Dir. 2008:99
Förberedelser inför ett överförande av
Kommittédirektiv
Förberedelser inför ett överförande av
Banverkets enhet Banverket Projektering och
Vägverkets enhet Vägverket Konsult till ett
av staten helägt aktiebolag
Dir.
2008:99
Beslut vid regeringssammanträde den 28 augusti 2008
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att påbörja förbere-
delserna för att, efter beslut av riksdagen, genomföra ett över-
förande av verksamheten vid Banverkets enhet Banverket Pro-
jektering och Vägverkets enhet Vägverket Konsult till ett av
staten helägt aktiebolag. Arbetet ska slutredovisas senast den 30
juni 2009.
Bakgrund
Regeringen utsåg i maj 2007 en särskild utredare med uppdrag
att utreda förutsättningarna för att ombilda vissa verksamheter
vid Vägverket och Banverket till aktiebolagsform (bolagisering)
samt bedöma lämpligheten i detta. Uppdraget redovisades i
betänkandet Bolagisering för ökad konkurrens och effektivitet –
förslag om att bolagisera vissa konsult- och entrepre-
nadverksamheter i Banverket och Vägverket (SOU 2007:78) i
oktober 2007. Utredaren föreslog i betänkandet en sambolagise-
ring av Banverket Projektering och Vägverket Konsult per den
1 januari 2009. Betänkandet har remissbehandlats. En bred
majoritet av de remissinstanser som yttrat sig om förslaget att
bolagisera har tillstyrkt förslaget.
Banverket Projektering och Vägverket Konsult, deras nu-
varande verksamheter inom ramen för Banverket och
2
Vägverket, liksom marknadssituationen för konsulter på väg-
och järnvägsområdet är utförligt beskrivet i betänkandet. Ett
sambolagiserat konsultbolag uppfyller alla de kriterier som
regering och riksdag tidigare fastslagit för när en affärsverk-
samhet inom en myndighet kan bedömas aktuell för bolagise-
ring (prop. 1992/93:100 bil. 1, bet. 1992/93:FiU10 och FiU20,
rskr. 1992/93:189). Konkurrensförhållandena på marknaden
bedöms också förbättras efter en bolagisering, vilket i sin tur
kan förväntas medföra ökad samhällsekonomisk effektivitet.
Regeringen har för avsikt att i en proposition i september
2008 föreslå bland annat en bolagisering av Banverket Projekte-
ring och Vägverket Konsult. Regeringens skäl för detta är
följande:
Med en bolagisering ökar förutsättningarna för konkurrens-
neutralitet på marknaden och grunden för misstankar om kors-
subventionering elimineras. Med en bättre fungerande marknad
ökar kraven på utveckling av effektivitet och produktivitet i
verksamheten, vilket kommer samhället till del i form av lägre
priser och högre kvalitet. Från förvaltningspolitisk utgångs-
punkt saknas skäl att bedriva verksamheten i myndighetsform.
Bolagsformen är mer ändamålsenlig. Som tidigare nämnts upp-
fyller verksamheten också samtliga kriterier som riksdag och
regering tidigare ställt upp för när en affärsverksamhet inom en
myndighet kan bedömas aktuell för ombildning till aktiebolags-
form. En bolagisering medför också förbättrade förutsättningar
för verksamheten att utvecklas.
Arbetet med de första förberedelserna bör påbörjas snarast
för att säkra konsultbolagens stora tillgång, nämligen persona-
len samt göra osäkerhetsperioden om hur sammanslagningen
kommer att genomföras, vilka som blir ny VD och lednings-
grupp m.m. så kort som möjligt.
T
F
T
ram till att bolagiseringen genomförs är Banverkets
respektive Vägverkets generaldirektör ytterst ansvariga för den
pågående verksamhet som bedrivs av Banverket Projektering
och Vägverket Konsult.
Den särskilde utredarens arbete bör påbörjas snarast och
sedan drivas parallellt med riksdagens behandling av frågan. De
förslag som utredaren lämnar kommer att kunna genomföras
3
endast under förutsättning att riksdagen godkänner regeringens
förslag i den kommande propositionen om bolagisering av
Banverket Projektering och Vägverket Konsult.
Uppdraget
Den särskilde utredaren ska påbörja, och efter beslut från
riksdagen, genomföra alla nödvändiga formella och praktiska
förberedelser för att överföra verksamheten vid Banverkets en-
het Banverket Projektering och Vägverkets enhet Vägverket
Konsult till ett av staten helägt bolag. Målsättningen är att det
nya bolaget ska kunna ta över verksamheten så snart det är
möjligt vid/runt årsskiftet 2008/09.
De förslag på förberedelser som utredningen presenterat i
betänkandet Bolagisering för ökad konkurrens och effektivitet
(SOU 2007:78, sidorna 131–141) och regeringens förslag i den
kommande bolagiseringspropositionen ska vara utgångspunkt
för utredarens arbete. På sidorna 131–141 i betänkandet inven-
teras de områden som behöver förberedas.
Utredaren ska
− hantera samtliga övergångsfrågor bland annat vad gäller
lokalisering, lokaler, ekonomi- och lönesystem, IT-
system, personal och pensioner, kunder och leveran-
törer. Därvid ska miljö och klimataspekterna beaktas.
Utredaren ska särskilt
− ta fram ett förslag till överlåtelseavtal mellan staten och
bolaget,
− ta fram förslag till blivande VD för bolaget,
− ta fram förslag till arbetsordning för styrelsen,
− i samråd med generaldirektörerna för Banverket och
Vägverket ta fram förslag till övergångsreglering vad
gäller ansvarsfördelning mellan bolaget och Banverket
respektive Vägverket när det gäller pågående arbeten,
garantiåtaganden m.m.,
− ta fram en uppdatering av den befintliga finansiella
värderingen av verksamheten vid konsultenheterna
4
inför ett överförandet av verksamheterna till bolaget för
att säkerställa ett korrekt marknadsvärde,
− ta fram de analyser som krävs för att fastställa att över-
föring av tillgångar och skulder till bolaget är i överens-
stämmelse med EG:s statsstödsregler och den s.k.
marknadsekonomiska investerarprincipen.
Utredaren ska i samråd med och tillsammans med blivande
VD:
− företräda bolaget vid förhandlingar med företrädare för
Regeringskansliet angående överlåtelseavtalet mellan
staten och bolaget,
− ta fram förslag till en lämplig organisationsstruktur,
− rekrytera bolagets blivande ledningsgrupp,
− ta fram förslag till namn och bolagsordning för bolaget,
− ta fram förslag till konsoliderad affärsplan, ekonomiska
mål, konsoliderad redovisning och nyckeltal för bo-
laget,
− förbereda upphandling av bank- och försäkringsavtal,
samt förbereda förslag till finanspolicy,
− fatta beslut om arbetsgivarorganisation för bolaget och
företräda detsamma vid förhandlingar om kollektiv-
avtal,
− erbjuda anställning i bolaget för personal inom de
bägge konsultenheterna och i samband därmed före-
träda bolaget vid förhandlingar med arbetstagarorgani-
sationerna,
− anskaffa lokaler och utrustning, samt IT-system,
− kontakta konsultenheternas avtalspartner och förbereda
partsbyte till bolaget,
− träffa överenskommelse med Banverket, Vägverket och
Riksarkivet angående bolagets tillgång till Banverket
Projekterings och Vägverket Konsults arkiv.
Under arbetet ska utredaren samråda med och informera
generaldirektören i Banverket respektive Vägverket.
Utredaren ska kontinuerligt rapportera till och samråda med
företrädare för Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i den
utsträckning dessa bestämmer.
5
Berörda centrala arbetstagarorganisationer ska informeras
under arbetets gång och ges möjlighet att framföra synpunkter.
Alla åtgärder som utredaren vidtar ska vara villkorade av
riksdagens godkännande av propositionen om bolagisering av
Banverket Projektering och Vägverket Konsult.
Myndigheterna ska lämna utredaren det underlag som
utredaren begär.
Regeringen kan komma att ge utredaren tilläggsdirektiv an-
gående möjlig samverkan med Swedish National Road
Consulting AB (SweRoad).
Uppdraget ska slutredovisas senast den 30 juni 2009.
(Näringsdepartementet)