Dir. 1994:37

Tilläggsdirektiv till den särskilde utredare (M 1993:08) som ser över systemet med miljöklasser för bilar m.m.

Dir. 1994:37

Beslut vid regeringssammanträde den 28 april 1994

Sammanfattning av uppdraget

Utredaren med uppdrag att vidareutveckla systemet med miljöklasser för bilar m.m. (M 1993:08) får till uppgift att lägga fram förslag om en sänkt årlig fordonsskatt för lätta fordon i miljöklass 1 samt ett förslag till stöd för fordon som möter mycket högt ställda miljökrav.

Bakgrund

Från och med 1993 års modeller gäller för lätta fordon - dvs. personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar - att en indelning skall ske i miljöklasser och att försäljningsskatten för fordonen differentieras. Skatten för fordon i miljöklass 1 är 4 000 kr lägre än för fordon i miljöklass 2. För fordon i miljöklass 3 betalas ytterligare 2 000 kr i försäljningsskatt.

Ett medlemskap i EU medför att de regler om utformningen av ekonomiska styrmedel som gäller enligt EG-direktiven om bilavgaser skall tillämpas av Sverige. En viktig bestämmelse är därvid att en lägre försäljningsskatt bara får tillämpas för fordon som uppfyller en standard för avgasrening som beslutats inom gemenskapen. Detta får konsekvenser när det gäller de svenska reglerna för lätta fordon i miljöklass 1. Det finns ännu ingen EG-standard för bilar med så låga utsläpp, utan de gränsvärden m.m. som gäller för miljöklassen har hämtats från Kalifornien. Det kan inte heller förväntas att beslut om EG-standarder på denna nivå beslutas före ett medlemskap. Enligt de planer som nu finns skall nya avgaskrav beslutas senast den 30 juni 1996 och börja tillämpas år 2 000. Detta betyder att de svenska reglerna om skatteförmåner för lätta fordon i miljöklass 1 måste utformas på ett annat sätt när det gäller tiden från ett medlemskap till dess att beslut har fattats om de nya EG-kraven.

I samband med att en uppgörelse om miljöfrågorna nåddes i december 1993 som ett led i förhandlingarna om ett medlemskap i EU konstaterade regeringen därför att den utredare som ser över systemet med miljöklasser borde få i uppdrag att lämna förslag till åtgärder som kan ersätta den differentierade försäljningsskatten för de aktuella fordonen. Detta är i linje med uttalandet i regeringsförklaringen år 1991 att Sverige i förhandlingarna om svenskt medlemskap i EG skulle utgå från att högsta tillämpade ambitionsnivå skall gälla på miljöområdet.

Utredaren får till uppgift att lämna förslag till åtgärder som kan ersätta den begränsning i det nuvarande miljöklassystemet som eventuellt ett medlemsskap medför i nyss angivet hänseende. Förslagen bör omfatta: - en sänkning av den löpande beskattningen för lätta fordon som uppfyller kraven i miljöklass 1, - ett system för stöd till sådana fordon med mycket låga utsläpp som avses i punkten 3 i utredarens ursprungliga uppdrag.

En utgångspunkt bör vara att den ökning av statens kostnader som dessa förslag medför skall motsvaras av de ökade skatteinkomster som blir följden av att skatterabatten på försäljningsskatten inte kan lämnas för fordon i miljöklass 1 under tiden den 1 januari 1995 - den 30 juni 1996. Förslagen bör utformas i överensstämmelse med EG:s regelverk.

I stället för vad som sägs i utredarens ursprungliga direktiv bör följande gälla beträffande de tidpunkter då uppdraget redovisas.

Om utredaren finner att ändringar i de gällande svenska reglerna krävs med hänsyn till EES-avtalet och ett eventuellt medlemskap i EU, bör förslag till sådana ändringar lämnas senast den 15 juli 1994. Detsamma gäller redovisningen av uppgifterna enligt dessa tilläggsdirektiv. Slutredovisning av uppdraget bör lämnas senast den 31 oktober 1994.