 till 10 °/o fr. o. m. den 1 januari 1972. Departem entschefen föreslår vidare att pälsvaruskatten och försäljningsskatten på äkta m attor samtidigt avvecklas. Som skäl fö r pälsvaruskattens slopande åberopas i första hand att skattens konstruktion inte är förenlig med EFTAkonventionen och att det skulle vara förenat med betydande svårigheter att bringa den i överensstämmelse med denna. I fråga om de äkta m attorna hänvisas bl. a. till att skatteinkomsterna främst är att hänföra till im port från u-länder. Departementschefen har begränsat aw ecklingsfrågorna till här näm nda skatter med hänvisning till vad riksdagen under 1970 uttalade om att de av dessa skatter berörda branscherna borde få ett definitivt besked beträffande skatternas avveckling helt eller delvis. En punktskatteavveckling av större omfattning betraktar departementschefen för närvarande som utesluten.

Bevillningsutskottet uttalade i samband m ed mervärdeskattens införande att en punktskatteavveckling fram stod som en angelägen åtgärd men att det då saknades ekonomiskt utrymme för en sådan avveckling. Detta uttalande h ar i olika sammanhang tagits till intäkt för fram ställningar om fortsatt punktskatteavveckling. D et finns enligt skatteutskottets mening anledning att nu något revidera den uppfattning som bevillningsutskottet tidigare givit uttryck för. Om man bortser från försäljningsskatten och pälsvaruskatten kan m an knappast göra gällande a tt de skatteområden, som punktskatteutredningen närm are översett, drabbas av så negativa konsekvenser av beskattningen att en avveckling fram står som angelägen. Skatteutskottet vill fram hålla att synen

på en mera vittomfattande punktskatteavveckling förändrats sedan allmänna skatteberedningen enades om att föreslå en sådan åtgärd. Den nu pågående punktskatteutredningen hade i stort sett varit överflödig om en sådan avveckling ansetts möjlig att genomföra inom rimlig tid. U nder sådana förhållanden synes det skatteutskottet vara riktigare att inte vidhålla tidigare utfästelser om en fram tida avveckling utan i stället fastslå att de områden som nu belastas med punktskatter och i fråga om vilka skatteutskottet inte förordar avveckling, bör räkna med att skatterna kommer att bestå tills vidare.

Beträffande såväl skatten på guldsmedsvaror som skatten på äkta m attor har från branschhåll understrukits att dessa varor har sin största försäljning under hösten fram till julen och att en sänkt beskattning efter ett årsskifte får olyckliga konsekvenser för höstförsäljningen, eftersom konsumenterna då kan väntas senarelägga sina inköp i avvaktan på skattesänkningen. I motioner och skrivelser yrkas därför att ändringarna i förordningen om försäljningsskatt skall träda i kraft redan den 1 juli 1971 eller den 1 november 1971. Vidare fram förs yrkanden om en total avveckling av guldsmedsskatten.

Utskottet har vid sina överväganden funnit dels att det ekonomiska utrymmet för skattelättnader under nästkommande budgetår måste anses vara begränsat, dels att skattelättnader i fråga om de med försäljningsskatt belagda varorna hellre bör genomföras med verkan från den 1 juli än vid ett årsskifte. U tskottet har vidare funnit att även om ekonomiska överväganden kan tala för att bibehålla skatten på guldsmedsvaror och sänka skattesatsen måste dock de negativa verkningarna av denna skatt bedömas vara så besvärande att ett beslut om en total skatteavveckling fram står som önskvärt. Utskottet förordar därför att hela försäljningsskatten upphör att gälla den 1 juli 1972, vilket alltså i förhållande till förslaget i propositionen innebär att skatten på äkta m attor ges ett halvårs längre giltighetstid än departementschefen föreslagit och att någon nedsättning av skatten på guldsmedsvaror inte äger rum vid instundande årsskifte utan att skatten i dess helhet i stället avvecklas ett halvår senare. Försäljningsskatten utgår endast på konsumtionsfärdiga varor, och det saknas enligt utskottets mening skäl att behandla de två varuom rådena inom denna skatt på olika sätt. N är det gäller skatten på pälsvaror ligger det delvis till på annat sätt. F ör pälsskinn som bereds inom riket utgår skatten när skinnen utlämnas från berederiet. Pälsvaruskatten drabbar halvfabrikat, som skall användas för fram ställning av pälsar, skinnmössor osv. Den huvudsakliga utlämningen av de beredda skinnen äger rum under första halvåret, medan större delen av de konsumtionsfärdiga varorna levereras under hösten. Om även avvecklingen av pälsvaruskatten framflyttades till den 1 juli 1972 skulle följden bli att huvuddelen av de varor som innehåller inom landet beredda pälsskinn och som är avsedda att säljas under hösten 1972 fram ­

ställdes av beskattade skinn, medan importen av pälskonfektion under denna tid blev helt obeskattad. Med anledning härav förordar utskottet den av departementschefen föreslagna tidpunkten den 1 januari 1972 för avveckling av pälsvaruskatten, vilket i konsumentledet innebär att skattelättnadernas verkningar blir till tiden i stort sett samordnade med effekterna av försäljningsskattens slopande. Utskottet vill i detta sammanhang understryka vikten av att den h är förordade skatteawecklingen kommer konsumenterna till godo i form av prissänkningar som svarar m ot skattelättnaderna.

I enlighet m ed det anförda avstyrker utskottet de yrkanden om andra tidpunkter för den avsedda skatteavvecklingen som fram förts i motionerna 1971: 233, 1971: 463, 1971: 1407 och 1971: 1408.

I motionen 1971: 1431 yrkas att medel mot transpiration m. m. undantas från det skattepliktiga området. M ed hänsyn till de gränsdragningsproblem och det skattebortfall som ett sådant undantag skulle medföra avstyrker utskottet bifall till motionen.

U töver de näm nda förslagen om skatteaw eckling innehåller propositionen ett flertal av punktskatteutredningen föreslagna ändringar av punktskatteförfattningam a. U tskottet finner de föreslagna ändringarna väl motiverade och har i detta sammanhang endast funnit anledning att i en fråga förorda att nuvarande ordning bibehålls. D et gäller form erna för nedsättning av allmän energiskatt i de fall då skatten utgör viss större del av framställningskostnaden. Departementschefen föreslår på utredningens förslag att sådan nedsättning skall ske genom särskilt beslut, vilket för de skattskyldiga skulle medföra bl. a., att avdrag för nedsättningen inte får göras i deklaration. Beskattningsmyndigheten har understrukit att den föreslagna åtgärden knappast kommer att m edföra några ändringar av den sakliga prövningen men väl betydande praktiska och redovisningstekniska svårigheter för de skattskyldiga. U tskottet finner med hänsyn härtill övervägande skäl tala för att nuvarande ordning bibehålls och avstyrker alltså den föreslagna ändringen av energiskatteförordningen i denna del.

U tskottet har vid granskning av författningsförslagen i övrigt ansett sig böra förorda vissa smärre justeringar i syfte att bättre tillgodose avsikten med de föreslagna ändringarna eller att förenkla författningsrummens lydelse. Innebörden av ändringarna fram går av utskottets hemställan. Beträffande de frågor som utskottet inte här eller i hemställan berört har utskottet inte funnit anledning till erinran.

Utskottet behandlar i detta sammanhang slutligen också motionen 1971: 459 som innehåller ett yrkande om att företag, vars lagerhållning eller omsättning av bensin kan förutses bli av större omfattning, skall kunna registreras som skattskyldigt hos riksskatteverket. Enligt vad utskottet erfarit föreligger inte något hinder för registrering i de av motionärerna avsedda fallen. N är registrering vägrats har detta enligt riks­

skatteverket skett på helt andra grunder. M ed det anförda anser utskottet sig ha besvarat motionen 1971: 459.

Med hänvisning till det anförda hemställer utskottet

att riksdagen

A. avslår motionen 1971: 233, i vad den behandlas i detta betän­

kande, motionerna 1971:463, 1971: 1407, 1971: 1408 och

1971: 1431 och med anledning av proposition 1971:73

1. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning

om upphävande av förordningen (1943: 477) om skatt på vissa

pälsvaror,

2. avslår det vid propositionen fogade förslaget till förordning

om ändring i förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt och i

stället antar följande

Förslag till Förordning om upphävande av förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt

Härigenom förordnas, att förordningen (1948: 85) om försäljningsskatt skall upphöra att gälla vid utgången av juni 1972. Den upphävda förordningen gäller fortfarande i fråga om förhållande som hänför sig till tiden före nyss nämnda tidpunkt.

3. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning

om ändring i förordningen (1941: 251) om särskild varuskatt med

de ändringar att

dels ingressen erhåller följande såsom utskottets förslag beteck­

nade lydelse:

{Kungl. Maj:ts förslag) {Utskottets förslag)

Härigenom förordnas i fråga om Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1941: 251) om sär­ förordningen (1941: 251) om särskild varuskatt, skild varuskatt,

dels att i 3 § 2 morn., 3 a §, dels att i 3 § 2 morn., 3 a §, 4 § 4 § 2 morn., 5— 6 §§ och 8 § 4 2 morn., 5— 6 §§ och 8 § 4 och och 5 mom. ordet ”kontrollsty­ 5 mom. ordet ”kontrollstyrelsen” relsen” i olika böjningsformer skall i olika böjningsformer skall bytas bytas ut m ot ”riksskatteverket” i ut mot ”riksskatteverket” i motmotsvarande form, svarande form,

dels att bilagan till förordning­ dels att 3 § 1 mom. och bilagan en skall ha nedan angivna lydelse. till förordningen skall ha nedan

angivna lydelse.

dels att 3 § 1 mom. erhåller följande såsom utskottets förslag betecknade lydelse.

(Nuvarande lydelse) (Utskottets förslag)

3 § 1. F ö r vara, hänförlig till tull- 1. F ör vara, hänförlig till tulltaxenummer 17.04, 18.06, 19.08 taxenummer 17.04, 18.06, 19.08 eller 21.07, utgår skatten med två eller 21.07, utgår skatten med två kronor tjugo öre för kilogram av kronor tjugo öre för kilogram av varans vikt (beskattningsvikt) och varans vikt (beskattningsvikt) och för vara, hänförlig till tulltaxe- för vara, hänförlig till tulltaxenum m er 33.06 eller 38.19, med num m er 33.06, m ed femtio profemtio procent av varans beskatt­ cent av varans beskattningsvärde. ningsvärde.

4. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning om ändring i förordningen (1960: 253) om tillverkning och beskattning av malt- och läskedrycker,

5. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning om ändring i förordningen (1956: 545) angående omsättningsskatt å m otorfordon i vissa fall, 6. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning om ändring i förordningen (1957: 262) om allmän energiskatt med de ändringar att dels ingressen erhåller följande såsom utskottets förslag betecknade lydelse:

(Kungl. M aj:ts förslag) (Utskottets förslag)

Härigenom förordnas i fråga om Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1957: 262) om all­ förordningen (1957: 262) om allmän energiskatt, män energiskatt, dels att punkten 3 övergångs­ dels att punkten 3 övergångsbestämmelserna till förordningen bestämmelserna till förordningen skall upphöra att gälla, skall upphöra att gälla, dels att i 9 och 11 §§, 15 § 2 dels att i 9— 11 §§, 15 § 2 morn., 16, 18 och 19 §§, 20 § 1 mom. 16— 19 §§, 20 § 1 och 3 och 3 morn., 21 och 22 §§, 23 § morn., 21 och 22 §§, 23 § 1 och 3 1 och 3 mom. och 32 § ordet morn., 24 § 2 morn., 25 § 2 mom. ”kontrollstyrelsen” i olika böj­ och 32 § ordet ”kontrollstyrelsen” ningsformer skall bytas ut mot i olika böjningsformer skall bytas ”riksskatteverket” i motsvarande ut m ot ”riksskatteverket” i m otform, svarande form, dels att 6— 8, 10, 12— 14 §§, dels att 6— 8, 12— 14 §§ och

{Kungl. M aj.ts förslag) {Utskottets förslag) 15 § 1 mom., 17 §, 24 § 2 mom. 15 § 1 mom. samt bilagan till föroch 25 § 2 mom . samt bilagan till ordningen skall ha nedan angivna förordningen skall ha nedan an­ lydelse, givna lydelse,

dels att i förordningen skall in­ dels att i förordningen skall införas två nya paragrafer, 3 och föras två nya paragrafer, 3 och 26 §§, av nedan angivna lydelse. 26 §§, av nedan angivna lydelse.

dels att 15 § 1 mom. och 26 § erhåller följande såsom utskottets

förslag betecknade lydelse:

{Kungl. Maj:ts förslag) {Utskottets förslag)

15 §

1 m o m. Riksskatteverket äger, 1 m o m . Riksskatteverket äger, när särskilda skäl därtill äro, fö r­ när särskilda skäl därtill äro, förordna, att skatten skall utgå med ordna, att skatten skall utgå med visst belopp för kilowattimme. Be­ visst belopp för kilowattimme. Beloppet skall fastställas så att det loppet skall fastställas så att det för de förbrukare, varom fråga är, för de förbrukare, varom fråga är, så nära som möjligt motsvarar den så nära som möjligt motsvarar den skatt som skulle hava utgått vid skatt som skulle hava utgått vid tillämpning av 14 § 1 mom. tillämpning av 14 §.

26 §

Konungen eller myndighet som Konungen eller myndighet som Konungen bestämmer får medgiva, Konungen bestämmer äger om att bränsle eller elektrisk kraft för särskilda skäl föreligga medgiva, ändamål som angivas i 24 och att bränsle eller elektrisk kraft får 25 §§ får inköpas av annan än inköpas av annan än registrerad registrerad utan skatt eller med utan skatt eller med nedsatt skatt nedsatt skatt m ot försäkran till mot försäkran till leverantören anleverantören angående använd­ gående användningen av bränslet ningen av bränslet eller kraften. eller kraften.

7. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning

om ändring i förordningen (1961: 372) om bensinskatt med den

ändringen att 7 § erhåller följande såsom utskottets förslag be­

tecknade lydelse:

{Kungl. Maj:ts förslag) {Utskottets förslag)

7 §

1 m o m . I d ek laratio n ------------------------------------ därvid framföres,

f) förbrukats eller försålts för f) förbrukats eller försålts för förbrukning för annat tekniskt än- förbrukning för annat tekniskt än-

(Kungl. M aj:ts förslag) (Utskottets förslag)

damål än m otordrift eller för damål än m otordrift dock ej för framställning av vara som ej är framställning av vara som är läm lämpad eller avsedd för m otor­ pad eller avsedd för m otordrift drift eller som försålts för att fö r­ eller förpackats eller försålts för packas i sådan särskild förpack­ att förpackas i sådan särskild fö rning om högst en liter som avses packning om högst en liter som avi 1 § andra stycket, samt ses i 1 § andra stycket, samt

g) av den ----------------------------- ------------------------ svensk frihamn. 2 m o m P å särsk ild ------------- ------------------------- elektrisk kraft.

Konungen eller den myndighet Konungen eller den myndighet Konungen bestämmer äger med­ Konungen bestämmer äger om giva att bensin som angives i den­ särskilda skäl föreligga medgiva na paragraf må inköpas av annan att bensin må inköpas av annan än än registrerad utan skatt eller med registrerad utan skatt eller med nedsatt skatt mot försäkran till nedsatt skatt m ot försäkran till den skattskyldige angående ben­ den skattskyldige angående bensinens användning. sinens användning.

8. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning

om ändring i förordningen (1961: 653) om brännoljeskatt med

den ändringen att 7 § erhåller följande såsom utskottets förslag

betecknade lydelse:

(Kungl. M aj:ts förslag) (Utskottets förslag)

7 § Registrerad tillv erk are------------ ---------------------------------- till riket. På särsk ild ---------------------------- -----------------------------från köparen.

Konungen eller den myndighet Konungen eller den myndighet Konungen bestämmer äger med­ Konungen bestämmer äger om giva att brännolja som angives i särskilda skäl föreligga medgiva första stycket må inköpas av an­ att brännolja må inköpas av annan än registrerad utan skatt mot nan än registrerad utan skatt mot försäkran till leverantören angåen­ försäkran till leverantören angåde oljans användning. ende oljans användning.

9. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning

om ändring i förordningen (1968: 430) om m ervärdeskatt med

den ändringen att 8 § erhåller följande såsom utskottets förslag betecknade lydelse:

(Kungl. M aj:ts förslag) (Utskottets förslag)

8 §

Från skatteplikt ------------------------------ eller försäljning,

4) elektrisk kraft, värme samt 4) elektrisk kraft, värme samt gas, flygfotogen, fotogen fö r drift gas och annat bränsle för uppav snabbgående dieselmotor och värmning eller energialstring, dock annat bränsle för uppvärmning icke ved, torv, T-sprit eller annan eller energialstring dock icke ved, fotogen än flygfotogen och fotorv, T-sprit eller annan fotogen togen för drift av snabbgående än flygfotogen och fotogen för dieselmotor, drift av snabbgående dieselmotor.

5) allmän nyhetstidning,-------- ■------------------------om tobaksskatt.

10. antar det vid propositionen fogade förslaget till förordning

om ändring i tulltaxan (1968: 25),

B. avslår motionen 1971: 459.

Stockholm den 19 maj 1971

P å skatteutskottets vägnar E R IK BRANDT

Närvarande: herrar Brandt (s), Engkvist (s), Eriksson i Bäckmora (c), fruar N ettelbrandt (fp), Holmqvist (s), herrar Josefson i Arrie (c), Wärnberg* (s), Larsson i Umeå (fp), Carlstein (s), Nilsson i Trobro* (m), Wikner* (s), Sundkvist (c), Stadling (s), Söderström (m) och fru N orm ark (s). * Ej närvarande vid betänkandets justering.

Särskilt yttrande

av fru N ettelbrandt (fp), herrar Larsson i U m eå (fp), Nilsson i T robro (m) och Söderström (m), som anfört följande:

”D et i motionen 1971: 1431 föreslagna undantaget för särskild varuskatt för hygienpreparat i form av deodoranter finner vi vara en angelägen åtgärd, då användandet av dessa preparat inte bör försvåras genom den höjning av varans pris som den särskilda varuskatten utgör. Då kostnaden för ett avskaffande av skatten är av storleksordningen 10 miljoner kr. är vi inte beredda att nu kräva ett omedelbart borttagande

av skatten. Borttagande av skatten för hygienpreparat bör dock stå i förtur när utrymme ges för detta. Övriga preparat som innefattas i hygienområdet och vilka tidigare beskattats har efter hand undantagits från särskild varuskatt. Vi finner det angeläget att hela om rådet undantas och att den kvarvarande delen som om fattar deodoranter nu bör stå i förtur.”

HARCUS BOKTR. STHLM W7I 7 1 0 0 2 6