HFD 2013 not 21
Not 21. Överklagande av Plan International Insamlingsstiftelse (Stiftelsen Plan), Plan Sverige Produktion & Försäljning AB (Plan Produktion) och TV4 AB (TV4) av ett förhandsbesked ang. mervärdesskatt. - Skatterättsnämnden tecknade följande bakgrund till de i ärendet ställda frågorna. Stiftelsen Plan bedriver insamling i Sverige i syfte att finansiera, stödja och vidareutveckla moderorganisationen Plan Internationals arbete bestående i att stärka barns rättigheter i olika delar av världen. Merparten av de insamlade medlen utgörs av regelbundna bidrag från Stiftelsen Plans faddrar i Sverige. Plan Produktion är ett av Stiftelsen Plans faddrar i Sverige. Plan Produktion är ett av Stiftelsen Plan helägt dotterbolag. Bolagets verksamhet består av viss försäljning av varor och tjänster såsom trycksaker, leksaker, arrangerade fadderresor och viss försäljning i samband med TV- produktioner såsom sponsring. I fortsättningen används beteckningen Plan när båda dessa parter avses. TV4:s verksamhet består bl.a. i att köpa in, utveckla, producera och marknadsföra tv-program och filmer. TV4 får intäkter bl.a. genom att sälja reklam- och distributionstjänster. Plan har under flera år bedrivit ett samarbete med TV4 rörande välgörenhetsarrangemang med tillhörande produktion och sändning av tv- program i syfte att öka allmänhetens kännedom om Plan och härigenom erhålla mer donationer och för att behålla och finna nya faddrar för den bedrivna biståndsverksamheten. Samarbetet har bl.a. bestått i gemensam produktion av underhållningsprogram som har sänts av TV4. Avsikten är att samarbetet mellan Plan och TV4 i framtiden ska få en annan utformning. En avtalsmodell rörande samarbetet har getts in i ärendet och av den framgår bl.a. följande. Parterna har kommit överens om produktion av en ny programserie som ska direktsändas av TV4. Ett licens- och produktionsavtal ska ingås av TV4 med ett från parterna fristående produktionsbolag som ska producera programmet. Parterna är överens om att samarbetet enligt avtalet utgör ett enkelt bolag. Under rubriken ”Finansiering” anförs bl.a. följande. Produktionen av och förvärvet av licensrättigheterna till programmet uppgår till ett visst belopp (Programbudgeten). Kostnadsansvaret för Programbudgeten, som omfattar samtliga produktionskostnader hänförliga till programmet, ska fördelas på visst sätt mellan parterna. Kostnader som tillkommer utöver Programbudgeten, bl.a. programledararvoden, fiberförbindelser, telefoni och pris/vinst ska fördelas mellan parterna efter samma grunder som Programbudgeten. Plan åtar sig att verkställa aktuella utbetalningar till TV4 enligt betalningsplan. Parterna står gemensamt risken för utfallet av produktion och sändning av programmet och vardera parten åtar sig att betala fastställd del av Programbudgeten oavsett om parten erhåller eller inte erhåller sina respektive intäkter enligt avtalet. Under rubriken ”Affärer med partners och fördelning av intäkter m.m.” framgår bl.a. följande. Plan Produktion ska till tredje part kunna sälja och uppbära samtliga intäkter hänförliga till sponsorpaket för programmet innehållande bl.a. rätt för denna part till viss exponering i eller i anslutning till programmet m.m. Telefoniintäkter tillhörande programmet tillfaller Stiftelsen Plan. Samtliga intäkter hänförliga till distribution av TV4:s tv-kanaler på samtliga plattformar och reklaminslag i och kring programmet vid tv-utsändning eller beställ-tv eller annan visning av TV4, t.ex. klipp på bolagets websiter, tillfaller med visst angivet undantag TV4. Under rubriken ”Rättigheter” kommer parterna överens om att TV4 med produktionsbolaget ska ha ingått avtal enligt vilket TV4 förvärvar de exklusiva rättigheterna till programmet i Sverige och ges rätt att fyra gånger sända programmet i TV4 eller i annan kanal som till mer än hälften ägs av TV4. Produktionsbolaget ska äga samtliga immateriella rättigheter till och i programmet. Plan har rätt att under avtalstiden använda programmets kännetecken, i första hand logotyp, på närmare angivet sätt. TV4 garanterar att det från produktionsbolaget har erhållit de rättigheter som Plan får utnyttja enligt avtalet. Enligt vad som framgår under rubriken ”Innehåll” kommer Plan Produktion själv ha producerat eller låtit producera kortare inslag av rörlig bild med olika teman och deltagare, t.ex. en representant för Plan som besöker en plats för Plans utvecklingsverksamhet. - I ärendet ställdes följande frågor. Är den avtalskonstruktion som beskrivs i ansökan att anses som en samverkan i ett enkelt bolag i mervärdesskattehänseende? (fråga 1). Kan det på de betalningsströmmar som beskrivs i avtalskonstellationen komma att utgå mervärdesskatt, dvs. i huvudsak den gemensamma finansieringen av projektet? (fråga 2). De betalningsströmmar som avses i fråga 2 avser de betalningar som går från Stiftelsen Plan resp. Plan Produktion till TV4. Om fråga 2 besvaras jakande, vad är det som i så fall tillhandahålls mellan parterna? (fråga 3). Skatterättsnämnden (2012-03-30, Svanberg, ordf., Ohlson, Harmsen, Hogendoorn, Odéen, Renström, Sandberg Nilsson, Wingren) lämnade följande förhandsbesked. Frågorna 1-3. TV4 får genom den planerade verksamheten enligt det ingivna avtalsutkastet mot ersättning anses tillhandahålla Stiftelsen Plan och Plan Produktion tjänster i form av marknadsföring eller likartade tjänster; fråga är därmed om skattepliktig omsättning i mervärdesskattehänseende. - Skatterättsnämndens bedömning. Enligt 1 kap. 3 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag föreligger ett enkelt bolag om två eller flera har avtalat att utöva verksamhet i bolag utan att handelsbolag föreligger. För att ett avtal i mervärdesskattehänseende ska behandlas som ett avtal om enkelt bolag ska i enlighet med vad som anförts i det i det föregående redovisade rättsfallet RÅ 2009 not. 172, innebörden av avtalet vara att parterna kommit överens om att bedriva viss verksamhet gemensamt och att vinsten av verksamheten på sätt överenskommits ska fördelas mellan parterna. - Enligt det ingivna avtalsutkastet ska TV4 med ett utomstående produktionsbolag ingå ett licens- och produktionsavtal avseende den planerade programserien. Samtliga intäkter hänförliga till distribution av programmet och reklaminslag i och kring programmet tillfaller TV4 som också förvärvar de exklusiva rättigheterna till programmet i Sverige. TV4 garanterar att det har erhållit de rättigheter som Plan får nyttja enligt avtalet från produktionsbolaget. Plan Produktion ska kunna sälja sponsorpaket för programmet och samtliga intäkter från denna försäljning tillfaller Plan Produktion. Telefoniintäkter tillhörande programmet tillfaller Stiftelsen Plan. Kostnadsansvaret för Programbudgeten fördelas mellan parterna på sätt överenskommits i avtalet. Även kostnader utöver Programbudgeten, som programledararvode m.m. ska fördelas mellan parterna efter samma grunder. - Enligt vad som uppgetts i ärendet består TV4:s verksamhet bl.a. av att köpa in, utveckla, producera och marknadsföra tv-program och filmer. TV4 får intäkter bl.a. genom att sälja reklam och distributionstjänster. Stiftelsen Plan bedriver insamlingsverksamhet i Sverige för att kunna finansiera, stödja och vidareutveckla Plan Internationals arbete. Plan Produktions verksamhet består av viss försäljning av varor och tjänster bl.a. försäljning i samband med TV-produktioner såsom sponsring. - TV4:s åtagande enligt avtalet är främst att låta producera och sända den aktuella programserien. Enligt Skatterättsnämndens uppfattning kan ett avtal med det innehåll som den ingivna avtalsmodellen har, inte anses medföra att TV4 och Plan gemensamt bedriver en särskild ekonomisk verksamhet som är åtskild från de verksamheter som parterna bedriver i övrigt och där vinsten av verksamheten ska fördelas på ett mellan avtalsparterna överenskommet sätt. Något sådant ömsesidigt förpliktande avtal av det slag som EU-domstolen hade att bedöma i målet EDM kan inte heller anses föreligga. I det målet utförde varje företag i enlighet med konsortialavtalet ett arbete som åvilade just det företaget i syfte att uppnå ett gemensamt mål. De värden som avtalsparterna tillskrivit arbetena var enligt EDM ägnade att utgöra en ekonomisk måttstock för varje företags del och inte att utgöra vederlag för motsvarande arbete som ett annat företag i konsortiet åtagit sig (EDM p. 83). Det nu aktuella avtalet framstår i stället närmast som ett led i att vinna intäkter i de respektive ordinarie verksamheter som parterna bedriver i sin egenskap av beskattningsbara personer och inte som ett led i syfte att genom ömsesidiga förpliktelser uppnå ett gemensamt mål (fråga 1). - Vad Stiftelsen Plan och Plan Produktion erlägger till TV4 enligt avtalet utgör med denna utgångspunkt i realiteten ersättning för de möjligheter till intäkter i Plans verksamheter som ett deltagande i programserien kan ge. De tjänster som TV4 tillhandahåller genom avtalet får därför anses ha karaktär av marknadsföring eller motsvarande och vad Plan har att erlägga enligt avtalet utgör ersättning för TV4:s tillhandahållande av nämnda tjänster. Fråga är därmed om omsättning i mervärdesskattehänseende. Omsättningen omfattas inte av något av de undantag från skatteplikt som anges i 3 kap.mervärdesskattelagen (1994:200) och är därför enligt kapitlets 1 §1 första stycke skattepliktig (frågorna 2 och 3). - Plan International Sverige Insamlingsstiftelse, Plan Sverige Produktion & Försäljning AB och TV4 AB överklagade förhandsbeskedet och ansåg att det aktuella avtalet i mervärdesskattehänseende ska bedömas så att samarbete sker i form av ett enkelt bolag och så att de betalningar som sker enligt avtalet inte utgör ersättning för tillhandahållande av tjänster. Klagandena anför bl.a. följande. Avtalskonstruktionen speglar parternas intentioner avseende samarbetet, där skattefrågan inte var det primära när avtalet skrevs. Vad som talar för att det föreligger ett ömsesidigt förpliktande avtal är att parterna har möjlighet att tjäna pengar på samproduktionen, de tillskjuter finansiering och de delar på eventuella förluster om programserien inte genererar så mycket intäkter att kostnaderna täcks. Det är svårt att förstå innebörden och den faktiska betydelsen av Skatterättsnämndens synsätt att ett enkelt bolag inte föreligger i mervärdesskattehänseende om samarbetet utgör parternas ordinarie verksamhet och inte en särskild anordnad sådan. Det torde vara otvistigt att det i civilrättsligt hänseende föreligger ett samarbete i enkelt bolag och det saknas grund för att skattemässigt frångå denna bedömning. - Det är inte tillåtet att sända marknadsföring under programtid i TV. Skatterättsnämndens synsätt (att fråga är om marknadsföring) rimmar därför illa med de förutsättningar under vilka programserien sänds i TV4. Skulle programserien i det aktuella fallet utgöra marknadsföring/annons skulle TV4 t.ex. vara ålagd av Granskningsnämnden för radio och TV att sända annonssignatur kring programserien, vilket aldrig har varit aktuellt. - Skatteverket ansåg att överklagandet skulle avslås och anförde bl.a. följande. Även om det civilrättsligt skulle vara fråga om ett avtal om samarbete i form av ett enkelt bolag utesluter detta inte att avtalets mervärdesskatterättsliga innebörd i stället är att en av parterna tillhandahåller övriga parter varor och tjänster. Den omständigheten att det inte är tillåtet att i TV sända marknadsföring saknar relevans vid bedömningen av om det föreligger en mervärdesskattepliktig omsättning mellan TV4 AB och övriga parter. Enligt avtalet regleras vilken ersättning övriga parter ska erlägga till TV4 AB. I utbyte får de möjlighet att sälja sponsorpaket samt möjlighet till exponering i programmet med därav följande telefonintäkter. De får också rätt att under avtalstiden använda programmets logotyp i bl.a. marknadsföringssyfte. - Högsta förvaltningsdomstolen (2013-04-29, Almgren, Hamberg, Stenman, Nymansson, Rynning): Skälen för avgörandet. Det i ärendet ingivna avtalet får, såvitt avser den mervärdesskatterättsliga bedömningen, väsentligen anses innebära att TV4 AB mot ersättning tillhandahåller Plan International Sverige Insamlingsstiftelse och Plan Sverige Produktion & Försäljning AB möjlighet att marknadsföra sina aktiviteter. Förhandsbeskedet ska därför fastställas. - Högsta förvaltningsdomstolens avgörande. Högsta förvaltningsdomstolen fastställer Skatterättsnämndens förhandsbesked. - (mål nr 2519-12, fd Gullikson)