Dir. 1996:104

Förberedelsearbete för en europeisk bostadsmässa i Sverige

-

Dir. 1996:104

Beslut vid regeringssammanträde den 12 december 1996

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare tillkallas med uppgift att aktivt och i samarbete med byggsektorns aktörer arbeta för ett genomförande av en europeisk bostadsmässa i Malmö.

Europeisk syn på byggsektorn

I regeringsförklaringen från september 1996 uttalas att Sverige skall vara en pådrivande internationell kraft och ett föregångsland i strävan att skapa en ekologiskt hållbar utveckling. En sådan utveckling berör den framtida utformningen av boende, bebyggelse och stadsutveckling och innefattar redan byggd miljö och den som skall byggas. En europeisk bostadsmässa kan ge nationella och internationella visioner om hur detta kan ske.

Sambandet mellan lägre boendekostnader och en ökad konkurrens på byggmarknaden är sedan länge känt. EG antog år 1988 ett särskilt byggproduktdirektiv (89/106/EEG). Direktivet innebär att tekniska handelshinder skall undanröjas genom harmonisering av produktkrav och tekniska specifikationer, i första hand standarder. Den mycket låga takten i genomförandet av byggproduktdirektivet visar hur svårt det är att genomföra förändringar på en marknad som är så lokalt och nationellt baserad som byggmarknaden.

SLIM-projektet (Simpler Legislation for the Internal Market) är ett pilotprojekt initierat av ministrarna ansvariga för den inre marknaden och ytterligare en aktivitet där Sverige har spelat en aktiv roll. Projektet syftar bl.a. till att utvärdera möjligheterna att förenkla regelsystemet för byggsektorn inom EU.

Den europeiska byggsektorn är i dag starkt nationellt baserad och består till största delen av små och medelstora företag som försörjer sin lokala marknad inom byggområdet. Det är angeläget att nationella särkrav minskar och att möjligheter skapas till en ökad konkurrens inom byggsektorn. Med dessa förutsättningar kan byggindustri inom EU utvecklas till en väl fungerande inre marknad. För att möta de krav som ställs på det framtida bostadsbyggandet är det av stort intresse att skapa förutsättningar för en mera samlad europeisk syn på byggsektorn.

Sverige har vid flera tillfällen fört fram en europeisk bostadsmässa som en möjlighet att skynda på genomförandet av byggproduktdirektivet och har mött en stor förståelse för detta hos övriga medlemsstater. Från det informella bostadsministermötet i Madrid år 1995 finns i slutdokumentet en uppmaning till EG-kommissionen att undersöka möjligheterna att genom- föra en sådan mässa.

En europeisk bostadsmässa kan ge inspiration till en utveckling av en europeisk syn på byggsektorn och även skapa förutsättningar för vidare utveckling av den inre marknaden. Syftet med en europeisk bostadsmässa kan bl.a. vara att visa goda exempel på hur byggnader och byggda miljöer kan anpassas till kretsloppssamhällets krav på sund inomhusmiljö, god tillgänglighet för alla och god kvalitet i utformning.

Demonstrationsprojekt som redovisar effekterna av genomförandet av byggproduktdirektivet kan uppföras liksom projekt som visar på skillnader och likheter i byggnadskultur mellan olika europeiska regioner. Den europeiska bostadsmässan bör präglas av tanken på ett hållbart samhälle och en ekologisk grundsyn bör genomsyra alla projekt.

I Sverige, liksom i flera andra europeiska länder, har ökad uppmärksamhet också riktats mot vikten av att främja arkitektonisk kvalitet. Ett handlingsprogram för arkitektur och formgivning är under utarbetande. Inriktningen på detta arbete bör vara vägledande för den europeiska bostadsmässan.

Stiftelsen Svensk Bostadsmässa har beslutat att arrangera BO 2000 i Malmö med temat "Det ekologiskt uthålliga välfärdssamhället". Denna mässa skulle kunna utvidgas till att bli en europeisk bostadsmässa.

Syftet med förberedelsearbetet

En europeisk bostadsmässa bör kunna bidra till att skapa en helhetssyn på bygg- och bostadsfrågorna inom EU. Därigenom skapas förutsättningar för en väl fungerande inre marknad när det gäller byggsektorn. Ett förberedelsearbete bör nu påbörjas med inriktning på att en europeisk bostadsmässa skall kunna genomföras i Sverige.

Uppdraget

Den särskilde utredaren skall aktivt och i samarbete med byggsektorns aktörer arbeta för ett genomförande av en europeisk bostadsmässa i Malmö. Mässan skall också vara ett led i Sveriges mål att bli en pådrivande internationell kraft och ett föregångsland i strävan att skapa en ekologiskt hållbar utveckling.

Utredaren skall göra en allsidig analys av möjligheterna att ordna en europeisk bostadsmässa och redovisa effekterna av en sådan mässa. Inom ramen för detta arbete skall utredaren:

  • undersöka förutsättningarna att, tillsammans med Europeiska kommissionen, bilda en europeisk arbetsgrupp med representation från myndigheter, byggbranschen, andra medlemsstater och kommissionen med syfte att formulera program och innehåll till en europeisk bostadsmässa,
  • utforma EU-anpassade riktlinjer för ett uppförande av bostäder inom ett mässområde i syfte att underlätta för företag inom byggsektorn i Europa att delta i mässan,
  • identifiera de bästa förutsättningarna för genomförandet av en europeisk bostadsmässa i tid och omfattning,
  • undersöka möjligheterna att finansiera och genomföra en europeisk bostadsmässa i Malmö,
  • identifiera andra liknande aktiviteter i Europa och analysera hur dessa påverkar förutsättningarna att genomföra en europeisk bostadsmässa i Malmö,
  • i övrigt arbeta fritt med att lägga fram förslag som ytterligare ger mässan inspiration till en bättre fungerande europeisk byggsektor.

Under arbetets gång skall utredaren samverka med berörda verk, myndigheter och med övriga aktiviteter/aktörer som kan medverka i arbetet att få till stånd en europeisk bostadsmässa i Sverige.

Uppdraget skall fullgöras med beaktande av de riktlinjer för svenskt EU- arbete inom byggsektorn som regeringen beslutat om i oktober 1996.

Redovisning av uppdraget, tidsplan m.m.

Utredaren skall redovisa sitt uppdrag med delredovisningar den 1 maj och den 1 november 1997 samt den 1 maj 1998. Arbetet skall slutredovisas senast den 31 december 1998.

För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1994:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att beakta jämnställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).