Dir. 2007:2
Tilläggsdirektiv till
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till
Fiskesanktionsutredningen (Jo 2006:02)
Dir.
2007:2
Beslut vid regeringssammanträde den 11 januari 2007
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredaren skall i tillägg till sitt ursprungliga uppdrag även be-
akta behovet av regelförenklingar och ett balanserat sanktions-
system på fiskeområdet.
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 14 juni 2006 till-
kallade chefen för Jordbruksdepartementet en särskild utredare
med uppdrag att överväga om det är möjligt och lämpligt att
införa administrativa sanktioner som ger möjlighet att ingripa
med tillfälliga återkallelser av t.ex. yrkesfiskelicenser och far-
tygstillstånd. Utredaren fick även i uppdrag att överväga om
sanktionsavgifter bör införas som ett komplement till eller er-
sättning för de straffrättsliga sanktioner som kan utdömas på
fiskeområdet (dir. 2006:53). Utredaren har antagit benämningen
Fiskesanktionsutredningen (Jo 2006:02).
Behovet av ett tilläggsuppdrag
I budgetpropositionen för 2007 anges att målet är att de svenska
företagens administrativa kostnader för samtliga statliga regel-
verk skall minska med minst 25 procent under en period av fyra
år. Därför ser regeringen över befintliga regelverk och har dess-
utom påbörjat en process som syftar till att förhindra att nya,
kostnadskrävande regler ersätter de gamla. Syftet är att skapa ett
2
bättre företagsklimat som gör det mer lönsamt och mindre
krångligt att vara företagare. Detta är i sin tur ett led i regering-
ens arbete för att Sverige skall kunna behålla och utveckla sin
konkurrenskraft. Ett liknande arbete med regelförenklingar be-
drivs i EU:s regi. Detta syftar till att minska företagens admi-
nistrativa kostnader med 25 procent till 2012.
Det är angeläget att nya regelverk utformas enkelt men ändå
uppnår sitt syfte lika effektivt. Om regelverket utformas på ett
enklare och mer ändamålsenligt sätt kan företagen ägna mer tid
och resurser till att driva och utveckla sin verksamhet och där-
igenom bidra till ökad tillväxt och sysselsättning. Detsamma
kan i viss mening gälla också för utformningen av ett påföljds-
system med inslag av administrativa sanktioner.
Sverige är på grund av EU-medlemskapet skyldigt att kunna
ingripa med kännbara sanktioner vid överträdelser av fiskebe-
stämmelser. Sverige har dock fått kritik från kommissionen när
det gäller vårt sanktionssystems effektivitet. Sanktionsavgifter
har ofta antagits föra med sig en effektivisering genom att de
kan innebära en snabb och kostnadseffektiv lösning av proble-
met med att beivra överträdelser.
Tilläggsuppdraget
Utredningen skall inom ramen för sitt ursprungliga uppdrag
även beakta behovet av regelförenklingar, så att det regelverk
som föreslås är enkelt att tillämpa och att dess konstruktion och
verkan är lätt att förstå för yrkesfiskarna.
I utredningens uppdrag ingår att utreda möjligheten att in-
föra administrativa sanktioner som ett komplement till eller er-
sättning för straffrättsliga sanktioner. Samtidigt är det viktigt att
ett system med administrativa sanktioner inte upplevs som allt-
för ingripande och belastande för berörda näringsidkare. Utred-
ningen bör därför särskilt beakta vikten av ett balanserat sank-
tionssystem på fiskeområdet.
3
Redovisning av uppdraget
Utredningen skall i enlighet med tidigare beslut redovisa upp-
draget senast den 1 april 2007.
(Jordbruksdepartementet)