Dir. 2009:42
Genomförande av tredje
Kommittédirektiv
Genomförande av tredje
sjösäkerhetspaketet
Dir.
2009:42
Beslut vid regeringssammanträde den 29 april 2009
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska föreslå hur följande direktiv från
Europaparlamentet och rådet bör genomföras i svensk rätt.
Direktiven har ännu inte publicerats i Europeiska unionens tid-
ning.
• 2009/XX/EG om flaggstatsförpliktelser (flaggstats-
direktivet),
• 2009/XX/EG om gemensamma regler och standarder
för organisationer som utför inspektioner och utövar
tillsyn av fartyg och för sjöfartsadministrationernas
verksamhet i förbindelse därmed (klassdirektivet),
• 2009/XX/EG om ändring av direktiv 2002/59/EG om
inrättande av ett övervaknings- och informationssystem
för sjötrafik i gemenskapen (övervakningsdirektivet),
• 2009/XX/EG om hamnstatskontroll (hamnstatskontroll-
direktivet),
• 2009/XX/EG om grundläggande principer för utredning
av olyckor i sjötransportsektorn (olycksutrednings-
direktivet).
Utredaren ska också föreslå hur den internationella
sjöfartsorganisationens (IMO) kod avseende internationell
standard och rekommendationer för olycksfallsutredningar vid
sjöolyckor (MSC-MEPC.3/Circ.2) samt den kod för
undersökning av dödsfall i samband med olyckor, som antogs
genom resolution [MSC. 255(84)], på lämpligt sätt kan
genomföras i svensk rätt.
2
Utredaren ska vidare se över om Europaparlamentets och
rådets förordning (EG) nr XX/2009 om gemensamma regler
och standarder för organisationer som utför inspektioner och
utövar tillsyn av fartyg (klassförordningen) behöver komplette-
ras med nationella föreskrifter.
Bakgrund
Kommissionen presenterade hösten 2005 ett tredje sjösäker-
hetspaket innehållande förslag till sju olika rättsakter; flagg-
statsdirektivet, klassdirektivet, övervakningsdirektivet, hamn-
statskontrolldirektivet, olycksutredningsdirektivet, förordningen
om transportörens ansvar i samband med olyckor vid passage-
rarbefordran till sjöss och på inre vattenvägar (passagerarför-
ordningen) samt direktivet om redares skadeståndsansvar och
finansiella säkerheter (ansvarsdirektivet). Klassdirektivet dela-
des under förhandlingarna upp i ett direktiv och en förordning,
medan ansvarsdirektivet reducerades till ett direktiv som enbart
behandlar försäkring av redareansvaret (försäkringsdirektivet).
Fyra av rättsakterna innehåller ny reglering, medan tre av
rättsakterna innehåller ändringar i gällande lagstiftning om klas-
sificeringssällskap, hamnstatskontroll och sjötrafikövervakning.
Åtgärderna i paketet syftar till att stärka sjösäkerheten i euro-
peiska farvatten.
De sista rättsakterna i paketet antogs av rådet den 25 februari
2009 och av Europaparlamentet den 11 mars 2009. Tidpunkten
då direktiven ska vara genomförda i medlemsstaterna varierar
med ett första förfallodatum förmodligen i mitten av november
2010. Oklarheten beror på att direktiven ännu inte har publice-
rats i Europeiska unionens tidning.
Flaggstatsdirektivet
Direktivet gör det obligatoriskt för samtliga medlemsstater att
genomgå revision enligt IMO:s frivilliga revisionssystem för
flagg-, hamn- och kuststater. Vidare införs krav på att samtliga
sjöfartsadministrationer ska införa kvalitetscertifieringssystem.
3
Klassdirektivet och klassförordningen
Ändringarna i klassdirektivet och införandet av den nya klass-
förordningen syftar till att reformera gällande bestämmelser om
erkännande av klassificeringssällskap. Ändringarna innebär att
skärpta gemensamma regler och standarder införs för erkända
organisationer (klassificeringssällskap) som utför inspektioner
och utövar tillsyn av fartyg. Bland annat tillskapas ett särskilt
organ för certifiering av klassificeringssällskap som godkänts
av EU och regler för skärpt kontroll liksom kriterier för erkän-
nande av klassificeringssällskap införs. Vidare regleras påfölj-
der, tillsyn samt sällskapens organisationsform.
Övervakningsdirektivet
Ändringarna i övervakningsdirektivet (2002/59/EG) syftar till
att förbättra möjligheterna att lämna stöd till fartyg i nöd genom
ändringar i fråga om skyddade platser. Vidare införs krav på att
även fiskefartyg över 15 meter ska förses med automatiskt
identifieringssystem (AIS). Därutöver kompletteras dagens
regelverk med bl.a. åtgärder vid farligt isläge och krav på att
samtliga av EU:s medlemsstater ska vara anslutna till det så
kallade SafeSeaNet systemet för att förbättra utbytet av infor-
mation om bl.a. transporter av farligt gods.
Hamnstatskontrolldirektivet
Genom ändringar i det befintliga hamnstatskontrolldirektivet
(95/21/EG) anpassas den nu gällande gemenskapslagstiftningen
på området till den revidering som genomförts inom ramen för
Parisöverenskommelsen (Paris MOU). Denna innehåller regler
och riktlinjer för genomförandet av hamnstatskontroller, gäller
mellan 18 länder (17 europeiska samt Kanada) och avser fartyg
som anlöper hamnar i Europa och Kanada. De nya reglerna i
direktivet innebär bl.a. att dagens inspektionskrav om att minst
25 procent av det årliga antalet fartyg som anlöper de hamnar
som omfattas frångås. I stället ska samtliga högriskfartyg
inspekteras var femte–sjätte månad, normalriskfartyg inspekte-
ras var tionde–tolfte månad och lågriskfartygen inspekteras var
4
24–36:e månad. Direktivet stärker också gemenskapens möjlig-
heter att hindra fartyg från att anlöpa gemenskapens hamnar.
Olycksfallsdirektivet och IMO:s kod för olycksfallsutredningar
Direktivet syftar till att förbättra sjösäkerheten och att förhindra
förorening från fartyg, samt att minska risken för framtida sjö-
olyckor genom underlättande av ett snabbt genomförande av
olycksfallsutredningar och en ordentlig analys av sjöolyckor
och tillbud till sjöss i syfte att fastställa deras orsaker. Ett snabbt
förfarande för fastställande av orsaker och förslag på korri-
gerande åtgärder möjliggör åtgärder i syfte att minska riskerna
för framtida sjöolyckor. Förslaget följer till stora delar det
regelverk om harmonisering av tekniska utredningar som IMO
redan beslutat, se vidare nedan. Genom direktivet införs bl.a. en
skyldighet för medlemsstaterna att genomföra säkerhetsutred-
ningar efter sjöolyckor, tillbud och nödanrop. Vidare säkerställs
genom direktivet de utredande organens oberoende samt samar-
bete mellan medlemsstaterna och mellan medlemsstaterna och
tredje land.
IMO:s sjösäkerhetskommitté (Maritime Safety Committee,
MSC) och IMO:s miljöskyddskommitté (Marine Environment
Protection Committee, MEPC) antog i samband med sin 83:e
respektive 57:e session en kod innehållande en internationell
standard och rekommendationer för olycksfallsutredningar vid
sjöolyckor. I samband med sjösäkerhetskommitténs 84:e möte
antogs dessutom en kod för undersökning av dödsfall i samband
med olyckor genom resolution MSC. 255(84). En ny regel
infördes i sjösäkerhetskonventionens (SOLAS) kapitel XI. Änd-
ringen innebär att koden görs obligatorisk för samtliga stater
anslutna till SOLAS-konventionen från och med den 1 januari
2010.
Försäkringsdirektivet och passagerarförordningen
Införandet av försäkringsdirektivet och passagerarförordningen
syftar bl.a. till att förbättra ersättningsskyddet för dem som
drabbas av skador till följd av olyckor till sjöss. Som ovan
påpekats har sedan ansvarsdirektivet reducerats till att endast
5
omfatta frågan om försäkring av redareansvaret. Direktivet
benämns numera försäkringsdirektivet.
Uppdraget
En särskild utredare ska föreslå hur flaggstatsdirektivet, klassdi-
rektivet, övervakningsdirektivet, hamnstatskontrolldirektivet,
olycksutredningsdirektivet samt IMO:s kod avseende interna-
tionell standard och rekommendationer för olycksfallsutred-
ningar vid sjöolyckor kan genomföras i svensk rätt. Utredaren
ska redovisa i vilken mån svensk rätt överensstämmer med
direktivens och IMO:s regelverks innehåll och i förekommande
fall lämna förslag till de författningsändringar som är nödvän-
diga för genomförande i svensk rätt. Utredaren ska också se
över om klassförordningen behöver kompletteras med natio-
nella föreskrifter.
I fråga om genomförandet av regelverket kring skyddade
platser i enlighet med övervakningsdirektivet ska utredningen
särskilt beakta hur möjligheterna att handla effektivt i samband
med mottagande av fartyg i nöd kan förbättras.
I den mån oklarheter kan komma att uppstå om ansvarsför-
delningen mellan olika myndigheter till följd av direktivens och
IMO:s regler bör utredaren lämna förslag på hur ansvaret
mellan myndigheterna bör fördelas och regleras. I detta sam-
manhang ska utredaren särskilt se över ansvarsfördelningen
mellan Transportstyrelsen och Sjöfartsverket i fråga om ansva-
ret för SafeSeaNet. Frågan om vilken myndighet som bör vara
Nationell kontaktpunkt ska belysas. Förslag till sådana författ-
ningsändringar som utredaren anser nödvändiga för att åstad-
komma önskad effektivisering ska redovisas.
Vidare ska utredaren se över hur ansvaret för den rapporte-
ring som ska ske enligt de aktuella direktiven bör regleras. I
fråga om kompletterande lagstiftning till passagerarförord-
ningen och genomförandet av försäkringsdirektivet kommer
detta att övervägas i särskild ordning och innefattas således inte
i uppdraget.
Utredaren ska i sitt arbete samråda med Transportstyrelsen,
Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Statens haverikommission,
6
Tullverket samt övriga berörda myndigheter och organisationer.
Utredaren ska även samråda med Statskontoret som har reger-
ingens uppdrag att analysera Statens haverikommissions verk-
samhet och finansiering (Fö2009/477/SSK).
I utredningen ska särskild vikt läggas vid regelförenkling.
Utredaren ska lämna en konsekvensbedömning av föreslagna
åtgärder. Om de föreslagna åtgärderna innebär kostnader för
stat eller kommuner ska finansieringsförslag lämnas. Om de
föreslagna åtgärderna innebär kostnader för privata företag ska
samråd ske med Näringslivets regelnämnd.
Redovisning av uppdraget
Utredaren ska redovisa sitt uppdrag senast den 15 november
2009.
(Näringsdepartementet)